Gå til innhold

Er det «vanlig» i dag at småbarnsforeldre drikker så og si hver helg?


AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Som overskriften viser, er dette vanlig i dagens samfunn? Har en slektning som tilsynelatende er ute på ett eller annet hver eneste helg. Enten med partner eller alene. Ser dette på snap-story nesten hver uke. Alltid alkohol inni bildet. De har barn i barnehagealder, og har gode jobber. Har ikke barn selv, og er ikke så sosial lengre, og er passert 50. Så lurer bare på om det er vanlig i dag blandt folk rundt 25-35? Regner med familien er barnevakt, så tror ikke barna «lider» når de er ute, men tenker på familien som helhet, det må vel oppleves sårt for barna at den ene eller begge minimum 3 av 4 helger er på fest? Kan vel umulig være en super omsorgsperson dagen etter, selv om den andre er tilstede så vil vel barna merke det? Eller? Hva er vanlig i dag? 

Anonymkode: 6a3e0...aa5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Som overskriften viser, er dette vanlig i dagens samfunn? Har en slektning som tilsynelatende er ute på ett eller annet hver eneste helg. Enten med partner eller alene. Ser dette på snap-story nesten hver uke. Alltid alkohol inni bildet. De har barn i barnehagealder, og har gode jobber. Har ikke barn selv, og er ikke så sosial lengre, og er passert 50. Så lurer bare på om det er vanlig i dag blandt folk rundt 25-35? Regner med familien er barnevakt, så tror ikke barna «lider» når de er ute, men tenker på familien som helhet, det må vel oppleves sårt for barna at den ene eller begge minimum 3 av 4 helger er på fest? Kan vel umulig være en super omsorgsperson dagen etter, selv om den andre er tilstede så vil vel barna merke det? Eller? Hva er vanlig i dag? 

Anonymkode: 6a3e0...aa5

Nei, det er ikke vanlig med de vi kjenner/omgås… 

Jeg er kanskje ute 1 gang i året, samboer 2 -3. Vi tar gjerne et glass vin eller en øl til middag på helg, men da stopper det der 😊

Anonymkode: 9fca2...daf

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs nok hvor i landet du bor. 

Anonymkode: ef81a...7a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske vanlig med ETT glass vin/EN øl til mat fredag/lørdag. Aldri opplevd fyll i min vennekrets. 

Anonymkode: 38f9c...f95

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig å drikke alkohol. Det er ikke vanlig at småbarnsforeldre er ute og drikker på byen hver helg. 

  • Liker 18
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ganske vanlig med ETT glass vin/EN øl til mat fredag/lørdag. Aldri opplevd fyll i min vennekrets. 

Anonymkode: 38f9c...f95

Det er vanlig å dele en flaske vin. De aller fleste jeg kjenner gjør det på fredager og lørdager.

  • Liker 12
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg drikker svært sjelden, kanskje 2 ganger i året. Mannen drikker en sixpack +- hver helg. Vi går veldig sjelden ut "på byen". 

I familiene vi omgås er det ganske likt har jeg inntrykk av. 

Anonymkode: 5528c...4fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan fint være på noe sosialt en lørdag og drikke litt alkohol. Og samtidig ta med barnet ut i skogen dagen etter. 

Noen ganger har vi barnevakt, hvis vi begge skal ut i sammen. 

Ellers er den ene hjemme og den andre ute. Hvis den ene har vært ute på fest, klarer den andre å finne på noe med barna. Begge foreldrene må ikke være med heletiden. Og det må heller ikke skje noe heletiden. 

Vi kan også ha middags gjester hvor vinen står på bordet, selv om barnet er hjemme, da inviterer vi gjester som også har med seg barn. 

Anonymkode: 73228...1b6

  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste jeg kjenner drikker vin til mat nesten daglig. Og drar mye på konserter og liknende, de med barn i vennekretsen, har dem også med på fester av og til. Har inntrykk av at det er ganske vanlig i urbane miljøer. NYC f.eks. Kanskje i mindre grad i Norge.

Anonymkode: 52cd2...f68

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke vanlig

Anonymkode: 3307a...325

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Overhodet ikke vanlig. Jeg kan ikke huske sist verken jeg eller mannen drakk, ikke savner vi det heller🙂 Helger tilbringes sammen med familien.

Jeg skjønner ikke hvorfor folk får barn når det tilsynelatende er kun stress å være sammen med dem.

Det hadde vært fint med en kveld for seg selv en sjelden gang, men jevnt over så koser vi oss sammen som familie.

Anonymkode: 2f11a...cb3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det finnes folk med andre ambisjoner enn å bare være en kjip småbarnsfamilie i en eller annen drabantby?

Anonymkode: 52cd2...f68

  • Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Som overskriften viser, er dette vanlig i dagens samfunn? Har en slektning som tilsynelatende er ute på ett eller annet hver eneste helg. Enten med partner eller alene. Ser dette på snap-story nesten hver uke. Alltid alkohol inni bildet. De har barn i barnehagealder, og har gode jobber. Har ikke barn selv, og er ikke så sosial lengre, og er passert 50. Så lurer bare på om det er vanlig i dag blandt folk rundt 25-35? Regner med familien er barnevakt, så tror ikke barna «lider» når de er ute, men tenker på familien som helhet, det må vel oppleves sårt for barna at den ene eller begge minimum 3 av 4 helger er på fest? Kan vel umulig være en super omsorgsperson dagen etter, selv om den andre er tilstede så vil vel barna merke det? Eller? Hva er vanlig i dag? 

Anonymkode: 6a3e0...aa5

Jeg hører om folk som drikker litt i helger. Og de som drikker litt hver dag. Og de som drikker hver dag og er på fylla flere ganger i uka..... 🫥

Og så er det meg som drikker en gang i året eller to. 

Anonymkode: 52305...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Som overskriften viser, er dette vanlig i dagens samfunn? Har en slektning som tilsynelatende er ute på ett eller annet hver eneste helg. Enten med partner eller alene. Ser dette på snap-story nesten hver uke. Alltid alkohol inni bildet. De har barn i barnehagealder, og har gode jobber. Har ikke barn selv, og er ikke så sosial lengre, og er passert 50. Så lurer bare på om det er vanlig i dag blandt folk rundt 25-35? Regner med familien er barnevakt, så tror ikke barna «lider» når de er ute, men tenker på familien som helhet, det må vel oppleves sårt for barna at den ene eller begge minimum 3 av 4 helger er på fest? Kan vel umulig være en super omsorgsperson dagen etter, selv om den andre er tilstede så vil vel barna merke det? Eller? Hva er vanlig i dag? 

Anonymkode: 6a3e0...aa5

Helg? Nesten vanlig hver dag. Som jeg ser iallefall 

Anonymkode: 7e25d...319

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er 34 år og bor i Oslo, har en på 3. Drikker ikke i hverdagen, men noe i helg. 

Pleier ofte å finne på noe hver for oss, og noen ganger i året har vi barnevakt og drar på fest/konsert/middagsdate sammen. 

Det kan skje flere ganger i måneden at vi «drar ut» hver for oss enten fredag eller lørdag, men det kan f.eks være at jeg møter en venninne for et glass/konsert/annet når barnet er lagt. Blir jo da ikke fyll, så jeg er ikke dårlig dagen etter. Iom. at jeg går ut etter legging, vet barnet jo ikke at jeg er borte, jeg får vært sosial og møtt venner og samboer får litt alenetid. 🤗 Vinn-vinn.


Vi har bare ett barn, men blir nok flere, så vi koser oss med tilværelsen sånn den er nå. 😊 

Anonymkode: 20b83...9b2

  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke vanlig i min omgangskrets, bor i Oslo. 

Anonymkode: 336d5...6ca

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei. Overhodet ikke vanlig. Jeg kan ikke huske sist verken jeg eller mannen drakk, ikke savner vi det heller🙂 Helger tilbringes sammen med familien.

Jeg skjønner ikke hvorfor folk får barn når det tilsynelatende er kun stress å være sammen med dem.

Det hadde vært fint med en kveld for seg selv en sjelden gang, men jevnt over så koser vi oss sammen som familie.

Anonymkode: 2f11a...cb3

Dette var jo en smule sneversynt da. Fordi dere ikke gjør det, så er det ikke "vanlig". Ok, så verden kretser rundt hvordan dere lever- kjekt å vite. 

Visste du forresten at det ikke er noe motsetning mellom at noen drikker litt, og være sammen som en familie?

Sorry altså, jeg drikker da knapt selv jeg. Men sånn snikmoralisering - at alle som drikker synes det er stress å være med barna, synes jeg er ille. Forhåpentligvis kom innlegget ditt ut mer moraliserende enn du tenkte over. 

Anonymkode: 5528c...4fd

  • Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vanlig her ihvertfall. Sørvestlandet. 

Anonymkode: f9e91...26a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spør om to forskjellige ting: et det vanlig med alkohol hver helg og er det vanlig å gå ut hver helg. Da vi hadde små barn, var en av ukas gylne stunder å drikke to boksøl sammen med mannen fredag kveld etter at barna var lagt. Gjerne også «smugrøye» en sigarett på verandaen. Det var et hyggelig og ufarlig voksenrituale og en avslappende ventil midt i den travleste småbarnsperioden. Og nei, vi hadde ikke bil en gang, bodde i drabantby i Oslo og det gikk taxi hvis noe alvorlig skulle skje 😊 Dette er tjue år siden, det har gått fint med oss alle sammen.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke vanlig her ihvertfall. Sørvestlandet. 

Anonymkode: f9e91...26a

Nå bor jeg på Sørlandet etter mange, mange år i Oslo. Alle mine venner og kollegaer her tar seg både et og to og flere glass i løpet av uka. Vi er oppegående hele gjengen. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...