Gå til innhold

hva er egentlig løsningen på Palestina-Israel saken


Cecilie Sadberg

Anbefalte innlegg

2 hours ago, Cecilie Sadberg said:

Er ikke dette paradokset? At det sionistiske prosjektet møter motstand fordi det er en urettferdig maktbalanse? Dere sier jo det selv. 

urettferdig maktbalanse ? Nei, de møter motstand fordi de er jøder.

  • Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NatNat skrev (7 timer siden):

dream on... se hvor bra det går i Frankrike...

Tror du det hadde gått bra vis det var omvendt, at det var jødene som måtte flykte til Frankrike?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Apis said:

Tror du det hadde gått bra vis det var omvendt, at det var jødene som måtte flykte til Frankrike?

hva mener du ? hvis vi hadde stor jødisk innvandring ?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (5 minutter siden):

hva mener du ? hvis vi hadde stor jødisk innvandring ?

For Europa sin del tror jeg det hadde vært bedre med en stor jødisk immigrasjon, istedenfor sinte unge Palestinske menn. Beste er selvsagt at ingen trang å flykte. 

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Apis said:

For Europa sin del tror jeg det hadde vært bedre med en stor jødisk immigrasjon, istedenfor sinte unge Palestinske menn. Beste er selvsagt at ingen trang å flykte. 

absolutt. Faktisk vi har i Frankrike det største jødiske gruppe i hele Europa, og nesten hele verden etter USA og Israel tror jeg. ALDRI hatt er problem. Aldri. De fleste er lite troende, ofte ikke troende i det hele tatt derfor passer de bra i vårt sekulært land

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

trippeltrump skrev (På 3.8.2024 den 11.13):

Den eneste realistiske løsningen er en-statsløsningen.

Dette er i praksis "folkemord" ved at jødene vil marginaliseres og viskes ut. Vi vet hva som skjer med jøder som må leve under andres makt.

Sitat

Noe vestlige land med sine sekulære tradisjoner burde støtte. En samlet sekulær stat for både jøder og muslimer. At det blir en overvekt av muslimer burde ikke ha noe å si. Siden staten er sekulær.

Staten vil jo ikke være sekulær hvis muslimer er i overtall.

Sitat

At jødene vil ha en egen jødisk stat burde ikke være noe vestlige land skal støtte. Det er ikke et legitimt krav i vestlig tradisjon.

Jøder er en etnisk gruppe, og jødene har behov for en egen stat fordi det er den eneste måten de kan sikre seg selv på.

Sitat

Det er i dag allerede i praksis en en-statsløsning. Bare at innbyggerne ikke har like rettigheter. Løsningen ville vært å gi alle like rettigheter, så slipper man de territorielle flokene.

Det er feil. Arabiske israelere har fulle rettigheter i Israel.

Husk at muslimene/araberne lever i frihet og fred under jødisk flertall, mens jøder vil lide dersom muslimene er i flertall.

 

Ramona skrev (På 3.8.2024 den 11.32):

Ytre høyre på KG har løsningen på en av de mest betente konfliktene i vår tid. 

Det finnes sannsynligvis ingen løsning som alle blir fornøyde med.

Tror du tyskerne var fornøyde med å bli okkupert etter andre verdenskrig?

 

Cecilie Sadberg skrev (19 timer siden):

Er ikke dette paradokset? At det sionistiske prosjektet møter motstand fordi det er en urettferdig maktbalanse? Dere sier jo det selv. 

Nei, det en rettferdig maktbalanse.

 

VetAlt skrev (16 timer siden):

Palestina har aldri vært en stat/land.

Det er riktig, men det finnes faktisk en palestinsk stat. Den kalles Jordan.

Så jeg skjønner ikke problemet. Palestinerne har sin stat alt. Så det som gjenstår er å oppklare hva man skal gjøre med Vestbredden og Gaza.

Det som er åpenbart er at Israel ikke kan unnlate å okkupere eller kontrollere disse områdene så lenge innbyggerne fortsatt drømmer om å utslette Israel og drepe alle jødene.

Endret av jabx
  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fant en god artikkel i VG i dag, om enkelte Israeler som har kjøpt våpen for å forsvare seg... daglig liv etter angrepet

beste setning : "Men nå tror jeg ikke lenger på priviligert pasifisme, en som er pasifist til kriger langt unna. Står vi ovenfor en fare og noen vil drepe deg, din familie og ditt folk, er det ingen som forblir en pasifist. "

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/kw0Mlj/israel-kjoeper-vaapen-i-frykt-for-nye-angrep

Endret av NatNat
  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Vma said:

Den eneste realistiske løsningen er en en-stat-løsning der alle innbyggerne får samme rettigheter uavhengig av religion 

Det er jo på sett og vis status quo  🤔
Bortsett fra at der er så mange mennesker der som ikke er statsborgere. Min mann er ikke norsk statsborger, han har bare stemmerett i lokalvalg. Vi har litt det samme system, det er ikke alle som bor i landet som har stemmerett. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, NatNat said:

jeg fant en god artikkel i VG i dag, om enkelte Israeler som har kjøpt våpen for å forsvare seg... daglig liv etter angrepet

beste setning : "Men nå tror jeg ikke lenger på priviligert pasifisme, en som er pasifist til kriger langt unna. Står vi ovenfor en fare og noen vil drepe deg, din familie og ditt folk, er det ingen som forblir en pasifist. "

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/kw0Mlj/israel-kjoeper-vaapen-i-frykt-for-nye-angrep

Jeg gir  en av intervjuobjektene kudos for å faktisk forstå at krigen er kompleks, og at Israel har sin del av skylden for tingenes tilstand. Det er ignoranse til tusen å tro at Israel alltid har handlet i sine fulle rett og det ikke er religiøse fanatikere fra Israel side som har sabotert tidligere håp om fred i likhet med muslimske fanatikere...

Konflikten er veldig kompleks og det å cherrypicke deler av historien og versjoner er ekstremt fordummende for de som ønsker å bli opplyst i saken.. Derfor foreslår jeg at istedet for å spore av tråden vedå poste linker og kvotere ting som kun støtter din versjon av saken er det like greit å forholde til trådens tema rundt løsninger på konflikten... Ekko kammeret rundt pro Israel finnes det nok av på dette forumet.. Kanskje det er like greit å poste disse linkene i de trådene istedet for å pushe en egen agenda over på denne..

Kudos til moderatoren for å ta tak i retorikken som ble brukt i åpningen av tråden.👋

Endret av Bigote
  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Bigote said:

Jeg gir  en av intervjuobjektene kudos for å faktisk forstå at krigen er kompleks, og at Israel har sin del av skylden for tingenes tilstand. Det er ignoranse til tusen å tro at Israel alltid har handlet i sine fulle rett og det ikke er religiøse fanatikere fra Israel side som har sabotert tidligere håp om fred i likhet med muslimske fanatikere...

Konflikten er veldig kompleks og det å cherrypicke deler av historien og versjoner er ekstremt fordummende for de som ønsker å bli opplyst i saken.. Derfor foreslår jeg at istedet for å spore av tråden vedå poste linker og kvotere ting som kun støtter din versjon av saken er det like greit å forholde til trådens tema rundt løsninger på konflikten... Ekko kammeret rundt pro Israel finnes det nok av på dette forumet.. Kanskje det er like greit å poste disse linkene i de trådene istedet for å pushe en egen agenda over på denne..

Kudos til moderatoren for å ta tak i retorikken som ble brukt i åpningen av tråden.👋

Hvem snakker om ekkokammer når du ikke tåler at andre poster noe du ikke er enig i? 

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Israel trekker seg ut av territoriene de okkuperer.

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cecilie Sadberg skrev (På 3.8.2024 den 10.18):

Det som har blitt gjort i 76 år, har ikke akkurat fungert, så hva er egentlig løsningen? 

Hadde jeg fått bestemme ville jeg sagt en trestatsløsning hvor Gaza og Vestbredden ble egne stater. Kort og godt fordi intern uro (forholdet Hamas/PLO) innad hos araberne vil gjøre det krevende å ha en stat med med 2 eksklaver. I praksis tror jeg det vil være umulig - selv uten Israel i bildet.

Jeg mener en løsning fordrer at Israel får beholde de største bosetningene / mest kritiske områdene for forsvar i bytte mot løsninger som sikrer vann og nødvendige naturressurser mv. til nevnte stater uten at Israel sitter med kontroll. Internt i Israel vil det å tvangsflytte 500 000 bosettere være umulig.

Det viktigste vil så være at Israel betaler ut klekkelig økonomisk erstatning til fond som skal gå til oppbygging av infrastruktur i Gaza og på Vestbredden.

Er dette «rettferdig» og i tråd med folkeretten? Nei. Samtidig er det eneste måten man faktisk kan få satt to streker og begynt å legge fort bak seg. I historien har det være mange tilfeller av urettferdighet (grensedragninger i Afrika, tvangsflyttinger/nye grenser i Europa osv), men ved at man setter to streker under svaret får man i alle fall en tilstand man kan gå videre fra.

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, Bigote said:

Jeg gir  en av intervjuobjektene kudos for å faktisk forstå at krigen er kompleks, og at Israel har sin del av skylden for tingenes tilstand. Det er ignoranse til tusen å tro at Israel alltid har handlet i sine fulle rett og det ikke er religiøse fanatikere fra Israel side som har sabotert tidligere håp om fred i likhet med muslimske fanatikere...

Konflikten er veldig kompleks og det å cherrypicke deler av historien og versjoner er ekstremt fordummende for de som ønsker å bli opplyst i saken.. Derfor foreslår jeg at istedet for å spore av tråden vedå poste linker og kvotere ting som kun støtter din versjon av saken er det like greit å forholde til trådens tema rundt løsninger på konflikten... Ekko kammeret rundt pro Israel finnes det nok av på dette forumet.. Kanskje det er like greit å poste disse linkene i de trådene istedet for å pushe en egen agenda over på denne..

Kudos til moderatoren for å ta tak i retorikken som ble brukt i åpningen av tråden.👋

religiøse fanatikere fra Israel har sabotert en del men det er barnemat i forhold til Hamas og co.

om ekko kammeret.. skal vi snakke om ekkokammeret rundt pro Pal ? Lev med det, ikke alle er pro Pal i Norge.

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi vestbredden til Jordan og Gaza til Egypt. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (På 3.8.2024 den 18.52):

urettferdig maktbalanse ? Nei, de møter motstand fordi de er jøder.

Jeg vet faktisk ikke om du er seriøs når du skriver dette, men det er en veldig løgnaktig vinkling. Europa drepte dessverre jødene kun fordi de var jøder, men konflikten i Midtøsten har røtter til noe helt annet. Dette er ikke en religiøs konflikt, uansett hvor mye du prøver så kan du ikke overbevise meg om at alle muslimer i hele verden hater alle jøder.
 

Hadde du visst hvordan Israel ble dannet så hadde du nok fått litt mer med enn som så. Hadde jeg hatt en stat i et hav av muslimer og det hadde kommet en massemordersk bølge fra Europa som massakrerte en hel palestinsk befolkning så hadde jeg heller ikke vært fan av det. Hadde du?. Vi liker ikke muslimske ekstremister som kommer hit og begår forbrytelser, men skal de like at vesten gjør det med støtte fra Europa?

 

Til orientering 

 

https://amp.theguardian.com/world/2023/may/25/study-1948-israeli-massacre-tantura-palestinian-village-mass-graves-car-park

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

NatNat skrev (På 4.8.2024 den 19.57):

religiøse fanatikere fra Israel har sabotert en del men det er barnemat i forhold til Hamas og co.

om ekko kammeret.. skal vi snakke om ekkokammeret rundt pro Pal ? Lev med det, ikke alle er pro Pal i Norge.

Historisk sett så har det ikke gått bra med koloniale prosjekter. De eneste som har klart seg er USA da de utryddet indianerne. Men sånn ellers er ikke dette vellykket. Franskmennene tapte også i Algerie. Det aller tryggeste er å forsone seg med fredsprosjekter, som er villig med kompromisser. Det hjelper ikle at palestinere stemmer opp Hamas og at israelere stemmer opp Høyreradikale ekstremister. Det er ikke disse menneskene som rydder opp verden 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Cecilie Sadberg said:

Dette er ikke en religiøs konflikt, uansett hvor mye du prøver så kan du ikke overbevise meg om at alle muslimer i hele verden hater alle jøder.
 

Nei, det er sant, ikke alle muslimer hater jøder. Men, Muslimer er av alle grupper, de som er mer skeptiske mot Jøder. Fakta :
https://en.wikipedia.org/wiki/Antisemitism_in_Islam

 og en poll i forskjellige muslimske land og om de har positive eller negative syns på Jøder :  https://www.pewresearch.org/global/2010/02/04/chapter-3-views-of-religious-groups/

 

Hadde du visst hvordan Israel ble dannet så hadde du nok fått litt mer med enn som så. Hadde jeg hatt en stat i et hav av muslimer og det hadde kommet en massemordersk bølge fra Europa som massakrerte en hel palestinsk befolkning så hadde jeg heller ikke vært fan av det. Hadde du?. Vi liker ikke muslimske ekstremister som kommer hit og begår forbrytelser, men skal de like at vesten gjør det med støtte fra Europa?

 

Jeg vet hvordan Israel ble dannet, takk, er 63 år gammel og sannsynligvis eldre enn deg.

Jeg ser at du hoper elegant over fakta at Israel ble angrepet av ikke mindre enn 3 eller 4 land  i 1948.

 

Endret av NatNat
  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Cecilie Sadberg said:

Historisk sett så har det ikke gått bra med koloniale prosjekter. De eneste som har klart seg er USA da de utryddet indianerne. Men sånn ellers er ikke dette vellykket. Franskmennene tapte også i Algerie. Det aller tryggeste er å forsone seg med fredsprosjekter, som er villig med kompromisser. Det hjelper ikle at palestinere stemmer opp Hamas og at israelere stemmer opp Høyreradikale ekstremister. Det er ikke disse menneskene som rydder opp verden 

kolonialister kan vanligvis trekke seg tilbake til sitt eget land når det går ikke bra lenger... Franskmenn hadde ingenting å gjøre i Algerie, Jødene var i område som er i dag Israel langt før kristne eller muslimer. Stor forskjell.

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (29 minutter siden):

kolonialister kan vanligvis trekke seg tilbake til sitt eget land når det går ikke bra lenger... Franskmenn hadde ingenting å gjøre i Algerie, Jødene var i område som er i dag Israel langt før kristne eller muslimer. Stor forskjell.

….dessuten har det alltid vært en jødisk tilstedeværelse i landområdet. 
Sannheten er at i dagens Israel er det kun 30% som er Ashkenazi (europeiske jøder). Resten er fra andre Midtøsten-land, sefardiske jøder, etiopiske osv. 

Hvor er «moderskipet» som liksom disse «kolonistene» skal trekke seg tilbake til? Det finnes ikke. Jødene kommer aldri til å dra, og det må palestinerne og andre snart akseptere. 
 

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...