Gå til innhold

Skal kjøpe bil for første gang. Hjelp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 😃

Jeg har snart lappen og skal kjøpe bil, men jeg aner ikke noe om bil så jeg trenger noen tips og råd.

Jeg bor i kongsberg og jeg har familie på vestlandet så jeg trenger en bil som jeg kan kjøre på langtur med, men som ikke er så stor siden jeg ikke trenger det inne i byen og må parkere trangt osv. Jeg må ha automat og budsjettet er max 50 000 kroner. Tenkte at elbil var et dumt valg da? Utseende betyr lite for meg. 

Takknemlig for alle svar 😊

Anonymkode: 81651...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ved budsjett på 50 000 kr vil det være en noe eldre bil. Ved søk etter elbil på finn i denne prisklassen blir det biler fra 2013 til 2017. Eksempelvis mange Nissan Leaf.  Det er også en del eGolf, eUP, Kia Soul EV, Ford Focus, Renault Zoe. 

Ulempen med utvalget i elbil i denne prisklasse er de ikke er så egnet for langtur. Rekkevidden er begrenset, og hurtigladingen etter dagens standard ikke så hurtig. Tar en ofte turer også vinterstid ønsker en gjerne lengre rekkevidde.

For lokal kjøring vil denne typen elbil være mer egnet. Tilgang på egen parkeringsplass med lade mulighet er viktig. Å måtte lade bilen andre steder blir en fort lei. Lade hjemme, på jobb eller et annet egnet sted er en stor fordel.

Endret av TBL12
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golf eller a3 eller lignende med lav km og servicer som er gjennomført kan være noe, ville kjøpt av forhandler pga reklamasjonsmulighetene

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gått for bensinbil hvis du forventer å kunne kjøre til Vestlandet. Ikke mye å velge i inntil 50 000 kr med automat. Hvis du søker på Finn på max 100 000 km, nyere enn 2012 så har du et par sånne:

https://www.finn.no/346818845

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei! 😃

Jeg har snart lappen og skal kjøpe bil, men jeg aner ikke noe om bil så jeg trenger noen tips og råd.

Jeg bor i kongsberg og jeg har familie på vestlandet så jeg trenger en bil som jeg kan kjøre på langtur med, men som ikke er så stor siden jeg ikke trenger det inne i byen og må parkere trangt osv. Jeg må ha automat og budsjettet er max 50 000 kroner. Tenkte at elbil var et dumt valg da? Utseende betyr lite for meg. 

Takknemlig for alle svar 😊

Anonymkode: 81651...db9

Det viktigste er at du passer på å ordne forsikring før du kjøper bil. Hvis du skal se på en bil privat, så kan du snakke med forsikringsselskapet før du reiser for å se på bilen. Da forsikrer de den, or hvis du ikke skal ha den allikevel, kan du ringe dagen etter å annulere forsikringa. Du slipper å betale noe hvis du annulerer den dagen etter

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk 1 års garanti. Naf medlemskap og EU sjekk før kjøp. Hvis du kjøper brukt.

Finner du en du liker sjekk you tube for erfaringer. 

Anonymkode: d0eb8...337

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ting er kostnad til innkjøp av bil. Men for eldre biler vil du måtte regne med flere utgifter til service, reparasjoner etc. Lag et budsjett med innkjøpspris, forsikringer, utgifter til reperasjoner etc. (gjennomsnittlig), drivstoffutgifter osv.

Førstebil kan gjerne være diesel eller bensin. Brukte elbiler er litt gambling fordi bytte av batterier koster alt fra 100-200 000 kroner.

Hvis du har NAF mobil teststasjon i nærheten kan det være lurt å sjekke biler du har sett for deg. Hvis du har kommet frem til 2-3 potensielle biler kan du undersøke om du får tatt en sjekk på de. Koster litt, men kan være besparende i lengden.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...