Gå til innhold

Brunt spytt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har gått på d-vitamin og jerntabletter i en mnd nå. Føler meg av og til kvalm når jeg tar de, den ene dagen endte jeg opp med å kaste opp. Føler meg ofte kvalm når jeg står opp, men ikke på den måten at jeg må avlyse dagen min men av og til må jeg legge med ned for å bli bedre. 

Har grønn bæsj og har hadde brunt spytt i dag. Noe jeg burde være bekymret for? Har tatt kontakt med legen men hun er på ferie i en mnd. 

Anonymkode: 1916c...778

Videoannonse
Annonse
Gjest Solstråle
Skrevet

Den vanligste bivirkningen er for mye kalsium i blodet. Denne tilstanden påvirker funksjonen til fordøyelsessystemet negativt, derav symptomer som kvalme, oppkast og magesmerter. Prøver å fjerne overflødig kalsium i urinen, nyrene kan ikke helt takle denne oppgaven. Som et resultat avsettes kalsiumsalter i nyrebekkenet og urinlederne, noe som fører til dannelse av steiner. Noen salter legger seg også på veggene i blodårene, i hjertet, lungene, leveren og milten. Organer begynner å øke i størrelse.
Overdreven opphopning av vitamin D kan forårsake forgiftning. Det oppstår hvis nivået i blodet overstiger 150 ng/ml. I forhøyede konsentrasjoner påvirker dette stoffet kroppen negativt:

har en direkte giftig effekt på cellemembraner og metabolisme. Som et resultat øker kalsiuminnholdet i blodet og urinen, konsentrasjonen av fosfater i urinen øker, og giftige peroksidforbindelser dannes;
kalsium akkumuleres også i blodet, noe som forårsaker avleiring i hjertemuskelen, på veggene i tarmen og magen.
Siden dette vitaminet akkumuleres i fettvev, skjer det sakte ut i blodet. Som et resultat kan den toksiske effekten vedvare i flere måneder.

Hvis du tar for store doser vitamin D, kan dette ikke bare føre til en økning i innholdet i kroppen, men også til en økning i absorpsjon av kalsium i kroppen med utvikling av hyperkalsemi - en økning i nivået av kalsium i blodet. På bakgrunn av denne lidelsen oppstår fordøyelsesforstyrrelser, svimmelhet, økt svakhet og forvirring.
En annen konsekvens av vitamin D hypervitaminose er nedsatt aktivitet av vitamin K2, noe som resulterer i bentap. Også en økning i dette stoffet i kroppen fører til nyreskade.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...