Gå til innhold

Ptsd snakket..Du som er diagnosert med ptsd.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

1. Hvorfor?

2. Mottar du behandling? Mange symptomer?

3. Har du andre diagnoser?

4. Fungerer du i livet? Jobb,uføre osv..

Har selv ptsd sammen med andre diagnoser. Lurer på på om ptsd ofte er en tilleggsdiagnose som hos meg. Ble kjempe sent diagnosert med den,36-37 år. Tidlig 2000 tallet da jeg knapt var myndig var det ingen snakk om ptsd. Hadde aldri hørt om det... Er diagnosen nokså "ny". 

Anonymkode: a6d6d...e2d

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

1. Hvorfor?

Har selv ptsd sammen med andre diagnoser. Lurer på på om ptsd ofte er en tilleggsdiagnose som hos meg. Ble kjempe sent diagnosert med den,36-37 år. Tidlig 2000 tallet da jeg knapt var myndig var det ingen snakk om ptsd. Hadde aldri hørt om det... Er diagnosen nokså "ny". 

Jeg hadde diagnosen før år 2000(og da var jeg ikke myndig ennå) og nei det er ikke en ny diagnose. Det som er «nyere» er kompleks PTSD

Og når det kommer til k-Ptsd er det ikke uvanlig at det er hoveddiagnose og at de andre diagnosene kommer fra den. Selv har jeg K-Ptsd med sekundær Dissossiativ lidelse og som følge av den dissosiative har jeg i tilleggs diagnosene kraftig ocd og en alvorlig anoreksi diagnose som har blitt kategorisert som kronisk.

ja jeg går i behandling og symptomene mine hverdagen er så mange orker å ramse opp hele lista.

Jeg er uføretrygdet og fungerer veldig dårlig i livet og hverdagen.

Anonymkode: 6fee6...b6d

• Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde diagnosen før år 2000(og da var jeg ikke myndig ennå) og nei det er ikke en ny diagnose. Det som er «nyere» er kompleks PTSD

Og når det kommer til k-Ptsd er det ikke uvanlig at det er hoveddiagnose og at de andre diagnosene kommer fra den. Selv har jeg K-Ptsd med sekundær Dissossiativ lidelse og som følge av den dissosiative har jeg i tilleggs diagnosene kraftig ocd og en alvorlig anoreksi diagnose som har blitt kategorisert som kronisk.

ja jeg går i behandling og symptomene mine hverdagen er så mange orker å ramse opp hele lista.

Jeg er uføretrygdet og fungerer veldig dårlig i livet og hverdagen.

Så rart jeg ikke fikk den diagnosen før sånn 2019 tror jeg...Men takk for svar. Har mye symptomer selv,tett oppfulgt av DPS. Føler du dps hjelper? Er det gruppe eller psykolog du går til?

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så rart jeg ikke fikk den diagnosen før sånn 2019 tror jeg...Men takk for svar. Har mye symptomer selv,tett oppfulgt av DPS. Føler du dps hjelper? Er det gruppe eller psykolog du går til?

Ts

Det kan jo handle om alt fra vår tid diagnosen utartet seg, årsaken til at man får diagnosen, hvor synlige symptomene var og så videre.

I mitt tilfelle handler det nå om å holde meg såpass stabil at jeg ikke havner i en spiral hvor jeg stopper fullt og holdent og spise igjen og ikke ta medisinene mine da  min kropp nå er såpass ødelagt at sakte men sikkert skrur seg av og ingen helt kan si hvor lang tid jeg har igjen. Så ja man kan vel si at det hjelper, men jeg går ikke i typisk tradisjonell terapeutisk behandling Jeg går ikke i gruppe,men individuelt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det kan jo handle om alt fra vår tid diagnosen utartet seg, årsaken til at man får diagnosen, hvor synlige symptomene var og så videre.

I mitt tilfelle handler det nå om å holde meg såpass stabil at jeg ikke havner i en spiral hvor jeg stopper fullt og holdent og spise igjen og ikke ta medisinene mine da  min kropp nå er såpass ødelagt at sakte men sikkert skrur seg av og ingen helt kan si hvor lang tid jeg har igjen. Så ja man kan vel si at det hjelper, men jeg går ikke i typisk tradisjonell terapeutisk behandling Jeg går ikke i gruppe,men individuelt.

EDMR? Jeg går i individuell EDMR + gruppe. Huff håper du blir bedre. Jeg sliter selv med bulimi og symptomene er voldsomme til tider. Jeg har ikke ødelagt kropp ( enda) merkelig at kroppen fungerer etter hardkjør ober så mange tiår,men ja... Føler med deg💖💖 ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har/hadde ptsd. I tillegg bulimi, ADHD og borderline. Har gått i traume behandling, DBT og vanlig samtale terapi. Har i perioder vært fulgt tett av ambulerende team og har planlagte og akutte innleggelser i psykiatrien. Totalt hadde jeg over 100 innleggelser på 10 år.  Avsluttet behandlingene for 4 år siden, og oppfyller ikke lenger diagnosekravene for ptsd, bulimi eller borderline. Var utenfor arbeidslivet i over 10 år før jeg nå endelig har fått meg fast jobb igjen. Har noen få symptomer igjen fra ptsd ennå, men ikke nok til at det kvalifiserer til diagnosen. Jeg ble  blandt annet mobbet og utsatt for vold daglig fra jeg var 10 år til 18 år. Og utsatt for å bli innesperret og voldtatt i flere dager i strekk som voksen. 

Anonymkode: f2754...c87

• Hjerte 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

1. Hvorfor?

Ja diagnosen er ny som i at den ikke ble anerkjent før på 80 tallet og først på 90 tallet av WHO og selv da var den omstridt. K-ptst ble ikke anerkjent før mye seinere. Men symptomene på diagnosen er haugammel. Overlevende fra Autzwitsh, krigsveteraner både fra den 1. og andre verdenskrig, voldektsoffere mm hadde alle kriteriene for å ha ptsd lenge før diagnosen ble anerkjent.

På samme måte som folk har kreft enten de får diagnosen eller ei. Fra 80 tallet til 90 tallet, bare på et tiår ble det gjort mer seriøs forskning på et mer omfattende og seriøs måte enn før. Og enda mer etterpå. Leser en de første bøkene om ptsd diagnosen er det gammelt utdatert kunnskap iforhold til det vi vet i dag. "En lærer så lenge en lever", heldigvis.

Diagnosen PTSD ble første gang introdusert i 1980 av den amerikanske psykiatriforening (APA) i deres Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorder, det såkalte DSM-systemet (APA, 1980). 

Samme diagnose ble i 1992 innført av Verdens Helseorganisasjon (WHO) i deres International Statistical Classification of Diseases, det såkalte ICD-systemet (WHO, 1992). I løpet av de siste 20 årene har diagnosen PTSD fått betydelig oppmerksomhet. Forskningsdatabasen Psych Info hadde bare registrert 131 nye vitenskapelige artikler som omhandlet PTSD i perioden 1980–1984, mens det i femårsperioden fra 1995–1999 ble registrert mer enn 2000 nye vitenskapelige arbeider om PTSD. En viktig årsak til den økte interessen var at PTSD i løpet av 1980- og 90-tallet ble etablert som egen diagnose både i DSM- og ICD-systemene.

Går vi tilbake i historien, finnes det eksempler på at man i århundrer har vært klar over sammenhengen mellom sterke traumatiske opplevelser og påfølgende psykiske reaksjoner. 

https://psykologtidsskriftet.no/fagartikkel/2004/08/posttraumatisk-stressforstyrrelse-i-dsm-og-icd-systemene

Endret av skreppamedleppa
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg har/hadde ptsd. I tillegg bulimi, ADHD og borderline. Har gått i traume behandling, DBT og vanlig samtale terapi. Har i perioder vært fulgt tett av ambulerende team og har planlagte og akutte innleggelser i psykiatrien. Totalt hadde jeg over 100 innleggelser på 10 år.  Avsluttet behandlingene for 4 år siden, og oppfyller ikke lenger diagnosekravene for ptsd, bulimi eller borderline. Var utenfor arbeidslivet i over 10 år før jeg nå endelig har fått meg fast jobb igjen. Har noen få symptomer igjen fra ptsd ennå, men ikke nok til at det kvalifiserer til diagnosen. Jeg ble  blandt annet mobbet og utsatt for vold daglig fra jeg var 10 år til 18 år. Og utsatt for å bli innesperret og voldtatt i flere dager i strekk som voksen. 

Herregud jeg har akkurat likt deg av diagnoser. Imponerende ....hvordan ble du bedre slik du er nå?🙏

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror heller det er slik at de andre diagnosene er tilleggsdiagnoser. Å bli traumatisert og streve med traumereaksjoner innebærer årvåkenhet, dette kan gi grobunn til tvangslidelser, angstlidelser og stemningslidelser, som en form for mestrinsstrategi. 

Psykisk helsefeltet er overraskende underinformert angående traumer og traumelidelser. 

Jeg har PTSD, kompleks variant med strukturell dissosiasjon. Utløsende hendelser ser jeg ingen grunn til å utbrodere. 

Andre diagnoser jeg har hatt gjennom tiden: OCD, GAD, sosial angst, bulimi, tilbakevendende alvorlig depressive episoder. Som sagt ser jeg dette bare som en naturlig konsekvens og mestringsstrategier mot traumesymptomer. 

Etter 8 år med feil behandling fikk jeg riktig diagnose for noen år siden, får nå faseorientert behandling, kombinert med SE, EMDR, IFS og fokus på sensorimotorisk integrasjon. Føler dette går rett vei, og har troen på at jeg kan komme i arbeid. 

Anonymkode: 89096...142

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ptsd i 1996, men tror jeg ikke hadde diagnosen lengre rundt 2000. 
Nå som voksen har jeg opplevd noe som gjør at jeg har symptomer på det igjen. 

Anonymkode: ee1f8...a4e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg fikk ptsd i 1996, men tror jeg ikke hadde diagnosen lengre rundt 2000. 
Nå som voksen har jeg opplevd noe som gjør at jeg har symptomer på det igjen. 

Glemte legge til.. har studert og jobbet hele livet. Fått hjelp. 
angst plager i tillegg. 
ellers ingen andre diagnoser 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tror heller det er slik at de andre diagnosene er tilleggsdiagnoser. Å bli traumatisert og streve med traumereaksjoner innebærer årvåkenhet, dette kan gi grobunn til tvangslidelser, angstlidelser og stemningslidelser, som en form for mestrinsstrategi. 

Psykisk helsefeltet er overraskende underinformert angående traumer og traumelidelser. 

Jeg har PTSD, kompleks variant med strukturell dissosiasjon. Utløsende hendelser ser jeg ingen grunn til å utbrodere. 

Andre diagnoser jeg har hatt gjennom tiden: OCD, GAD, sosial angst, bulimi, tilbakevendende alvorlig depressive episoder. Som sagt ser jeg dette bare som en naturlig konsekvens og mestringsstrategier mot traumesymptomer. 

Etter 8 år med feil behandling fikk jeg riktig diagnose for noen år siden, får nå faseorientert behandling, kombinert med SE, EMDR, IFS og fokus på sensorimotorisk integrasjon. Føler dette går rett vei, og har troen på at jeg kan komme i arbeid. 

Mente egentlig ikke tillegg,men at mange med ptsd har andre diagnoser også. Det har jeg. Hva er IFS og SE? Har du alle behandlingene på en gang?

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mente egentlig ikke tillegg,men at mange med ptsd har andre diagnoser også. Det har jeg. Hva er IFS og SE? Har du alle behandlingene på en gang?

Ts

Somatic experiencing, og internal family systems. Psykologen min er trent i disse "modalitetene" så hun integrerer dem litt etter litt ved behov. Har også lest en del om dem på egen hånd. Finnes gode bøker, f.eks Waking the tiger av Peter Levine, og No bad parts av Richard Schwartz. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Selv om spesialisthelsetjenesten med fordel kan oppdateres enda mer på ptsd og helst inkludere diagnosen i behandlingsveilederen, blir det likevel rungende feil å påstå at man kan pådra seg stemningslidelser av underliggende ptsd. Stemningslidelser er i bunn genetisk basert og sykdommen kan utløses av feks en voldsom hendelse, men den kan ikke oppstå alene pga traumer. Angstlidelser behøver ikke være sekundært til ptsd, da angstsymptom for mange er en del av lidelsen og dermed ikke en egen tileggslidelse. 

Anonymkode: 63fc7...7ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

PTSD men nå uten symptomer etter terapi. 
ingen tilleggsdiagnoser. Tilknytningsfortyrrelse som gjør det vanskelig å stole på folk. Men funker fint allikevel 😊 

Anonymkode: 27e66...212

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

1. Hvorfor?

1. Pga traumer. Har kompleks ptsd, så mange ulike traumer helt fra tidlig barndom. Jeg vil ikke beskrive hva traumene går ut på da det kan være triggende for andre og jeg mener at å sette grenser for hva jeg deler med andre er viktig i helbredelsesprosessen av sykdommen.

2. Ja, går i behandling. Symptomene varierer ut i fra hva som skjer ellers i livet mitt. 

3. Fysisk sykdom, pluss tilbakevendende depressiv lidelse (som en følge av traumene, altså følgesykdom av ptsd)

4. Ikke akkurat nå, men har gjort det før.

Anonymkode: 31455...6b5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

blir det likevel rungende feil å påstå at man kan pådra seg stemningslidelser av underliggende ptsd. Stemningslidelser er i bunn genetisk basert og sykdommen kan utløses av feks en voldsom hendelse, men den kan ikke oppstå alene pga traumer.

Hvis du med «stemningslidelser» mener depressiv lidelse, så tar du feil. Jeg har fått denne diagnosen, tydelig spesifisert som følge av ptsd, av fire ulike spesialister, og det inkluderer på Modum Bad. Alle er helt klare på at depresjonen kommer fra traumene. 

Om du fortsatt insisterer på at du har rett, vil jeg gjerne se kilder!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hvis du med «stemningslidelser» mener depressiv lidelse, så tar du feil. Jeg har fått denne diagnosen, tydelig spesifisert som følge av ptsd, av fire ulike spesialister, og det inkluderer på Modum Bad. Alle er helt klare på at depresjonen kommer fra traumene. 

Om du fortsatt insisterer på at du har rett, vil jeg gjerne se kilder!

Obs, du har rett, jeg tok feil. Jeg trodde stemningslidelser var synonymt med bipolare lidelser/affektive sykdommer, og at enkeltstående depresjoner ikke går under stemningslidelser. Ved nærmere ettersyn ser jeg at du har rett og at jeg bomma 100%, legger meg flat.

Anonymkode: 63fc7...7ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvilken traumebehandling fikk du og hvor lang tid brukte du på det?

Anonymkode: 7fe58...3cd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har flere andre diagnoser i tillegg til PTSD. Det som er fellesnevneren er at symptomtrykket på diagnosene er ganske likt, og tanken har slått meg mer enn en gang på om kanskje noen av diagnosene er overflødige. Om det gir mening? Har jeg alt dette, eller er det en «hoveddiagnose» og så passet tilfeldigvis symptomene inn i flere diagnoser?

Hva som er riktig eller galt blir vel litt som å spørre: Hva kom først, høna eller egget?

Anonymkode: 2e06e...11b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...