Gå til innhold

Fikk "angst" i natt når jeg tenkte på at jeg har 20-25 år igjen i arbeidslivet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var 43 da jeg var ferdig med min nåværende utdannelse, og jeg studerte sammen med flere som var eldre enn meg. Det er ikke for sent før du er død.

Anonymkode: 9281c...9ea

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spare, spare, spare🙌🏼 Jeg skal definitivt ikke jobbe til jeg er 72 år, tror ikke helsen holder så lenge (dårlige gener….). 
Tar sikte på å pensjonere meg i en alder av 62 år, er 47 år nå😄

Anonymkode: e424c...5ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er definitivt å foretrekke å suse fritt rundt uten noen kjettinger som holder deg nede🥳

Anonymkode: abcfc...941

Nettopp. Jeg har designet hele livet mitt rundt det. Leier bolig så jeg kan flytte på kort notis (og gjør det ofte), både ut og inn av Norge. Jeg har ikke barn. Ikke dyr. Ikke lån i banken. Faktisk aldri tatt opp et lån i hele mitt liv. Jeg sparer til det jeg vil kjøpe.

Er så fri som jeg kunne vært bortsett fra to ting: jeg må fortsatt jobbe for å få penger, og jeg har en kone. Sistnenvte var jeg så dum å forelske meg i, så hun blir nok værende.

Anonymkode: 48da9...7fa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beloved skrev (2 timer siden):

Du er skikkelig optimist (eller dritgod til å spare) om du tror du skal klare å pensjonere deg når du har såvidt bikket 60. 70-75 er mye mer sannsynlig. Så bare omskoler deg med en gang du.

Om ungene er flyttet ut, og boliglånet nednetalt, så ser ikke jeg at det et umulig å leve med rundt 10.000 i måneden i inntekt. Å jobbe til jeg blir 70-75 skjer ikke uansett

Anonymkode: 00cdb...0a3

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nettopp. Jeg har designet hele livet mitt rundt det. Leier bolig så jeg kan flytte på kort notis (og gjør det ofte), både ut og inn av Norge. Jeg har ikke barn. Ikke dyr. Ikke lån i banken. Faktisk aldri tatt opp et lån i hele mitt liv. Jeg sparer til det jeg vil kjøpe.

Er så fri som jeg kunne vært bortsett fra to ting: jeg må fortsatt jobbe for å få penger, og jeg har en kone. Sistnenvte var jeg så dum å forelske meg i, så hun blir nok værende.

Anonymkode: 48da9...7fa

Men du har jo ikke barn(eller dyr). Da står du selvsagt mye friere. Om du har en kone, så er hun ett voksent menneske som kan forsørge seg selv, og du har jo fa ingen å forsørge. Og kan leve fritt.

Når datteren på 9 år blir 19 om ti år, og barna er myndige og selvstendige, så ser jeg ikke lenger vitsen i å ha en jobb. Da kommer jeg til å si opp min faste jobb og jobbe som vikar. Det er en helt annen frihet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en godt betalt kontorjobb som ikke er direkte relevant for det jeg er utdannet som. Det var krav om master, men jeg klarte å snakke meg forbi at den ikke var direkte relevant. Sånn var det med min forrige jobb, og jobben jeg hadde før det igjen.

Man må bare være litt kreativ når man søker jobber, og forklare i søknaden hva slags overførbare kunnskaper du kan benytte i jobben du søker. Av og til er arbeidsgiver på utkikk etter noe litt "utenfor boksen". 

Da er det selvsagt ikke fagspesialistjobber man søker på, men for eksempel prosjektlederstillinger. Ulempen med prosjektlederstillinger er selvsagt at det som regel innebærer å forholde seg til mange mennesker. Både internt og eksternt.

Anonymkode: 2d13f...c71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har høyere snitt enn du hadde da du tok bacheloren din. Ville undersøkt hva du kunne like å jobbe med, evnt hva du kunne trivdes bedre med enn det du gjør i dag og så satset alt på å komme dit, både deltidsstudier og søknader. 

Anonymkode: c76d5...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt seriøst, «kontorjobb» er som regel ikke for introverte. Tvert i mot. Jeg har «kontorjobb», og vi sitter i åpent landskap, har masse interne og eksterne møter og seminarer, holder foredrag og reiser rundt. Nettverking er en stor del av jobben. Det er spisse albuer, og man må «vise seg frem» «by på seg selv» og andre tåpelige klisjeer. Gjør man ikke dette, så blir man nedprioritert i lønnsforhandlinger og kommer ingen vei karrieremessig. I ditt tilfelle er jeg enig - å ta opp fag for å komme inn i en «kontorjobb» vil ikke lønne seg. Jeg tror heller ikke du vil like denne type jobb, for det er veldig kjedelig - men som regel også veldig sosialt. 

Kan du bygge på det du har? Master i spesped? Da kan du jobbe i PPT feks. Ellers anbefaler jeg HK og BI. Da slipper du ta opp fag. Markedsføring, HR.. 

Anonymkode: 25b16...468

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Helt seriøst, «kontorjobb» er som regel ikke for introverte. Tvert i mot. Jeg har «kontorjobb», og vi sitter i åpent landskap, har masse interne og eksterne møter og seminarer, holder foredrag og reiser rundt. Nettverking er en stor del av jobben. Det er spisse albuer, og man må «vise seg frem» «by på seg selv» og andre tåpelige klisjeer. Gjør man ikke dette, så blir man nedprioritert i lønnsforhandlinger og kommer ingen vei karrieremessig. I ditt tilfelle er jeg enig - å ta opp fag for å komme inn i en «kontorjobb» vil ikke lønne seg. Jeg tror heller ikke du vil like denne type jobb, for det er veldig kjedelig - men som regel også veldig sosialt. 

Kan du bygge på det du har? Master i spesped? Da kan du jobbe i PPT feks. Ellers anbefaler jeg HK og BI. Da slipper du ta opp fag. Markedsføring, HR.. 

TS her.

Men det er jo dette som er problemet mitt.

Man har mange typer "sosiale" jobber, hvor man kommer langt ved å være utadvent, pratsom og en som liker å omgås andre i stor grad.

Om man derimot ønsker en jobb der man kan holde på med "sine" ting, jobbe mer selvstendig uten å ha folk rundt seg hele tiden, så må man være god med tall, da mange kontorjobber krever utdannelse som består av mye matematikk.

Jeg er introvert, men ikke god med tall. Da blir det vanskelig å finne en jobb man trives i...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/3/2024 at 2:19 AM, AnonymBruker said:

Jeg er dessverre ubrukelig i matematikk så ingeniørutdanning er neppe noe for meg. Dette er jo også et studie med høye karakterkrav.

Jeg har et vitnemål fra VGS med 2,7 i snitt, så måtte tatt opp samtlige fag for å ha noen realistisk sjanse på å komme inn på en utdanning som fører til jobb.

Skjønner. Men er du sikker på at du er så dårlig i skole som karakterene tilsier? Mange mestrer fagene mye bedre som voksne enn som barn. Det kan være mange grunner til at man gjorde det dårlig på skolen. Man kan f.eks ha vært lite motivert. 

Har på ingen måte tenkt til å presse deg til å studere noe du ikke vil. Men håper du reflekterer over at du kanskje er langt mer skoleflink enn du kanskje tror om du bare  er motivert til å legge inn nok innsats. 

Anonymkode: 5f9b0...725

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Togkonduktør?

Kranfører?

Anonymkode: 1a6ba...0a6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg dessverre veldig godt igjen i det du skriver. Jeg er utdannet bhglærer og jobber som pedleder på femtende året. Jeg klarer snart ikke mer. Hverken kvelder eller helger har jeg noen glede av, jobben tar rett og slett helsen fra meg. Barn, familie og venner har jeg null overskudd til.
I morgen skal jeg tilbake etter fire ukers ferie og tanken på dette har bidratt til at jeg har kastet opp både i går og i dag.

Føler sterkt med deg, hilsen dame på 48❤️

Anonymkode: ce421...78a

• Liker 1
  • Hjerte 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Kjenner meg dessverre veldig godt igjen i det du skriver. Jeg er utdannet bhglærer og jobber som pedleder på femtende året. Jeg klarer snart ikke mer. Hverken kvelder eller helger har jeg noen glede av, jobben tar rett og slett helsen fra meg. Barn, familie og venner har jeg null overskudd til.
I morgen skal jeg tilbake etter fire ukers ferie og tanken på dette har bidratt til at jeg har kastet opp både i går og i dag.

Har du ikke mulighet til å få en annen jobb eller til å ta en utdanning som kan gi deg en jobb du kan leve med?

Anonymkode: 5f9b0...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Er snart 40 og har brukt hele livet mitt siden jeg var tenåring i en lavlønnet drittjobb som har gitt meg slitasjeskader.

Foreldrene mine er pensjonister og de elsker å ikke jobbe. De hadde også drittjobber med dårlig lønn.

Jeg ser etter andre jobber, men har ikke funnet noen som passer og vil ansette meg ennå.

Jeg trives i livet mitt, men jobben er så pyton.

Anonymkode: ce686...bf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare si at jeg forstår deg veldig godt og er i samme situasjon. Er riktignok noen år yngre (35), men det er ingen god situasjon å være i. Spesielt når man ikke vet hva man kan tenke seg i stedet. 

Jeg tenker man må begynne der. Hvem er du og hva vil du? Innenfor de rammene (barn, inntekt etc) du har.

Man kan også i dag tenke helt nytt. Man kan kritisere sosiale medier for mye, men mange har fått hovedinntektkilden sin derfra og slipper å jobbe 8-16 hver dag. Nå vet ikke jeg hvor kreativ du er, men det er mulig å tenke utenfor boksen hvis du har noen skjulte talenter.

Også anbefaler jeg medleverturnus. Vet ikke hvor realistisk det er mtp at du har barn. Men da har du en hel uke fri mellom hver økt. Vet flere med barn som jobber slik, men det kommer også an på arbeidssituasjonen til kona osv. Flere med slik turnus har også tid til å gjøre andre prosjekter når de har fri som kan bli en ekstra inntekt.

Du har jo bachelor. Så du kan jo videreutdanne deg. Videreutdanning krever som regel ikke høye karakterer, men bestått bachelor, og det har du jo. Det kan gi deg innpass til andre type jobber. Søk på noe som kan være litt rettet mot den type personlighet du har.

Ikke gi opp, prøv å tenke nytt. Som du sier selv, det er mange år igjen. 

💙

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men for guds skyld da, kvinne! GJØR noe med saken!!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjenner meg veldig igjen, samtidig som jeg ikke kunne tenke meg å bli eldre heller 🫣 Jeg har søkt om litt redusert stilling for å få litt mer fritid. Er det et alternativ? Ellers kan man jo søke på andre jobber som ikke krever høyere utdanning. Eller et fagbrev innen IKT? Det krever i alle fall ikke 6-7 år på skolebenken ;) 

Anonymkode: 3e4aa...8c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du er dårlig i matematikk. Er du sikker på det? Du kunne kommet inn på ingeniørutdanning via ettårig forkurs eller tretermin, hvis du mangler fag fra videregående. Der er det ofte andre voksne studenter også.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Helt seriøst, «kontorjobb» er som regel ikke for introverte. Tvert i mot. Jeg har «kontorjobb», og vi sitter i åpent landskap, har masse interne og eksterne møter og seminarer, holder foredrag og reiser rundt. Nettverking er en stor del av jobben. Det er spisse albuer, og man må «vise seg frem» «by på seg selv» og andre tåpelige klisjeer. Gjør man ikke dette, så blir man nedprioritert i lønnsforhandlinger og kommer ingen vei karrieremessig.

Sånn var det for meg også, frem til mange av oss havnet på hjemmekontor. Perfekt for oss introverte, og synliggjorde samtidig hvem som fikk gjort mest. Noe som igjen hjalp i lønnsforhandlinger.

Anonymkode: 0f6b7...eff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Du kan kurse deg uten å gå et helt utdanningsløp. F.eks innenfor HR, regnskap eller innkjøp.

Anonymkode: 9d4e7...c57

Man får neppe jobb her heller uten bachelor.

Anonymkode: 2e412...b6c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...