Gå til innhold

Hvordan klarer de med lav inntekt seg i dag??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg går i matbutikker i dag ,ser jeg at prisene på en god del varer nesten har doblet seg siste par år. Boligprisene har steget kraftig siste årene, og rentene er blitt skyhøy. Selv har jeg god inntekt,  bolig kjøpt for 15-20 år siden, og voksne barn.  Må likevel være fornuftig når jeg handler. Reiser ikke like mye som jeg gjorde for noen år siden.  Var alene med barna da de var små mens jeg utdannet meg.  Selvfølgelig hadde jeg dårlig økonomi og slet med å få endene til å møtes.  Men skjønner ikke hvordan enslige foreldre og andre med lav inntekt klarer seg i dag.  

Anonymkode: 71fc0...364

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ufør, og må snart ta valget om hva jeg skal selge, bil eller bolig. Nå får jeg nok kommentarer om at bil er luksus, men jeg bor på bygda uten et kollektiv tilbud. Dvs det går et par busser for dagen, men det blir for vanskelig å gå de 2 km, med en ødelagt kropp, sekk etc. Og måtte vente 8 timer for å komme hjem🫢Jeg kommer til å selge boligen ila ett år. Jævlig kjipt.

Anonymkode: 6699c...a9d

• Liker 3
  • Hjerte 20
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har egen bolig, lån på 2.3 og tjener 38 000 i mnd. Halve lønna går rett ut i regninger. Jeg reiser ikke, og har ikke vært på ferie siden korona. Er jeg ute på byen går det bare i en drink. Minst mulig på kino og teater og konserter. 🤷 Kjører en gammel bil fra 2011..

Anonymkode: 2c600...941

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har 634 000 i året. Tross mastergrad

Det må vel regnes som ganske lavtlønnet i 2024.

Jeg klarer meg godt fordi mannen min har bedre inntekt enn meg og fordi vi har lavt lån. 

Anonymkode: a722b...070

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi klarer oss fordi vi har nesten ikke noe lån. Kjøpte oss bolig tidlig i livet og er no 40 år og nesten nedbetalt lån. Bil fra 2018 har vi å som vi ikke har lån på. Men vi tjener ikke noe bra. Jeg har aldri tenkt over hva ting koster. Har jeg hatt lyst på den biffen så har jeg kjøpt den. Men no så er jeg mere bevist på priser. Og ser bestandig på tilbud i butikken. Men jeg tenker det går fint med oss. Men tenker mye på mine barn som er i startfasen av voksenlivet. 

Anonymkode: c0784...4da

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en mann som er nær bevisstløs med penger, derfor renner titusenøappene ut i rekordfart. Meb om jeg hadde bodd alene så hadde jeg klart meg med særdeles lite. Ufattelig mye som gis bort på finn.no og man sparer hundretusenvis av kroner hvert år på å bytte ut stor enebolig med leilighet på landet. 

Anonymkode: 0b71b...b45

• Nyttig 2
Skrevet

Man må nok kutte ut en del ting som man kanskje hadde råd til før, og senke standarden. Ikke kjøpe dyre matvarer som f.eks. karbonadedeig, ikke sløse med varmtvann, ikke bruke for mye på røyk, snus, alkohol... 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ehh... du er ikke lavtlønnet nei?!?!?! Du tjener over medianlønn. Skulle tro noen med mastergrad visste hva lavtlønnet betyr.

Anonymkode: 40f33...c20

Poenget er helst at det føles som lavtlønnet i dag. 

Anonymkode: 86788...61d

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg er ufør, og må snart ta valget om hva jeg skal selge, bil eller bolig. Nå får jeg nok kommentarer om at bil er luksus, men jeg bor på bygda uten et kollektiv tilbud. Dvs det går et par busser for dagen, men det blir for vanskelig å gå de 2 km, med en ødelagt kropp, sekk etc. Og måtte vente 8 timer for å komme hjem🫢Jeg kommer til å selge boligen ila ett år. Jævlig kjipt.

Kjedelig å høre.  Å være utført et ikke noe man velger selv.  Virker nesten som at det er allmenn akseptert at uføre ikke skal kunne eie noe som helst, eller unne seg noe ekstra som f.eks en liten ferie.  Har selv et barn som ble ufør i ung alder.  Hjelper til så godt jeg kan økonomisk, men er samtidig veldig bekymret over hvordan fremtiden til barnet mitt vil se ut.. 

Håper det ordnet seg for deg slik at du slipper å selge verken hus eller bil. 

Klem🥰

Ts

• Liker 8
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Poenget er helst at det føles som lavtlønnet i dag. 

Anonymkode: 86788...61d

Ærlig talt... da bør hun gjøre noen økonomiske prioriteringer. Jeg har 530 000 i året og føler meg absolutt ikke lavtlønnet, selv om jeg også gjerne skulle hatt bedre lønn.

• Liker 19
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ufør. Det er tungt økonomisk. 

Anonymkode: 7ed62...6fe

• Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ærlig talt... da bør hun gjøre noen økonomiske prioriteringer. Jeg har 530 000 i året og føler meg absolutt ikke lavtlønnet, selv om jeg også gjerne skulle hatt bedre lønn.

Samme her, 590000 og føler meg absolutt ikke lavtlønnet. 

Anonymkode: 684cb...d02

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Tungt, neste år selger jeg min bolig. Går over til å leie noe rimelig og lite, trenger ikke noe stort. 15-20kvm duger.

Jeg fristiller mye penger ved å selge boligen, så jeg har mer å leve for. Selv om det blir dyrere bokostnader ved å leie.

Anonymkode: c8650...725

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har en mann som er nær bevisstløs med penger, derfor renner titusenøappene ut i rekordfart. Meb om jeg hadde bodd alene så hadde jeg klart meg med særdeles lite. Ufattelig mye som gis bort på finn.no og man sparer hundretusenvis av kroner hvert år på å bytte ut stor enebolig med leilighet på landet. 

Anonymkode: 0b71b...b45

Dette stemmer ikke, for nye leiligheter koster ofte mer enn brukte eneboliger.   

Anonymkode: e2798...4fa

• Liker 12
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kjedelig å høre.  Å være utført et ikke noe man velger selv.  Virker nesten som at det er allmenn akseptert at uføre ikke skal kunne eie noe som helst, eller unne seg noe ekstra som f.eks en liten ferie.  Har selv et barn som ble ufør i ung alder.  Hjelper til så godt jeg kan økonomisk, men er samtidig veldig bekymret over hvordan fremtiden til barnet mitt vil se ut.. 

Håper det ordnet seg for deg slik at du slipper å selge verken hus eller bil. 

Klem🥰

Ts

Tusen takk🥰Jeg må selge. Ikke nødvendigvis pga alt som har steget, men summen av alt-jeg har store medisinske utgifter. Brukte ca 20 000kr på tannlege i tidsrommet mai-juli🫣Har mage tarm sykdom som en av mange tilstander, og kan ikke spise hva som helst. Når venner hamstrer toro til 50% rabatt, kan jeg ikke tenke tanken.😅

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Samme her, 590000 og føler meg absolutt ikke lavtlønnet. 

Anonymkode: 684cb...d02

Hva du føler er irrellevant.

Du er lavtlønnet med den lønnen

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva du føler er irrellevant.

Du er lavtlønnet med den lønnen

Nettopp, kommer ingen vei med 500-600k i dag. Om du skal etablere deg med bolig etc....umulig å få kjøpt seg noe.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det går utrolig dårlig. De siste månedene har vært ekstrem tøffe, da det rett å slett ikke har gått i rundt. Jeg er minsteufør og mannen jobber i butikk. Vi eier ikke bolig, da vi ikke har noe mulighet til å spare. Tidligere så gikk det fint å få spart opp noen tusenlapper i måneden. Men nå må man vri på alt. Handler kun på salg og det billigste, men prisene har steget så mye, så samme handlevognen koster doblet så mye i forhold til hva den gjorde for noen år siden. 
Vi må begynne å selge unna ting vi også. Problemet er at det ikke er så mye å selge unna.

Anonymkode: be54b...c70

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nettopp, kommer ingen vei med 500-600k i dag. Om du skal etablere deg med bolig etc....umulig å få kjøpt seg noe.

Om man er alene er det kjempevanskelig, ja, men om man er to med den lønna er det null problem utenfor de største byene, så lenge man har nok ek eller annen sikkerhet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...