Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i et ferskt kjæresteforhold. Har kjent hverandre i 4 mnd, og han er kjempesnill, betrygger meg masse osv. 

Men jeg er skikkelig plaga av sjalusi. Har ikke fortalt ham noe om dette ennå. Men jeg sliter skikkelig om han f.eks. er ute på byen og bruker litt tid på å svare på en melding. Han brukte ca 40min på å svare på min godnattmelding og da ligger jeg med skikkelig angst fram til jeg får svar. 

Jeg får også en vondt klump i magen når han forteller om jenter han data før meg. Jeg har prøvd å søke dem opp på sosiale medier og slikt.

Jeg husker jeg hadde det likt de første årene da jeg var sammen med eksen, men det gikk over. Det vil aldri falle meg inn å be kjæresten ikke gå byen, ikke snakke med jenter osv. Men det er så utrolig slitsomt å være så sjalu og full av angst. 

Siden vi har barn er vi ikke sammen så ofte heller, og har mye kommunikasjon via tekstmeldinger. Så denne sjalusien kommer også om jeg ikke vet hvor han er og hva han gjør på kveldstid. 

Hvordan få bukt med dette, uten at det handler om at kjæresten skal endre seg? Han gjør jo ikke noe galt.

Anonymkode: 5a63c...108

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Få fokus vekk fra å kontrollere ham, over på å bli kjent med ham og bygge trygghet. 

Skrevet

TS, det du sliter med er selvoppfyllende. Du må søke hjelp før du lar den urasjonelle frykten ødelegge dette og de fremtidige kjæresteforholdene dine. 

• Nyttig 3
Skrevet

Jeg personlig hadde aldri klart å date med noen som drar ut på byen. Hvor ofte drar han? Er det hver helg? Hvis det er så ille så ville jeg bare holdt meg singel, eller funnet noen som ikke er så opptatt av å dra på byen 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tillit forutsetter et usikkerhetsmoment. Ellers hadde det jo vært fakta kunnskap. Du må velge å stole på han eller velge å droppe hele opplegger. 100% sikker blir man aldri i menneskelige relasjoner. 

Anonymkode: 26232...f1d

AnonymBruker
Skrevet

Har du opplevd utroskap i tidligere forhold, eller opplevd dette tett på? 

Anonymkode: aae7c...0b0

Skrevet

Du høres utrygg ut, antakelig fordi forholdet er ferskt. Du er forelska og bare det i seg selv kan jo være intenst. Jeg vil tro dette med sjalusi blir bedre jo mer kjent dere blir og jo tryggere dere blir på hverandre.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Virrevirrevapp skrev (6 timer siden):

Få fokus vekk fra å kontrollere ham, over på å bli kjent med ham og bygge trygghet. 

Men hvordan gjør jeg det? Er helt enig. 

Ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har du opplevd utroskap i tidligere forhold, eller opplevd dette tett på? 

Anonymkode: aae7c...0b0

Nei, men har opplevd at en partner drakk veldig mye og ikke kom hjem osv. Har snakket litt om det med nye kjæresten, og han er opptatt av å trygge meg (på eget initiativ). 

Ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Nonish91 skrev (6 timer siden):

Jeg personlig hadde aldri klart å date med noen som drar ut på byen. Hvor ofte drar han? Er det hver helg? Hvis det er så ille så ville jeg bare holdt meg singel, eller funnet noen som ikke er så opptatt av å dra på byen 

"På byen" mener jeg altså å ta en øl med en kompis, f.eks. for å se fotball. Eller møtes sosialt med kolleger osv, i går var en jobbfest hjemme hos noen. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
Nonish91 skrev (6 timer siden):

Både jeg og mannen er ute med venner, med jobb, og mer, med litt drikke involvert. 

Vi har vært sammen i 20 år, og er i 40-årene. 

Det er noe krampeaktig med å kreve at partner bare skal være hjemme med deg. 

Anonymkode: 3630f...feb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor sender du ham meldinger når du vet han er opptatt?

Begynn der kanskje? Om du vet du får vondt i magen når han ikke svarer med en gang - så ikke send melding når du vet han er sammen med en kompis?

Anonymkode: 76d70...3bd

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

"På byen" mener jeg altså å ta en øl med en kompis, f.eks. for å se fotball. Eller møtes sosialt med kolleger osv, i går var en jobbfest hjemme hos noen. 

Ts

Åja sånn ja, tolket det som at han er ute hver helg med venner for å gå ut og at han ikke orker å være med deg. 

AnonymBruker
Skrevet
Nonish91 skrev (6 minutter siden):

Åja sånn ja, tolket det som at han er ute hver helg med venner for å gå ut og at han ikke orker å være med deg. 

Nei, han er med meg hver gang vi har mulighet. Men jeg har barn mesteparten av tiden, så er ganske ofte vi ikke får vært sammen.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Begynn der kanskje? Om du vet du får vondt i magen når han ikke svarer med en gang - så ikke send melding når du vet han er sammen med en kompis?

Det er ofte han som sender først selv om han er på noe sosialt. Å skrive godnatt melding tenker jeg er greit hver dag, men forventer ikke svar med en gang hvis han er på noe. Så problemet mitt er jo at jeg får angst når han ikke svare, det er ikke sånn at jeg mener han bør svare. 

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Tydeligvis ikke lov å sende melding til kjæresten??? Tenker man uansett kan høre hvordan det går selvom man er med andre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Nei, han er med meg hver gang vi har mulighet. Men jeg har barn mesteparten av tiden, så er ganske ofte vi ikke får vært sammen.

Ts

Men du har vært ute med han, oppfører han seg på en helt annen måte eller mister litt kontroll når han har fått litt alkohol? 

AnonymBruker
Skrevet
Nonish91 skrev (5 minutter siden):

Men du har vært ute med han, oppfører han seg på en helt annen måte eller mister litt kontroll når han har fått litt alkohol? 

Nei..har aldri sett ham full heller. Han pleier også å dra hjem tidlig, så vidt jeg vet. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
Nonish91 skrev (1 time siden):

Tydeligvis ikke lov å sende melding til kjæresten??? Tenker man uansett kan høre hvordan det går selvom man er med andre. 

Eh, nei? Det sa jeg da ikke?

Men når det gir henne angst når han ikke svarer med en gang, er det kanskje en litt dum ide å sende melding når hun vet han er opptatt og sammen med en kompis. For da vet hun at sannsynligvis vil det ta litt tid - og gir på en måte seg selv angst.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ofte han som sender først selv om han er på noe sosialt. Å skrive godnatt melding tenker jeg er greit hver dag, men forventer ikke svar med en gang hvis han er på noe. Så problemet mitt er jo at jeg får angst når han ikke svare, det er ikke sånn at jeg mener han bør svare. 

Ts

Ja, mente ikke at det var dumt å sende en godnatt melding i seg selv.

Bare at det er jo litt dumt for akkurat deg, når du vet du får angst når han ikke har mulighet til å svare med en gang. Da er det kanskje ikke det klokeste å sende en melding - og gi deg selv angst - når du vet han er opptatt med en kompis?

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
PusheenPusheen skrev (8 timer siden):

Du høres utrygg ut, antakelig fordi forholdet er ferskt. Du er forelska og bare det i seg selv kan jo være intenst. Jeg vil tro dette med sjalusi blir bedre jo mer kjent dere blir og jo tryggere dere blir på hverandre.

Dette. Jeg ble litt overraska selv da jeg først ble sammen med mannen og for første gang i mitt liv opplevde sjalusi - og de kom pga helt tullete greier, bare han skulle på kino med noen kompiser liksom og prioriterte tid vekk fra meg. Følte meg smågal - jeg finnes jo ikke sjalu til vanlig😅

I ettertid skjønner jeg at det hang sammen med store følelser jeg aldri hadde kjent på før, og at forholdet var ferskt. Alle følelser, også negative, ble forsterket.

3 år siden nå, og all sjalusi og "eiesyke" er borte for lengst, heldigvis. 

Anonymkode: 946a6...a90

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...