AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #1 Skrevet 3. august 2024 " I mai i fjor la regjeringen frem forslag til ny opplæringslov. Da var forslaget at lærerne skal få rett til å gripe inn fysisk overfor elever for å avverge skade på personer eller vesentlig skade på eiendom. Etter høringsrunden vil regjeringen imidlertid utvide denne retten til også å gjelde situasjoner der elever sjikanerer andre elever aller ansatte verbalt. De skal også kunne gripe inn når elever ødelegger undervisningen for hele klassen. " Det første forslaget er nå vedtatt. Det er egentlig ikke noe nytt, men nå er det tydeliggjort. Nessa Nordtun ønsker å utvide retten, hva syns du? https://www.utdanningsnytt.no/atferdsregulering-fysisk-inngripen-kari-nessa-nordtun/laerere-skal-fa-rett-til-a-gripe-inn-fysisk-overfor-elever-som-forstyrrer-og-sjikanerer/392674 Anonymkode: fde43...f34
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #2 Skrevet 3. august 2024 Litt mer utdypende info: https://www.tv2.no/underholdning/god-morgen-norge/kunnskapsministeren-ikke-tvil-om-at-laereren-er-sjefen-i-klasserommet/16537692/ Anonymkode: fde43...f34
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #3 Skrevet 7. august 2024 Bumper denne. Hva syns du? Som lærer selb håper jeg det andre forslaget slår igjennom. Det er så kjipt når elever som roper og forstyrrer ødelegger for hele klassen. Det jeg da lurer på er hvor disse elevene som blir fysisk vist bort, skal oppholde seg da. De kan jo ikke vandre rundt i gangene. Alle elever har jo også rett på undervisning. Det får de ikke om de blir sendt ut. Noen tanker? Er du forelder og ikke lærer, hva synes du om dette? Hva hadde du syntes om ditt barn ble fysisk flyttet eller "kastet ut" av undervisningen? Anonymkode: fde43...f34 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #4 Skrevet 7. august 2024 Det er på tide lærerne får tilbake sanksjonsmulighetene sine. Jeg sluttet som lærer for fire år siden og etter det jeg hører fra mine tidligere kollegaer er det bare blitt verre siden den gang. Fokuset på at alle skal gjennomføre og færrest mulig skal være i spesialklasse ødelegger mye for de andre elevene. Jeg underviste på et yrkesfag og det var så mange elever der som aldri burde vært der, de burde fått et tilbud de mestrer og har en reell fremtid innen. Anonymkode: 955de...210 2 4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #5 Skrevet 7. august 2024 Om det bare hadde vært et sted en kunne løftet elev til så… hva hjelper det å få eleven ut på gangen? Ja da blir de ikke forstyrret men da står de jo uten lærer.. Anonymkode: 617f8...448 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #6 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Bumper denne. Hva syns du? Som lærer selb håper jeg det andre forslaget slår igjennom. Det er så kjipt når elever som roper og forstyrrer ødelegger for hele klassen. Det jeg da lurer på er hvor disse elevene som blir fysisk vist bort, skal oppholde seg da. De kan jo ikke vandre rundt i gangene. Alle elever har jo også rett på undervisning. Det får de ikke om de blir sendt ut. Noen tanker? Er du forelder og ikke lærer, hva synes du om dette? Hva hadde du syntes om ditt barn ble fysisk flyttet eller "kastet ut" av undervisningen? Anonymkode: fde43...f34 Når enkeltelever forstyrrer og ødelegger undervisningen går dette jo også ut på hele klassens rett til undervisning tenker jeg. Enig i at å sende elever ut av klasserommet kan by på praktiske utfordringer. Anonymkode: 26351...30f 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #7 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om det bare hadde vært et sted en kunne løftet elev til så… hva hjelper det å få eleven ut på gangen? Ja da blir de ikke forstyrret men da står de jo uten lærer.. Anonymkode: 617f8...448 Så lenge de ikke vil lære noe uansett, betyr det jo ikke noe fra eller til om de er tilstede i undervisningen? En elev som ikke vil lære, kan ikke lære heller. Undervisning begynner med at eleven innser at hen må tilpasse seg klasserommet og undervisningssituasjonen. Anonymkode: 00bab...bf7 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #8 Skrevet 7. august 2024 Jeg anser ikke det som min jobb å fysisk fjerne noen fra et klasserom. Det er andre ansatte på skolen som må ha denne oppgaven. Tenker også at det er viktig i forhold til min relasjon til eleven videre. Gripe inn, når elever plager andre, har jeg alltid gjort. Som mamma, syns det det er helt greit at barnet fysisk blir fjernet om det ikke kan oppføre seg. Anonymkode: dc544...d15 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #9 Skrevet 7. august 2024 Da jeg gikk på ungdomsskolen måtte elever som ble sendt «på gangen» ta med seg bøkene sine og gå til et grupperom der en lærer var til stede. Der måtte de sitte og jobbe med faget til timen var slutt. Læreren ringte til grupperommet og sa at XXX var på veg dit, så det nyttet ikke å stikke av. Anonymkode: 63998...3a7
Følermeddeg Skrevet 7. august 2024 #10 Skrevet 7. august 2024 Det må også være et tilbud til elever som trenger ekstra støtte og oppfølging. Men fordi politikerne har bestemt at alle elever skal få dårlige vilkår enn å forskjellsbehandle dem så blir det ikke bedre. Men må ha spesialklasser med gode ressurser for å håndtere dette problemet. Selvfølgelig flott at lærere får igjen sin autoritet, men nødvendigheten av å gi dem slik autoritet er jo bare symptomet på problemet. Elevene får ikke den oppfølgingen og tilretteleggingen de trenger og vi kaster bort enormt med potensiale.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #11 Skrevet 7. august 2024 Disse elevene som det er store problemer med må man finne andre løsninger for. Nytter ikke bare å si at læreren har anledning til å fysisk fjerne de.. For normale barn / ungdom som prater eller tøyser litt i timen fungerer dette, da er det flaut å sitte 10 min på gangen. De det virkelig er problemer med er fullt i stand til å fysisk ta igjen mot læreren, med både slag og spark og trusler om diverse. Anonymkode: a6fd4...f94
Følermeddeg Skrevet 7. august 2024 #12 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så lenge de ikke vil lære noe uansett, betyr det jo ikke noe fra eller til om de er tilstede i undervisningen? En elev som ikke vil lære, kan ikke lære heller. Undervisning begynner med at eleven innser at hen må tilpasse seg klasserommet og undervisningssituasjonen. Anonymkode: 00bab...bf7 Løsningen er ikke å kaste eleven på gangen. Problemet er at det ikke er en god løsning å kaste dem ut uten å ha et alternativ for dem.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #13 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da jeg gikk på ungdomsskolen måtte elever som ble sendt «på gangen» ta med seg bøkene sine og gå til et grupperom der en lærer var til stede. Der måtte de sitte og jobbe med faget til timen var slutt. Læreren ringte til grupperommet og sa at XXX var på veg dit, så det nyttet ikke å stikke av. Anonymkode: 63998...3a7 Dette høres ut som en praktisk løsning☺️ Anonymkode: 6a32c...eb5
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #14 Skrevet 7. august 2024 18 minutter siden, AnonymBruker said: Det er på tide lærerne får tilbake sanksjonsmulighetene sine. Jeg sluttet som lærer for fire år siden og etter det jeg hører fra mine tidligere kollegaer er det bare blitt verre siden den gang. Fokuset på at alle skal gjennomføre og færrest mulig skal være i spesialklasse ødelegger mye for de andre elevene. Jeg underviste på et yrkesfag og det var så mange elever der som aldri burde vært der, de burde fått et tilbud de mestrer og har en reell fremtid innen. Anonymkode: 955de...210 men hvordan skal dette vurderes? er det nok å ha en diagnose? Jeg har en datter som ble diagnosert med adhd da hun var under 3 år, grunnen til dette var at hun slet med å finne roen under samlinger i bgh, nå skal hun opp i 4 klasse og er en rolig jente utagere seg aldri, har fokuset osv, med andre ord ikke mye som minner om ADHD men diagnosen er stående fortsatt, da de ikke klare å utrede skikkelig i så små aldre så ble diagnosen satt litt grunnet feeling fra legen om hvordan hun var der og da, men skal til ny utredning nå snart for å få fastslått om den stemmer. Skulle hun blitt tatt vekk fra nærmiljø og venner for å bli satt i en klasse der det er så mye forstyrrende elementer at det nok hadde gått utover hennes læringsmuligheter? Så har vi et annet eksempel, en veldig god venn av meg har en gutt, han går på ungdomskolen nå men hadde veldig store problemer med han fra 1-4 klasse, uro i klassen, stakk av fra skolen, slengte ting og ødela ting om det ikke ble slik han ønsket foreldrene var inne til møte med skolen hele tiden. Rolig og snill gutt nå, men han fikk aldri noen diagnoser i den tid, spesial eller vanlig skole? Det er letter sagt enn gjort å bare si "send de til spesial skole" Du merke jo ganske stor endring på barn når de begynner på skolen så skal denne vurdering tas etter skole start? Eller tas det som sagt utgangspunkt i kun diagnoser? Poenget er at mange med diagnoser oppføre seg som mennesker i klassen, og mange uten diagnoser kan skape mye uro. Derfor er jeg imot spesialklasser/skoler per nå, men det burde vært et bedre system på skolen for å håndtere disse situasjonene, og en god start hadde nok vært oppbemanning. Anonymkode: 3d9d6...c84
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #15 Skrevet 7. august 2024 man burde egentlig tilbakeføre spesialklasser for problemadferd med strengere lærere, flere ressurser og kraftig håndheving av folkeskikk blandt både ungene og foreldrene deres.. Anonymkode: 76ebd...0cb 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #16 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): men hvordan skal dette vurderes? er det nok å ha en diagnose? Jeg har en datter som ble diagnosert med adhd da hun var under 3 år, grunnen til dette var at hun slet med å finne roen under samlinger i bgh, nå skal hun opp i 4 klasse og er en rolig jente utagere seg aldri, har fokuset osv, med andre ord ikke mye som minner om ADHD men diagnosen er stående fortsatt, da de ikke klare å utrede skikkelig i så små aldre så ble diagnosen satt litt grunnet feeling fra legen om hvordan hun var der og da, men skal til ny utredning nå snart for å få fastslått om den stemmer. Skulle hun blitt tatt vekk fra nærmiljø og venner for å bli satt i en klasse der det er så mye forstyrrende elementer at det nok hadde gått utover hennes læringsmuligheter? Så har vi et annet eksempel, en veldig god venn av meg har en gutt, han går på ungdomskolen nå men hadde veldig store problemer med han fra 1-4 klasse, uro i klassen, stakk av fra skolen, slengte ting og ødela ting om det ikke ble slik han ønsket foreldrene var inne til møte med skolen hele tiden. Rolig og snill gutt nå, men han fikk aldri noen diagnoser i den tid, spesial eller vanlig skole? Det er letter sagt enn gjort å bare si "send de til spesial skole" Du merke jo ganske stor endring på barn når de begynner på skolen så skal denne vurdering tas etter skole start? Eller tas det som sagt utgangspunkt i kun diagnoser? Poenget er at mange med diagnoser oppføre seg som mennesker i klassen, og mange uten diagnoser kan skape mye uro. Derfor er jeg imot spesialklasser/skoler per nå, men det burde vært et bedre system på skolen for å håndtere disse situasjonene, og en god start hadde nok vært oppbemanning. Anonymkode: 3d9d6...c84 Spesialklasser/skoler var aktuelt for elever som slet med en vanlig skolehverdag, og var ikke koblet opp mot diagnoser. Det er ikke slik at bestemte diagnoser = spesialskoler. Slik er det fortsatt i den lille grad slik fortsatt finnes, som arbeidslivs- og hverdagslivstreningslinja på vgs. Alle elevene er søkt inn på bakgrunn av hvordan de fungerer i skole. For de fleste ligger det en diagnose bak problemene de har, men andre elever med samme diagnose kan gjerne gå på vanlige linjer - en diagnose gir veldig ulike utslag. F.eks. er det nok mange elever med angst- eller autismediagnose i vanlige linjer, men hvis angsten eller autismen er veldig sterk, så kan AHT være et bedre alternativ. Og så har du diagnoser der fåtallet får utbytte av vanlige linjer, f.eks. er det få med downs syndrom i vanlige linjer på vgs, og mange med den diagnosen som tar AHT. Men det er ingen regel som sier at hvis du har downs så må du gå AHT, hvis du er i stand til å klare et annet skoleløp. Jeg var også borti en spesialklasse på en gård, der det var laget et klasserom og egne lærere på gården. Elevene hadde en blanding av den viktigste teorien i klasserommet (med lærerne de hadde ellers) og praktiske fag de kunne jobbe med på gården. Dette var på ungdomsskolenivå, og elevene var slike som hadde slitt veldig i vanlige klasser. Mange fikk en mye bedre hverdag i spesialklassen. Men dette er sikkert nedlagt nå, dessverre. Døveforbundet er også sterkt kritisk til at døveskolene er lagt ned, tidligere kunne foreldre velge om de ville sende barna til døveskole eller nærskole, eller barna kunne få deltidsopphold på døveskolene noen uker her og der. Nå er mange foreldre til døve barn fortvilet over elendig tegnspråkopplæring og miljø i nærskole uten noen alternativer. Anonymkode: 6a32c...eb5 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #17 Skrevet 7. august 2024 En utfordring med å sende elever på gangen er at dette gjerne er de barna som man ikke vil ha gående rundt uten voksne. De som tømmer melkeskapet, ødelegger inventar, roter i andre elevers garderobeplass eller står og sparker ball mot vinduet til klasserommet slik at man uansett ikke får arbeidsro der. Så lenge ikke ledelsen setter inn ressurser som kan ta i mot disse elevene, så er det ikke et godt alternativ å bare sende dem ut. Anonymkode: 544b5...06a 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #18 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): men hvordan skal dette vurderes? er det nok å ha en diagnose? Jeg har en datter som ble diagnosert med adhd da hun var under 3 år, grunnen til dette var at hun slet med å finne roen under samlinger i bgh, nå skal hun opp i 4 klasse og er en rolig jente utagere seg aldri, har fokuset osv, med andre ord ikke mye som minner om ADHD men diagnosen er stående fortsatt, da de ikke klare å utrede skikkelig i så små aldre så ble diagnosen satt litt grunnet feeling fra legen om hvordan hun var der og da, men skal til ny utredning nå snart for å få fastslått om den stemmer. Skulle hun blitt tatt vekk fra nærmiljø og venner for å bli satt i en klasse der det er så mye forstyrrende elementer at det nok hadde gått utover hennes læringsmuligheter? Så har vi et annet eksempel, en veldig god venn av meg har en gutt, han går på ungdomskolen nå men hadde veldig store problemer med han fra 1-4 klasse, uro i klassen, stakk av fra skolen, slengte ting og ødela ting om det ikke ble slik han ønsket foreldrene var inne til møte med skolen hele tiden. Rolig og snill gutt nå, men han fikk aldri noen diagnoser i den tid, spesial eller vanlig skole? Det er letter sagt enn gjort å bare si "send de til spesial skole" Du merke jo ganske stor endring på barn når de begynner på skolen så skal denne vurdering tas etter skole start? Eller tas det som sagt utgangspunkt i kun diagnoser? Poenget er at mange med diagnoser oppføre seg som mennesker i klassen, og mange uten diagnoser kan skape mye uro. Derfor er jeg imot spesialklasser/skoler per nå, men det burde vært et bedre system på skolen for å håndtere disse situasjonene, og en god start hadde nok vært oppbemanning. Anonymkode: 3d9d6...c84 Det var/er også et valg foreldre/foresatte må være med på å ta, ikke noe som skolen dikterer. Man måtte søke plass med begrunnelse i at barnet hadde et behov pga problemer med vanlig skole. Og det gikk fint an å bytte tilbake hvis det ikke fungerte med spesialklasse/skole. Jeg tror ikke folk forstår at slike tilbud var for å hjelpe elever som hadde vanskeligheter, ikke for å hjelpe de i vanlig klasse å bli kvitt dem. Selv om mange slenger ut "send dem til spesialskole" som et slags straff🙄 Men det er jo det at folk sitter med den slags holdninger til spesialskoler og spesialskoleelever som var med på å få alle slike tilbud fjernet, fordi folk stemplet elevene som gikk der. Veldig trist for mange elever som hadde et mye bedre tilbud og bedre skolehverdag. I stedet er nå skolevegring et stadig økende problem, men det er sikkert mer behagelig for folk og politikere å skylde på foreldre som ikke "klarer" å få barna på skolen, enn å innse at vanlig skole ikke er et godt alternativ for alle. Anonymkode: 6a32c...eb5 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #19 Skrevet 7. august 2024 Jeg synes det er ulogisk og halvveis, på lik linje som bevæpning på skoler i USA. Hvem skal fysisk fjerne disse elevene? Må alle lærerne være store og sterke? Hva om læreren ikke har lyst til å fysisk ta elever? Vil lærerne få opplæring i hva de skal gjøre og hvordan? Hvor skal disse elevene være og hvor går grensen? Populistisk svada, tenker jeg. Jeg jobber som lærer på yrkesfag, vgs. Når en elev kaller meg fitte, skal jeg da fysisk fjerne ham fra klasserommet? Hvordan? Har noen spurt lærerne hva de mener før dette ble vedtatt? Nei fra meg. Anonymkode: 4bcdb...895 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #20 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er på tide lærerne får tilbake sanksjonsmulighetene sine. Jeg sluttet som lærer for fire år siden og etter det jeg hører fra mine tidligere kollegaer er det bare blitt verre siden den gang. Fokuset på at alle skal gjennomføre og færrest mulig skal være i spesialklasse ødelegger mye for de andre elevene. Jeg underviste på et yrkesfag og det var så mange elever der som aldri burde vært der, de burde fått et tilbud de mestrer og har en reell fremtid innen. Anonymkode: 955de...210 Støtter denne! Det er mange elever som går redde hver dag på skolen, fordi andre elever får lov til å utøve vold både verbalt og fysisk uten sanksjoner! Anonymkode: 82bf0...20b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå