Amossa Skrevet 8. august #61 Del Skrevet 8. august Løsningen er at Palestina blir en egen stat. I første omgang med bistand fra verdenssamfunnet. Landet må bygges, og dette vil ta lang tid. FN-styrker behøves i en overgang, og det må settes inn en styring med fokus på gjenoppbygging og humanitær bistand. Både Israel og Hamas må holdes langt unna. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stonegiant Skrevet 8. august #62 Del Skrevet 8. august (endret) 37 minutter siden, CAPS LOCK said: Voldtok og drepte han uskyldige sivile? Det er veldig søkt sammenligning du gjør her. Sønsteby sloss mot en maktoverlegen okkuperende makt, altså en perfekt sammenligning. En gjennomsnitlig Israelsk soldat har gjort verre ting enn Sønsteby. (Slakt av sivile, henrettelser av barn, osv.) Endret 8. august av Stonegiant 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Motstrømmen Skrevet 8. august #63 Del Skrevet 8. august Bacteria skrev (På 3.8.2024 den 11.58): Er enig med deg i teorien, men det jeg tror er tankefeilen her er at du ser på judaismen som en religion lik kristendommen eller islam. Det finnes sekulære jøder, men de regnes fortsatt som jøder. Jødedommen er en etnoreligion. En plass så jeg judaismen beskrevet som «historie som religion». Du kan ikke ta ut sionismen av jødedommen, det er en integrert del av det å være jødisk. Ja, det finnes jøder som er antisionister. Noen er det av religiøse grunner. Men 90% av jøder verden rundt er sionister. Du kan ikke hoppe bukk over at jøder verden rundt har ønsket hverandre god pesach med frasen «neste år i Jerusalem» i 2000 år. Et «Israel» eller «Palestine» i form av en enstatsløsning vil ikke fungere. Det vil bli en muslimsk majoritet og jødene vil bli slakta eller jaget. I beste fall får et mindretall leve som annenrangs borgere, «dhimmi». Jeg har ingen løsning. Det jeg vet er at det lever mange muslimer og arabere i fred i Israel. Men hvis en jøde forviller seg inn i fex Jenin på Vestbredden blir vedkommende med høy sannsynlighet lynsjet innen 10 minutter. Det forteller meg en god del av det jeg trenger å vite. Spør du meg, fortjener den eneste jødiske staten å få forbli det. Jødene har bare et land, vi «kristne» og muslimske arabere har mange. Om det er apartheid, så er jeg for apartheid. Så har ingen løsning, jeg heller. Annet enn at kanskje det islamistiske prestestyret i Iran faller. De og Sovjetunionen har drevet med propaganda og indoktrinering av palestinere og deres støttespillere i mange tiår. Synnes ikke du det er litt rart at så manger jøder har reist inn til Vestbredden og kommet ut med nytt syn på det palestinske folket og blitt en del av å gå i opposisjon mot sionismen. Kan anbefale å se filmen Isrealisme. Og det er eks antall youtube dokumenterer om jøder som reiser inn i Vestbredden og lager livslange vennskap med Palestinere. Men er du inni deres del å driver terror som å hive brannbomber eller drive vold.. ja da tror jeg de tar hevn. Men igjen, jeg har venner i vestbredden. Jenin og Ramallah. Fineste mennesker som man kan være heldig å bli kjent med. Generøs, varme, morsomme og hjelpsom. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 8. august #64 Del Skrevet 8. august Stonegiant skrev (28 minutter siden): Sønsteby sloss mot en maktoverlegen okkuperende makt, altså en perfekt sammenligning. En gjennomsnitlig Israelsk soldat har gjort verre ting enn Sønsteby. (Slakt av sivile, henrettelser av barn, osv.) Kan hende du har rett i det med IDF, men kan vi være så snill å slippe å se for oss Kjakan, Max manus og Jan Baalsrud som hoiende terrorister som flirte, ropte på Allah og ringte stolt hjem og fortalte at de hadde drept jødiske sivile? Som voldtok og drev med nekrofili og skjøt hull i hver dør på de portable toalettene på Nova -raven? Sammenligningen din holder ikke vann, og selv om Milorg og Hjemmefronten gjorde tvilsomme ting, bla likvideringer som kanskje ikke var bra fundert, drev de ikke på slik. De filmene og dokumentarene jeg har sett etter 7/10 er noe av det verste jeg har hørt og sett i mitt over 50-årige liv. Selv ikke de tyske sonderkommandoene kan sammenlignes. De hadde i det minste vett til å forstå at dette ikke var greit, og måtte drikke seg til mot. Ikke kringkastet de det heller. Bare slutt med denne fake sammenligningen. Hilsen datter av folk med tilknytning til motstandskampen i Norge 40-44. 🇳🇴 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 8. august #65 Del Skrevet 8. august Motstrømmen skrev (19 minutter siden): Synnes ikke du det er litt rart at så manger jøder har reist inn til Vestbredden og kommet ut med nytt syn på det palestinske folket og blitt en del av å gå i opposisjon mot sionismen. Kan anbefale å se filmen Isrealisme. Og det er eks antall youtube dokumenterer om jøder som reiser inn i Vestbredden og lager livslange vennskap med Palestinere. Men er du inni deres del å driver terror som å hive brannbomber eller drive vold.. ja da tror jeg de tar hevn. Men igjen, jeg har venner i vestbredden. Jenin og Ramallah. Fineste mennesker som man kan være heldig å bli kjent med. Generøs, varme, morsomme og hjelpsom. Det som Israel gjør på VB er ikke greit, og jeg er helt enig med deg i at folk er folk uansett. Har selv jobbkollegaer fra de palestinske territoriene. Flinke og fine mennesker. Er ikke det det går på. Er bare mot demoniseringen av Israel og jøder generelt som foregår nå. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportydame Skrevet 8. august #66 Del Skrevet 8. august Nå produserer vel Palestinerne på Gaza unger i hytt og pine, de har vel tidoblet befolkningen på få tiår, har de ikke? Dvs det vil ikke bli plass til dem på Gaza i fremtiden uansett, så jeg tenker at Gaza bør oppløses, Egypt og Jordan får dele Gaza mellom seg, så må Israel bestå som det er idag....en enstats-løsning vil aldri fungere uansett. Nå har jo Norge også skutt seg selv i foten ift til fremtidig samarbeide med Israel, men ikke overrasket med de elendige politikerne vi har på Tinget idag...... 😉 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bosve Skrevet 8. august #67 Del Skrevet 8. august (endret) Den israelske ekstremist regjeringen er jo helt patetisk. Norge har vært ganske nøytrale og kritisk til begge parter. Israel kommer med kommentarer mot Norge at de har nok jødehatere som de har i Gaza og at de ikke trenger flere fra Norge. Man må jo komme med kritikk når Israel nå har tatt livet av over 30000? bare siste året, etter det fæle angrepet av Hamas. Israel må jo forstå at de ikke bare kan ta livet av alle Palestinere selv om Hamas gjennomførte et fælt terrorangrep og tok giser. Israel har vel allerede drept 10 ganger som mange som ble drept av Hamas. Og det er jo under halvparten av Palestinere som har stemt på Hamas. Selv USA er sterkt kritiske til hva Israel holder på med selv om det sitter en haug med jøder i Kongressen og de er kjent for et lite nøytralt syn i Israel-Palestina konflikten og det sier vel sitt. Endret 8. august av bosve 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 8. august #68 Del Skrevet 8. august Nabolandene får akseptere at Israel eksisterer, og er kommet for å bli. Nabolandene får prioritere fred og samarbeid, i stedet for å lære barna sine vold og jihadisme med morsmelka. 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Motstrømmen Skrevet 8. august #69 Del Skrevet 8. august Bacteria skrev (3 timer siden): Det som Israel gjør på VB er ikke greit, og jeg er helt enig med deg i at folk er folk uansett. Har selv jobbkollegaer fra de palestinske territoriene. Flinke og fine mennesker. Er ikke det det går på. Er bare mot demoniseringen av Israel og jøder generelt som foregår nå. Israel ja absolutt, de jeg snakker med bryr seg katta om du er jødisk. Men står de å forsvare folkemord og proglamere at de mer viktig enn palestinere så kan enn hvem det er få en negativt reaksjon. Noen som vil hate vil alltid hate, det ser vi i England med høyre vrid rasisme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OconMissy Skrevet 8. august #70 Del Skrevet 8. august bosve skrev (3 timer siden): Den israelske ekstremist regjeringen er jo helt patetisk. Norge har vært ganske nøytrale og kritisk til begge parter. Israel kommer med kommentarer mot Norge at de har nok jødehatere som de har i Gaza og at de ikke trenger flere fra Norge. Man må jo komme med kritikk når Israel nå har tatt livet av over 30000? bare siste året, etter det fæle angrepet av Hamas. Israel må jo forstå at de ikke bare kan ta livet av alle Palestinere selv om Hamas gjennomførte et fælt terrorangrep og tok giser. Israel har vel allerede drept 10 ganger som mange som ble drept av Hamas. Og det er jo under halvparten av Palestinere som har stemt på Hamas. Selv USA er sterkt kritiske til hva Israel holder på med selv om det sitter en haug med jøder i Kongressen og de er kjent for et lite nøytralt syn i Israel-Palestina konflikten og det sier vel sitt. Igjen, det er krig. Slutt å kalle det folkemord! Eller ønsket hamas hele befolkningen drept kanskje? For hva var formålet med 7 okt? Hva et formålet med å holde gisler når de helt tydelig taper krigen..? Hvorfor ikke levere tilbake gislene NÅ? Hvorfor er det nesten ingen her som nevner dette? Forstå man ikke at Israel ikke bare kan, men MÅ gjøre alt i sin makt for å slå ned Hamas fullstendig og forsøke å hente tilbake gislene? Igjen, Hamas gjemmer seg bak og blant sivile. Nettopp fordi de gjerne ofrer sivile. Sivile holder gisler for Hamas. Ergo er de ikke sivile lenger. Gaza har mistet sine rettigheter når de gjorde dette og fortsetter med det. Enkelt og greit. Det burde være rimelig logisk for alle. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OconMissy Skrevet 8. august #71 Del Skrevet 8. august Motstrømmen skrev (15 minutter siden): Israel ja absolutt, de jeg snakker med bryr seg katta om du er jødisk. Men står de å forsvare folkemord og proglamere at de mer viktig enn palestinere så kan enn hvem det er få en negativt reaksjon. Noen som vil hate vil alltid hate, det ser vi i England med høyre vrid rasisme. Hvem forsvarer folkemord? Ikke meg, for jeg er nemlig uenig i at det er folkemord. Det at du mener det forteller ingenting. Det må først bevises, noe som neppe kan gjøres da det ikke er folkemord å krige mot noen som startet krigen med tidenes verste terrorangrep og et Hamas som bruker sivile som skjold. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OconMissy Skrevet 8. august #72 Del Skrevet 8. august Who is she skrev (7 timer siden): Det er sikkert derfor BN finansierte Hamas da. Nå er ikke PLO mors beste barn heller, så muligens en slags taktikk for å holde dem opptatt med hverandre i så fall. Han er vel ikke alene om det heller. De har jo tilsynelatende hatt nok av støtte så mange raketter og tunneler de har for hånd, mens mat og vann har de ikke./ Viste seg å ikke være den beste taktikken, men både Gaza og Vestbredden er smekket med nye terrorceller som sikkert ikke kan vente med å få overta, så ikke vet jeg hva som kan gjøres. De skulle ikke hatt lov til å styre noe som helst selv slik jeg ser det. Men det blir vel en annen sak. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 13. august #73 Del Skrevet 13. august Tråden er ryddet for brudd på underforumets retningslinjer, ryktespredninger, hatefulle ytringer, brudd på regelen om gjengivelse av innhold fra eksterne kilder, brukerdebatt og svar til slettede innlegg. Rhodiola, adm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bigote Skrevet 14. august #74 Del Skrevet 14. august (endret) On 8/8/2024 at 6:50 PM, OconMissy said: Nettopp fordi de gjerne ofrer sivile. Sivile holder gisler for Hamas. Ergo er de ikke sivile lenger. Det er en gruppe av de "ikke-sivile" Netanyahu har gått til krig mot som ikke kan forsvare seg... Hamas ofrer disse og Israel gjør ikke nok for å spare disse i søken om hevn.. Ikke fred... Denne krigen har kun manifestert et hat i mot Israel fra Palestina og enda større deler av verden for generasjonen fremover. Om man ønsker å reparere holdningene Palestinerne har mot Israel er IKKE dette veien å gå... Spenningene i konflikten setter kun Israel og verden i enda større fare. Dette skjedde også i Libanon på 80-tallet. også der de jeg har snakket med som jobbet for fred og mekling hadde et helt annet syn på praksisen til Israel etter de hadde sett det.. Droppet bildene.. Endret 14. august av Bigote 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bigote Skrevet 14. august #75 Del Skrevet 14. august On 8/8/2024 at 4:02 PM, Callisto83 said: Nabolandene får akseptere at Israel eksisterer, og er kommet for å bli. Nabolandene får prioritere fred og samarbeid, i stedet for å lære barna sine vold og jihadisme med morsmelka. Jordan og Egypt som utgjør ca 70-80% av grensene til Israel har vel hatt fredsavtaler med Israel i flere ti-år? Libanon har Hizbollah, men er disse representative for hele befolkningen og har det vært så mye historisk jihadisme fra Syria mot Israel selv om landene ikke er "bestevenner"? Dette virker mer som en påstand som dyrker hatefulle generaliseringer og ignoranse. Om du er uenig håper jeg inderlig du klarer å backe up denne påstanden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 14. august #76 Del Skrevet 14. august (endret) Stonegiant skrev (På 4.8.2024 den 16.50): At Israel trekker seg ut av territoriene de okkuperer. Det har de prøvd alt. De trakk seg ut i 2005, og overlot alt til palestinerne. Det var ikke en eneste jøde eller israeler igjen i Gaza. Resultatet? En sinnssyk økning i antallet terrorangrep. Vi ser altså at Israel ikke må trekke seg ut, fordi det eneste som vil skje er at palestinerne vil få større spillerom til å bedrive terror. Ellers er vel ikke Vestbredden okkupert engang, da eieren av området (Jordan) har sagt fra seg eieretten. Og dermed er Vestbredden egentlig "fritt vilt". Endret 14. august av jabx 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 14. august #77 Del Skrevet 14. august velociraptor skrev (På 6.8.2024 den 2.07): Gi vestbredden til Jordan og Gaza til Egypt. Ja, dette kan være en mulig løsning. Men ikke hele. Israel må beholde deler av både Gaza og Vestbredden, til forsvar. Og jødiske bosetninger må bestå, og bli en del av Israel. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 14. august #78 Del Skrevet 14. august Bacteria skrev (På 7.8.2024 den 22.18): ….dessuten har det alltid vært en jødisk tilstedeværelse i landområdet. Sannheten er at i dagens Israel er det kun 30% som er Ashkenazi (europeiske jøder). Resten er fra andre Midtøsten-land, sefardiske jøder, etiopiske osv. Hvor er «moderskipet» som liksom disse «kolonistene» skal trekke seg tilbake til? Det finnes ikke. Jødene kommer aldri til å dra, og det må palestinerne og andre snart akseptere. Nettopp. Palestina-araberne hører til i Jordan, Egypt, osv. Jødene har bare Israel. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 14. august #79 Del Skrevet 14. august Stonegiant skrev (På 8.8.2024 den 8.15): De trakk seg ut for å lage verdens største fengsel. Det er selvsagt ikke sammenlignbart. Fengsel med luksus-kjøpesentre og stor rikdom for eliten? Du tenker kanskje på blokaden? Den kom ikke før i 2007, som et resultat av en ekstrem økning i antallet terrorangrep. Israel trakk seg ut i 2007. Så igjen skylder du på jødene for noe araberne gjorde. 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 14. august #80 Del Skrevet 14. august Motstrømmen skrev (På 8.8.2024 den 9.35): Jeg har venner i vestbredden som er unge og oppegående, de fleste av dem har familie som er både i Israel og som er 48 flyktninger som er i Jordan og Libanon. De unge signaliserer at de er lei både den sionistiske ideologien og korrupsjonen som ligger til egne rekker der verken PLO eller Fatha har noe makt. De vil gjerne ha en sekulær politisk institusjon og frihet mellom elv og sjø. Det å ha like rettigheter, selvbestemmelse inn mot valg og frihet til å kunne både reise og jobbe. Men vil det være en kamp mellom gammel og ny generasjon om det skal bli et skifte. Når det til kommer til ekstremister (flere i Israel enn Palestina) så er de farlig på begge sider og vil skape opptøyer. Så uansett så må en løsning være en sterk ledelse som klarer å forene 2 sider. Så det vil være som å vinne i lotto. Israel som i dag er ikke bærekraftig og vil enten måtte finne en annen løsning eller så vil den utslette seg selv. Når USA står for det forfallet det gjør i dag, med så mange interne problemer etter å ha vanskjøttet sitt eget folk. Så vil det ramme Israel på faktum at lommeboken til å bistå vil bli strammes inn. Den globale økonomien er det som vil gi størst utslag om eksistensen av landet som er bygget på økonomien til andre land. Det er en grunn at de frykter BDS bevegelsen, for den makten forbrukere har til å velte land , bedrifter og påvirke global økonomi er ganske vilt. Så jeg ønsker jo at forbruker samfunnet tar sitt ansvar og faktisk boikotter produkter til land som Israel som så tydlig bryter alle menneskerettigheter, bedriver folkemord og truer sikkerhet til landene rundt. De er også involvert i flere andre kriger og ustabile regioner. Det kreves ikke mange søker klikk for å fine ut om diamant eksport, at de bevæpner Myanmar som også begår folkemord og ikke minst planen om å etnisk renske landet og sende de til Kongo. Dette er også nevnt i ICJ rettsaken mot Israel. Dette har vært en plan som var oppe tilbake til David Ben- Gurion som statsminister, som historikeren Benny Morrison syntes var en av feilene at det ikke var suksess under Nakba å gjennomføre en tvangsforflytning av Palestinere til Kongo. Å si at sionismen er en del av jødedommen er som å si at alle kristne er sionister. Det er faktuelt feil. Dette er en politisk bevegelse og religiøs ekstremisme som oppstod på 1700tallet og fikk rotfeste under 1800 tallet. Det skapte da sionistiske terror organisasjoner som Irgun som angrep Britisk mandat Palestina og begikk folkemord med folkefordrivelse av Palestinere, også kjent som Nakba. Så for å endre dagens situasjon må Israel eie sine grusomheter og gi oppreisning til det palestinske folk, for å bygge den broen til å bo side om side, og ikke minst gi slipp på ideologien(sionismen) om en etnostat for jøder. En sekulær politisk institusjon må få vokse fram. Eller at vi sitter å ser at det vil implodere både innenifra og uten i fra, for igjen, det er ikke bærekraftig slik de driver på og verden vil nekte å se på at folkemord begås uten konsekvenser. Dummeste jeg har hørt. Israel er en sekulær stat, mens palestinske områder er islamistiske. Israelske arabere har friheten du snakker om. Arabarne på Vestbredden og i Gaza har seg selv å takke fordi de tviholder på islamistisk ekstremisme. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå