Mamma31 Skrevet 2. august 2024 #1 Skrevet 2. august 2024 Hei. Greide å skade meg i kveld og fikk brudd i lilletåa. Er helt utrolig vondt, og den er hoven/blå så jeg dro til legevakten der det ble konstantert brudd. Fikk nesten ikke snakket med legen, men sykepleier sa at jeg måtte holde foten i ro/ikke belaste for mye de neste 3 ukene. Jeg må ta smertestillende og legen hadde sagt at der var det vondest å få brudd (av tærene) og at jeg måtte belage meg på å ha vondt en stund. Nå har jeg konto jobb, men kan ikke belaste foten da det er veldig vondt. Hvordan gjør jeg dette mtp jobb? Ville dere ha foreslått for sjefen å jobbe hjemme hvis det ikke? Hodet virker som det skal 😀 Ikke hatt brudd før, og følte legevakten var litt «hei og hadet»… Andre med erfaring? 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #2 Skrevet 2. august 2024 Mamma31 skrev (1 minutt siden): Hei. Greide å skade meg i kveld og fikk brudd i lilletåa. Er helt utrolig vondt, og den er hoven/blå så jeg dro til legevakten der det ble konstantert brudd. Fikk nesten ikke snakket med legen, men sykepleier sa at jeg måtte holde foten i ro/ikke belaste for mye de neste 3 ukene. Jeg må ta smertestillende og legen hadde sagt at der var det vondest å få brudd (av tærene) og at jeg måtte belage meg på å ha vondt en stund. Nå har jeg konto jobb, men kan ikke belaste foten da det er veldig vondt. Hvordan gjør jeg dette mtp jobb? Ville dere ha foreslått for sjefen å jobbe hjemme hvis det ikke? Hodet virker som det skal 😀 Ikke hatt brudd før, og følte legevakten var litt «hei og hadet»… Andre med erfaring? Det er ikke noe man får gjort med brudd i en tå og jeg forstår ikke helt hva mer du forventer at legen skulle gjøre. Anonymkode: 0a9fb...c6d 4 2
Måneskinn Skrevet 2. august 2024 #4 Skrevet 2. august 2024 Pass på å ha noe rundt tåa som isolerer den og holder den stabil. Ta litt papir eller noe og tape det på. Bruk stor sko på den foten og så går det over av seg selv snart. Gjort det samme selv, vondt de første dagene men så ble det bedre. Har du mulighet for hjemmekontor er vel det ok, men du klarer nok å halte deg litt rundt å komme på jobb vil jeg tro? lykke til og god bedring 2
Mamma31 Skrevet 2. august 2024 Forfatter #5 Skrevet 2. august 2024 Ts her Forstår at legen ikke får gjort så mye, men jeg lurer på hvordan jeg burde gjøre det mtp jobb? Usikker på om jeg kan kjøre, men å gå til buss er uaktuelt- greier så vist å gå (slik det er i dag). Er det urimelig for meg å spørre om hjemmekontor?
Forumkonto Skrevet 2. august 2024 #6 Skrevet 2. august 2024 Har fått tips om å tape tåa til nærmeste tå for å holde den mer stabil. Du kan jo prøve det. Bruk Crocs eller Anne sandaler, slik at du slipper sko som strammer/vondt. Spis Paracet. Ellers er det vel ikke så mye å gjøre. 3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #7 Skrevet 2. august 2024 Min sønn brakk tåa og det eneste han måtte gjøre var å bruke sko med stiv såle, grodde fort. Anonymkode: 98de2...94b 4
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #8 Skrevet 2. august 2024 Mamma31 skrev (10 minutter siden): Ts her Forstår at legen ikke får gjort så mye, men jeg lurer på hvordan jeg burde gjøre det mtp jobb? Usikker på om jeg kan kjøre, men å gå til buss er uaktuelt- greier så vist å gå (slik det er i dag). Er det urimelig for meg å spørre om hjemmekontor? Er det noen grunn til at du ikke kan ta kollektivtransport med krykker? Jeg har hatt brudd i hæl, og ikke fått belaste foten. Har hovedsakelig kontorjobb, men med noen praktiske oppgaver som innebærer en del trapper og glatt gulv. Sjefen ordnet så andre tok de oppgavene eller så gjorde han de selv. Har ikke hatt behov for mer tilrettelegging enn som så. Selv om det gjør veldig vondt på skadedagen så er det ikke like vondt hele tiden. Anonymkode: 156f9...880 4
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #9 Skrevet 2. august 2024 Mamma31 skrev (28 minutter siden): Ts her Forstår at legen ikke får gjort så mye, men jeg lurer på hvordan jeg burde gjøre det mtp jobb? Usikker på om jeg kan kjøre, men å gå til buss er uaktuelt- greier så vist å gå (slik det er i dag). Er det urimelig for meg å spørre om hjemmekontor? Spør om hjemmekontor. Det er helt innafor! God bedring 🥰 Anonymkode: f555c...3e7 1 2
Gjest Vecky Skrevet 2. august 2024 #10 Skrevet 2. august 2024 (endret) Regner med at de på legevakta teipa tåa fast til naboen for å holde den stabil? Hvis ikke så gjør du det. Jeg brakk lilletåa for et år siden. Kjørte selv ned til sykehuset for røntgen (en times kjøretur). Første døgnet var vondest, etter det var det ok. Jeg er sykepleier og dro på jobb som vanlig. Du kan fint reise på din kontorjobb med en brekt tå… Klarte ikke å bruke sko på foten på ca 2 mnd, det var det værste. Endret 2. august 2024 av Vecky
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #11 Skrevet 3. august 2024 Jeg brakk storetåa en gang, veldig vondt første døgn, men det roer seg. Tape den sammen med tåa ved siden av, gå i åpne sandaler som ikke klemmer mot tåa. Jeg personlig synes det høres litt overdrevent ut med hjemmekontor for det, men vi er jo forskjellige. Det er nok allerede mindre vondt i løpet av helgen, så ikke ta sorgene på forskudd. Anonymkode: e2c03...d83 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #12 Skrevet 3. august 2024 Ville hørt med sjefen. Finnes flere alternativer, som hjemmekontor eller reisetilskudd. https://www.nav.no/reisetilskudd Anonymkode: 5cdf4...de4 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #13 Skrevet 4. august 2024 Ts her. Snart 2 døgn siden ulykken og tåa er enda mer rød/blå og hoven enn for 1 døgn siden. det er kanskje normalt? Har gått litt, men ligger nå med benet høyt. Teipet tåa inntil nabo tå. Smerter er av og på, men er kvalm. Merkelig. Anonymkode: 726fd...4ba 2
rorodinbåt Skrevet 4. august 2024 #14 Skrevet 4. august 2024 Knakk lilletå, jobber i et yrke der man går mye. Var på jobb fra første dag. Ja var veldig vondt, men sorry to say men har du kontorjobb burde det gå bra. God bedring!!! 3
Sonit Skrevet 4. august 2024 #15 Skrevet 4. august 2024 (endret) AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Ts her. Snart 2 døgn siden ulykken og tåa er enda mer rød/blå og hoven enn for 1 døgn siden. det er kanskje normalt? Har gått litt, men ligger nå med benet høyt. Teipet tåa inntil nabo tå. Smerter er av og på, men er kvalm. Merkelig. Anonymkode: 726fd...4ba Klart du kan be om hjemmekontor. Det er helt normalt at den er mer rød og hoven nå de første dagene. Jeg brakk lilletåa i fjor, og hadde en stålsko med borrelås liggende etter en operasjon liggende slik at jeg fikk på meg noe på foten og den ble noenlunde stabil. Snakk med leder og foreslå hjemmekontor. Ikke hør på de her som mener du skal bite i deg smertene, det tjener ingen på. Kan smertestillende du får være årsak til kvalme? Både Ibemetin og Paralgin Forte har kvalme som bivirkning. Lykke til med rekovalens, det tar tid, men det gror seg bokstavelig til etterhvert. Endret 4. august 2024 av Sonit 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #16 Skrevet 4. august 2024 Du kan fint dra på jobb. Knakk tre tær og dro på jobben dagen etterpå. Hadde i tillegg en aktiv jobb. Syns du er en smule dramatisk TS 😅 Anonymkode: 7e874...1aa 3
Sonit Skrevet 4. august 2024 #17 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Du kan fint dra på jobb. Knakk tre tær og dro på jobben dagen etterpå. Hadde i tillegg en aktiv jobb. Syns du er en smule dramatisk TS 😅 Anonymkode: 7e874...1aa DU kunne det ja. Jeg har høy smerteterskel men da jeg brakk lilletåa klarte jeg ikke trå på foten på nesten 2 uker og foten var diger som en ballong. Her må TS få kjenne etter selv hva som fungerer best, ikke at vi skal legge føringer for hvor dramatisk eller pysete hen er. 2 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #18 Skrevet 4. august 2024 Selvsagt kan du spørre om å ha hjemmekontor. Forklar sjefen hva som er problemet (å komme deg til og fra jobb). Hadde jeg vært sjefen din hadde jeg sagt ja til hjemmekontor. Anonymkode: 8af57...664 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #19 Skrevet 4. august 2024 Det er forskjell på brudd, og det er ingen av oss her utenom TS som kan si noe om hvor vondt hun har eller om behovet for hjemmekontor. Uansett tenker jeg det er helt innafor å be om. Av den grunn at det vil gjøre ting en god del enklere akkurat nå. Det er forskjell på arbeidsplasser også, men jeg vil tro de fleste arbeidsgivere vil si ja til det. Jeg har brakk stortåa en gang. Da tenkte jeg først at den sikkert ikke var brukket, og lot være å gå til legen. Men så våknet jeg opp og fikk ikke på meg venstre sko fordi tåa var blitt for stor. Og da gjorde det seriøst vondt i den også. Det var et "stygt brudd" i følge legevakta (og det hjalp sikker ikke at jeg hadde belastet tåa etter bruddet heller). Jeg endte med gips på hele foten og krykker i 6 uker, og så grodde det ikke bra likevel og jeg måtte operere. Den tåa har fortsatt ikke full bevegelighet mange år senere. Jeg har også hatt et "pen" brudd i en finger en gang. Det var helt ukomplisert, og ikke så veldig vondt heller (var på venstre hånd, det hjalp sikkert litt). TS hvis tåa di tydelig fortsetter å hovne opp, ville jeg oppsøkt lege på nytt. Anonymkode: 82da3...ea2 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #20 Skrevet 4. august 2024 Krykker er fint når man ikke klarer å gå. Hadde nylig tåbrudd selv og gikk på krykker en stund. Men det hindret meg da ikke, var på jobb, trening, har unger, gikk tur med bikkja osv. Vondt er ikke farlig. Jeg gadd ikke ta smertestillende heller. Anonymkode: 7dd46...4d2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå