AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #1 Skrevet 3. august 2024 Jeg har de siste årene vært psykisk syk. Jeg vet ikke helt hva, men det inkluderer i alle fall perioder med depresjon. De siste dagene har jeg vært så sliten at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med meg selv, jeg har oppfølgingsmøter ol. som jeg må på og jeg på få handlet mat og sånt, men det føles helt uoverkommelig. Samtidig vil jeg ikke være hjemme og slappe av, for jeg vil ikke forholde meg til tankene mine. Er det noen som har råd mtp energi? Hvordan blir ting mindre utmattende? (har ikke vitaminmangel eller lignende). Når jeg har gjort det jeg "må" gjøre, altså disse møtene og av og til handling så orker jeg ikke dusje, kjøkkenet ser ikke ut og hjernen min slutter å fungere og jeg klarer knapt å formulere en setning eller ta en eneste avgjørelse. Det går uker mellom hver dusj, og jeg lukter sikkert grusomt. Jeg føler meg ikke noe bedre når jeg endelig får dusjet heller. De siste dagene har det vært ekstra ille og jeg klarte ikke å komme meg på det møtet jeg skulle på, noe jeg egentlig må. Ikke har jeg fått handlet heller så nå er jeg snart tom for både mat og toalettpapir. Jeg blir gal av meg selv. Tankene mine er også veldig negative for tiden, noe jeg vet gjør det verre, men det er veldig vanskelig å endre. Det blir som at jeg skal prøve å overbevise meg selv om at gresset er rosa og at jeg egentlig bor på mars. Anonymkode: 6f259...7f9 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #2 Skrevet 3. august 2024 Må bare legge til at jeg går til behandling hos psykolog, men der er det ferie nå. Jeg har prøvd å spørre fastlegen om at jeg kanskje kunne prøve andre medisiner, men hun er uerfaren og mener det er noe DPS må ta. Problemet er at DPS ikke har leger tilgjengelig, så dermed må det ev. tas når jeg er innlagt (er for så vidt da jeg har testet ut medisiner tidligere), men det siste året har jeg vært mye mindre innlagt enn tidligere (har vært syk i ca. 3 år), og vil ikke vente på en ev. innleggelse for å kanskje finne medisiner som fungerer bedre. Anonymkode: 6f259...7f9
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #3 Skrevet 3. august 2024 Jeg har hatt det så jævlig og det finnes behandling. Du har åpenbart et ønske om å bli bedre, så da er sjansen god for å lykkes. Anonymkode: 5e234...9ec 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #4 Skrevet 3. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har hatt det så jævlig og det finnes behandling. Du har åpenbart et ønske om å bli bedre, så da er sjansen god for å lykkes. Anonymkode: 5e234...9ec Hva gjorde du for å finne frem energi du følte at du ikke hadde for å gjøre ting du "måtte" gjøre? Er vel på en måte det jeg sliter med mest nå for øyeblikket. Sånn praktisk sett i alle fall. Anonymkode: 6f259...7f9
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #5 Skrevet 3. august 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har de siste årene vært psykisk syk. Jeg vet ikke helt hva, men det inkluderer i alle fall perioder med depresjon. De siste dagene har jeg vært så sliten at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med meg selv, jeg har oppfølgingsmøter ol. som jeg må på og jeg på få handlet mat og sånt, men det føles helt uoverkommelig. Samtidig vil jeg ikke være hjemme og slappe av, for jeg vil ikke forholde meg til tankene mine. Er det noen som har råd mtp energi? Hvordan blir ting mindre utmattende? (har ikke vitaminmangel eller lignende). Når jeg har gjort det jeg "må" gjøre, altså disse møtene og av og til handling så orker jeg ikke dusje, kjøkkenet ser ikke ut og hjernen min slutter å fungere og jeg klarer knapt å formulere en setning eller ta en eneste avgjørelse. Det går uker mellom hver dusj, og jeg lukter sikkert grusomt. Jeg føler meg ikke noe bedre når jeg endelig får dusjet heller. De siste dagene har det vært ekstra ille og jeg klarte ikke å komme meg på det møtet jeg skulle på, noe jeg egentlig må. Ikke har jeg fått handlet heller så nå er jeg snart tom for både mat og toalettpapir. Jeg blir gal av meg selv. Tankene mine er også veldig negative for tiden, noe jeg vet gjør det verre, men det er veldig vanskelig å endre. Det blir som at jeg skal prøve å overbevise meg selv om at gresset er rosa og at jeg egentlig bor på mars. Anonymkode: 6f259...7f9 Du bør begynne å lage deg rutiner og systemer. Skriv genre en timeplan, og sett en tidsfrist, du skal ha dusjet før klokken x , faste dager i uken. Du skal rydde kjøkkenet for dagens «rot» før klokka x. Det samme med badet go de andre rommene. Er du for sliten til å gå ut de dagene du har dusjet? Da må du gå og handle dagen etter. Og handlingen skal være gjennomført minst en time før butikkene stenger på ditt bosted. Å skylde på andre, enten de har ferie eller av andre grunner ikke får fart og system på ditt liv, er å ikke ta ansvar. Du må ta ansvar for ditt liv, og dine handlinger, og ikke opptre som om du er institusjonsskadet. Du er voksen og må opptre som voksen. Du skriver så pass godt, at der er ingen grunn til verken å tro eller å skylde på verken sykdom eller noe annet dersom du skulle være seriøs i den beskrivelser. Få fingren ut, slutt å dille og tulle, og få orden på tilværelsen din, du er voksen og ansvarlig for å ha ett bra liv. Vær og glad for å sett pris på det livet du har, du vet aldri når tid du mister livet, eller boligen din dersom du lever i et grisehus og verken steller deg selv eller huset. Anonymkode: 8cef7...b20
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #6 Skrevet 3. august 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Du bør begynne å lage deg rutiner og systemer. Skriv genre en timeplan, og sett en tidsfrist, du skal ha dusjet før klokken x , faste dager i uken. Du skal rydde kjøkkenet for dagens «rot» før klokka x. Det samme med badet go de andre rommene. Er du for sliten til å gå ut de dagene du har dusjet? Da må du gå og handle dagen etter. Og handlingen skal være gjennomført minst en time før butikkene stenger på ditt bosted. Å skylde på andre, enten de har ferie eller av andre grunner ikke får fart og system på ditt liv, er å ikke ta ansvar. Du må ta ansvar for ditt liv, og dine handlinger, og ikke opptre som om du er institusjonsskadet. Du er voksen og må opptre som voksen. Du skriver så pass godt, at der er ingen grunn til verken å tro eller å skylde på verken sykdom eller noe annet dersom du skulle være seriøs i den beskrivelser. Få fingren ut, slutt å dille og tulle, og få orden på tilværelsen din, du er voksen og ansvarlig for å ha ett bra liv. Vær og glad for å sett pris på det livet du har, du vet aldri når tid du mister livet, eller boligen din dersom du lever i et grisehus og verken steller deg selv eller huset. Anonymkode: 8cef7...b20 Du har ikke peiling, eller så misforstår du veldig. Jeg klarer ikke å tolke det jeg skriver til at det skulle være at jeg skylder på andre (det er ingens "skyld" i det hele tatt), så jeg forstår ikke hvordan du klarer å tolke det slik. Jeg lager både rutiner og systemer, men for øyeblikket klarer jeg ikke å følge de. Jeg vet ikke om du med det du skriver mener å påstå at jeg ikke er syk eller hva, men hvis det er det du mener så forstår jeg ikke poenget med å kommentere? Jeg har ikke noe imot å dø (jeg bare tørr ikke å ta livet mitt selv. Enda i alle fall) Anonymkode: 6f259...7f9 2 4
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #7 Skrevet 3. august 2024 15 hours ago, AnonymBruker said: Hva gjorde du for å finne frem energi du følte at du ikke hadde for å gjøre ting du "måtte" gjøre? Er vel på en måte det jeg sliter med mest nå for øyeblikket. Sånn praktisk sett i alle fall. Anonymkode: 6f259...7f9 Jeg meldte meg suicidal så jeg ble lagt inn og fikk pause. familien min dro og vasket ned leiligheten min morgenen etter og for å hente hunden mine. jeg selvskadet ille nok til at det var definert som selvmordsforsøk og måtte syes sammen med et par operasjoner. beste jeg har gjort personlig- nå er det 10 år siden og dette var hendelsen som fikk meg inn i real og skikkelig hjelp. Tre år med terapi og behandling etter riktig diagnose og jeg var friskmeldt vær ærlig med hvor ille du har det. Forsøk å vinkle fare for eget liv. Det er det eneste som hjalp meg- ikke planlagt (!!) men var endringen som måtte skje. unner deg rett hjelp , lykke til ❤️❤️ Anonymkode: 1b939...51d
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #8 Skrevet 3. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg meldte meg suicidal så jeg ble lagt inn og fikk pause. familien min dro og vasket ned leiligheten min morgenen etter og for å hente hunden mine. jeg selvskadet ille nok til at det var definert som selvmordsforsøk og måtte syes sammen med et par operasjoner. beste jeg har gjort personlig- nå er det 10 år siden og dette var hendelsen som fikk meg inn i real og skikkelig hjelp. Tre år med terapi og behandling etter riktig diagnose og jeg var friskmeldt vær ærlig med hvor ille du har det. Forsøk å vinkle fare for eget liv. Det er det eneste som hjalp meg- ikke planlagt (!!) men var endringen som måtte skje. unner deg rett hjelp , lykke til ❤️❤️ Anonymkode: 1b939...51d Det er ikke innleggelse jeg trenger, det har jeg hatt mer enn nok av de siste årene. Familien min bor langt unna, så det er ingen som har dratt innom for å vaske leiligheten min etter selvmordsforsøk og lignende. Jeg er ikke ute etter råd om behandling og lignende, men hva jeg kan gjøre i hverdagen for å få mer energi, eller bruke mindre energi på å få gjennomført daglige gjøremål. Anonymkode: 6f259...7f9
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #9 Skrevet 3. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke innleggelse jeg trenger, det har jeg hatt mer enn nok av de siste årene. Familien min bor langt unna, så det er ingen som har dratt innom for å vaske leiligheten min etter selvmordsforsøk og lignende. Jeg er ikke ute etter råd om behandling og lignende, men hva jeg kan gjøre i hverdagen for å få mer energi, eller bruke mindre energi på å få gjennomført daglige gjøremål. Anonymkode: 6f259...7f9 Det lengre du sitter på rumpen og gjør ingenting desto mindre energi får du. Energi må bygges opp dag for dag, derav mitt svar til deg over, som du heller ikke er fornøyd med. Ingen kan via nettet gi deg en ergiinnsprøyting når du er negativ til alt og alle uansett om rådene er elendige eller gode. Slutt å syte og sett igang. Anonymkode: 8cef7...b20
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #10 Skrevet 3. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det lengre du sitter på rumpen og gjør ingenting desto mindre energi får du. Energi må bygges opp dag for dag, derav mitt svar til deg over, som du heller ikke er fornøyd med. Ingen kan via nettet gi deg en ergiinnsprøyting når du er negativ til alt og alle uansett om rådene er elendige eller gode. Slutt å syte og sett igang. Anonymkode: 8cef7...b20 Hvorfor har jeg da plutselig fått mindre og mindre energi som gjør det vanskeligere og vanskeligere å gjøre ting? Det gir jo ikke mening hvis løsningen er å være mest mulig aktiv. Da skulle jeg jo ikke endt opp med så lite energi i utgangspunktet, da det ikke har vært så tungt å gjøre ting tidligere. Svaret ditt ovenfor er bare fullt av ignoranse og bagatallisering. Anonymkode: 6f259...7f9 3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #11 Skrevet 3. august 2024 Jeg har vært nede og energiløs med stress, utbrenthet, depresjon og angst i flere runder over mange år. Vet ikke om det bare er overnevnte som gir lite energi eller om det kan ha andre årsaker, men siden jeg ikke har mangler på vitaminer og lignende, så får jeg bare tenke at det er noe psykisk frem til noe annet er bevist. "Kuren" for min del er i hvert fall stort sett den samme: De første ukene må jeg bare ligge, sove mye og "samle energi", for da er jeg rett og slett ikke i stand til å gjøre mye. Hodet er grøt og kroppen er spagetti for å si det sånn! Når jeg føler at jeg har litt energi har jeg to ting som jeg syns gir meg energi: sitte ute i sol eller utelys, og å høre på musikk som gir energi. Deretter kommer dusj og vedlikehold av meg selv, løse enkle sudoku, kryssord, se en fin og positiv serie på tv osv. Deretter må jeg bruke kroppen: gå tur i lyset. Etter det er det å gjøre små avtaler med venner: gåturer eller korte cafebesøk. Meditere om jeg orker. Det som er viktig er å ta små skritt, men ha fokus på progresjon og veien videre. Sollys har mye å si for meg, og å sette små mål som kan "krysses av". Ikke gjøre for mye dersom man har litt mer energi en dag, men heller føle på at jeg kunne gjort mer. Ikke stress hjernen med for mye aktivitet, for store tanker og vanskelige oppgaver. Men prøv å rydde litt hver dag, for rot og skittent hjem er ikke bra for psyken. Jeg blir i hvert fall helt overveldet når huset er møkkete og det ligger ting overalt. Mye mer ro i hjernen når det er ryddig og rent. Men gjør det i små tak, tenk at du skal rydde i 15 minutter og ta det viktigste. Lykke til! 🌻 Anonymkode: 3976c...c4c 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #12 Skrevet 3. august 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg har vært nede og energiløs med stress, utbrenthet, depresjon og angst i flere runder over mange år. Vet ikke om det bare er overnevnte som gir lite energi eller om det kan ha andre årsaker, men siden jeg ikke har mangler på vitaminer og lignende, så får jeg bare tenke at det er noe psykisk frem til noe annet er bevist. "Kuren" for min del er i hvert fall stort sett den samme: De første ukene må jeg bare ligge, sove mye og "samle energi", for da er jeg rett og slett ikke i stand til å gjøre mye. Hodet er grøt og kroppen er spagetti for å si det sånn! Når jeg føler at jeg har litt energi har jeg to ting som jeg syns gir meg energi: sitte ute i sol eller utelys, og å høre på musikk som gir energi. Deretter kommer dusj og vedlikehold av meg selv, løse enkle sudoku, kryssord, se en fin og positiv serie på tv osv. Deretter må jeg bruke kroppen: gå tur i lyset. Etter det er det å gjøre små avtaler med venner: gåturer eller korte cafebesøk. Meditere om jeg orker. Det som er viktig er å ta små skritt, men ha fokus på progresjon og veien videre. Sollys har mye å si for meg, og å sette små mål som kan "krysses av". Ikke gjøre for mye dersom man har litt mer energi en dag, men heller føle på at jeg kunne gjort mer. Ikke stress hjernen med for mye aktivitet, for store tanker og vanskelige oppgaver. Men prøv å rydde litt hver dag, for rot og skittent hjem er ikke bra for psyken. Jeg blir i hvert fall helt overveldet når huset er møkkete og det ligger ting overalt. Mye mer ro i hjernen når det er ryddig og rent. Men gjør det i små tak, tenk at du skal rydde i 15 minutter og ta det viktigste. Lykke til! 🌻 Anonymkode: 3976c...c4c Du har rett, jeg har jo gjort meg samme erfaringen flere ganger nå. Jeg har vel bare et drømmeønske om at jeg skulle finne en "mirakelløsning" for å løse det med en gang. Det bare tar så alt for lang tid, og jeg føler alltid at jeg har dårlig tid. Anonymkode: 6f259...7f9
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #13 Skrevet 3. august 2024 Jeg har hatt det lignende som deg og det eneste som hjalp var å tvinge seg. Ikke stress over kjøkkenet og alt rotet, det fikser du etterhvert. Jeg bestemte meg f.eks for at «kl 17 skal jeg gå en tur der og der» også gjorde jeg det uansett hvor lite lyst jeg hadde. Da følte jeg at jeg fikk mer energi. Og det kunne vært alt mulig, også å lage noe god mat til bare meg selv. Eller at jeg skulle rydde ett rom, når jeg først kom i gang gikk det liksom litt lettere. Du må bare bytte ut motivasjon med viljestyrke. Anonymkode: 4b905...b17
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå