Gå til innhold

Hvor er det lov og ikke lov å ha med hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter at jeg fikk hund, har jeg funnet ut at det ikke er så lett å ta ærend og ha med seg hund samtidig. Heller ikke dra på fornøyelser.

Ikke vil jeg, og ikke er det lov, å binde hunder utenfor butikker og andre steder. Men hvor kan jeg egentlig ta med meg hunden og hvor kan jeg ikke ta den med?

På buss er det lov, mener jeg. Men hva med langdistanser. Fly er vel ikke lov innendørs så lenge det ikke passer inn i et minibur til å ha under setet. På togstasjonen har jeg sett mange ha med seg hund inn. På biblioteket hadde jeg med meg hunden inn en gang, de sa ingenting, men jeg tror ikke det egentlig er lov. På matbutikk er det vel vansklelig. Uhygenisk også. Men jeg har sett hunder inne på cafeer. Er det akseptert? I zoo/dyrebutikken har folk med seg hunder inn, ennå det er mye fristene godbiter deg også. Er det akseptert? Hva med messer, festivaler, museum ute/inne. Idrettsarrangementer ute/inne. På tusenfryd er det ikke lov, hva med andre fornøyelsesparker?

Det var mange ting på en gang, men jeg tok bare noen raske eksempler. Har jeg rett i det jeg skriver, og kom gjerne med egne eksempler og erfaringer.

Som dere forstår, så er jeg fersk i gamet.

Så hadde vært flott med tips og råd og kunnskap.

Videoannonse
Annonse
Gjest camillo
Skrevet

Jeg er ikke sikker i alle situasjoner selv, men:

På buss er det lov, mener jeg. Men hva med langdistanser.

Ikke alle busselskaper tillater dyr. Mange langdistansestrekninger tillater f.eks. ikke dyr, eller du må gå av hvis det kommer allergikere på. Buss, t-bane og tog (egne dyrevogner på langdistanse) er OK.

Matbutikker, biblioteker, kafeer etc. er vel forbudt sone for dyr. Unntaket er å ha hunden liggende ved bordet på uteservering, men man bør nok spørre først da også.

I dyrebutikk ville jeg rett og slett spurt om jeg kunne ta med hunden inn - men generelt vil vel det gå bra så lenge man har en veloppdragen hund (les: som IKKE robber hyllene for godbiter). Her er det kanskje også litt forskjell på store og små hunder?

Ellers blir det fint å følge med på denne tråden; jeg er usikker i mange tilfeller selv.

Skrevet

I de dyrebutikkene jeg har vært i, har de sagt at det er ok å ta med hunden for å prøve halsbånd f.eks. Mulig dette ikke går hvis dyrebutikken ligger på et kjøpesenter.

Jeg har hatt katt med på buss (ca 2-3 timer), uten at det var noe problem. Lurt å ringe på forhånd og spørre om man kan ta med hunden. På fly kan man ha med hund, enten i reisebag eller i lasterommet på flyet.

Da hunden var valp, hadde vi han med inn på matbutikken. Vi hadde ingen andre steder å ha han. Ingen reagerte negativt på det, bare positivt.

Er mange steder man ikke kan ha med hunden, så enten må han ligge i bilen, eller være hjemme.

Skrevet

Jeg jobber på et serveringssted hvor vi lager mye av maten synlig i butikken og mat står framme. Veldig ofte kommer det folk med hund, og da sier jeg selvsagt ifra. Det som overrasker meg er at noen av dem blir så forferdelig sure på meg fordi jeg sier fra. Enkelte hundeeiere har ikke forståelse for at næringsmiddeltilsynet vil stenge butikken på stedet hvis de ser at det er dyr inne hos oss. Jeg liker selv hunder veldig godt, men jeg er faktisk forpliktet å gjøre jobben min: sikre at nødvendig hygiene blir opprettholdt så stedet ikke blir stengt og bedriften taper penger.

Lovverket er jo lagt opp slik at det i dag er veldig vanskelig å være hundeeier i Norge. verken kan man ta med hunden inn på kafe og det er i følge den nye hundeloven ikke lov å sette fra seg hunden utenfor uten tilsyn. Men jeg tror likevel at det er veldig viktig at hundeeiere overholder de regler som foreligger og opptrer ydmykt i forhold til andre mennesker som ikke liker hunder. For det er faktisk mange mennesker som ikke liker dyr i det hele tatt, og som aller helst ser at ingen andre har hunder. Hvis hundeeiere utfordrer de gjeldene lover, vil vi bare risikere at dyrehatere får trumfet igjennom en enda strengere hundelov.

Så hvis dere skal inn et sted med hunden gir det et mye bedre signal hvis dere først spør om det er greit. Hundehaterne er ute etter å "ta" dere på fersk gjerning i å bryte hundeloven, og da har de et argument for å forby dere hundeeiere flere steder.

Generelt burde hundeeiere skjønne at man ikke skal ta med dyr i butikker med mat. Det er næringsmiddeltilsynet som bestemmer dette. Ikke de ansatte i butikken som har laget den regelen. Dermed burde ikke en matbutikk tillate hunder inne i butikken, og det bør dere respektere.

Jeg har selv katt, og har opplevd at det kan være vanskelig å transportere dem hvis man ikke har egen bil. Man kan altså risikere at noen allergikere krever at du må forlate bussen. I tillegg er det veldig få taxisjåfører som vil ha dyr inne i den dyre mercen sin :forvirret:

Skrevet

i matbutikker der de pakker mat/selger varmmat og lignende er det i hvertfall forbudt å ha med dyr inn. det har med hygiene å gjøre.

Skrevet

Hei.

Jeg vet ihvertfall at på NSB er det lov å ta med hund hvis du sitter på "dyr tillatt"-plass. Men det er ikke lov å ta med inn i sovekupeer med mindre det er en førerhund.

På caféer og slikt er det vel heller ikke lov å ha med hund nei. Men i Oslo er det jo en hundecafé som er et godt alternativ da.

På Hunderfossen familiepark kan hunder være med inn, såfremt den er i bånd hele tiden og du har med bæsjepose. Det gjorde vi en sommer og det gikk kjempefint. Eneste problemet vårt var at en masse klissete unger ville komme og klappe på "sauen/lammet" vårt.

På Tusenfryd er det ikke lov, men de har gratis hundeparkering da.

Dyreparken i Kristiansand har hundeoppbevaring, men da må du ha med vannskål selv og betale et depositum på 100kr.

Men det er få plasser en kan ta med seg hunden i det daglige liv.

Var kanskje ikke så mye hjelp i dette, men litt kanskje :roll:

Skrevet

på oslofjordexpressen er det lov noen ganger...kommer ann på sjåføren..

Gjest Fruktfat
Skrevet
I de dyrebutikkene jeg har vært i, har de sagt at det er ok å ta med hunden for å prøve halsbånd f.eks. Mulig dette ikke går hvis dyrebutikken ligger på et kjøpesenter.

jeg fikk beskjed da jeg skulle kjøpe det første halsbåndet at jeg bare kunne ta med hunden og prøve (på senter). :)

Skrevet

Så det eneste måten man kan få ordetlig svar på, er å spørre?

Gjest Fruktfat
Skrevet
Så det eneste måten man kan få ordetlig svar på, er å spørre?

ja, tror nesten det.

Skrevet

Ja, men finner ikke så mye konkret i den loven om hvor det er akseptert og ikke å ta med hunden?

Skrevet

Jeg tok med hunden min inn i dyrebutikken, men spurte først om det var ok. Mannen bak disken sa at det selvfølgelig var greit, det er jo en dyrebutikk!

Sånne ekspeditører liker vi! :Nikke:

Skrevet
på oslofjordexpressen er det lov noen ganger...kommer ann på sjåføren..

Nor-way bussexpress har kommet med lapp ved inngangen nå, der det står at pga allergikere så kan ikke passasjerer ha med dyr ombord.

Skrevet
Ja, men finner ikke så mye konkret i den loven om hvor det er akseptert og ikke å ta med hunden?

Nei, og bra er det.

Skrevet (endret)

Ja, noen ganger lurer jeg virkelig på hvor man kan plassere hunden... :forvirret:

På hytta har jeg en solid krok i veggen, bak hytta ved terassen, som jeg noen ganger binder hunden i (båndet er ca 5-6 m langt). Noen ganger får den maten sin der, eller får ligge å gnage på et tyggeben.

En gang kom det noen barn forbi (ca 6 - 10 år). Hunden reagerte med å bjeffe på de (men båndet lå fortsatt i en løkke, så den hadde ikke forsøkt å løpe mot de). Jeg såg at barna kom gående, og gikk ut og forklarte de at de ikke burde gå der (det går ingen sti eller noe der, så de hadde egentlig ikke noe der å gjøre). Forsøkte å forklare at hunden vil "passe på" hytta vår, og at den vil "passe på" maten/benet sitt.

I ettertid har jeg fått høre (av noen andre) at foreldrene til barna vil klage til velforeningen, for de hadde sagt "...sånn kan vi ikke ha det! Man ha lov til å føle seg trygg for hunder her..."!

Jeg ble helt... :overrasket:

Har ikke hørt noe fra velforeningen, men skal forklare situasjonen for foreldrene neste gang jeg treffer de. Men om de vil forstå, det vet jeg ikke... :tristbla:

Endret av Ugla

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...