Gå til innhold

Diabetes hjemmetest - erfaringer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har siste tiden fått en del symptomer som stemmer godt overens med diabetes. Det eneste som ikke passer så godt inn er at jeg er slank, godt trent og har et sunt kosthold, men jeg ser også at sunne og spreke mennesker kan utvikle diabetes, så det utelukker ingenting. 

Jeg ser at man kan bestille slike hjemmetester (urinstix) på nett. Noen som har erfaring med slike type tester? Er de relativt sikre eller? 

Anonymkode: 57c6e...eec

AnonymBruker
Skrevet

Dette er så enkelt å sjekke hos legen at jeg ikke forstår hvorfor du ikke gjør det. Har du diabetes må du ha medisiner fra legen 

Anonymkode: 72f81...61b

AnonymBruker
Skrevet

Enkleste og billigste er å måle blodsukker hver dag, er det konstant forhøyet er du i faresone, da må du sjekkes av lege.

Gratis blodsukker måler på noen apoteker, koster ikke mye for de billigste.

Anonymkode: a819c...9f5

AnonymBruker
Skrevet

Bestill time og sjekk langtidsblodsukkeret ditt.

Anonymkode: dd99a...393

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har siste tiden fått en del symptomer som stemmer godt overens med diabetes. Det eneste som ikke passer så godt inn er at jeg er slank, godt trent og har et sunt kosthold, men jeg ser også at sunne og spreke mennesker kan utvikle diabetes, så det utelukker ingenting. 

Jeg ser at man kan bestille slike hjemmetester (urinstix) på nett. Noen som har erfaring med slike type tester? Er de relativt sikre eller? 

Mye raskere og langt mer pålitelig å bestille en time hos legen og få en grundig test med blodprøve. Å gå med ubehandlet diabetes er lite heldig. Uansett, er hjemmetester positiv, sukker i urinen, så må du til lege. Er hjemmetester negativ, og viser falsk negativ, hva gjør du da? Avventer og blir dårligere før du går til lege? 
Og tankene dine om hvem som får diabetes de bør du revurdere. Selv små barn kan få diabetes, og da er ikke trening eller kosthold noen utløsende faktor med det man i dag vet.

Blir du veldig mye dårligere i helga, tar du med en urinprøve og drar til legevakt. Ellers så venter du til mandag og bestiller en hastetime på telefon hos fastlegen. Ubehandlet diabetesmistanke skal du ikke vente og se med. 

Anonymkode: a4cd4...6e7

Skrevet

Kjøp blodsukkermåler, mål en gang i timen i et døgn eller to. Men er billigere med en tur til legen altså.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du kan få diabetes selv om du er tynn og trent.

Far min var regne beinragle og fikk diabetes når han var 30år, mor hans hadde det også.

Anonymkode: f84bf...ffc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...