Gå til innhold

Har du vært i Paris? Se her


Paneera

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har bestilt meg en tur til Paris alene i slutten av august :)  

Jeg blir borte i 8 dager og skal bo i Latinerkvartalet. 

Gleder meg som en unge! Har fått tur retur flybilletter og 8 overnattinger til ca 6500kr totalt. Aldri reist alene til utlandet før, så dette blir spennende:

Har lyst til å se Eiffeltårnet, sacre coeur, louvremuseet , Notre dame, ta cruise på Seinen, besøke Le Marais distriktet, samt ta en utflukt til Versailles palace (som ligger litt utenfor Paris)

Jeg skal også besøke en venninne i Normandie.

Vurderer også å melde meg på noen matkurs, f.eks lære å lage croissanter

Hva er deres erfaring med Paris? Noen som har vært på disse stedene, eller kan anbefale noen annet jeg bør få med meg? 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg elsker Paris. Alle stedene du nevner, pluss at vi alltid må en tur innom Disneyland selv om vi er voksne 😁 Av ting du ellers ikke har nevnt liker jeg veldig godt Rodin-museet, katakombene, og Orangeriet med de fantastiske store maleriene av Monet. 

B-Musee-de-lOrangerie-Paris-%C2%A9-D-Rau

Anonymkode: e772d...76d

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker Paris ♥️ vært der mange ganger. Er en veldig god restaurant ikke langt fra sacre cæur som heter Piccolo Caratello. Anbefales på det varmeste. Jardin Luxemburg er veldig fin. Fra Norte dame er det en kort gåtur til Ile Saint louis. Veldig fin gate med mange søte butikker. Der har de veldig god iskrem fra Italia. Anbefaler også d’Orsay museumet hvis du er glad i kunst. Personlig følte jeg Louvre blir så svært. Du må ha en klar tanke over hva du ønsker å få ut av besøket der, ellers kan du ende opp litt lost. Og ellers er det mange fine parker i Paris, som park belle ville. Ta gjerne turen til kirkegården der Jim Morrison ligger. Katolske kirkegårder er en opplevelse i seg selv. Og vandre langs Seinen. Ta et glass hvitvin på en utekafé 🙂 Spis god mat, vin og ost. Paris er fantastisk 🫶🏻

 

Anonymkode: 1170f...aec

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips.

Tar alt med meg :) 

Lander på Charles de Gaulle. Tenkte å dra direkte fra flyplassen til Sacre Coeur, og så videre mot Marais og Latinerkvartalet på kvelden. 

Har ikke med meg annet enn håndbagasje, og innsjekk på overnattingsstedet er frem til 00 (jeg lander 14:25), så jeg har god tid. 

Da kan jeg kanskje forsøke Piccolo restauranten ? :) 

Er også glad i indisk, og har lyst til å prøve meg på India StreEAT i løpet av Paris turen, bare ca 10 minutts gåtur fra overnattingsstedet.

 

Er det noen som vet hvorfor det heter Latinerkvartalet? Er det mange latinamerikanere / spansktalende der? 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått fantastisk billige billetter og overnatting, hvordan fikk du til det? Vi pleier også alltid å bo i Latinerkvarteret, fint område og veldig sentralt. Hva opprinnelsen til navnet angår sier google følgende

The Latin Quarter is situated on the left bank of the Seine and is one of the oldest districts in Paris. The area takes its name from the Latin language, taught in the Middle Ages at many schools in the district.

Anonymkode: e772d...76d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:opplyser: 

Husk å sjekke senga for veggedyr, før du legger deg!

Anonymkode: 4ba61...145

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg likte personlig musée d’Orsay mer enn Louvre, men hvis du vil prioritere kunst er begge museene veldig flotte! :)


 Versailles, også. Det tar litt tid å komme dit og jeg ville sett det som er å se inne i tilegg til parken ute.  så ha nok tid til det :) Jardin de Luxembourg er flott! 

Latinerkvarteret er veldig flott, men ville passet på å ikke spise på turistfellene av noen restauranter i boulevard St-Michel, rue de la huchette og Severin. Gjelder ikke alle restaurantene her, men har hørt at folk har blitt skuffet (og til og led syke) på noen av disse i akkurat det området. Men Paris har generelt fantastisk mat og høy standard. 
 

La grande cremerie er en restaurant rett utenfor/ved latinerkvarteret som jeg digger :) 

 

Har vært på baguette kurs og det var gøy :) de holdt også croissant kurs, men prøvde ikke det. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp pass til metroen for hele tidsperioden du bor der. Sjekk også om togene går på samme pass. 

Det er et turiststed, men en tur innom Le Refuge des Fondues er gøy! Liten bule ved Montmartre hvor du klatrer over bord, spiser fondue og drikker vin av tåteflakser. 

Er du 25 eller yngre så er Louvre gratis (for alle fra Eu, Norge og et par andre land). Mona Lisa kan være litt skuffende med tanke på størrelse, men gøy å ha sett det og litt annet der inne. 

En lengre spasertur rundt i Pere Laichese (berømt gravplass) er også interessant. En gang vi var der dukket det opp en by-karakter ut av intet som plutselig gav oss en guidet tur. 

Ta en tur til operaen. 

Anbefaler å kjøpe med lunsj fra bakeri og spise i parkene, f.eks i Luxembourghagen eller Montsouris. 

Støtter ellers de andre forslagene som er kommet. Disneyland og Versailles ambefales. Er også mange andre slott/parker rundt og i byen. Bruk generelt god tid rundt i Paris. Sett deg ned, drikk kaffe/vin/cider og se på folket. Spør lokale om steder å besøke. 

Om du har god transportmulighet i Normandie så kan jeg også anbefale klassikere som Mont Saint Michel, Omaha Beach og Bayeux. Var ikke helt tydelig om det var dagstur eller over flere dager, for du rekkerikke alt samme dag.

Anonymkode: 6302c...614

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjøp pass til metroen for hele tidsperioden du bor der. Sjekk også om togene går på samme pass. 

Det er et turiststed, men en tur innom Le Refuge des Fondues er gøy! Liten bule ved Montmartre hvor du klatrer over bord, spiser fondue og drikker vin av tåteflakser. 

Er du 25 eller yngre så er Louvre gratis (for alle fra Eu, Norge og et par andre land). Mona Lisa kan være litt skuffende med tanke på størrelse, men gøy å ha sett det og litt annet der inne. 

En lengre spasertur rundt i Pere Laichese (berømt gravplass) er også interessant. En gang vi var der dukket det opp en by-karakter ut av intet som plutselig gav oss en guidet tur. 

Ta en tur til operaen. 

Anbefaler å kjøpe med lunsj fra bakeri og spise i parkene, f.eks i Luxembourghagen eller Montsouris. 

Støtter ellers de andre forslagene som er kommet. Disneyland og Versailles ambefales. Er også mange andre slott/parker rundt og i byen. Bruk generelt god tid rundt i Paris. Sett deg ned, drikk kaffe/vin/cider og se på folket. Spør lokale om steder å besøke. 

Om du har god transportmulighet i Normandie så kan jeg også anbefale klassikere som Mont Saint Michel, Omaha Beach og Bayeux. Var ikke helt tydelig om det var dagstur eller over flere dager, for du rekkerikke alt samme dag.

Anonymkode: 6302c...614

Dette kom under svart boks:

En lengre spasertur rundt i Pere Laichese (berømt gravplass) er også interessant. En gang vi var der dukket det opp en by-karakter ut av intet som plutselig gav oss en guidet tur. 

Anonymkode: 6302c...614

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs i Quartier Latin, det er svært mange dårlige restauranter der. Fordums storhet drukner i masseturisme, ofte dyrt og dårlig, hadde ikke spist der. 

Få med deg severdighetene, men skygg unna spisestedene rundt disse. Gå litt utenfor allfarvei og du finner gode restauranter og bistroer. Spør franskmenn, de vet hvor man spiser godt.

Je vous sohaite un superbe séjour dans la Vile des Lumières :spise:

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips allerede. 

En søndag i måneden er Champs Elysees bilfri. Da bør du ta banen til Concorde plassen, og rusle opp mot triumfbuen. Veldig spesielt og fin opplevelse.

Ta turen opp i triumfbuen, finere utsikt enn eifeltårnet. 

Dra til sacre ceur når det nærmer seg solnedgang. Kjøp med noe mat, sett deg i trappene og se på byen og nyt stemningen (sammen med mange andre - er helt vanlig å sitte her og spise og drikke utover kvelden). 

Kjøp en vin, plastglass, og litt fingermat, og sett deg i parken rett ved eiffeltårnet og nyt. 

Bruk trip advisor aktivt, mange turistfeller, særlig når det kommer til mat. 

Det er dessverre en by med en del kriminalitet. Jeg er kvinne, og reiser en del alene. Mitt tips er å kle seg veldig nøytralt, droppe dyre smykker, og bruk en rimelig veske som kan lukkes godt, helst cross body variant. Jeg gjør det slik at pass og det meste av betalingskort ligger i safen, mens jeg kun har med meg ID kort, forsikringsdokument, og to kredittkort. 

Anonymkode: c5384...ac9

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tips er å vite hvordan du skal unngå svindlere og tyver! 
- Ikke ta taxi med de som kommer bort til deg på flyplass/i gata og spør om du trenger taxi, disse er ekstremt dyre.

- Ikke ta i mot «vennskapsarmbånd» portrett av deg, eller et smykke. De krever penger.

- Ikke signer noen skjema som folk kommer til deg med, disse er en distraksjon for å kunne ta det du har i veska.

- Veske og telefontyver er ekstremt utbredt, spesielt på metroen. Ikke stå med tlf i hånda nær dørene, og ikke ha den i lomma osv. Ha alle verdisaker i en lukket veske du kan se, og hold på den hele tiden. 
 

Paris er en fantastisk by, selv med disse svindlerne, så kos deg! Jeg anbefaler Versailles i tillegg til det du allerede vil. Ta toglinje RER C til Chateau de Versailles, tar rundt 20 min fra Champs de Mars (Eiffeltårnet)

Anonymkode: 42ccc...5d2

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte godt å gå langs Seinen på de gangveiene nede ved elven. Og småmat/et glass med noe godt på gatecafeer rundtom og bare kikke på folk og omgivelser 🙂

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et tips er å se filmen Midnight in Paris, som en reklamefilm for mange fine steder å besøke i byen :) 

 

 

Anonymkode: e772d...76d

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra til kjøpesenteret Galerie Lafayette. Det ligger rett bak Pailais Garnier. Se på lokalet først, kjempefint tak, før du tar rulletrappen opp til taket. Gratis inngang og fin utsikt. Du ser Eifel tårnet derfra og de har et I love Paris-skilt du kan ta bilde foran. Det er ute i friluft, med kun rekkverk rundt. Lite folk der på morgenen.

Anonymkode: d0e42...f5d

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er Galleri Dior om du er bare bittelitt interessert i motehistorie. Her finner du alle de kjente antrekkene til Christian dior utstilt det er helt magisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har også bodd i Latinerkvarteret - herlig plass. Elsker Paris. 
Anbefaler deg å ta en tur til Versailles hvis du har tid ... var der på en fantastisk guidet omvisning - masse interessant informasjon. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beredskapsnivået er på det høyeste der nå. Mye politi i gatene, men det er selvfølgelig en trygghet også 

Anonymkode: d8f82...00f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å fikse QR-koder, så du får lov å ferdes rundt omkring der det er sperret av pga paraolympics når du drar.

Anonymkode: d0e42...f5d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du synes det er for lang kø på Louvre, kan du sjekke Musee des Arts Decoratifs. Er kunstindustrimuseum som ligger i en sidefløy til Louvre. Da har du i alle fall vært i bygningen. De bruker å ha fine midlertidige utstillinger.

Ellers synes jeg Sainte-Chapelle var verdt å stå litt i kø for. Gotisk arkitektur inspirert av relikvieskrin. Om du er heldig med lyset utendørs, er det helt fantastisk der inne med alle glassmaleriene. 

Så hadde jeg også tenkt å nevne Galleri Dior, som en over her. Og om du etter det føler at du ikke har fått nok motehistorie, kan du ta turen til Palais Galliera.

Og er du interessert i bøker og litteratur, så burde Shakespeare and Company være et selvfølgelig stopp. 

Paris er en kjempefin by, en av de byene man aldri blir helt ferdig med. Kos deg!

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...