Gå til innhold

Interessert i å ri western. Hvor/Hvordan?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Håper noen har svar eller forslag :) 

Jeg kunne tenkt meg å lære å ri (har ikke ridd før), men jeg er ikke interessert i den engelske/klassiske stilen. Å konkurrere er ikke målet, altså jeg ser på det å ri som en hyggelig aktivitet/hobby med et dyr. Trening på bakke og under sal samt turer er det jeg ser for meg mest (stell er en selvfølge). Er det mulig å lære westernstil på ordinær rideskole, eller gjøres det mest privat?

Jeg har hatt mange venner med hest før og fått være med i stallen og observert på ridetimer (klassisk stil), gjort min egen lesing på forskjellene mellom de to stilene, og prøvd å finne ut av spørsmålene på egenhånd uten mye hell. Jeg finner kun stevner, men da må jeg allerede ha hest og å kunne ri?

Anonymkode: f5aa9...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Håper noen har svar eller forslag :) 

Jeg kunne tenkt meg å lære å ri (har ikke ridd før), men jeg er ikke interessert i den engelske/klassiske stilen. Å konkurrere er ikke målet, altså jeg ser på det å ri som en hyggelig aktivitet/hobby med et dyr. Trening på bakke og under sal samt turer er det jeg ser for meg mest (stell er en selvfølge). Er det mulig å lære westernstil på ordinær rideskole, eller gjøres det mest privat?

Jeg har hatt mange venner med hest før og fått være med i stallen og observert på ridetimer (klassisk stil), gjort min egen lesing på forskjellene mellom de to stilene, og prøvd å finne ut av spørsmålene på egenhånd uten mye hell. Jeg finner kun stevner, men da må jeg allerede ha hest og å kunne ri?

Hva gjør at du tenker Western er bedre? 

Jeg har aldri konkurrert i riding, men rir fortsatt "klassisk". På tur rir jeg imidlertid på lange tøyler og koser meg, og det ligner vel ikke stort på det man ser på konkurranser. 

Jeg har hørt om noen få i Norge som fokuserer på Western, men det er jo konkurranserettet. 

Anonymkode: 410f0...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hva gjør at du tenker Western er bedre? 

Jeg har aldri konkurrert i riding, men rir fortsatt "klassisk". På tur rir jeg imidlertid på lange tøyler og koser meg, og det ligner vel ikke stort på det man ser på konkurranser. 

Jeg har hørt om noen få i Norge som fokuserer på Western, men det er jo konkurranserettet. 

Smak og behag, så for meg virker western bedre. Westernsal og utstyr, samt selve stilen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Smak og behag, så for meg virker western bedre. Westernsal og utstyr, samt selve stilen :) 

Ikke noe problem å legge en westernsal på en klassisk trent hest 😉

Hvis man bare skal ri på tur og kose seg, kan man jo ri med det utstyret man vil. 

Hvis du har funnet noen konkurranser, får du ta kontakt med dem og høre om de vet om noen som tilbyr ridetimer. Jeg har ikke hørt om noen, men det dukker jo stadig opp nye ting 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 4.8.2024 den 6.58):

Ikke noe problem å legge en westernsal på en klassisk trent hest 😉

Hvis man bare skal ri på tur og kose seg, kan man jo ri med det utstyret man vil. 

Hvis du har funnet noen konkurranser, får du ta kontakt med dem og høre om de vet om noen som tilbyr ridetimer. Jeg har ikke hørt om noen, men det dukker jo stadig opp nye ting 😊

Beklager seint svar/oppfølgingsspørsmål, mista tråden! 😅

Siden jeg ikke har rideerfaring så må jeg vel melde meg opp til ridetimer og slikt for å "få tilgang" til hest og turridning? Da låner jeg rideutstyr fra rideskole og lærer kun klassisk stil, så hvordan kan jeg gå over til å ri western? 😵 Blir det noe jeg lærer/investerer tid i på egenhånd?  (Går utifra at jeg ikke finner en rideskole som tilbyr western)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Beklager seint svar/oppfølgingsspørsmål, mista tråden! 😅

Siden jeg ikke har rideerfaring så må jeg vel melde meg opp til ridetimer og slikt for å "få tilgang" til hest og turridning? Da låner jeg rideutstyr fra rideskole og lærer kun klassisk stil, så hvordan kan jeg gå over til å ri western? 😵 Blir det noe jeg lærer/investerer tid i på egenhånd?  (Går utifra at jeg ikke finner en rideskole som tilbyr western)

Det jeg prøver å få tak i, er hva som gjør at du tenker at du vil ri western. Hvis det er fordi du syns det ser komfortabelt ut med westernsal og lange tøyler, så vil jeg påstå at de aller fleste klassisk trente hester kan funke med slik sal og lange tøyler på tur. 

Jeg har hatt en god del hester hvor jeg rir i westernlignende saler, og på lange tøyler i både skritt, trav og gallop. Og tølt, siden jeg har drevet med islandshest. Men både jeg og hestene har jo hatt klassisk skolering. 

Hvis du derimot vil ri western, som i stilen, og kanskje konkurrere, må du nok finne et miljø hvor man driver med dette. Uansett vil det være til hjelp å kunne å ri først, for det mest grunnleggende i ridning er at du blir komfortabel med å finne balansen på hesteryggen og klare å følge hestens bevegelser i alle gangarter. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg drev med western tidligere, og såvidt meg bekjent er det ingen rideskoler i Norge som driver med westernridning. Da må du nok finne noen som gir privattimer på egne hester. Men som nybegynner vil jeg påstå det ikke spiller noen rolle om du starter med engelsk eller western. Det grunnleggende er det samme og du må lære balanse og sits. Jeg rir engelsk dressur nå og det er ikke veldig annerledes fra western, grunnprinsippene er de samme. 

Anonymkode: e80f4...c0a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- TS her igjen 😊

Grunnleggende trening for å lære å ri vil nok være mye av det samme ja. Jeg har fått inntrykket av at rideskoler legger vekt på dressur og sprang i kursene, og det er jeg ikke interessert i, men de tilbys separat vil jeg håpe. Ridekurs privat kunne sikkert gått! 

Siden western ikke er like populært så er det vanskelig å finne svar, så tusen takk for at dere tok dere tid!😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

- TS her igjen 😊

Grunnleggende trening for å lære å ri vil nok være mye av det samme ja. Jeg har fått inntrykket av at rideskoler legger vekt på dressur og sprang i kursene, og det er jeg ikke interessert i, men de tilbys separat vil jeg håpe. Ridekurs privat kunne sikkert gått! 

Siden western ikke er like populært så er det vanskelig å finne svar, så tusen takk for at dere tok dere tid!😊

Dressur er som regel en del av ridekurs, rett og slett fordi det er ting man trenger. Ute på tur er det veldig greit om hesten kan gå der du ønsker, svinge rundt et tre eller ta noen skritt til siden for å komme rundt en hindring. At det er "dressur" vil jeg påstå kun er fordi det er på en bane 😊

Sprang er kjekt for avveksling for rideskolehester. Og jeg mener det også er viktig for ryttere, selv om det gjerne er en kveld i løpet av et kurs. Hva gjør du om hesten hopper til? Hvordan skal du forholde deg om hesten tar sats og hopper over den bekken eller tømmerstokken i stedet for å gå over slik som du hadde tenkt. 

Hvis du tenker på den klassiske ridningen som grunnferdigheter du trenger på tur, ser du fort nytten av det. Lykke til med ridningen 😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

- TS her igjen 😊

På dressur lærer man hvordan man forholder seg i salen i forhold til endringer i gangarter. Å gå fra feks trav til galopp er en egen sjenkel, som du gir til hesten som et signal om at nå ønsker du at hesten skal galoppere. Det er særs ubehagelig at hesten traver så raskt at det tilslutt går over i galopp. Så slike enkle kommandoer er viktig å kunne, selv på tur. 

Som nevnt i sprang så lærer du mye om balansepunkt, og hvordan du skal forholde deg i salen når hesten hopper over hinderet. Det er viktig å vite når du skal satse, og at det er et samarbeid mellom deg og hesten. Satser du på feil tidspunkt så kan du fort få overbalanse og ramle av hesten, og det er ikke gøy på tur....

Så anbefaler deg å lære alle grunnprinsippene først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...