AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #1 Skrevet 3. august 2024 Fått påvist diabetes type 2, og har lagt om til sukkerfritt kosthold og også grove karbohydrater. Går egentlig greit sånn sett. Men jeg føler på en slags skam og flauhet over å ha fått denne diagnosen midt i livet. Den er jo forbundet med eldre eller svært overvektige. Jeg har riktignok spist det jeg har villet - og er ikke slank. Men heller ikke tjukk. Aktiv jobb og trener 2-4 dager i uka. Hvordan håndtere dette på en god måte? Anonymkode: fe498...86d
mommyaka Skrevet 3. august 2024 #2 Skrevet 3. august 2024 Slutte p tenke sånn...alle kan få det...det finnes jo barn som får dette..og de stapper jo ikke i seg sukker og er fete Det er en sykdom som alt annet. Du har fått en sykdom du kan regulere og leve med. Prøv nå heller spis litt sunnere, gå turer etc
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #3 Skrevet 3. august 2024 Du trenger da ikke gå rundt med en lapp i panna som forteller at du har diabetes. Kjenner mange normale mennesker som har dette og det er virkelig ikke noe man ser på dem. Gjør de grep du kan selv, så tenker jeg dette går fint. Anonymkode: fd38b...793
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #4 Skrevet 3. august 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Fått påvist diabetes type 2, og har lagt om til sukkerfritt kosthold og også grove karbohydrater. Går egentlig greit sånn sett. Men jeg føler på en slags skam og flauhet over å ha fått denne diagnosen midt i livet. Den er jo forbundet med eldre eller svært overvektige. Jeg har riktignok spist det jeg har villet - og er ikke slank. Men heller ikke tjukk. Aktiv jobb og trener 2-4 dager i uka. Hvordan håndtere dette på en god måte? Anonymkode: fe498...86d Hvis du ikke er slank og ikke er tjukk, hva er du da? Anonymkode: 0492e...99e
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #5 Skrevet 3. august 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Fått påvist diabetes type 2, og har lagt om til sukkerfritt kosthold og også grove karbohydrater. Går egentlig greit sånn sett. Men jeg føler på en slags skam og flauhet over å ha fått denne diagnosen midt i livet. Den er jo forbundet med eldre eller svært overvektige. Jeg har riktignok spist det jeg har villet - og er ikke slank. Men heller ikke tjukk. Aktiv jobb og trener 2-4 dager i uka. Hvordan håndtere dette på en god måte? Anonymkode: fe498...86d Diabetes 2 kommer ikke nødvendigvis kun av livsstil. Når damer feks bikker 40 så skjer det fall i hormoner feks som påvirker og kan gi økt risiko for diabetes 2. det har vi i vår famile, flere damer som har fått diabetes 2 når de har kommet i nærheten av og i overgangsalder. Jeg har prediabetes, er slank spist normalt og alltid vært aktiv -men er genetisk disponert for diabetes. Anonymkode: 95c9f...22a 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #6 Skrevet 3. august 2024 Så flott at du har lagt om kostholdet. Vil tipse deg om proteinbrødet fra nærbakst på rema 1000. Jeg har ikke dia, men var 10 kg overvektig i vinter og gikk for det brødet, og gikk ned de 10 kg på 3 mnd. Kuttet også ned på sukket, spiser kjøtt,fugl,fisk med grønnsaker/salat til middag, litt nøtter og bær, og godteri en sjelden gang. Søtsuget blir borte på det kostholdet. Jeg har kommet i overgangsalderen, og slet med søvn,nattesvette og frostrier etter hetetokter. Alt dette er borte, sover 8 timer pr natt, og har fått mye energi. Ved et slikt kosthold kan du "spise deg frisk fra dia 2", dvs at du kan gå av medisiner når du holder blodsukkeret på et stabilt normalt nivå. Anonymkode: 6f882...75a 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #7 Skrevet 3. august 2024 Sykdom er ikke alltid "rettferdig" Man kan få lungekreft selv om man ikke røyker. Selv om du aldri kan bli kvitt sykdommen, kan du bli symptomfri med å legge om livsstilen som du har gjort. Anonymkode: 5e624...f95 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #8 Skrevet 3. august 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Så flott at du har lagt om kostholdet. Vil tipse deg om proteinbrødet fra nærbakst på rema 1000. Jeg har ikke dia, men var 10 kg overvektig i vinter og gikk for det brødet, og gikk ned de 10 kg på 3 mnd. Kuttet også ned på sukket, spiser kjøtt,fugl,fisk med grønnsaker/salat til middag, litt nøtter og bær, og godteri en sjelden gang. Søtsuget blir borte på det kostholdet. Jeg har kommet i overgangsalderen, og slet med søvn,nattesvette og frostrier etter hetetokter. Alt dette er borte, sover 8 timer pr natt, og har fått mye energi. Ved et slikt kosthold kan du "spise deg frisk fra dia 2", dvs at du kan gå av medisiner når du holder blodsukkeret på et stabilt normalt nivå. Anonymkode: 6f882...75a Takk for tips. Jeg sjeker ut det brødet Anonymkode: fe498...86d
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #9 Skrevet 3. august 2024 Det kan være mange grunner, i vær familie er det arvelig. Mamma og mormor og en god del andre fikk det ved overgangsalderen og ingen av dem var tykke eller noe dårlig kosthold. Man står jo i fare sonen ved overvekt men da er det som oftes ganske mye overvekt. Selv fått det nå, selv om jeg har prøvd og gjort alt riktig. Anonymkode: 16900...bc8
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #10 Skrevet 3. august 2024 Ikke tenk sånn. Jeg fikk det for to år siden. Normalvektig og relativ sunn. Viste seg at jeg har genetisk diabetes 2, altså arvelig. Tok noen mnd å bli vant til strengt kostregime, men nå går det helt fint. Klarer meg med en tablett Jardiance daglig. Men kjedelig å aldri kunne skeie ut. Anonymkode: 786a8...6ae
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #11 Skrevet 3. august 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvis du ikke er slank og ikke er tjukk, hva er du da? Anonymkode: 0492e...99e Arvelighet, overgangsalderen. Diabetes handler jo om at kroppen ikke lengre produserer insulin som før. Er mange fordommer og missinformasjon fra fortiden. Som feks type en som jeg vet foreldre har fått kjeft for at dem nok har gitt alt for mye sukker 🤦♀️type 2 er litt anderledes mange kan få det av mye overvekt men langt fra alle, er ofte en del annet. Er nok at ts også har tenkt litt sånt og at hun ikke følte hun passet inn i det hun har trodd vært dem som får diabetes Anonymkode: 16900...bc8
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #12 Skrevet 3. august 2024 Jeg lå i grensesonen for diabetes 2, men jeg var overvektig og inaktiv, så det var selvforskyldt. Har nå gått ned 25 kg og lever aktivt, så blodprøvene er nå fine. Men jeg husker at det var et sjokk å få diagnosen. Nå er det imidlertid oppdaget at jeg er genetisk disponert for høyt kolesterol, men det er heldigvis innafor normalen. Man kan ikke slåss mot genene sine. Anonymkode: ee9a5...eb3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå