Gå til innhold

Helsefagarbeider-autorisasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har mistet autorisasjonen som fagarbeider?Hvordan gikk dere fram for å få den tilbake?Måtte dere ha advokat?Jeg mistet min for 2 år siden,men fått hjelp og kommet meg opp igjen.En på nav ringte for høre om det var mulig å få den tilbake og det virket som var stor mulighet.Men hvordan søke?Takk til dere som kan gi et saklig svar😍Så er det opp til dem som skal besvare søknaden om  jeg er egnet eller ikke🤣

Anonymkode: 4d8f3...286

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva var grunnen til at du mistet autorisasjonen? Skal ekstremt mye til å miste den. For å få den tilbake må du bevise at du er skikket til å ha autorisasjon. Dette må du ta kontakt med Statens helsetilsyn for å få informasjon om. Du må dokumentere skikkethet og at du har endret deg. 2 år er svært kort tid, da de fleste mister autorisasjon grunnet rusmisbruk eller uskikket oppførsel. Så her har du et langt lerret å bleke mtp å godtgjøre at det er skjedd en endring. Ville nok ikke regnet med å få tilbake autorusasjonen etter så kort tid. Du må nok regne med minimum 5 år, og dokumentere endring. At NAV-veileder har spurt det betyr ikke annet enn at hen skal ha dokumentasjon og kunne opplyse din sak. Det er ikke «store muligheter» for å få den tilbake i et knips. Bare sånn for å realitetsorientere deg litt. 

Anonymkode: 6bbd3...059

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har NAV ingenting med å gjøre, så antar den du snakket med bare ville være hyggelig. Du må kontakte helsetilsynet for å  høre hvordan du skal gå videre. Hvorvidt du kan få tilbake autorisasjon helt eller med begrensninger avhenger av årsaken til at du mistet den i utgangspunktet. Noen kan få tilbake autorisasjonen, men mange vil ikke bli vurdert som skikket for å få ny autorisasjon. Det skal MYE til for å miste autorisasjonen, så du har jo virkelig forbrutt deg på regelverket i utgangspunktet. 2 år er som den over sier veldig kort tid, jeg bil tror du må ha lengre pause enn det, men det avhenger som sagt av grunnen til at du mistet den i utgangspunktet. Jeg vet om tre sykepleiere og en lege som mistet autorisasjonen, kun en av dem fikk den tilbake med begrensning, men den forsvant for igjen da det på ny ble tilgang til medisinrommet. Må helt ærlig si at jeg håper du aldri får den igjen, så mye som det skal til for å bli fratatt autorisasjonen bør det være en endelig avgjørelse. Det er nok av andre jobber man kan skaffe seg.  

Anonymkode: e2cf6...150

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han i nav var en jobbveileder,han hjalp med ringe rundt også ang autorisasjonen.Jeg hadde en mulighet for et møte før jeg mistet autorisasjonen,men jeg orket ikke pga alt som skjedde,tok meg tid og lese brevet også,ikke før en god stund etter leser jeg at om jeg hadde tatt møte kunne jeg kansje ikke ha mistet den.Men var så mye som skjedde da,så lot det bare gå til.Jobbet 17 år i helse før jeg ble syk og dette skjedde.Fått mye hjelp og behandling.Ny jobb der jeg jobber 100%.Om dem mener jeg er sjikket eller ikke det må bli opp til dem.Jeg skal uansett ALDRI sette meg i den samme situasjonen igjen.

Anonymkode: 4d8f3...286

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må som sagt søke. Og godtgjøre st du er skikket. Et kjapt google-slk på «få tilbake autorisasjon» viste dette på treff 2. Gjelder rusmisbruk, men ofte så er det ho det, uakseptabel oppførsel som vold eller seksualisert oppførsel mot pasienter som resulterer i tap. Så tror nok du må jobbe med deg selv ennå noen år før du kan tenke på å kunne kalle deg helsepersonell igjen. Vi har ordninger med autorisasjon etter helsepersonelloven av en grunn. Å miste den krever ganske uakseptabel opptreden. Da skal man ikke få den tilbake uten videre hellef, av hensyn til sårbare pasienter. Flott du er i bedring, men du har fortsatt en lang vei å gå.
 https://www.helsetilsynet.no/globalassets/opplastinger/publikasjoner/tilsynsmelding/2017/helsepersonell_faa_tilbake_autorisasjon.pdf

Anonymkode: 6bbd3...059

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du må som sagt søke. Og godtgjøre st du er skikket. Et kjapt google-slk på «få tilbake autorisasjon» viste dette på treff 2. Gjelder rusmisbruk, men ofte så er det ho det, uakseptabel oppførsel som vold eller seksualisert oppførsel mot pasienter som resulterer i tap. Så tror nok du må jobbe med deg selv ennå noen år før du kan tenke på å kunne kalle deg helsepersonell igjen. Vi har ordninger med autorisasjon etter helsepersonelloven av en grunn. Å miste den krever ganske uakseptabel opptreden. Da skal man ikke få den tilbake uten videre hellef, av hensyn til sårbare pasienter. Flott du er i bedring, men du har fortsatt en lang vei å gå.
 https://www.helsetilsynet.no/globalassets/opplastinger/publikasjoner/tilsynsmelding/2017/helsepersonell_faa_tilbake_autorisasjon.pdf

Anonymkode: 6bbd3...059

Ja veien er nok lang enda,men jeg har et håp.Men jeg har ikke drept noen og heller ikke utført noe seksuelle overgrep.

Anonymkode: 4d8f3...286

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må jo drepe noen for å miste den, hva skjedde? 

Anonymkode: 37189...4b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomisk missbruk/svindel

Anonymkode: 4d8f3...286

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Økonomisk missbruk/svindel

Anonymkode: 4d8f3...286

Beklager, men tror ikke du kan håpe på å få noen autorisasjon tilbake etter så kort tid. 

Anonymkode: 6bbd3...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen mister autorisasjonen bare fordi de blir syk. Når du sier du mister den pga misbruk/svindel, så må du ha svindlet pasienter. Det går på skikkethet, og det kan du ikke skylde på sykdom for. Tviler sterkt på at du får autorisasjonen tilbake, og ikke bør du det heller. 

Anonymkode: e2cf6...150

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Ingen mister autorisasjonen bare fordi de blir syk. Når du sier du mister den pga misbruk/svindel, så må du ha svindlet pasienter. Det går på skikkethet, og det kan du ikke skylde på sykdom for. Tviler sterkt på at du får autorisasjonen tilbake, og ikke bør du det heller. 

Anonymkode: e2cf6...150

Dette har du faktisk ingen som helst forutsetning for å skrive 😡

Dårlig gjort å tråkke på folk som ligger nede, men prøver å reise seg igjen. 

Anonymkode: 3ccc6...2f8

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette har du faktisk ingen som helst forutsetning for å skrive 😡

Dårlig gjort å tråkke på folk som ligger nede, men prøver å reise seg igjen. 

Anonymkode: 3ccc6...2f8

Helt enig! Lett å sitte på sin høye hest og tråkke på noen som allerede ligger nede. Alle har da gjort noe galt i løpet av livet sitt. Det viktigste er at man viser anger og har et ønske om å få livet sitt på rett kjøl igjen.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Skriv inn til statens helsetilsyn eller ring. Hør hva de tenker om din sak - har du gått til noe terapi? Nevn dette og hør om det holder med attest på gjennomgått terapi/ refleksjon eller om de trenger noe annet og ev hva ( rus tester etter retningslinjer i minimum to år etc) 

søk så om å få tilbake autorisasjonen ev begrenset autorisasjon - da må gjerne arb giver kjenne historien din og følge ekstra opp med meldeplikt frem til du får tilbake vanlig autorisasjon. 
 

Målet er forsvarlige helsetjenester, ikke å fjerne hender vi trenger i helsetjenesten varig. 
 

lykke til! 

Anonymkode: 1954d...14d

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjele fra syke pasienter er forkastelig! Håper du ikke får autorisasjonen tilbake. 

Anonymkode: 307c9...188

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette har du faktisk ingen som helst forutsetning for å skrive 😡

Dårlig gjort å tråkke på folk som ligger nede, men prøver å reise seg igjen. 

Anonymkode: 3ccc6...2f8

 

Jaytee skrev (3 timer siden):

Helt enig! Lett å sitte på sin høye hest og tråkke på noen som allerede ligger nede. Alle har da gjort noe galt i løpet av livet sitt. Det viktigste er at man viser anger og har et ønske om å få livet sitt på rett kjøl igjen.

Dette handler ikke om å gjøre noe galt i livet, det handler om å være uskikket og skruppelløs i omgang med sårbare mennesker som er avhengig av helsehjelp. Man mister ikke autorisasjonen av en liten feil, da får man tilsnakk og evt advarsel fra helsetilsynet. TS har mistet autorisasjonen, som betyr at det hun har gjort er av alvorlig/langvarig og  bevisst karakter. Når hun sier det dreier seg om økonomi/svindel er det nærliggende å tenke at hun har stålet penger fra pasienter. Det kan ikke på noen måte skyldes på sykdom og "noe galt i livet", jeg tipper du hadde hatt et ganske annet syn på dette om det var din bestemor det ble stjålet fra. Mener dere det samme om pasienter som er utsatt for seksuelle overgrep av psykologen sin? Om sykepleiere som har byttet ut pasientens morfin med saltvann så de ikke har fått smertelindring? Mener dere de er skikket til å ivarta sårbare mennesker bare fordi de tilfeldigvis ble tatt og derfor kan si "obs, jeg angrer altså, gi meg autorisasjonen tilbake"? Neppe. TS er ikke noe bedre, det skal MYE til å miste autorisasjon for økonomisk svindel, det er ikke sånn at hun har svindlet to stykker på finn.no, nei hun har gjort det i kraft av sin yrkesutøvelse. Hun kan fint få livet på rett kjøl, det gjør henne ikke skikket til yrket, og det gjør henne ikke skikket til å få autorisasjon igjen heller. 

Anonymkode: e2cf6...150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette har du faktisk ingen som helst forutsetning for å skrive 😡

Dårlig gjort å tråkke på folk som ligger nede, men prøver å reise seg igjen. 

Anonymkode: 3ccc6...2f8

Takk♥️Jeg har sonet ,jeg har god relasjon med broren ,han dømte meg aldri på noe måte,han kunne krevd meg for mye.Erstatning osv.Jeg vet det ikke blir lett,men håper på en ny sjanse bare.Prøve tid om så.

Anonymkode: 4d8f3...286

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

 

Dette handler ikke om å gjøre noe galt i livet, det handler om å være uskikket og skruppelløs i omgang med sårbare mennesker som er avhengig av helsehjelp. Man mister ikke autorisasjonen av en liten feil, da får man tilsnakk og evt advarsel fra helsetilsynet. TS har mistet autorisasjonen, som betyr at det hun har gjort er av alvorlig/langvarig og  bevisst karakter. Når hun sier det dreier seg om økonomi/svindel er det nærliggende å tenke at hun har stålet penger fra pasienter. Det kan ikke på noen måte skyldes på sykdom og "noe galt i livet", jeg tipper du hadde hatt et ganske annet syn på dette om det var din bestemor det ble stjålet fra. Mener dere det samme om pasienter som er utsatt for seksuelle overgrep av psykologen sin? Om sykepleiere som har byttet ut pasientens morfin med saltvann så de ikke har fått smertelindring? Mener dere de er skikket til å ivarta sårbare mennesker bare fordi de tilfeldigvis ble tatt og derfor kan si "obs, jeg angrer altså, gi meg autorisasjonen tilbake"? Neppe. TS er ikke noe bedre, det skal MYE til å miste autorisasjon for økonomisk svindel, det er ikke sånn at hun har svindlet to stykker på finn.no, nei hun har gjort det i kraft av sin yrkesutøvelse. Hun kan fint få livet på rett kjøl, det gjør henne ikke skikket til yrket, og det gjør henne ikke skikket til å få autorisasjon igjen heller. 

Anonymkode: e2cf6...150

Uansett så blir det ikke opp til deg og bestemme.Jeg spør om er hvordan gå fram og søke,avslaget skal jeg kunne takle.Og jeg vet hva jeg har gjort,jeg vil ALDRI gjøre det igjen.

Anonymkode: 4d8f3...286

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_5099.thumb.png.e436f44db5bdc29b2c52011e5716785b.png

Anonymkode: 2217e...594

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hei! Skriv inn til statens helsetilsyn eller ring. Hør hva de tenker om din sak - har du gått til noe terapi? Nevn dette og hør om det holder med attest på gjennomgått terapi/ refleksjon eller om de trenger noe annet og ev hva ( rus tester etter retningslinjer i minimum to år etc) 

søk så om å få tilbake autorisasjonen ev begrenset autorisasjon - da må gjerne arb giver kjenne historien din og følge ekstra opp med meldeplikt frem til du får tilbake vanlig autorisasjon. 
 

Målet er forsvarlige helsetjenester, ikke å fjerne hender vi trenger i helsetjenesten varig. 
 

lykke til! 

Anonymkode: 1954d...14d

Tusen takk for et godt svar♥️Jeg skal ta en tlf til dem,nå mistet jeg jobben som følge av dette.Men fått ny jobb i butikk og barnehage.Fått hjelp av dps og sonet min straff.Ikke gjort noe galt på disse årene.Føler meg mye bedre av å ikke være kriminell,av å kunne gå hjem uten dårlig samvittighet.

Anonymkode: 4d8f3...286

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...