Gå til innhold

7 åringen er overvektig og jeg trenger tips

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her er helsesøster sykmeldt og ingen vikar- Kommune-Norge i sitt ess altså. 

Saken er at vår straks 2 klassing er stor, og jeg ser at det ikke blir bedre. Ikke sånn super stor, men veier like mye som sin 11 år gamle bror. 34 kg. 

Vi prøver selvsagt å begrense og alt det der. Problemet er at han ikke liker pålegg som ikke er søtt. Han liker nugatti (selvsagt. Får sjelden dette), brunost, gomme osv. Han elsker også speilegg og toast. 
Han er svært opptatt av hva vi skal spise da og da, og han liker bare sånn «god mat», om dere skjønner. Taco, pizza, pannekake. Om det er mat han ikke liker så vil han ha brødskive, men igjen, han liker jo ikke noe pålegg. 

Har hele tiden tenkt han kommer til å strekke seg, men jeg tar ikke sjansen mer jeg. 
Trenger gode tips og råd. Skal ta en tur til fastlege og kanskje, men har vært en gang etter helsesøster sa det, men svært lite hjelp der. 

Han kan spise mye av det han liker, og det er vanskelig å si han må stoppe. Slik som en dag vi spiste pizza så spiste han mye, og jeg prøver å si han må stoppe og kjenne om han er mett først. «Men det er jo så godt» sier han. Å ja, det var jo godt… Men jeg er livredd for at han også skal få et anstreng forhold til mat, så vanskelig å vite hva man skal si. 
Han er med på aktiviteter, men synes ikke det er noe gøy, og det er jo fordi han er tung. 

Jeg blir lei meg om det kommer kommentarer som er stygge, for tro meg, jeg føler meg mislykket nok fra før. Så det har ingen hensikt i å skrive slik.

Håper noen har gode råd her…

Anonymkode: cb8b9...26d

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Servere sunn og god mat. Pizza kun til helg og fest. Og det er dere som handler pålegge og mat som styrer hva som er tilgjengelig i skapet, ikke han selv. Om han ikke liker middagen så la han spise brødskive da, bare ikke med sjokoladepålegg.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et bonusbarn som var stort, men han har blitt lettere. Han får mindre mat hos oss enn hos sin mor, uten at det er et tema. Vi lager rett og slett ikke mer mat enn at det er en passe porsjon til hver. Er man mer sulten kan man fylle på med mer grønnsaker. 

Det kan være en ide å redusere inntaket av enkle karbohydrater, som pasta og ris. Begrens antall brødskiver. To skiver til et måltid er nok. Jeg vet det er vanskelig, men hvis ingen andre spiser mer, er det lettere. 

Anonymkode: a3e5c...275

• Liker 3
Skrevet

La han være med å velge ut mat og være med å lage den selv. Viktig å skape glede rundt mat og ikke la han få et anstrent forhold til mat eller la han tro at han ikke kan spise seg mett, for det må et barn uansett selv om det er overvektig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Faste måltid med sunn mat. Tilby den maten som servers uten at han får ‘spesialmat’ om det er no han ikke liker. Han trengerikke å spise opp, men får ikke noe annet før neste måltid. Utfordre ham til å smake på alt. Pizza, taco o.l helgemat, KUN fredag og/eller lørdag. Nå er ferien straks over og da er det kun is og søtsaker lørdager og bursdager. Fortsett å forsøke å motivere ham til å være med på fritids aktiviteter. Maks skjermtid/spilletid. 

Dette kan kanskje høres ut som hard diett og strengt for mange. Det er likevel slik de fleste sunne familier har det med normalvektige  barn.

Nå er derimot ferien snart slutt og helsesykepleier vil være tilbake. Så satser på du får gode råd der i tillegg. Det er viktig å ikke ha fokus på kropp/vekt oppi det hele. Vet derimot godt det er vanskelige finne en balanse uten å at det utvikles vanskelige følger rundt mat og vekt. Så veiledning fra fagpersoner er alltid lurt. Vær derimot ons på at også helsestasjonen kan gjøre feiltrinn. Har hørt historier om helsesykepleiere som blir opphengt i vektskålen og barn som har utviklet spiseforstyrrelser på helsestasjonen💔

Min lille var i grenseland mot overvekt i 2-3 årsalderen. Han var svært glad i mat og klarte ikke å stoppe ved servering av kaker og annet godt. Vi lærte et triks av helsesykepleier: Å servere mange (bitte) små porsjoner fremfor ett stort (som da gjerne ble til enda ett stort). Ved små porsjoner var det lettere å stoppe på 3-4 bitte små porsjoner fremfor 2-3 store. Stort firkantet kakestykke ble feks delt i 4 små. Nå er den metoden kanskje ikke like lett på en 7 åring som en 2-3 åring, men dere kan uansett innføre maks porsjoner. La ham bli mett, men ikke la ham fråtse bare ‘fordi det er så godt’. Lær at man må være god mot kroppen sin og at kroppen har det verken godt med for mye sukker, fett eller for mye mat om gangen. Da kan den bli syk etterhvert.

Anonymkode: f6148...af7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Her er helsesøster sykmeldt og ingen vikar- Kommune-Norge i sitt ess altså. 

Saken er at vår straks 2 klassing er stor, og jeg ser at det ikke blir bedre. Ikke sånn super stor, men veier like mye som sin 11 år gamle bror. 34 kg. 

Vi prøver selvsagt å begrense og alt det der. Problemet er at han ikke liker pålegg som ikke er søtt. Han liker nugatti (selvsagt. Får sjelden dette), brunost, gomme osv. Han elsker også speilegg og toast. 
Han er svært opptatt av hva vi skal spise da og da, og han liker bare sånn «god mat», om dere skjønner. Taco, pizza, pannekake. Om det er mat han ikke liker så vil han ha brødskive, men igjen, han liker jo ikke noe pålegg. 

Har hele tiden tenkt han kommer til å strekke seg, men jeg tar ikke sjansen mer jeg. 
Trenger gode tips og råd. Skal ta en tur til fastlege og kanskje, men har vært en gang etter helsesøster sa det, men svært lite hjelp der. 

Han kan spise mye av det han liker, og det er vanskelig å si han må stoppe. Slik som en dag vi spiste pizza så spiste han mye, og jeg prøver å si han må stoppe og kjenne om han er mett først. «Men det er jo så godt» sier han. Å ja, det var jo godt… Men jeg er livredd for at han også skal få et anstreng forhold til mat, så vanskelig å vite hva man skal si. 
Han er med på aktiviteter, men synes ikke det er noe gøy, og det er jo fordi han er tung. 

Jeg blir lei meg om det kommer kommentarer som er stygge, for tro meg, jeg føler meg mislykket nok fra før. Så det har ingen hensikt i å skrive slik.

Håper noen har gode råd her…

Anonymkode: cb8b9...26d

Server sunn mat og spar godsakene til lørdag som nugatti pizza osv. Server porsjoner i stede for å sette maten på bordet osv. Lag middag ilag noen dager i uka. Ta hele familien ut på tur noen dager i uka. La det bli en familieaktivitet. 

Mitt personlige råd er å være veldig forsiktig hvordan dere gjør det med fastlege, helsesøster osv. Broren min var litt overvektig noe helsesøsteren snakket om foran han, i tillegg til å ta hyppige veiinger. Det førte til spiseforstyrrelser. 

Anonymkode: 3e1b5...a9c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mer grønnsaker,  grove kornsorter, mer vann, mer aktiviteter, mer kjedelig mat i hverdagene.

Anonymkode: 97c77...cc7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Uavhengig vekt bør dere jobbe med kresenheten. Hvis ikke kommer det til å bli vanskelig for han når han blir eldre, og litt slitsom å ha på besøk hos andre når han er kresen. Dere må ikke alltid ha pålegg han liker kjempegodt i skapet, det går fint å bare ha pålegg som er sunt og er normalt å like helt greit. Det samme med middager, det må ikke være noe man liker kjempegodt hele tida. Dere kan også vurdere om dere skal ha de tingene han liker veldig godt sjeldnere enn i helga som en del foreslår, for å unngå at man skal kose seg med den maten. 

Når dere lager middager i hverdagen kan dere ta opp en passe porsjon på hver tallerken, i stedet for å la grytene stå på bordet. Det går også an å vurdere å bytte til mindre tallerkner. 

Ha konsekvent ganske grovt brød i hus, begrens mengden drikke utenom vann og melk. Det kan også hende dere i en periode må ha litt mer mager mat i hus, spesielt ting han kan forsyne seg selv av. Også går det fint an å si at han det holder med 2 skiver ost på brødskiva feks. 

Anonymkode: 556a1...de6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere voksne må avgjøre hvor mye han får spise til middag sånn at han ikke spiser bare fordi det er godt. Pizza kan serveres med salat og krev at salaten spises opp før han får flere pizzastykker. Pizza og sånn type mat ville jeg uansett bare hatt til helg og ikke hverdags. Gi han pålegg som ikke er søtt, enkelt og greit. Om han ikke spiser det, så er han ikke sulten. 
Dersom han er overvektig OG kresen, så har dere kanskje tilpasset maten kresenheten hans litt for lenge..?

Anonymkode: d07a3...8d9

• Liker 4
Skrevet

Hvis en 7-åring er overvektig, så er det noe som har fått utvikle seg, om det ikke bare skyldes sykdom. 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan bestille en time hos fastlegen til barnet uten barnet og be om råd der også istedenfor å vente på at helsesykepleieren kommer tilbake.

Anonymkode: 5c987...b87

Skrevet

Jeg kan si at dette ikke er lett, har selv en gutt som er overvektige og det er tøft.

I mat veien har du fått masse fine råd...mem når det komme til lege etc..er det dessverre lite hjelp å få...vi har vært hos lege og barnelege..og alt vi før beskjed om er at så lenge vekten holder seg og passer på ikke gå godteri og brus på hverdager etc ( som han selfølgelig ikke gjør,)

Dessverre kan ikke lenger idag gjøre så mye en å si alt det folk har skrevet her inne... Vi fikk beskjed at vi kunnet dra til Tønsberg på sånn fedme klinikk med han..det vi kan prate med psykolog,leger etc...men det ville vi ikke da som du sier dette er et sårt Emne 

Men begrense... grov brød etc...vann... sunt pålegg og gå turer

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er rimelig sært at du skylder på at helsesøster ikke er tilgjengelig for at dere ikke har noen å rådfører dere med. Dette handler jo åpenbart om dårlige avgjørelser dere har tatt over år, og er ikke noe som kan fikses med noen tips derfra når dere ikke tar grep på egen hånd. Alle barn vokser for øvrig i ulikt tempo, så det er enda god tid til at han kan strekke seg og det kan jevne seg ut. 

Punkt en er jo å slutte å kjøpe alt det usunne pålegget, har der ikke nugatti o.l.. i hus så kan han heller ikke ha det på skiven. Toast trenger ikke være usunt, det spørs jo helt hva man har på. Egg kan være fint pålegg, men ikke ha bacon tilgjengelig annet enn en og annen helg. Brødet må selvfølgelig være av grov type. Du kan jo tar barnet med i butikken så han får velge noe selv, men det kan ikke være søtt. Blir det bar hyling dropper du det, da får han ta det andre som finnes i kjøleskapet. Kan f.eks havregrøt med frukt og bær være en erstatning som metter og gir noe søtt i form av frukt, men uten at det er usunt?

Når det gjelder middag handler det jo om hva man lager og hva dere innfører som regler. Det bør selvfølgelig ikke være greit å droppe fiskekakene for skive med nugatti, her må dere sette ned noen grenser. Til middag spiser man det som er til middag, vil man ikke det så blir det ikke annen servering. Alle må sitte ved bordet enten de spiser eller ikke, vil han ikke spise så er det greit, men han skal fremdeles være en del av fellesskapet. Har dere middag i kategorien han syns er godt, så porsjonerer du ut så det ikke er fri flyt. Støtter også forslaget over om at det alltid bør være grønnsaker og/eller salat tilgjengelig til middag, ikke for at det skal være spisetvang men for at barna ser at dette er en normal del av kostholdet. For at alle skal få si sitt kan hele familien sette seg ned i fellesskap og lage middagsplan for en uke av gangen, da kan barna komme med sine innspill (også for hverdagsmiddager som ikke er pizza/pasta), og så er det forutsigbart hva som serveres kommende uke.   

Ellers kan jo mye gjøres mer sunt. vafler og pannekaker kan lages grove og det kan has i grønnsaker som bønner og gulrot. Mye grønnsaker kan skjules i saus, supper og gratenger, wraps og pasta kommer i fullkornsversjoner som er sunnere og metter mer, kos i helgene kan være oppskåret frukt med youghurtdip. Ida Gran Jensen har en kokebok jeg ser mange sverget til om dette med lur barnemat, du kan jo sjekke ut om det er noe for dere. Så er det selvfølgelig viktig at han er i aktivitet og får brukt kroppen, få han på fritidsaktiviteter så han er mye i bevegelse, det kan hjelpe på å regulere apetitten. 

Anonymkode: 2edf1...305

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Unnskyld meg, men da er det jo ikke noe problem? Jeg har stor sympati med alle med overvektige barn (har hatt det selv), men i ditt tilfelle er det jo veldig enkelt å løse. Ikke søtt pålegg, ikke junkfood til middag. Eller tror du han kommer til å sulte i hjel da?

Anonymkode: f81d6...332

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Slutt p server alt han liker da. Server normal mat, så skal du se han spiser mindre. Slutt p kjøp inn søtt pålegg. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når du sier han er veldig opptatt av hva dere skal spise. Kan det være mulig å få han interessert i å lage det også? Har man lagd noe er det ofte gjevere å spise det, slik at om man har lagd et sunt måltid selv øker sjansen for at han spiser det også. Trenger ikke være kjedelig. Jeg fant en masse indiske og italienske oppskrifter med mye smak og lite kalorier på nettet da jeg gikk ned 20 kg siden jeg ikke orket tanken på tradisjonell slankemat. 

Anonymkode: f0dfb...81c

AnonymBruker
Skrevet

Han må læres opp til å like bittert, og ikke bare søtt. Jeg syns nugatti til og med i helgene er for mye. Vi har hatt det i en ferie eller to, og da kun en boks. Ikke søtt pålegg før en skive med annet pålegg. Hjemmelagd brød som metter. Råvarer. Du har fått gode tips om å lage akkurat nok middag + ekstra grønnsaker.

Anonymkode: 2e567...fb4

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

han ha brødskive, men igjen, han liker jo ikke noe pålegg. 

Trenger gode tips og råd. Skal ta en tur til fastlege

mulig jeg er helt dust - men hva er grunnen til at dere fortsetter å kjøpe nugatti?

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kutt ut usunn mat - verre er det vel ikke? Hvis pizza og nugatti ikke er et alternativ må han jo spise det som blir servert, han sulter ikke ihjel foran matfatet. Junkfood er det uansett ingen av dere som har nytte av , uansett kroppsfasong.

Anonymkode: 16feb...ca9

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Bruk mettende mat som ikke er spesielt kaloritett. Da slipper han å være sulten hele tiden, dere slipper krangling og mas, og kaloriinntaket holdes litt i sjakk. Og for all del, dropp slanking, bare prøv å holde vekten noenlunde stabil. Om ikke vekten fortsetter oppover med høyden, går dette seg fint til. Husk også at det ikke er sånn at det er naturlig for alle å være tynne. Så lenge det ikke er snakk om skikkelig fedme og man ikke lar det utvikle seg går det fint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...