Gå til innhold

Har et sivilisert likestillt samfunn og gitt kvinner et falsk forståelse..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da kan vi vel trygt konkludere med at du ikke snakker sant tenker jeg.

Anonymkode: 58e73...422

Ja, jeg kjenner mange som elsker å konkludere med at andre ikke snakker sant, fordi de selv ikke har gjort noe som helst research før de setter seg ved bordet.

Anonymkode: 1050d...ddd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Les likestillingsloven i Norge. Hele hensikten er å forfordele kvinner; at de skal få muligheter basert på kjønn, og ikke faktiske kvalifikasjoner.

 

Anonymkode: 55547...0bc

Og her er et eksempel på hvordan denne fungerer i praksis:

Hvis du begynner på elektro- og datateknologi ved HiST får du en gratis bærbar pc. Men bare hvis du er jente.

Tone R. Bjellaanes jobber i juridisk avdeling ved Likestillings- og diskrimineringsombudet. Hun forteller at de ikke kan ta stilling til en sak som den ved HiST med mindre de får inn en klage. Likevel kan hun uttale seg på generelt grunnlag.

– Likestillingsloven åpner i større grad for positiv særbehandling av det ene kjønn når saken gjelder forhold utenfor arbeidslivet, sier hun.

Det vil si at tiltak som det HiST nå gjennomfører, kan godkjennes så lenge det egner seg til å fremme likestilling. De kan likevel ikke være uforholdsmessige. Det vil blant annet si at gutter ikke kan bli fratatt et gode.

Hvis situasjonen hadde vært omvendt, altså at gutter hadde fått en tilsvarende fordel, hadde situasjonen vært noe annerledes. Dette fordi likestillingsloven spesifikt sier at man skal bedre kvinners stilling.

Anonymkode: 58e73...422

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er helt sant. Sånne nykonservative og misogynistiske og ekstremt høyrevridde menn som har sittet med snuten sin litt for mye på obskure nettsteder, er helt besatt av transseksuelle, det er virkelig en svær greie for dem. Kjemperart, det skaper ca ingen problemer i vanlige menneskers liv.

Men helt enig, misogyni og opphenget i transfolk går som regel hånd i hånd.

Anonymkode: 22bb9...f90

TS her. Har ikke snakket om trans og har ingen fobier. Helt sant.

Snakker om oppfatninger som har festet seg men ikke har rot i virkeligheten.  Og når det man antar møter virkeligheten blir man overrasket.

Anonymkode: 96959...42d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (1 time siden):

Det er egentlig et interessant perspektiv; hvorvidt den urealistiske fremstillingen av kvinners fysiske sjanser mot menn bidrar til også en urealistisk oppfatning. I utgangspunktet tenker jeg nei, jeg tror de aller aller fleste kvinner har en realistisk oppfatning av seg selv målt mot andre kvinner og menn og forstår når de har og ikke har en fysisk ulempe. Samtidig tror jeg kanskje vi har fått en litt skjev oppfatning på et mer elevert nivå, der det gjerne fester seg et inntrykk av at den fysiske styrkeforskjellen er mindre viktig i fysisk krevende jobber enn det faktisk er. Du nevner Forsvaret, og det tror jeg er et område der vi underkommuniserer hvor mye fysisk svakere soldater potensielt senker stridsevnen. Delvis fordi politikere og andre later som fysisk styrke ikke er viktig lenger (noe som er tøys) og delvis fordi vi ikke snakker om det. Siste jeg leste var om en bataljon der ingen av jentene klarte hærens krav til "godkjent hærsoldat". Det er et tankekors. 

 

Dette er jo en klassiker. 3 politikvinner mot en asylsøker. Her har damene noen muligheter.  Skyte mannen, gjemme seg et sikkert sted, få juling eller ringe en mann. Er sikker på at alle disse damene løper fort og hadde toppkarakterer i gym. Så kommer virkeligheten og treffer dem.

 

Anonymkode: 96959...42d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Poenget er jo ikke dette kvinnelige befalets oppførsel i seg selv, men samfunnet rundt henne som hadde gitt henne så mye skryt at hun selv hadde fått et så urealistisk bilde av sine egne prestasjoner og kapasiteter.

Anonymkode: 58e73...422

Se rundt deg. Flesteparten av menn har et urealistisk bilde av egne prestasjoner og kapasitet gitt av samfunnet. 

At en kvinne har det, beviser niks og nada. 

Anonymkode: 5ec4e...258

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Thyra skrev (1 time siden):

Men bokseren er jo ikke trans?! Hun er vel en av dem som er født som intersex? Kvinne, men ikke 100%. Født med xy kromosomer men med ytre kvinnelige kjønnsorganer. Vokst opp som jente.

Hennes kjønnskromosomer og testosteronnivå er kanskje ikke forenelig med å konkurrere i kvinneidrett, men hun er ikke mann.

Men hun er ikke kvinne heller. 😅

Det er jo nettopp det intersex betyr. Hun er like mye mann som hun er kvinne. 

Anonymkode: 5ec4e...258

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Dette er jo en klassiker. 3 politikvinner mot en asylsøker. Her har damene noen muligheter.  Skyte mannen, gjemme seg et sikkert sted, få juling eller ringe en mann. Er sikker på at alle disse damene løper fort og hadde toppkarakterer i gym. Så kommer virkeligheten og treffer dem.

 

Anonymkode: 96959...42d

Det er et mulig utfall. Et annet er at en voldelig mann håndterer bedre en kvinnes oppfordring til å roe seg ned. I slike tilfeller er antagelig planlegging et større problem enn kjønn i seg selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn er fysisk overlegne kvinner. Stort sett hele livet. Jeg er nå 47 år og har aldri trengt å bruke fysisk styrke i møte med menn. Når det er sagt så hjelper det ikke hvor biff du er,alle stoppes av en kule.

Anonymkode: 57514...8b4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men hun er ikke kvinne heller. 😅

Det er jo nettopp det intersex betyr. Hun er like mye mann som hun er kvinne. 

Anonymkode: 5ec4e...258

Intersex betyr både mann og kvinne, men ikke nødvendigvis like mye av begge deler.

Man kan alltids diskutere om det er riktig at hun konkurrerer i kvinneklassen, men om hun identifiserer seg som kvinne så fortjener hun å bli møtt som kvinne. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

...av den fysiske forskjellen mellom menn og kvinner??

Heldigvis har få kvinner havnet i en tradisjonell "kamp" med en mann.

Men jeg opplever at moderne unge damer har et fullstendig urealistisk bilde av egne sjanser.

Kvinnelig politi,  kvinner i forsvaret, kvinner kan få til alt og klarer alt selv er mantraet.  Kvinnelige Hollywood helter nedkjemper menn som varm kniv i smør.

Det er normalen. 

Det har dannet seg et inntrykk av likeverdig som overhodet ikke er reelt.

Og heldigvis er norske menn opplært fra de er 4 år at man slår ikke ei jente. Det er feigt. Og det fører jo til at de aller færreste menn bruker fysisk makt mot kvinner.  

Siden dette er skråblikk legger jeg dette her. Ref boksekampen i OL hvor en genetisk XY mann bokset mot ei XX dame i samme vektklasse og forteller at hun aldri har blitt slått så hardt. Og dette fra en OL bokser.

Kanskje en liten wake up calling for alle som identifisere seg som Lara Croft men ikke har vært i en nevekamp med en mann.

 

Anonymkode: 96959...42d

Dei aller færreste menn bruker fysisk makt mot kvinner? Tuller du, har du sett voldtektstatestikken om hvor mange kvinner som opplever det? 

Du er kvalmende. 

Anonymkode: 49c12...8c7

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

...av den fysiske forskjellen mellom menn og kvinner??

Heldigvis har få kvinner havnet i en tradisjonell "kamp" med en mann.

Men jeg opplever at moderne unge damer har et fullstendig urealistisk bilde av egne sjanser.

Kvinnelig politi,  kvinner i forsvaret, kvinner kan få til alt og klarer alt selv er mantraet.  Kvinnelige Hollywood helter nedkjemper menn som varm kniv i smør.

Det er normalen. 

Det har dannet seg et inntrykk av likeverdig som overhodet ikke er reelt.

Og heldigvis er norske menn opplært fra de er 4 år at man slår ikke ei jente. Det er feigt. Og det fører jo til at de aller færreste menn bruker fysisk makt mot kvinner.  

Siden dette er skråblikk legger jeg dette her. Ref boksekampen i OL hvor en genetisk XY mann bokset mot ei XX dame i samme vektklasse og forteller at hun aldri har blitt slått så hardt. Og dette fra en OL bokser.

Kanskje en liten wake up calling for alle som identifisere seg som Lara Croft men ikke har vært i en nevekamp med en mann.

 

Anonymkode: 96959...42d

En wake up call til deg:

En av 10 kvinner har opplevd alvorlig fysisk vold i forhold. Alvorlig fysisk vold. Og halvparten av disse igjen har også opplevd at de er blitt voldtatt av mannen.

Ti prosent av voksne kvinner er blitt voldtatte minst en gang.

20 % av jenter under 18 år har opplevd seksuelle overgrep.

 

Jeg tenker kvinner i 2024 er fullstendig klar over hva de risikerer i kontakt med menn - og med menn som ikke har nok kunnskap om vold mot kvinner...

Anonymkode: e1bcf...e8b

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg er kvinne og jeg kommer til å sette deg på plass any time. Du er en usikker mann som må gå til angrep på kvinner på grunn av egen opplevelse av manglende maskulinitet,

Anonymkode: 40de9...186

Bra sagt! Mange kvinner kan sette menn på plass, det har jeg som mann fått erfare selv (heldigvis i «lek»). 
Ts glemmer en vesentlig ting, og det er at hun italienske bokseren sa noe mer. Aldri før hadde hun opplevd så harde slag, selv ikke med menn hun har bokset mot. Denne XY kvinnen/mannen har nok veldig harde slag uavhengig av kjønn.
Det er jo slik at menn fra naturens side er sterkere, men en trent kvinne, de er det veeeeldig mange av kan lett være sterkere enn en mann som ikke trener, evt er syklist/løper osv, og de er det mange av. 

Anonymkode: ce85c...ca8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Thyra skrev (5 timer siden):

Men bokseren er jo ikke trans?! Hun er vel en av dem som er født som intersex? Kvinne, men ikke 100%. Født med xy kromosomer men med ytre kvinnelige kjønnsorganer. Vokst opp som jente.

Hennes kjønnskromosomer og testosteronnivå er kanskje ikke forenelig med å konkurrere i kvinneidrett, men hun er ikke mann.

Før ville dette vært ulovlig, ikke noe spørsmål. Det finnes kvinner i kvinneidrett med naturlig høyt testosteronnivå, men genetisk er de kvinner. Usikker på hva man bør tenke i denne saken da jeg ikke har satt meg ordentlig inn i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Men hun er ikke kvinne heller. 😅

Det er jo nettopp det intersex betyr. Hun er like mye mann som hun er kvinne. 

Anonymkode: 5ec4e...258

men moro nok, hun tapte mot en kvinne fra Irland i Tokyo OL 2020 ! Hun tok bare bronze mens Kellie Harrington tok gull 😄

Kansje den italienske er bare ikke god nok.. ?

"Harrington, who went on to win the gold medal, secured a unanimous 5-0 decision victory"
https://www.scottishdailyexpress.co.uk/sport/other-sport/how-two-irish-women-no-33383702

 

og her, kan du se kampen.. Harrington i rødt, Khelif i blått.

 

Endret av NatNat
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Se rundt deg. Flesteparten av menn har et urealistisk bilde av egne prestasjoner og kapasitet gitt av samfunnet. 

At en kvinne har det, beviser niks og nada. 

Anonymkode: 5ec4e...258

Nommen, skal du bli sur for at menn har god selvtillit også nå?

Anonymkode: 55547...0bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når det kommer til tro på egne ferdigheter, finnes det jo flere undersøkelser som viser at menn overvurderer mens kvinner undervurderer. Det gjelder blant annet sjåførferdigheter. 

Og de som tror kvinner ikke vet hva de risikerer mot menn, kan umulig ha fått med seg bjørn vs mann-debatten. 

Anonymkode: 5e2ff...fa6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angry Man

Jeg tror det er flere kvinner idag som har tro på sine egne sjanser i en kamp mot en mann en tidligere. Rent psykologisk så er vel dette åpenbart at måtte skje gitt feminisme og den moderne kulturen. :) 

Generelt sett kan ikke en kvinne overvinne en mann på grunn av de store fysiske forskjellene mellom dem. Ikke bare ren styrke og størelse men på grunn av at menn genetisk i større grad en kvinner er byggd for å slåss. Det er forskjeller på kjønnene de fleste ikke kjenner til. 

En godt trent kvinne med mye kamsport trening kan fint beseire de aller fleste menn. Men hun vil tape 99/100 kamper mot en like godt trent mann med den samme treningen. 

Men det er ikke mange menn som er svært godt fysisk trent og som er på høyt nivå i mma/boxing/thai osv. Så det vil jo si at hun kan beseire 95+% av den mannlige befolkningen. 

Rent personlig skulle jeg ønsker at menn og kvinner var like sterke. Dette hadde nok fått ned vold i forhold og voldtekt med ganske mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.8.2024 den 13.11):

Men det er jo ikke slik det fungerer i dag. I omtrent alle yrker hvor det er fysiske krav så får kvinner lavere krav for å kvalifisere.

Anonymkode: 58e73...422

Jeg vet jo det. Jeg er vel på grensen til å mene at enten må man legge lista for alle litt lavere både for å slippe til flere kvinner men da også slippe inn flere menn som ellers ikke hadde kommet inn, eller så må man kreve et kvinner må innfri samme krav som menn. Hvis en jobb er veldig fysisk krevende, så er det ikke urettferdig at en person som ikke er fysisk sterk nok ikke kommer inn på utdanningen eller ikke får jobben. Jeg er ikke god i matematikk og kan derfor ikke ha en jobb der kunnskap innen avansert matematikk er viktig for å utføre jobben. Å skulle kvotere meg inn eller gi meg lettere opptakskrav er ikke greit i mine øyne, uansett hvor mye jeg hadde ønsket å ha det yrket.

En annen løsning for politiyrket er kanskje å dele opp utdannelsen etter hvilken avdeling man skal jobbe på. Å være politi ute i feltet eller i fengsel krever vel mye mer fysisk styrke enn å f.eks. jobbe på kontor eller drive med etterforskning. Vet ikke om det er noe sånt allerede?

Anonymkode: ab5d7...506

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.8.2024 den 7.26):

Når man ikke klarer å overmanne en person fysisk som politi kan det godt hende at politiet lettere velger å gripe til våpen istedenfor. Og da får en død "kriminell" istedenfor en som bare er mørbanka.

Anonymkode: 58e73...422

Eller en død politibetjent. Det er en grunn til at politiet ikke uten videre får bruke våpen i tjenesten. Det hadde jo vært veldig enkelt om de bare kunne peke pistol på alle og få de til å gjøre som de får beskjed om. Grunnen er at de vil hindre eskalering. Kriminelle kan nemlig også skaffe seg våpen, og da har man det gående som i USA.

Anonymkode: bf7fb...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...