Gå til innhold

Hvordan gikk det for dere som hadde en high need baby?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har hatt en high need baby,altså ikke kolikk, allergier eller andre plager. Men friske babyer som er ekstra (ekstremt) krevende. De som vet de vet.

Hvor gammelt er barnet nå og hvordan er barnet nå?

Har dere fått flere barn? Hvordan fungerte det?

❤️❤️❤️

Anonymkode: 837d1...a4d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Barnet er 2 år, går veldig fint ❤️Høyt og lavt, men likevel mye enklere enn babytiden. Sover greit om nettene nå, det hjelper veldig på!

Er gravid nå med nummer to, livredd for å få en reprise av baby nummer 1 😔😔

Anonymkode: 2578b...0f5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fortsatt ekstremt intenst, men det blir gradvis enklere og enklere i forhold til hvordan det var. Fyller snart 3 år.

Jeg merker at mens de rundt meg med barn på samme alder synes på mange måter at det bare blir tøffere og tøffere (de blir mer aktive, mer trass osv), så synes jeg at det bare blir enklere. De har jo gått fra å ha babyer som sover 2-3 gode dupper om dagen, ett åringer som kunne fikle med en borrelås i 10 min og mer "normal" mengde utfordringer, til å måtte være "på" med aktive smårollinger hele tiden.

Mens jeg går fra å ha hatt en baby som "aldri" sov og krevde av meg hele sin våkentid, til å brått få oppleve at hun underholder seg selv i 10 min. (Jeg vil si at de rundt meg fortsatt har enklere barn en meg, men jeg er vant til galskap.. haha). 

Anonymkode: fbf49...0e3

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Snart 7 år og fortsatt krevende😅 

Anonymkode: 0f62f...e05

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

23 år og er en velfungerende og svært intelligent ung mann.

Enig med ab…0e3 over, jeg syntes det ble mindre krevende etterhvert. Småbarnstiden var som en lek sammenliknet med en baby som nesten ikke sov og som var svært aktiv.

Anonymkode: 2cd2f...a3a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

2,5 år og fortsatt intens og krevende, men på en annen måte. Babytiden var hinsides tung, spesielt pga. VELDIG dårlig søvn, men også fordi ungen ikke kunne legges ned et sekund, verken våken eller sovende. Søvnen ble bedre etter ungen fylte 2 og det hjelper stort! Veldig glad jeg er ferdig med babytiden, savner det ikke litt engang.

Om jeg skal beskrive ungen med noen ord nå: intens, vrang, kranglete, sta, viljesterk, men også smart, godt ordforråd, god finmotorikk, og ligger frampå utviklingsmessig ifølge hs og barnehagen. 

Velger mye heller trass 2,5-åring over babytiden.

Anonymkode: 09251...51b

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

7 år og er som en drøm. Trygg og selvstendig. 

Vi fikk nr 2 15 måneder etter nr 1, og det var en helt annen type baby. Da var det verste gitt seg med nr 1 også. Men hun bodde inntil meg de første månedene, jeg fikk helt sjokk over hvor intenst det var. Fikk litt nytt liv når jeg oppdaga bæresjal. Da gikk det greit allikevel, og med det kunne jeg fortsette å gi masse nærhet når nr 2 kom, som forøvrig var mer vognbaby. 

Anonymkode: c8da7...565

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gikk seg til etter et års tid. Den rolige babyen ble mer krevende på sikt. 😇😵‍💫

Anonymkode: f50f9...fe9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

5 år og jeg har lyst til å gi ham fra meg hver dag. 

Anonymkode: 01a69...f57

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Har tre «normale» og fikk en fjerde high need. Veldig nytt da kan man si 😅Har bare møtt babyen på alt den trenger hele veien selvom det har cært et sant lite helvete. Barnet er nå 2,5 og alt begynner og bli SÅ mye bedre. 

Anonymkode: ebd62...e72

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Min har blitt ungdom og det går svært fint. Å finne roen om natten kan fortsatt være litt utfordrende. Har ikke flere barn da forholdet til far røk, men ville sannsynligvis produsert søsken viss forholdet hadde vart.

Anonymkode: c3619...0e5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dere som har hatt en high need baby,altså ikke kolikk, allergier eller andre plager. Men friske babyer som er ekstra (ekstremt) krevende. De som vet de vet.

❤️❤️❤️

Adhd + tourettes osv.

Bitene falt på plass til slutt!

Anonymkode: 329a6...a66

AnonymBruker
Skrevet

2,5 år nå og ting er MYE bedre sammenlignet med hva det har vært. 

Syns de to første årene var et rent helvette! Etter det gikk det litt bedre med søvn. Barnet kan også leke lengre enn 5 min for seg selv og jeg føler jeg får litt pusterom nå. 

Om det har noen sammenheng er jeg ikke sikker på, men barnet ligger ekstremt godt an når det kommer til utvikling. Både HS og pedagogisk leder i barnehagen sier at det er på nivå med 3/4-åringer.

Det som hjelper på, er at barnet har ekstremt godt språk. Vi kan forklare hva som skal skje og barnet kan også være med å ta valg. Opplever at mye løsnet da forståelsen ble større.

Vi har det absolutt ikke enkelt (sammenlignet med andre barn vi henger med på samme alder), men for oss er det en drøm i forhold til hva det har vært! Derimot får vi ofte kommentarer på at andre er glad deres barn ikke er som vårt 🤦🏼‍♀️ 

Anonymkode: e08d0...653

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Adhd + tourettes osv.

Bitene falt på plass til slutt!

Anonymkode: 329a6...a66

High need babyer er barn uten diagnoser eller andre plager. Det handler om personlighetstrekk som ligger i enden av skalaene. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

❤️❤️❤️

Snart 11, vel, er vært High need hele livet og tviler på det forandres her 😂 rett og slett ett karaktertrekk.. skiller seg kraftig ut fra sine 4 søken på alle vis..

Anonymkode: 34ef9...1f4

Skrevet

Han er to nå og har roet seg betraktelig. Enig med hen som skriver at det blir enklere når andre opplever at ting blir vanskeligere; trass og testing av grenser er ingenting mot det første halvannet året. Fy for et helvete. Han var tidlig ute med språk og forståelse og var mulig å snakke med fra 18mnd. Han er fortsatt full av følelser, men er mulig å regulere. Er gravid igjen nå og håper å få en mer «normal» baby.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

16 nå, er fremdeles krevende på sin måte, men kan snakke med henne nå ihvertfall... om hun hører etter er en annen sak.. 

Anonymkode: f20f0...ac4

AnonymBruker
Skrevet

Min HN baby er 12 nå, og ble diagnostisert med ADHD i fjor. En skjønn og enkel jente som er trygg og blid og smart og morsom. Vi har utfordringer med konsentrasjon på skolen og hun er ekstremt sensitiv på klær og kan få sammenbrudd av stramme sokker, men ellers er det meste en fryd. 

Vi valgte å gå med strømmen. Samsov hver natt til hun var 7, nå kommer hun inn et par ganger i uka etter mareritt, men kan stort sett følges inn igjen. Ammet ved hvert minste knyst, og ammet til hun var drøyt 5 år. Bar henne i bæretøy nesten kontinuerlig de første årene, og mer sporadisk til hun var 4-5 år. Droppet vogn, hun skrek bare. Masse kos og hudkontakt og tid og rom for store følelser, og tålmodighet og hjelp til å takle livet. 

Stresset ikke med innføring av fast føde, bare ammet on demand det første året, og fokuserte på små biter næringsrik mat fra 6 mnd som supplement til morsmelk. Hun viste minimalt med interesse for mat før hun ble 2,5, nå spiser hun alt og lager mat selv flere ganger i uka. Sein bhg-start, hun var 2,5 år. Droppet smokk og jeg la meg samtidig med henne og ammet i søvn i mange år. 

Jeg angrer ikke på noe, føler meg trygg og glad for å ha lyttet til instinktene mine og til hennes behov, og gjorde det samme med lillesøster som nå er 4 (og fortsatt gjør det meste av det ovennevnte, men hun er litt mindre HN og har til og med sovet i vogn). 

Anonymkode: a277d...291

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Glemte å svare på tilleggsspørsmålet: fikk en til: 4,5 etter. Minste var krevende (les: syk) på en annen måte, men ekstremt "laid back" personlighetsmessig frem til ca 3. Klasse. 

Anonymkode: f20f0...ac4

AnonymBruker
Skrevet

Hadde det, i tillegg til kolikk og søvnproblemer. Det var jo ekstremt slitsomt på det verste, samtidig får du jo bare til alt når du må. Hun er 18 måneder nå og er mer selvstendig, har åpenbart ikke kolikk lengre, og sover mye bedre. Det går helt fint, men var såklart slitsomt og det sitter jo litt inni både meg og samboer som nå venter nr 2 - blir det det samme?

Anonymkode: 57d3b...019

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...