Gå til innhold

Juss: Fordeling av kostnader i sameie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Bor i sameie, og vi har årlige utgifter til vedlikehold.

I borettslag kan man dele utgifter på forskjellige måter:

• Eierbrøk. (størrelse på leilighet opp mot totalt areal)
  • Nytte. Regning deles likt mellom boenheter.
  • Forbruk: Noe som kan måles. F.eks varmtvann.

Brostein i bakgård? Eierbrøk eller nytte? Verdistigningen er gjerne større på en større leilighet, men alle har tilgang..

Pusse opp oppgang. Alle bruker oppgang. Eierbrøk eller nytte?

Nå har det seg sånn at styreleder i våres borettslag eier en av de største leilighetene. Samtidig argumenterer han sterkt for nytte-prinsippet hver gang det kommer opp kostnader til vedlikehold, noe som fører til at han betaler mindre, og de små leilighetene betaler mer. Han stemmer først, og så virker det på meg som alle andre bare føyer seg inn i rekken med å stemme på samme måte.

Fra huseierne.no virker det jo egentlig veldig klart at eierbrøk er normen.

Noen tanker om situasjonen?

Det finnes et unntak fra fordeling etter sameiebrøk. Når særlige grunner taler for det, kan man fordele en felleskostnad etter nytten for den enkelte bruksenhet, eller etter forbruk. Dette ment som en sikkerhetsventil, en snever adgang for den enkelte til å få prøvd en urimelig utgiftsfordeling for retten.

Det skal altså særlige grunner til for å anvende unntaket. Dette må ikke forstås slik at enhver utgift som seksjonseierne har ulik nytte av, kan kreves fordelt på en annen måte. Det må dreie seg om en betydelig utgift etter forholdene i sameiet som gjør det klart rimelig å fravike utgangspunktet om deling etter sameiebrøk. Det må også dreie seg om dekking av en utgift til et tiltak som etter sin karakter ikke kommer alle seksjonseierne til gode. Det er også antatt at bestemmelsen først og fremst retter seg mot nye tiltak. Det er ikke meningen at denne reglen skal endre den bestående fordelingen av løpende vedlikeholdsutgifter.

Fordeling etter forbruk forutsetter at den enkeltes forbruk lar seg måle, som for eksempel ved bruk av varmt vann. 

Anonymkode: 1ecff...446

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva står det i vedtektene til sameiet?

Anonymkode: 220ee...1fa

AnonymBruker
Skrevet

Vi har eierbrøk på alt unntatt fibernett. Vi har diskutert en annen fordeling av renovasjon, som person, siden vi har noen studentkollektiv med mange unge, og mye avfall, men ser at det blir for komplekst.

Anonymkode: bbbfa...3b0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei,

Bor i sameie, og vi har årlige utgifter til vedlikehold.

I borettslag kan man dele utgifter på forskjellige måter:

• Eierbrøk. (størrelse på leilighet opp mot totalt areal)
  • Nytte. Regning deles likt mellom boenheter.
  • Forbruk: Noe som kan måles. F.eks varmtvann.

Brostein i bakgård? Eierbrøk eller nytte? Verdistigningen er gjerne større på en større leilighet, men alle har tilgang..

Pusse opp oppgang. Alle bruker oppgang. Eierbrøk eller nytte?

Nå har det seg sånn at styreleder i våres borettslag eier en av de største leilighetene. Samtidig argumenterer han sterkt for nytte-prinsippet hver gang det kommer opp kostnader til vedlikehold, noe som fører til at han betaler mindre, og de små leilighetene betaler mer. Han stemmer først, og så virker det på meg som alle andre bare føyer seg inn i rekken med å stemme på samme måte.

Fra huseierne.no virker det jo egentlig veldig klart at eierbrøk er normen.

Noen tanker om situasjonen?

Dette er like tåpelig som de som bor i første etasje som ikke bruker heisen og derfor ikke skal betale for heisen. Og de som bor i øverste etasje skal betale mer for t rappevask fordi de skitner fra første til toppetasjen. 
Bor man i sameie, så er der både lov om sameie og vedtekter som skal fordele utgifter. Hvis ikke det finnes så er det et lite godt organisert sameie. 

Anonymkode: f2ccf...6fb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er like tåpelig som de som bor i første etasje som ikke bruker heisen og derfor ikke skal betale for heisen. Og de som bor i øverste etasje skal betale mer for t rappevask fordi de skitner fra første til toppetasjen. 
Bor man i sameie, så er der både lov om sameie og vedtekter som skal fordele utgifter. Hvis ikke det finnes så er det et lite godt organisert sameie. 

Anonymkode: f2ccf...6fb

Uklart hva du argumenterer for her. Er nytte / eller brøk prinsippet tåpelig?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hva står det i vedtektene til sameiet?

Anonymkode: 220ee...1fa

Står ikke noe om det. Følger husleieloven, og den er ganske tydelig på hva som er rett prinsipp.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal den med størst leilighet betale mest for kostnader som går på fellesareal? De bruker jo ikke oppgangen noe mer enn de andre?

Anonymkode: e8b1b...8a7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor skal den med størst leilighet betale mest for kostnader som går på fellesareal? De bruker jo ikke oppgangen noe mer enn de andre?

Fordi de eier mest? Man kan selvfølgelig avtale seg bort fra eierbrøkdeling men det er standard.

Hvis man har en bolig der det bor en stor familie, og så har de skilt ut en liten leilighet til 1 person som eier 10% av fellesarealet så er det åpenbart urimelig om denne personen skal betale det samme som hele famiile ellers.

Jeg har en litt lignende situasjon, jeg bor i et område som er et stort sameie, og det er noen store "rekkehus" over veien. Jeg bor i en leilighet med ett soverom. Vi har fellesareal med plener som klipper hvor jeg eier 1/6 og de eier 3/6, altså 3 ganger mer og de er store familier. Her er kostnadene plenklipping så jeg orker ikke å lage noe nummer ut av at de deler regningen likt, men det er åpenbart urimelig.

Anonymkode: b0ef7...aa5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Ofte gjør de jo også det.

Om det er en 250m2 leilighet med storfamilie på 20 personer, og en hybel på 20m2. Skal utgiftene 1mill på å bygge svømmebasseng i bakgården deles på 2?

• Liker 1
Skrevet

Her går det meste på eierbrøk, heldigvis. Fint for meg, som har en av de minste leilighetene 😁

Jeg skjønner at noen kan argumentere for nytte-prinsippet også, men jeg synes eierbrøk blir mest rettferdig i alle tilfeller. Det er jo ofte slik at de med større leiligheter bruker fellesarealene mer - rett og slett fordi det som regel bor flere der. En barnefamilie i en fireroms bruker jo arealene mye mer enn jeg som er alene. 

Om man velger å bo alene i en fireroms, vel, da er det kjipt med større kostnader, men da er det et valg man har tatt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her er vi 9 enheter hvor 5 er store og 4 er vesentlig mindre. De 2 største argumenterer alltid for å dele etter nytte, og det er åpenbart for å slippe unna utgifter. Jeg synes ikke noe om det, de har selv valgt å kjøpe den største enheten og skal så "leve på" en som bor på 20m2?

Likevel argumenterer de for at deres stemme skal telle mer fordi enheten er størst. Skal ha i pose og sekk 🙄

Jeg har den nest største og stemmer alltid for å dele etter eierbrøk. Klarer å vippe resultatet noen ganger. Jeg synes det er mest rettferdig, om så fordi de som bor på 20-40 m2 åpenbart har mindre å rutte med enn de som bor på 150-200 m2.

Anonymkode: d46ff...dfe

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Større leilighet, flere beboere og flere som bruker områdene som fikses. 

Selvfølgelig deles det etter str på boenhet. Det er jo ikke rett at den som har en liten ettroms til en person skal betale det samme som en penthouse med 5 soverom....

Anonymkode: 0742f...68e

• Liker 2
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...