Gå til innhold

Tiltenkt scenario : Hva hadde du valgt? Sparing eller luksus?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Se for deg at du har levd med tynnslitt økonomi, strevd deg fremover, ikke gjeld, bare en veldig trang økonomi, slik mange har i Norge idag. Du spiser lite og billig, fordi du må, ikke fordi du nødvendigvis vil. Du bor billigst mulig, kanskje slitt og ikke optimalt. Alt du gjør er å leve ytterst sparsommelig. 

Så får du muligheten plutselig, til å endre levevaner pga inntekt, noen få år. La oss si to år. 

Ville du da økt levestandard og "levd" litt, fått en skikkelig bra bolig ( kun for denne perioden), spist som du ville og kost deg fordi du har hatt så lite de siste årene, tenkt at du "lever bare en gang".. 

Eller ville du levd som før men heller spart alt du kan for fremtiden? 

Selv om denne sparingen kun hadde gitt deg en kortvarig og ikke kjempestor oppsparing..

Selv om ingen kan vite hva som skjer i fremtiden.. 

Hva ville du gjort? 

Anonymkode: f372d...362

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville spart selvfølgelig.

Anonymkode: d1582...358

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ville spart selvfølgelig.

Hvorfor er det en selvfølge? 

AnonymBruker
Skrevet

Spart. Investert i font. 

Anonymkode: cd84d...e33

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

En mellomting. Spart noe, levd litt mer.

Anonymkode: 8725a...ba4

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Hvorfor brenne alt på kortsiktig glede? Mye lurere å spre pengene ut over mange år så man kan øke levestandard, uten å gå bananas. 
Hvor gøy er det etter to år i luksus å måtte flytte tilbake til det kjipe livet? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvorfor er det en selvfølge? 

Å øke forbruket straks man får litt mer penger er jo ren idioti. Du sier jo til og med at inntekten øker bare i en kort periode.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Å øke forbruket straks man får litt mer penger er jo ren idioti. Du sier jo til og med at inntekten øker bare i en kort periode.

Det er vel derfor mange fattige alltid vil være fattige. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har opplevd noe lignende. Jeg var singel og hadde fått meg jobb etter studiene. Jeg hadde ikke en GOD lønn, det var vel rundt en 400 000. Men jeg bodde billig og var vant med å leve som student. Jeg fortsatte med et stramt budsjett og sparte mye. Etter en stund brukte jeg noen av pengene på en utenlandstur i to uker hvor jeg spiste på restaurant, dro på shopping, fornøyelsesparker osv. Så var det tilbake til sparingen. Nå har jeg høyere lønn, men også høyere utgifter og sparer MYE mindre nå enn da jeg var singel og bodde billig. Jeg er glad for at jeg sparte. Har spart opp til egenkapital og kjøpt bolig. 

Jeg har uansett aldri hatt behov for dyre klær, masse restaurantbesøk, dyre møbler osv. 

Anonymkode: 80293...982

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, newman01 said:

Hvorfor brenne alt på kortsiktig glede? Mye lurere å spre pengene ut over mange år så man kan øke levestandard, uten å gå bananas. 
Hvor gøy er det etter to år i luksus å måtte flytte tilbake til det kjipe livet? 

Enig. Da har man resten av livet til å angre på at man har dårlig økonomi. Det gjelder spesielt om man er uheldig og får noen utgifter man sliter med å betale. Om man ender med å ikke har råd til tannlege-regning eller lignende. 

Har selv dårlig økonomi og noe av det verste er uforutsette utgifter man ikke har hatt muligheten til å spare opp til.

Anonymkode: 39d27...14b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville spart. Hvis økningen var midlertidig. Jeg ville satt det i indeksfond.

Anonymkode: f4f95...c5e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hver gang vi har fått økt inntekt har vi spart ekstra en periode. For eksempel da vi var ferdig som studenter og fikk en enorm økning i inntekt. Da fortsette vi å leve som studenter til egenkapitalen var på plass og bolig var kjøpt, da slapp vi opp litt. 

Anonymkode: 7cd27...fe4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. 

Okay, scenarioet er egentlig for min del "litt" ekte, men men en tvist. 

Jeg får ikke økningen i inntekt, men for meg vil det føles sånn. 

Jeg (vi) skal være ett år i Asia. Jeg er uføretrygdet. 

Her i Norge har jeg en husleie på ca 16000, inkl alt. Meg og ektemann bruker ca 10000 I mnd på mat/snus etc. 

Når vi reiser til Asia har vi mulighet til å leie en uberfancy leilighet midt i sentrum av vår foretrukne by for ca 10 000. Den har alt. Absolutt alt. ( basseng etc) 

Dette er et lavkost land, så vi KAN leie et billig krypinn til 3-4000 også. Da sitter vi igjen med 11- 12000 til Sparing. Eller vi kan ta den flotte til 10000 og da spare 5000 på leiligheten. Maten er jo også innmari billig der ( men kan spise fancy og bruke mer enn i Norge såklart) så der kan vi nok spare inn 2-3000 bare der. 

Saken er, skal vi gå for den fiiiine leiligheten, kose oss matveien, eller bare spare spare på alt.. Det er tross alt Asia, så standarden er nok endel lavere enn her på de billige leilighetene. 

Mine venner sier vi bør kose oss max, siden vi ellers aldri kan det. Er jo tross alt en ferie på 1 år. Men om man sparer kan vi jo i teorien spare over 100k. 

Skal man unne seg å ha det litt godt..? Eller kun tenke på fremtiden man ikke vet om kommer.. ( har ingen barn så ingen å tenke på der..) 

Skrevet

Jeg vil leve nå også, ikke bare i fremtiden. Jeg kan for eksempel bli kjørt ned i morgen. Hvilken verdi har mye sparepenger da?

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Når vi reiser til Asia har vi mulighet til å leie en uberfancy leilighet midt i sentrum av vår foretrukne by for ca 10 000. Den har alt. Absolutt alt. ( basseng etc) 

Dette er et lavkost land, så vi KAN leie et billig krypinn til 3-4000 også. Da sitter vi igjen med 11- 12000 til Sparing. Eller vi kan ta den flotte til 10000 og da spare 5000 på leiligheten. Maten er jo også innmari billig der ( men kan spise fancy og bruke mer enn i Norge såklart) så der kan vi nok spare inn 2-3000 bare der. 

Jeg ville definitivt ikke brukt penger på å bo "überfancy" i en kort periode, da ville jeg heller brukt det på opplevelser, reising osv, i kombinasjon med sparing. En luksus man har hatt har ingen verdi for meg i fremtiden, mens opplevelser fra reising kan jeg leve lenge på. 

Anonymkode: 5a3c8...1be

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ville definitivt ikke brukt penger på å bo "überfancy" i en kort periode, da ville jeg heller brukt det på opplevelser, reising osv, i kombinasjon med sparing. En luksus man har hatt har ingen verdi for meg i fremtiden, mens opplevelser fra reising kan jeg leve lenge på. 

Anonymkode: 5a3c8...1be

Ts her. 

Nå skrev jeg ikke alt, vi har mer enn 26k utbetalt og skal såklart reise og slikt utenom. Det er allerede budsjettert. Eneste man nå er usikker på, er denne leiligheten. Vi lever på minner, og vi er fremdeles ufør, så vi trenger nok å være endel i leiligheten også. Som å slappe av, bruke Internett /tv og takeaway. Vi er tross alt ikke helt 100% i kroppen. 

Men så er det tanken på å "kun dra dit for å spare"..Føles litt.. Feil, å ikke nyte det også.. 

Burde man ikke også ( hvis man kan) leve litt mer i nuet? Hva har vi for garantier angående fremtiden? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må snart velge mellom to leiligheter, og for meg er helse viktigst. Også psykisk helse. Ja jeg kan leie en slitt kjellerleilighet som kanskje er fuktig til 12 000kr. Og føle på å ikke ha privatliv. Eller en nyere med god standard og balkong til 15000kr. For meg er valget enkelt, da den mistrivselen over å bo dårlig vil være større enn gleden over de 3000kr i differanse.

Anonymkode: 6d5ab...3b4

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts her. 

Her i Norge har jeg en husleie på ca 16000, inkl alt. Meg og ektemann bruker ca 10000 I mnd på mat/snus etc. 

Saken er, skal vi gå for den fiiiine leiligheten, kose oss matveien, eller bare spare spare på alt.. Det er tross alt Asia, så standarden er nok endel lavere enn her på de billige leilighetene. 

Mine venner sier vi bør kose oss max, siden vi ellers aldri kan det. Er jo tross alt en ferie på 1 år. Men om man sparer kan vi jo i teorien spare over 100k. 

Skal man unne seg å ha det litt godt..? Eller kun tenke på fremtiden man ikke vet om kommer.. ( har ingen barn så ingen å tenke på der..) 

I den situasjonen ville jeg valgt den gode leiligheten og heller spart inn på annet (feks ikke kose dere i matveien hele tiden), forutsatt at den har aircondition. Kjipe leiligheter i Asia kan fort være veldig kjipe, og da kan dere ende opp med å bruke mer totalt sett for å kompensere.

Anonymkode: 8725a...ba4

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ikke på 100 000 kroner spart som en liten sum, spesielt ikke dersom du allerede er ganske fattig. Hadde helt klart spart om jeg var deg. Tjener selv 700 000 i året, og leier en drittleilighet for 8000 i måneden for å spare penger. 

Anonymkode: 92996...c3b

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Ts her. 

Å spare 100k er jo ikke særlig mye uansett. Kos dere i Asia dere. 

Anonymkode: bc825...c5e

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...