Gå til innhold

Babytegn / tegnspråk - erfaring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det har blitt mer og mer populært med baby tegn ("baby signing"). Har du erfaring?

 

Jeg vurderer å lære baby de tre vanligste "melk", "mer" og "ferdig". Jeg har lest at man alltid skal si det samtidig som man bruker tegnet. Men akkurat når det gjelder pupp er det veldig unaturlig å si "vil du ha melk?". Kan man bruke kun tegnet i den sammenhengen?

 

 

Anonymkode: aed03...dad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gjør tegn til min på 9 mnd. Har holdt på siden han var kanskje 3 mnd. 

Bruker de tre du nevner, pluss noen faste tegn i forbindelse med stellerutine, spising og navn på favorittlekene. Viser også tegn for «opp» hver gang jeg løfter ham opp. 

Babyen viser tydelig at han forstår «opp» og «ferdig». Gjør ingen tegn tilbake, men har begynt å «bable» med hendene innimellom. 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg vurderer å lære baby de tre vanligste "melk", "mer" og "ferdig". Jeg har lest at man alltid skal si det samtidig som man bruker tegnet. Men akkurat når det gjelder pupp er det veldig unaturlig å si "vil du ha melk?". Kan man bruke kun tegnet i den sammenhengen?

Anonymkode: aed03...dad

Hva tenker du er unaturlig med det? 

Anonymkode: 6166a...81e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør det slik du føler for og som fungerer for dere, men kanskje ikke bruk tegnet for melk om amming, siden ungen da forbinder det med pupp (og kos/deg). Og ved matbordet i barnehagen kan hen bli nokså forvirret. Sjekk evt ut tegnordboken (minetegn.no) om det er noen varianter du kunne tenkt passer for dere :)

Det er ikke alle barnehager som praktiserer tegnstøtte til 1åringene, men det begynner å bli veldig vanlig. Bare ment som et råd, flott at dere legger til tegn da det gir et større og økt ordforråd til barna før verbalspråket er på plass :)

Anonymkode: cad14...f78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte det på vår en kort periode, men så begynte hun å snakke så ekstremt godt at vi ikke så behovet lengre. Begynte rundt 6 mnd alder da hun starta med fast føde. Da lærte vi tegn som spise, drikke, tørst, ferdig, takk for mat. Lærte og mamma, pappa, hade og Bleie. 

Utrolig gøy, men hadde mye kortere behov for det enn vi trodde. Tror derimot dette er gull verdt for de barna som starter seint mdd språk, men det har man jo ingen forutsetninger for å vite. Så brukte det vel litt som føre var og forberedelse til barnehagen. 

Anonymkode: 9b162...10e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg gjør tegn till enkle ting som sove, spise, drikke, ha det osv. 

Anonymkode: dc26b...0bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.8.2024 den 20.16):

Jeg gjør tegn til min på 9 mnd. Har holdt på siden han var kanskje 3 mnd. 

Bruker de tre du nevner, pluss noen faste tegn i forbindelse med stellerutine, spising og navn på favorittlekene. Viser også tegn for «opp» hver gang jeg løfter ham opp. 

Babyen viser tydelig at han forstår «opp» og «ferdig». Gjør ingen tegn tilbake, men har begynt å «bable» med hendene innimellom. 

Hva tenker du er unaturlig med det? 

Anonymkode: 6166a...81e

Jeg vet ikke, det bare føles rart .. jeg pleier å si "er du sulten?" Hvis det er noe jeg sier. Høres bare rart ut å si melk 😂 mer naturlig å si pupp..

Anonymkode: aed03...dad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du overtenker det litt. Poenget er at barnet skal bli verbalt over tid, babytegn er bare et hjelpespråk, og ikke målet i seg selv. 

At du skal si ordene handler bare om at barnet skal gjøre koblingen mellom kommunikasjon og tale. Om du sier melk eller pupp har lite å si. Det er jo ikke som om barnet vil møte opp på skolen og bruke tegnene feil i fremtiden. 

Anonymkode: 40d49...da7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker; mer, ferdig, opp, vann, mat og se. Ungen er 15 mnd og det har hjulpet mye. Men han er på vei til å snakke og bli mer verbal nå, så vi faser det ut etterhvert som han lærer 😊

Anonymkode: 94ff0...60f

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Vi bruker; mer, ferdig, opp, vann, mat og se. Ungen er 15 mnd og det har hjulpet mye. Men han er på vei til å snakke og bli mer verbal nå, så vi faser det ut etterhvert som han lærer 😊

Anonymkode: 94ff0...60f

Dere droppet melk?

Anonymkode: aed03...dad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kun brukt mer og ferdig. Mest fordi det har vært gøy å se han bruke det + de to har absolutt hatt sin nytte. Får jeg fler barn skal det brukes flere ord aktivt!

Anonymkode: ea216...2ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...