AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #21 Del Skrevet 3. august 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Svart for afrikanere, aboriginere, afro-amerikanere osv.. Brun for øst-asiater, latinamerikanere, folk fra midtøsten og (kanskje) personer fra de sørligste delene av Europa. Det beste vil selvsagt være å unngå hudfarge-referanser overhodet. Anonymkode: bc98f...d09 Men samtidig er det så absurd sært. Det er egentlig bare et ord, en farge. Når man referer til en person man ikke husker/vet navnet på, så skal man for guds skyld *ikke* si at det er "hun litt mørke" eller "han med muligens noe asiatisk opphav", men må gå lange omveier om påkledning, høyde, vekt (nei, gløm det), øyefarge (er det mer innafor enn hudfarge, eller er det også forbudt?), ... Det er jo egentlig direkte tåpelig. Samme som for vitnebeskrivelser av en gjerningsperson. Nevner du hudfargen, kommer woke og tar deg. Anonymkode: 164c2...e3b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #22 Del Skrevet 3. august 2024 Jeg var hos frisøren en gang, og jeg husker jeg ble helt matt. Håret mitt er sånn extension-tykt. Langt, tett, tykt, indisk hår. Frisøren var livredd for å beskrive håret mitt, så hun gikk rundt grøten en evighet og brukte alle mulige slags definisjoner - bare ikke "tykt, indisk hår". Til slutt måtte jeg le og si at det er i orden å si at jeg har tykt indisk hår. Jeg har levd med det hele livet, og ser det hver dag. Jeg vet hvordan håret mitt er. Da var det som om ti kg ble borte fra skuldrene hennes. Hun hadde tidligere referert til en kundes hår og nevnt etnisiteten, og da hadde kunden blitt dødsfornærma. At folk er så redde for å kalle en spade for en spade, synes jeg er trist. Så lenge det ikke er vondt ment, bør det være greit. Og er det over all formodning ikke greit (men intensjonen fortsatt er uskyldig), må man korrigere på en saklig måte. Anonymkode: 343b6...b43 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #23 Del Skrevet 3. august 2024 Seff skrev (34 minutter siden): Jeg synes i utgangspunktet ikke farge bør være relevant i omtale av personer, men hvis det faktisk er viktig i en beskrivelse, vil jeg si mørkhudet, og så fortsette med hvilket område i verden jeg antar personen har opprinnelse fra for å spesifisere. Men hvor ofte er det egentlig man trenger å omtale folk på den måten? Veldig sjelden i mitt tilfelle. Dette. Farge er uvesentlig i de fleste tilfeller. Afrikansk, fransk, svensk, kinesisk, australsk and so on. Trengs det nærmere beskrivelse som eks i straffesaker så kan man si afrikansk, asiatisk, nord-europeisk osv. Evt melaninrik. Anonymkode: 48086...9fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #24 Del Skrevet 3. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men samtidig er det så absurd sært. Det er egentlig bare et ord, en farge. Når man referer til en person man ikke husker/vet navnet på, så skal man for guds skyld *ikke* si at det er "hun litt mørke" eller "han med muligens noe asiatisk opphav", men må gå lange omveier om påkledning, høyde, vekt (nei, gløm det), øyefarge (er det mer innafor enn hudfarge, eller er det også forbudt?), ... Det er jo egentlig direkte tåpelig. Samme som for vitnebeskrivelser av en gjerningsperson. Nevner du hudfargen, kommer woke og tar deg. Anonymkode: 164c2...e3b Dette. Må jo være innmari knotete. Anonymkode: 343b6...b43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gyngehest Skrevet 3. august 2024 #25 Del Skrevet 3. august 2024 Blir det ikke litt rart å si afro-amerikansk eller sentral-afrikansk om en mørkhudet person som er født og oppvokst i f.eks. Tromsø eller Frankrike? Forstår ikke hvorfor geografi trenger å blandes inn når man prøver å beskrive utseende til en person. Jeg har også savnet et korrekt ord for å beskrive kun hudfarge uten å høres rasistisk eller nedlatende ut, for det dreier seg kun om faktaopplysninger for min del, ikke rase og kulturelt opphav. Følger tråden videre.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #26 Del Skrevet 3. august 2024 Gyngehest skrev (Akkurat nå): Blir det ikke litt rart å si afro-amerikansk eller sentral-afrikansk om en mørkhudet person som er født og oppvokst i f.eks. Tromsø eller Frankrike? Forstår ikke hvorfor geografi trenger å blandes inn når man prøver å beskrive utseende til en person. Jeg har også savnet et korrekt ord for å beskrive kun hudfarge uten å høres rasistisk eller nedlatende ut, for det dreier seg kun om faktaopplysninger for min del, ikke rase og kulturelt opphav. Følger tråden videre.. Afro-amerikanere er jo kun fra USA, så det blir jo feil uansett hvis de ikke er amerikanske. Så er enig med deg. Folk gjør det så vanskelig for både seg selv og for andre. Anonymkode: 343b6...b43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet 3. august 2024 #27 Del Skrevet 3. august 2024 Selve hovedinnlegget indikerer jo at hvit er den riktige fargen, og alt annet er "annerledes" Slutt å vær så redd for å tråkke i noe. Det at man er livredd for å si noe feil om noen, er jo egentlig verre enn å si hva som er naturlig for en selv å si. Don`t mention the war.... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #28 Del Skrevet 3. august 2024 Alt jeg kan si er: kvinner. Ingen menn er så svake til sinns at det her er noe problem. Vi alle vet hvordan fllk ser ut og beskriver det. Samme hva som er greit i hysteriske kretser. Anonymkode: d6ef5...807 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #29 Del Skrevet 3. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Alt jeg kan si er: kvinner. Ingen menn er så svake til sinns at det her er noe problem. Vi alle vet hvordan fllk ser ut og beskriver det. Samme hva som er greit i hysteriske kretser. Anonymkode: d6ef5...807 Hva mener du med "kvinner"? Jeg er kvinne, og jeg er brun. Blir verken fornærmet eller sur hvis andre kaller meg for det. Jeg har heller ikke noe problem med å si at noen er svart f.eks. Anonymkode: 343b6...b43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #30 Del Skrevet 3. august 2024 Slutt å vær så politisk korrekte! Hvis man bor et sted der alle er norske hvite så teller selvsagt fargen om man skal beskrive noen. Jeg sier svart, deal with it! Anonymkode: 67e7e...7e1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #31 Del Skrevet 3. august 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Kan du ikke bli kaldt indisk og en med afrikansk utseende for afrikansk, en fra sør-amerika for sør-amerikansk osv, så slipper man å bruke farger... Anonymkode: 90e72...367 Men hva om man er en norsk person, en nordmann? Født og oppvokst i Kristiansand med foreldre henholdsvis fra Bergen og Elverum? Sier man da fremdeles sør-amerikansk utseende? Anonymkode: 7134a...f6f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linazer Skrevet 3. august 2024 #32 Del Skrevet 3. august 2024 En bekjent av meg kaller seg melaninrik. Han er det jeg vil kalle mørkhudet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #33 Del Skrevet 3. august 2024 Linazer skrev (1 minutt siden): En bekjent av meg kaller seg melaninrik. Han er det jeg vil kalle mørkhudet. Melanin enhanced Anonymkode: d6ef5...807 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #34 Del Skrevet 3. august 2024 NatNat skrev (48 minutter siden): Brun for øst asiater og folk fra sør Europa ? nei, nei, nei 😆Asiater er asiater og folk fra sør Europa er kaukasisk eller hvit. Selvsagt kan man referere til ulike trekk ved den man omtaler. En person fra Vietnam kan være Vietnameser, østasiat, brun, kvinne, samfunnsviter, søster, forfatter osv.. Ingen av disse karakteristikkene utelukker hverandre. Men jeg er enig i at hudfarge nesten alltid er irrelevant for praktiske formål, og i lys av europeisk kolonihistorie er sånne referanser egentlig antikverte og unødvendige. Anonymkode: bc98f...d09 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VetAlt Skrevet 3. august 2024 #35 Del Skrevet 3. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Svart for afrikanere, aboriginere, afro-amerikanere osv.. Brun for øst-asiater, latinamerikanere, folk fra midtøsten og (kanskje) personer fra de sørligste delene av Europa. Det beste vil selvsagt være å unngå hudfarge-referanser overhodet. Anonymkode: bc98f...d09 Oioioi! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #36 Del Skrevet 3. august 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Først: Alle mennesker er først og fremst bare personer. Men noen ganger må man beskrive andre, og da ønsker jeg å bruke det riktige ordet. Jeg ønsker svar fra folk som ikke er hvit. Hvis du er hvit kan du komme med innspill, men jeg vil gjerne at du skriver at du ikke er det og at du gjerne begrunner ditt svar. Eksempel: Jeg er hvit, men venninna mi sier at... Jeg lurer litt på hva man skal kalle noen som ikke er hvit. Jeg vet at man ikke bruker noen ord som begynner med bokstaven N. Jeg vet at det er mange gamle mennesker, og mennesker som er oppvokst på landet, som tror det er greit å bruke ne-ordert, men det er det ikke. Jeg ønsker å bruke ord som ikke blir ansett som fornermende. Når man snakker om amerikanere, for eksempel, i konteksten av amerikansk politikk, så har jeg hørt at man på TV noen ganger sier "svarte amerikanere". Jeg er mye i USA, så for meg er dette naturlig da vi bruker ordet "black" der borte. Men jeg fikk høre på jobb (fra en hvit person) at man ikke kan si det i Norge. Hun sier man skal si "mørk" eller "farget". Jeg syns ordet "farget" ikke virker riktig, fordi i min krets i USA er ordet "colored" ikke greit. Hva er riktig? Jeg spør fordi jeg oppriktig vil bruke det riktige ordet. Anonymkode: cabb4...dd3 Afrikanere Asiatere Osv Anonymkode: 02e36...19c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #37 Del Skrevet 3. august 2024 Først og fremst så er det så sjelden man er nødt til å poengtere noens hudfarge. Jeg er gift med en pakistansk mann og vi har barn, det er bakgrunnen for svaret mitt. Hvis du snakker om noen som du allerede vet etnisiteten til, så kan du si feks. «Han er pakistansk». Eller om det er en norsk/pakistansk, kan du si «han er norskpakistansk». Hvis du må nevne hudfargen til en person enten til dem eller til en annen hadde jeg latt være det 🙂 I generell debatt ville jeg brukt mørkhudet. Men tenker forskjellen i mennesker handler mer om kultur og opphavssted enn hudfargen. Anonymkode: 69965...649 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #38 Del Skrevet 3. august 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Først: Alle mennesker er først og fremst bare personer. Men noen ganger må man beskrive andre, og da ønsker jeg å bruke det riktige ordet. Jeg ønsker svar fra folk som ikke er hvit. Hvis du er hvit kan du komme med innspill, men jeg vil gjerne at du skriver at du ikke er det og at du gjerne begrunner ditt svar. Eksempel: Jeg er hvit, men venninna mi sier at... Jeg lurer litt på hva man skal kalle noen som ikke er hvit. Jeg vet at man ikke bruker noen ord som begynner med bokstaven N. Jeg vet at det er mange gamle mennesker, og mennesker som er oppvokst på landet, som tror det er greit å bruke ne-ordert, men det er det ikke. Jeg ønsker å bruke ord som ikke blir ansett som fornermende. Når man snakker om amerikanere, for eksempel, i konteksten av amerikansk politikk, så har jeg hørt at man på TV noen ganger sier "svarte amerikanere". Jeg er mye i USA, så for meg er dette naturlig da vi bruker ordet "black" der borte. Men jeg fikk høre på jobb (fra en hvit person) at man ikke kan si det i Norge. Hun sier man skal si "mørk" eller "farget". Jeg syns ordet "farget" ikke virker riktig, fordi i min krets i USA er ordet "colored" ikke greit. Hva er riktig? Jeg spør fordi jeg oppriktig vil bruke det riktige ordet. Anonymkode: cabb4...dd3 Jeg tenker at man sjelden sier "Åge, ja han lyserosa vettu..." Det finnes tusenvis av måter å beskrive noen på uten å måtte si farge. Ofte blir det feil også, da man tar både norskfødte, "halvt norske" og adopterte for å komme fra et sted de ofte noen har vært eller har særlig tilknytning til. Anonymkode: 72388...9f2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #39 Del Skrevet 3. august 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Slutt å vær så politisk korrekte! Hvis man bor et sted der alle er norske hvite så teller selvsagt fargen om man skal beskrive noen. Jeg sier svart, deal with it! Anonymkode: 67e7e...7e1 Hvorfor er det relevant at "alle" i Norge er hvite? 😂 Blir det mindre relevant der majoriteten ikke er hvit? Jeg forstår virkelig ikke.. Sort er TVen min. Har til gode å møte noen som har samme farge.. Anonymkode: 72388...9f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #40 Del Skrevet 3. august 2024 VetAlt skrev (4 minutter siden): Oioioi! Hva er problemet, bortsett fra hudfargereferansen? Er det ok å kalle folk fra Latinamerika, eller Midtøsten for brune? (Som sagt bør man som regel ikke referere til noen utfra hviken hudfarge de har) Anonymkode: bc98f...d09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå