Gå til innhold

Ha litt ferie hver for oss, for å gi barna lengre ferie?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er et par med to barn, og eldste er skolestarter nå i august.

I år har vi hatt ferie sammen, men vi er begynt å snakke om hvordan vi skal gjøre det neste år, når eldste har 8-9 uker fri fra skolen.

Vi har ingen besteforeldre eller andre som kan avlaste,så eneste mulighet jeg ser for meg er at vi voksne tar ut noe ferie hver for oss og er alene med barna de ukene mens den andre går på jobb. Så kan vi f.eks.ha 3 uker der vi begge har ferie. Dette er mannen i utgangspunktet veldig i mot. Han vil helst at vi er sammen hele ferien alle fire og jeg leser mellom linjene at han mener jeg skal ta ut alt av ferie på sommeren.

Problemet er at han har flere uker ferie i året enn det jeg har, grunnet en god avtale han har med sin arbeidsgiver. Jeg har kun de ordinære 25 dagene og svir jeg av alle feriedagene på sommerferien har jeg ingenting igjen til ellers i året.  Jeg jobber i et team der andre er avhengige av at jeg er på jobb når jeg skal, så kan ikke bare avspasere/ta ulønnet fri uten at det er avklart med leder. Min mann kan ta fri når han vil uten at noen legger seg bort i det. 

Så hva gjør dere andre uten mulighet for barnevakt, for å få sommerferien til å gå opp? 
 

Anonymkode: 73418...415

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis han har flere feriedager kan vel han bruke den på sommeren? 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du skal ta ut alle ferien din om sommeren, du trenger sikkert litt ferie resten av året også.

Og det er helt vanlig å ha ferie litt hver for seg for å dekke opp ungenes skoleferie.

jeg har stort sett fri i 2 måneder om sommeren og har sånn sett hatt mye tid hjemme mens mannen bare tar seg fri en uke eller to om sommeren.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han må jo bare få beskjed om at det går bare ikke at dere har ferie sammen hele tiden, barna må settes først. 3 uker sammen er jo bra. Og så er det jo helger, ettermiddager osv sammen. Synes din tankegang er bra her.

Anonymkode: eab14...113

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi er et par med to barn, og eldste er skolestarter nå i august.

I år har vi hatt ferie sammen, men vi er begynt å snakke om hvordan vi skal gjøre det neste år, når eldste har 8-9 uker fri fra skolen.

Vi har ingen besteforeldre eller andre som kan avlaste,så eneste mulighet jeg ser for meg er at vi voksne tar ut noe ferie hver for oss og er alene med barna de ukene mens den andre går på jobb. Så kan vi f.eks.ha 3 uker der vi begge har ferie. Dette er mannen i utgangspunktet veldig i mot. Han vil helst at vi er sammen hele ferien alle fire og jeg leser mellom linjene at han mener jeg skal ta ut alt av ferie på sommeren.

Problemet er at han har flere uker ferie i året enn det jeg har, grunnet en god avtale han har med sin arbeidsgiver. Jeg har kun de ordinære 25 dagene og svir jeg av alle feriedagene på sommerferien har jeg ingenting igjen til ellers i året.  Jeg jobber i et team der andre er avhengige av at jeg er på jobb når jeg skal, så kan ikke bare avspasere/ta ulønnet fri uten at det er avklart med leder. Min mann kan ta fri når han vil uten at noen legger seg bort i det. 

Så hva gjør dere andre uten mulighet for barnevakt, for å få sommerferien til å gå opp? 
 

Anonymkode: 73418...415

Det er og vanlig å ha barnet på sommerskoler en eller to uker om sommeren. Dette tilbys av mange kommuner gratis og det finnes og i regi av idrettslag, kulturskoler, turn, svømming osv her kan du levere barnet før jobb og så har det noe å fylle dagen med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har valgt å ha barna på SFO siste uken før skolestart, så de kommer inn i rutinen og fått litt leketid med skolevenner før skolen starter igjen. Dette har gjort skolestart mindre slitsomt for dem. Vi har valgt å ha en uke alene hver og 4 uker sammen i juli. Dette har fungert godt for oss, men alle familier er forskjellige.

Endret av ~umulia~
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har alltid delt oss. Jeg får sjelden ferie akkurat når jeg vil, siden vaktene må dekkes og ikke alle kan få ferie når barnehagen er stengt. På sommeren må vi også dekke inn for hverandre/jobbe mye elstra, siden vi alltid må ha noen på jobb (vikarer finnes knapt).

I sommer har mannen hatt to uker ferie mens jeg var på jobb, så har vi hatt to uker sammen, og jeg har to uker mens han er tilbake på jobb. 

Anonymkode: 91783...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fru Alving skrev (1 minutt siden):

Det er og vanlig å ha barnet på sommerskoler en eller to uker om sommeren. Dette tilbys av mange kommuner gratis og det finnes og i regi av idrettslag, kulturskoler, turn, svømming osv her kan du levere barnet før jobb og så har det noe å fylle dagen med.

Og så er det sfo som mange har i ukene før skolestart og uken etter skoleslutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er sfo åpen på sommeren utenom i fellesferien😊 men iår har datteren vært på sfo 1 dag, ellers vært hjemme alene med venner, besøk til venner, blitt med litt på jobb, eller til besteforeldre eller hjemme med meg som jobber turnus😊 tenker at din mann kan ta ut mer ferie hvis det er ett problem hvis han har mye mer ferie enn deg👍

Anonymkode: 7f70d...1fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har splittet opp ferieukene våre siden fikk vi barn. Ikke bare har vi dermed forlenget lønnet foreldrepermisjonstid med 4 måneder per barn, men det føles faktisk delvis som ferie for den som jobber også når den andre har ferie med barna. Mitt inntrykk er at det er de mest egoistiske og late foreldrene som MÅ ha absolutt all ferie sammen. Og skolebarn har 13 ferieuke per år, klart at de lider pyskisk av å være hjemme alene med nettbrett i 2 mnd per år.

Anonymkode: 7be47...225

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er SFO åpent både i slutten av juni og hele august, bare juli som er stengt. Ellers må man dele seg litt ja for å få kabalen til å gå opp. Vanlig det.

Anonymkode: 7e18e...ac3

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns mannen din der lite med tre uker ferie sammen? Det er jo ikke det. Jeg og mannen hadde bare 2 uker sammen denne sommeren. Så måtte han ta seg av barna alene mens jeg var på jobb

Anonymkode: 3d7e1...58b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste steder er det sommer-SFO for småskolebarna. Her den kun stengt fire uker i juli.

Det høres ikke ut som en god idé å ta ut hele din ferie om sommeren. Får du i det hele tatt lov til det? Det er bare tre uker om sommeren man har krav på. Og hva med jula for eksempel, skal du jobbe hele romjula, da? Jeg tror ikke mannen din har tenkt helt gjennom dette.

Anonymkode: dea68...4f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er som deg, 25 dager. I teorien mulighet for å bygge opp litt avspasering, men som småbarnsmor, med også hund og stort hus, så synes jeg faktisk det er tøft nok å jobbe 100 %. Jeg trenger en del søvn for å fungere.

Mannen har derimot mer ferie enn meg i utgangspunktet, samt han klarer seg godt på lite søvn, og får da også jobbet seg opp mer avspasering ved å jobbe sene kvelder etter leggetid.

Han tar derfor ut mer ferie enn meg om sommeren, hvor han tar barna. Under påske og jul, så tar han avspasering mens jeg jobber noe/bruker litt feriedager.

Dette gjør han helt på eget intiativ, og aldri noe vi har diskutert. Vi hadde like mye ferie da vi fikk barn (og hadde heller aldri hørt om «det tredje skiftet» som gjør at jeg har mindre kapasitet til å jobbe i den faktiske jobben enn tidligere).

Anonymkode: d6de4...b00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid delt ferien. To uker sammen på sommeren, resten delt. Går helt fint. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke argumenter la han frem da han sa at dere bør ha all ferie sammen?

Anonymkode: 64ef7...4f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har delt oss og kun hatt 2 uker sammen . 

Anonymkode: 04b91...94e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvilke argumenter la han frem da han sa at dere bør ha all ferie sammen?

Anonymkode: 64ef7...4f3

Det er først og fremst fordi han kommer fra Sverige og har lyst at vi tilbringer mesteparten av ferien der med hans familie og venner. Han ønsker ikke å ta barna med dit uten at jeg er med. Vil heller ikke at vi deler oss opp slik at jeg kommer reisende senere eller at han kun tar med ett av barna. 

ts

Anonymkode: 73418...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er først og fremst fordi han kommer fra Sverige og har lyst at vi tilbringer mesteparten av ferien der med hans familie og venner. Han ønsker ikke å ta barna med dit uten at jeg er med. Vil heller ikke at vi deler oss opp slik at jeg kommer reisende senere eller at han kun tar med ett av barna. 

ts

Anonymkode: 73418...415

Ja men da må han nesten bli voksen og innse at noe av svenskesommeren må han selv stå for. Vi du til Sverige om sommeren du også?

Anonymkode: 859f9...409

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det er først og fremst fordi han kommer fra Sverige og har lyst at vi tilbringer mesteparten av ferien der med hans familie og venner. Han ønsker ikke å ta barna med dit uten at jeg er med. Vil heller ikke at vi deler oss opp slik at jeg kommer reisende senere eller at han kun tar med ett av barna. 

ts

Anonymkode: 73418...415

Men tenk så godt for deg å jobbe et par uker med tomt hus hjemme da! Mens barna nyter ferie med faren sin hos familie i Sverige. 
 

Er han alltid så egoistisk? Eller uselvstendig?

Anonymkode: a2137...2bd

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...