Gå til innhold

Hvordan unngå å "spise med følelsene"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg er stresset, trist, sliten eller gruer meg til noe, spiser jeg. Har jeg gjort noe bra, spiser jeg for å belønne meg selv.

"Ikke trøstespis", står det mange steder. Men hvordan gjør man det? Maten fungerer så jo godt. Det er ikke bare en vane. Jeg føler meg mye bedre når jeg spiser. Det hjelper skikkelig. Men det hindrer meg i å holde den vekten jeg ønsker. 

Jeg er bare så vidt overvektig, ikke at det har noen betydning for spørsmålet. Og jeg spiser proteiner, grønnsaker etc, sunn kost som metter godt, lite ultraprosessert, det er ikke det. 

Takknemlig for tips!

Anonymkode: 9e72f...546

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finn på noe annet for belønning. En gåtur eller en drithard treningsøkt. 

Også må du bestemme deg, vil du være slank?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke ha noe fristende i skapet så løser det seg selv. Hermetisk tunfisk er det ikke så stas å fråtse i 😅

Anonymkode: 295f7...319

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg slet med det samme da jeg var overvektig. Maten hadde en følelsesmessig funksjon. Det som har funket for meg er å bare spise til måltider. Har egentlig ikke kuttet noe særlig i hva jeg spiser (bortsett fra å begrense godteri og andre tomme kalorier). Lager meg ordentlig mat, men med smør, olje, ost og annet med mye kalorier. Men etter et planlagt måltid så er det ikke noe mer mat til neste måltid. Det er jo bare 4 timer til, ingen krise. 

Når jeg får cravings så gjør jeg noe annet. Cravings forsvinner fort. Ofte kan de dukke opp igjen etter en time, men da distraher jeg meg selv igjen. Trening har hjulpet enormt mye, spesielt hard trening. Tenker ikke et sekund på mat ila en løpeøkt eller en hard styrkeøkt. Da er fokuset kun på aktiviteten. Eller hva som helst annet som får fokuset bort. 

De gangene jeg ikke klarer å motstå og ryker på en sukkersmell så er cravings 10 ganger sterkere i dagene etterpå. Jo oftere jeg skeier ut jo vanskeligere er det å komme i rutine igjen. Så det er mest av alt en vanegreie. 

Anonymkode: 31096...867

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du forbinner belønning med mat.

Bare slutt å spis på den måten, så endrer du deg over tid. Verst i starten.

Anonymkode: ba2df...373

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Først så identifiserer du om du spiser av sult eller følelser. 

Og så når du identifiserer at det er av følelser, så møter du følelsene og øver deg på å håndtere dem i stedet for å spise dem bort. Følelsene dine forsøker å fortelle deg noe, og hjelpe deg å få det bedre i livet. 

Anonymkode: 94d36...71c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Først er det lurt å sette opp fadte måltider om dagen, der du spiser for å få indre næring og bli mett. 
Alt av følelser og tanker utenfor dette skal du belønne med noe annet. 
Mat er ikke belønning 

Anonymkode: 1b148...c88

AnonymBruker
Skrevet

Du må finne ut hva grunnen til hvorfor du spiser med følelser. Du må jobbe med hodet.. 

For en som spiser men følelser hjelper det ikke å ikke kjøpe inn mat og søtsaker som friste. For man finner noe å spise uansett. 

Anonymkode: 0d57b...fd5

• Nyttig 3
Skrevet (endret)

Spise etter klokka. Det betyr at du i løpet av dagen må tvinge deg til å spise. Til slutt sitter duren, og du spiser verken på kjempesult eller kun sug/lyst.

Det er veldig kjedelig, utelukket å gafle over en sjokoplate, men helsen er viktigere. Det er kun en ytre justering, men den har stor virkning.

Passe god mat, sånn at lysten ikke tar overhånd. Mat blir næring, ikke noe du skal kose deg med.

Endret av Hoia
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.8.2024 den 12.09):

Ikke ha noe fristende i skapet så løser det seg selv. Hermetisk tunfisk er det ikke så stas å fråtse i 😅

Anonymkode: 295f7...319

Selv så har jeg oppdaget at å ikke ha "fristende ting" i skap hjelper ikke så mye som man skal tro. Jeg ender opp med å gå flere runder og kikke i kjøleskap og kjøkkenskap allikevel. Kan gjerne ende opp med å spise en boks med tunfisk eller makrell i tomat helt for seg selv bare fordi jeg føler på at jeg må spise. Håpløst og ubehagelig å ha det sånn : /

Anonymkode: 5e9fa...6bd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Lizard skrev (På 3.8.2024 den 12.06):

Finn på noe annet for belønning. En gåtur eller en drithard treningsøkt. 

Også må du bestemme deg, vil du være slank?

Om det bare var så enkelt. 

Anonymkode: 95761...0ce

• Nyttig 2
Skrevet

Du må finne en bedre måte å håntere følelsene på! Så kansje terapi er riktig, eventuelt selvhjelps bøker som kan lære deg å forholde deg til følelsene dine. Privat terapi er desvere dyrt, så om du ikke har økonomi til det anvefaler jeg å undersøke om komunen din tilbyr samtaler, jeg tror ikke probleme dit er alvorlig nok til å få plass på DPS.

Det hjelper ikke å fortrenge eller lage deg rigide regler for når du kan spise. Eneste som nytter er å lære å håntere følelsene mer konstruktivt, så enkelt men samtidig så ufatelig komplisert! Lykke til ❤️

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid spist med følelsene. Jeg er likevel relativt slank, fordi jeg stort sett spiser sunne ting, og trener nesten daglig. 

Anonymkode: 68149...530

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...