AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #1 Del Skrevet 3. august 2024 Først: Alle mennesker er først og fremst bare personer. Men noen ganger må man beskrive andre, og da ønsker jeg å bruke det riktige ordet. Jeg ønsker svar fra folk som ikke er hvit. Hvis du er hvit kan du komme med innspill, men jeg vil gjerne at du skriver at du ikke er det og at du gjerne begrunner ditt svar. Eksempel: Jeg er hvit, men venninna mi sier at... Jeg lurer litt på hva man skal kalle noen som ikke er hvit. Jeg vet at man ikke bruker noen ord som begynner med bokstaven N. Jeg vet at det er mange gamle mennesker, og mennesker som er oppvokst på landet, som tror det er greit å bruke ne-ordert, men det er det ikke. Jeg ønsker å bruke ord som ikke blir ansett som fornermende. Når man snakker om amerikanere, for eksempel, i konteksten av amerikansk politikk, så har jeg hørt at man på TV noen ganger sier "svarte amerikanere". Jeg er mye i USA, så for meg er dette naturlig da vi bruker ordet "black" der borte. Men jeg fikk høre på jobb (fra en hvit person) at man ikke kan si det i Norge. Hun sier man skal si "mørk" eller "farget". Jeg syns ordet "farget" ikke virker riktig, fordi i min krets i USA er ordet "colored" ikke greit. Hva er riktig? Jeg spør fordi jeg oppriktig vil bruke det riktige ordet. Anonymkode: cabb4...dd3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #2 Del Skrevet 3. august 2024 Svart for afrikanere, aboriginere, afro-amerikanere osv.. Brun for øst-asiater, latinamerikanere, folk fra midtøsten og (kanskje) personer fra de sørligste delene av Europa. Det beste vil selvsagt være å unngå hudfarge-referanser overhodet. Anonymkode: bc98f...d09 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Seff Skrevet 3. august 2024 #3 Del Skrevet 3. august 2024 Jeg synes i utgangspunktet ikke farge bør være relevant i omtale av personer, men hvis det faktisk er viktig i en beskrivelse, vil jeg si mørkhudet, og så fortsette med hvilket område i verden jeg antar personen har opprinnelse fra for å spesifisere. Men hvor ofte er det egentlig man trenger å omtale folk på den måten? Veldig sjelden i mitt tilfelle. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #4 Del Skrevet 3. august 2024 Hvor ofte har du referert til en nordmann som "hvit"? Svaret er nok aldri... Selv når jeg skal referere til noen i jobbsammenheng så forklarer jeg "han vi møtte i januar, som er spesialist i...". Anonymkode: b25d9...290 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isw Skrevet 3. august 2024 #5 Del Skrevet 3. august 2024 Jeg synes ikke det er nødvendig å kalle noen for hudfargen sin. Men må man, så kan man si "farget" eller "svart". Man kan også f.eks. si afrikansk eller asiatisk utseende. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 3. august 2024 #6 Del Skrevet 3. august 2024 7 minutter siden, AnonymBruker said: vart for afrikanere, aboriginere, afro-amerikanere osv.. Brun for øst-asiater, latinamerikanere, folk fra midtøsten og (kanskje) personer fra de sørligste delene av Europa. Det beste vil selvsagt være å unngå hudfarge-referanser overhodet. Brun for øst asiater og folk fra sør Europa ? nei, nei, nei 😆Asiater er asiater og folk fra sør Europa er kaukasisk eller hvit. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #7 Del Skrevet 3. august 2024 Jeg er indisk, og jeg liker å bli kalt brun. Anonymkode: 343b6...b43 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #8 Del Skrevet 3. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er indisk, og jeg liker å bli kalt brun. Anonymkode: 343b6...b43 Evt kan du si sør-asiatisk. Anonymkode: 343b6...b43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #9 Del Skrevet 3. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er indisk, og jeg liker å bli kalt brun. Anonymkode: 343b6...b43 Kan du ikke bli kaldt indisk og en med afrikansk utseende for afrikansk, en fra sør-amerika for sør-amerikansk osv, så slipper man å bruke farger... Anonymkode: 90e72...367 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 3. august 2024 #10 Del Skrevet 3. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er indisk, og jeg liker å bli kalt brun. Anonymkode: 343b6...b43 Men endel fra India er jo strengt tatt mer dobbel kaffe latte enn brun sjokolade om du skjønner. Jeg er….lys beige marsipan? Ingen asiatere er jo gule. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 3. august 2024 #11 Del Skrevet 3. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan du ikke bli kaldt indisk og en med afrikansk utseende for afrikansk, en fra sør-amerika for sør-amerikansk osv, så slipper man å bruke farger... Anonymkode: 90e72...367 Om man er født og oppvokst der så? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #12 Del Skrevet 3. august 2024 AprilLudgate skrev (1 minutt siden): Men endel fra India er jo strengt tatt mer dobbel kaffe latte enn brun sjokolade om du skjønner. Jeg er….lys beige marsipan? Ingen asiatere er jo gule. "Brun" refererer ikke til selve fargen. Samme som at svarte ikke alle er svarte, det er mer et begrep på kulturen de er fra. Men skjønner hva du mener. Har venner som er helt lyse i huden, men refererer til seg selv som brun fordi de er fra India, og har indiske gener, indisk kultur osv. For meg er det helt naturlig, og det er bare sånn vi benevner oss selv. De som er hvite er jo ikke alle hvite i fargen, men det er en betegnelse på at de er fra et genetisk spekter der familien og, i de fleste tilfeller, miljøet består primært av hvite. Nå er det slik at mange ikke liker at andre bruker "fargen" når de skal snakke om dem, men for min del spiller det liten rolle. Jeg er brun, og det er jo bare sånn det er. Anonymkode: 343b6...b43 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #13 Del Skrevet 3. august 2024 På TikTok, der alle ungdommene henger, er det emneknagger som f.eks #desigirl eller #browngirl som da er fellesbetegnelsen på alle jenter/kvinner fra sør-asia. Anonymkode: 343b6...b43 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #14 Del Skrevet 3. august 2024 Melaninrik? Anonymkode: 71f2b...bcc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjaselina Skrevet 3. august 2024 #15 Del Skrevet 3. august 2024 Eg er kvit som skummamjølk. Men om eg må forklare nokon basert på utsjånad, vil eg helst gjette ca kvar dei har bakgrunn frå. Som f eks: Han ser ut som besteforeldra kan ha kome frå Afrika... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 3. august 2024 #16 Del Skrevet 3. august 2024 Bruk det du tror at den du snakker med skjønner. Er vel som med mye annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #17 Del Skrevet 3. august 2024 Svart har, etter hvert, nok blitt det vanligste på norsk også for de som åpenbart (genetisk sett) har bakgrunn fra Afrika sør for Sahara. Farget er likevel gangbart i Norge. Grunnen til at "colored" er så betent i USA er først og fremst at det ble brukt både i raselover og på skilt som delte alt mulig inn etter hudfarge. Selv etter disse lovene og skiltene forsvant ble "colored" brukt bevisst nedsettende av rasister. Begrepet "farget" i Norge har ikke den samme historikken, det har tvert imot gjerne vært ansett som et godt alternativ til "svart". Dette med at "colored" er så ille er egentlig sær-amerikansk, selv om det nok har spredd seg litt nå som amerikansk kultur sprer seg såpass fort. Men i det langt på vei engelsktalende Sør-Afrika er "coloureds" det normale begrepet for de som er dels av svart, hvit eller indisk bakgrunn, for eksempel. De er jo ikke "helt svarte", men man hadde åpenbart ikke valgt å beskrive noen som helst med et så støtende begrep som det "colored" er i USA dersom sørafrikanerne følte det samme om begrepet. Jeg husker også at en britisk skuespiller plumpet skikkelig uti ved å snakke om noen som "colored" i USA for noen år siden, men det er jo fordi heller ikke britene føler det samme om "coloured" som amerikanerne gjør. Så ja, både svart og farget fungerer greit på norsk. Men en del bruker "farget" om andre enn svarte også, så det kan være litt mer åpent for tolkning. Anonymkode: c855a...02c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #18 Del Skrevet 3. august 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Kan du ikke bli kaldt indisk og en med afrikansk utseende for afrikansk, en fra sør-amerika for sør-amerikansk osv, så slipper man å bruke farger... Anonymkode: 90e72...367 Jo, det kan jeg. Men det er jo ikke innlysende at jeg er fra India. Vet man ikke det, kan jeg godt være fra Sri Lanka eller Nepal. Noen har til og med spurt om jeg er fra Afrika. Men hvis du allerede vet det, kan du jo gjerne si "hun er indisk" eller "hun er fra India" Anonymkode: 343b6...b43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #19 Del Skrevet 3. august 2024 Vi er jo alle strengt tatt en shade av brun. En nordmann i hvite klær går ikke i ett med de, for å si det sånn. Lys, lysebrun, brun, mørkebrun... Anonymkode: 3611d...e76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 3. august 2024 #20 Del Skrevet 3. august 2024 Jeg sier mørkhudet, mørk i huden eller brun. Fikserer overhode ikke på folks farge, men det er ikke slik at det aldri er relevant å referere til hudfarge heller. Jeg nevner det gjerne når jeg skal beskrive noens utseende eller ha en samtale om rasisme/diskriminering. Men det æ kommer nok ikke opp i så mange andre sammenhenger. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå