Gå til innhold

Dette med at man bør ha felles økonomi...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Inspirert av en annen tråd: Hvorfor er det liksom en selvfølge at man skal ha felles økonomi når man har barn sammen? Dette er tydeligvis en helt vanlig oppfatning her på KG, jeg leser om det hele tiden. Det er jo ofte en grunn til at den som tjener mest, tjener mest? Nå snakker jeg ikke om de tilfellene der den som tjener mest er avhengig av den andre for å kunne tjene så mye (f.eks at den ene jobber offshore og den andre må ta alt med barn og hus i disse periodene). Det blir en annen situasjon hvor pengene selvsagt skal fordeles. Jeg snakker om de situasjonene der begge jobber like mye, men har ulik lønn. Hva om den som tjener mest har en mye tyngre jobb og sliter seg helt ut, mens den andre har lave skuldre hver dag og masse overskudd når arbeidsdagen er over. Hvorfor skal sistnevnte få penger av førstnevnte? 

Anonymkode: e36a9...c20

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig. Det er ingen selvfølge. Vi har hatt delt økonomi i 20 år. Funker utmerket selv om folk synes vi er rare. Det har variert hvem som tjener mest.

Anonymkode: 82287...ac6

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører også mest om dette på kg. For meg er det en like stor selvfølge å ha separat økonomi og styre over sin egen lønn som voksne mennesker. Men først og fremst må det være opp til hvert enkelt par. 

Anonymkode: f8e2a...2ba

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del var det en selvfølge å ha felles økonomi når vi hadde barn. Da var vi et team, og å holde på med "mine og dine penger" hadde for meg vært skikkelig tullete. 

Jeg har vært både den som tjente mest og minst, så jeg har ikke den meningen for å skulle "gribbe til meg" andres penger. For meg blir det helt feil i et forhold dersom den ene skulle ha mer penger til overs når måneden er ferdig enn den andre. 

  • Liker 19
  • Hjerte 3
  • Nyttig 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke felles økonomi, men jeg har vurdert å spørre om det. Føler vi sliter en del med at dette er mitt og dette er ditt når det egentlig skal være vårt. Vi har en del felles utgifter, som eksempel bil, mat osv. og det kan fort bli veldig feil fordelt. 

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min og mannens del er det en selvfølge å ha felles økonomi av den enkle grunn at vi er partnere på alle måter, og det virker da kaldt å skulle ha "mitt og ditt". Vi deler alt vi har, enten det er formue, inntekt, felles- og særkullsbarn, gjeld, bekymringer, husarbeid, familie, venner, eller byrder. ❤️

Alt mitt er hans, enten det er en ulempe eller en fordel, og det samme gjelder andre veien. 

Endret av MariaIsabel
  • Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For vår del har vi vært sammen siden første året som studenter og det var nødvendig å slå sammen stipend for å få det til å gå rundt.

Siden den gang har vi fått barn som studenter. Det har variert hvem av oss som tjener mest. Vi har felles sparing (fond), hus, bil og fritidseiendom. Vi eier alt av verdi sammen. Alt vi tjener går til vår familie.

Det er ingen voldsom forskjell på våre lønninger. Jeg forstår at andre gjør det annerledes. Jeg ville ikke hatt felles økonomi med noen andre enn akkurat min mann gjennom 20 år 😊 Vi har like prioriteringer og unner hverandre å ta fra felles sparekonto ved behov.

Anonymkode: ff162...a45

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva folk legger i felles økonomi varierer. Hvis det betyr felles ansvar for husholdningens utgifter, så er jeg enig med dem som mener dette er en selvfølge når man har felles barn. Hvis man mener felles bankkonto, så er det uaktuelt for meg, selv om vi er gift og sånn sett helt klart har felles økonomi. Når felles utgifter er betalt, disponerer vi egen inntekt selv.

Anonymkode: 58e8b...3be

  • Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva folk legger i felles økonomi varierer. Hvis det betyr felles ansvar for husholdningens utgifter, så er jeg enig med dem som mener dette er en selvfølge når man har felles barn. Hvis man mener felles bankkonto, så er det uaktuelt for meg, selv om vi er gift og sånn sett helt klart har felles økonomi. Når felles utgifter er betalt, disponerer vi egen inntekt selv.

Anonymkode: 58e8b...3be

Felles økonomi hos oss er at vi har igjen like mye på egen bankkonto når alt er betalt til familien. 

Anonymkode: ff162...a45

  • Liker 10
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har vi flere ulike felles bankkontoer i tillegg. 

Anonymkode: ff162...a45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som gift har man felles økonomi, men ikke alltid i praksis. 
Vi betaler likt på lån, men han tar mest regninger ved siden av siden van tjener mest. Ellers har vi hver våre kontoer og kort. Jeg handler klær og ting til meg selv fra min konto, og han fra sin. Da har vi mest kontroll på hva som er igjen. 
Totalt sett er det felles, men vi har ikke et kort. 
 

Anonymkode: d2942...9f6

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser stadig dette med at man har felles økonomi fordi man er et team, partnere osv. Men det kan man da i like stor grad være med separat økonomi. 

Anonymkode: f8e2a...2ba

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har felles økonomi, jeg tjener nesten det dobbelte av hva konemor tjener. Hadde blitt grusomt tungt for henne om vi skulle hatt seperat økonomi.

Vi deler på alt og da er det helt naturlig, for min del ville jeg ikke hatt det på noen annen måte.

Anonymkode: 5184f...96d

  • Liker 13
  • Hjerte 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg er det en selvfølge ALDRI ha felles økonomi. Bor alene nå,men har bodd med en mann som hadde snyltet og ruinert meg om felles økonomi. Heldigvis delte vi aldri økonmi. 🙏 Jeg har godt med sparepenger,eget hus etc. Og skal aldri dele økonomi med noen igjen. Har kjæreste,men det har jo ingenting med felles økonomi å gjøre😊

Anonymkode: 9353d...e37

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid delt alt. Vi ble sammen som fattige studenter, og skilte vi ikke mellom mitt og ditt. Så gikk han ut i jobb to år før meg, tjente bra. Og ville da bo og leve bedre, og ha meg med på det. Så han betalte husleie, mat og reiser. Senere snudde situasjonen, jeg tjente veldig bra, han tok etterutdanning, og da var det jeg som dro det økonomiske lasset. Og slik har vi fortsatt i 20+ år, uten å ha hatt en eneste krangel om økonomi. 

Det jeg synes er merkelig med separat økonomi er - hva gjør den som tjener mest  med pengene? Enten har man jo mye høyere forbruk enn den andre, kan gå på restaurant, reise på weekendtur med venner, mens den andre må være hjemme og spare penger. Eller så sparer man mye - til hva? Lommene i likskjorta?  Vi bruker heller våre penger på at vi begge skal ha det best mulig. 

Anonymkode: 23cbe...cc6

  • Liker 15
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt går i fellespotten, men vi bruker jo så mye vi vil likevel. Vi har en enighet og felles forståelse om vår økonomi, i perioder er begge innstilt på at nå skal vi redusere forbruk og spare og i andre perioder er vi mer uforsiktig med bruken. Vi har en regel på å spørre hverandre over 5000kr 🙂

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi har felles økonomi, jeg tjener nesten det dobbelte av hva konemor tjener. Hadde blitt grusomt tungt for henne om vi skulle hatt seperat økonomi.

Vi deler på alt og da er det helt naturlig, for min del ville jeg ikke hatt det på noen annen måte.

Anonymkode: 5184f...96d

Det skyldes jo at dere har lagt dere på en livsstil som er alt for dyr for din kone. 

Jeg tjener nok 3 ganger så mye som min samboer som er på AAP, men har selvfølgelig tatt høyde for det, slik at livsstilen er lagt opp etter den med minst inntekt. Her har vi faktisk mulighet til å spandere på hverandre i tillegg, selv om jeg spanderer mest. 

Anonymkode: 993ea...5e0

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slags felles økonomi fordi man ikke bare er venner som bor sammen i et kollektiv. Man kjøper hus, får barn og deler alt. Man har felles ansvar for alle kostnader med barn, bolig, mat, strøm...

Man kan ikke leve i et etablert kjærlighetsforhold der den ene har råd til å gå på kino eller reise på ferie, mens den andre må sitte hjemme. Man kan heller ikke leve med at den med mest penger skal få bestemme alt. F.eks "jeg har råd til en ny sofa. Da skal bare jeg bestemme hvordan den skal se ut".

Ofte er det en skjevfordeling på hvem som gjør mest hjemme. Ikke uvanlig at begge jobber 100%, selv om den ene tar mest av alt hjemme. Tenk på det tredje skiftet, som stort sett alle damer tar.

Vi har svært ulik inntekt. Vært sammen i 25 år, og aldri kranglet om penger. Eier bolig 50/50. Han betaler absolutt mest av kostnader. Hvis ikke, hadde jeg ikke hatt et øre på konto. Jeg gjør "alt" hjemme, så skulle bare mangle at han ikke deler litt av sine penger med meg.

Anonymkode: 43a6c...b92

  • Liker 7
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange skriver at det er opp til det enkelte par, og er enig hvis det ikke er manipulasjon fra den som tjener mest. 

Personlig hadde jeg følt det som helt rart og galt hvis jeg og min kone hadde delt likt på utgifter og så hadde jeg suttit igjen med kanskje 30.000 mer en henne til å bruke på meg selv hver måned. Kun fordi at jeg tilfeldigvis tok et valg for over 30 år siden som så og si garanterte at jeg uten noen særlig anstrengelse kom å få god inntekt så lenge jeg er frisk. Nei, vi har ikke noen felles konto, og har ingen god oversikt over økonomien til den andre. Men vi har peilet oss inn til å bære kostnader etter evne på en høvelig rettferdig måte.

Et familieliv med faktisk to helt separate økonomier, inklusive det som er indirekte bidrag (som det andre og tredje skifte) er uansett kun en teoretisk og ikke en praktisk mulighet. Så det handler uansett alltid om gråskaler. 

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det jeg synes er merkelig med separat økonomi er - hva gjør den som tjener mest  med pengene? Enten har man jo mye høyere forbruk enn den andre, kan gå på restaurant, reise på weekendtur med venner, mens den andre må være hjemme og spare penger. Eller så sparer man mye - til hva? Lommene i likskjorta?  

Anonymkode: 23cbe...cc6

Det kommer nok helt an på. Det fornuftige er å spare dem. Er mange formål som koster. Voksne må dekke sin egen begravelse ja, men lenge før det kan mye koste penger. Ikke minst pensjonen. 

Anonymkode: 92e4b...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...