Gå til innhold

Hva får man posttraumatisk lidelse av?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan man få det av at datteren på 1år fikk en bit i halsen å måtte på akutten, i narkose og deretter i 24timers overvåkning? Eller er det kun voldsutsatte som får det? Ja jeg ble itillegg dyttet og spyttet på da jeg var 22år, far til denne jenta. Akt dette skjedde tidlig i 20årene.. Jeg opplevde alt dette og hatt mareritt siden. Bråvåkner hver natt med kvelning og sover nesten ikke. Er 34 idag. 

Anonymkode: 8b974...481

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det vil jeg tro en kan få som krigsoffer, torturoffer, voldsoffer, voldtektsoffer. Jeg vil ikke tro at du får det av at datteren din satt en eplebit i halsen.

Anonymkode: 6cabc...38a

  • Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det vil jeg tro en kan få som krigsoffer, torturoffer, voldsoffer, voldtektsoffer. Jeg vil ikke tro at du får det av at datteren din satt en eplebit i halsen.

Anonymkode: 6cabc...38a

Jeg har ei kollega som har posttraumatisk lidelse, hun har ikke opplevd krig. Jeg ts har ikke pst 😊

Anonymkode: 8b974...481

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har ei kollega som har posttraumatisk lidelse, hun har ikke opplevd krig. Jeg ts har ikke pst 😊

Anonymkode: 8b974...481

Føler det er så "lett" å si det idag. Ts

Anonymkode: 8b974...481

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tåler jo forskjellig, og for noen skal det mer til enn andre. Men selv om man har opplevd traumatiske hendelser, så er det en del markører som skal være tilstede før det er PTSD. 

Anonymkode: 56ccb...520

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi tåler jo forskjellig, og for noen skal det mer til enn andre. Men selv om man har opplevd traumatiske hendelser, så er det en del markører som skal være tilstede før det er PTSD. 

Anonymkode: 56ccb...520

Skjønner. Jeg føler jeg har tålt endel, sliter ikke med sjelve. Selvom min tidligere mann dyttet meg så jeg ramlet og ble sort i øynene, dette skjedde da jeg bare var 20år og han var 39. Men vi i familien har stek psyke. Våkner alikavel hver natt med en fornemmelse av at jeg blir kvalt og hjertebank. 

Anonymkode: 8b974...481

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har ei kollega som har posttraumatisk lidelse, hun har ikke opplevd krig. Jeg ts har ikke pst 😊

Anonymkode: 8b974...481

Du er ganske nysgjerrig. Slutt å tippe på kollegaens fortid.

Anonymkode: 7564a...570

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Skjønner. Jeg føler jeg har tålt endel, sliter ikke med sjelve. Selvom min tidligere mann dyttet meg så jeg ramlet og ble sort i øynene, dette skjedde da jeg bare var 20år og han var 39. Men vi i familien har stek psyke. Våkner alikavel hver natt med en fornemmelse av at jeg blir kvalt og hjertebank. 

Anonymkode: 8b974...481

Dette høres jo ut som du sliter med ting. Gå til en psykolog og få hjelp, så kan du bearbeide litt ting og endelig få sove. ❤️

Anonymkode: d3203...ea6

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg har ei kollega som har posttraumatisk lidelse, hun har ikke opplevd krig. Jeg ts har ikke pst 😊

Anonymkode: 8b974...481

jeg regner med at du kan lese så da oppfordrer jeg deg til å lese kommentaren siterte på nytt.

Anonymkode: 17ef3...674

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke hendelsen som definerer om man kan få diagnosen ptsd. Det er din reaksjon på det. 

Jeg tenker selvfølgelig kan man få ptsd av at man er redd for at barnet skal dø. Men tenker at den type ptsd er lettere å behandle enn feks kptsd som jeg har der jeg har blitt utsatt for vold i atten år.

Les kriteriene for ptsd. Det er de som teller.

Anonymkode: 6dcaa...476

  • Liker 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Kan man få det av at datteren på 1år fikk en bit i halsen å måtte på akutten, i narkose og deretter i 24timers overvåkning? Eller er det kun voldsutsatte som får det? Ja jeg ble itillegg dyttet og spyttet på da jeg var 22år, far til denne jenta. Akt dette skjedde tidlig i 20årene.. Jeg opplevde alt dette og hatt mareritt siden. Bråvåkner hver natt med kvelning og sover nesten ikke. Er 34 idag. 

Anonymkode: 8b974...481

Om man hadde fått PTSD diagnose av det så snakker vi kraftig utvanning av diagnoser

Anonymkode: 17ef3...674

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Føler det er så "lett" å si det idag. Ts

Anonymkode: 8b974...481

Du føler deg lett å si det samtidig som du har null peiling på hva diagnosen egentlig er🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 17ef3...674

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om man hadde fått PTSD diagnose av det så snakker vi kraftig utvanning av diagnoser

Anonymkode: 17ef3...674

Ikke nødvendigvis. Traumer er reaksjonen etter opplevelser som truer eget liv og helse eller andres nære liv. At barnet neste dør er absolutt traumatisk. 

Traumer handler ikke om hva som skjer, men om hvordan en reagerer etterpå. 

Anonymkode: d3203...ea6

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har blitt mobbet og utfryst store deler av livet. Og har hatt flere alvorlige nesten-ulykker. I dag kommer minnene tilake daglig; fortrengte alt i mange år. Har ikke diagnose, men hopper i taket av lyder, har kognitiv svikt og store helseproblem. Hvis jeg har noe stress syndrom tror jeg det kommer av dårlig helse og ingen hjelp de siste 15 årene. Men mobbng setter spor!

Anonymkode: 47449...66d

  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Kan man få det av at datteren på 1år fikk en bit i halsen å måtte på akutten, i narkose og deretter i 24timers overvåkning? Eller er det kun voldsutsatte som får det? Ja jeg ble itillegg dyttet og spyttet på da jeg var 22år, far til denne jenta. Akt dette skjedde tidlig i 20årene.. Jeg opplevde alt dette og hatt mareritt siden. Bråvåkner hver natt med kvelning og sover nesten ikke. Er 34 idag. 

Anonymkode: 8b974...481

Ikke av en bit i halsen🙈 Hvis du var utsatt for psykisk vold ja som 22åring. Håper han er en grei far for datteren , han er jo ikke helt normal når han dytter og spytter. Du kan søke hjelp hos psykolog for dine symptomer.

Anonymkode: 90684...ee1

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke av en bit i halsen🙈 Hvis du var utsatt for psykisk vold ja som 22åring. Håper han er en grei far for datteren , han er jo ikke helt normal når han dytter og spytter. Du kan søke hjelp hos psykolog for dine symptomer.

Anonymkode: 90684...ee1

Selvfølgelig kan det å erfare dødsfrykt for sin 1år gamle datter og frykte for livet hennes i 24 timer føre til en traumereaksjon. 

Synes det er ganske teit å spre feilkunnskap og bruke den emojien når deg gjelder noe som var traumatisk for noen. 

Anonymkode: d3203...ea6

  • Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke av en bit i halsen🙈 Hvis du var utsatt for psykisk vold ja som 22åring. Håper han er en grei far for datteren , han er jo ikke helt normal når han dytter og spytter. Du kan søke hjelp hos psykolog for dine symptomer.

Anonymkode: 90684...ee1

Hun kunne stryket med, det var rett inn på akutten. Jeg tror nattevåkningen min skyldes dette siden det er kvelning jeg våkner av. Til dere andre, ikke meningen å prate ned, jeg bare aner ikke hva PSTD kommer av. 

Anonymkode: 8b974...481

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte heller ikke å utføre HLR på henne. Jeg var så ung og uvitende. Heldigvis fikk hun pusten tilbake men jeg var ikke hjemme fra sykehuset før 3 døgn etterpå. Hun måtte i narkose deretter. Det med at jeg har blitt dyttet og mishandlet av mannen var ingenting iforhold. 

Anonymkode: 8b974...481

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg klarte heller ikke å utføre HLR på henne. Jeg var så ung og uvitende. Heldigvis fikk hun pusten tilbake men jeg var ikke hjemme fra sykehuset før 3 døgn etterpå. Hun måtte i narkose deretter. Det med at jeg har blitt dyttet og mishandlet av mannen var ingenting iforhold. 

Anonymkode: 8b974...481

Høres ut som det har gått sterkt inn på deg. Noen timer med EMDR fungerer godt på slike enkelttraumer. Hva med å oppsøke privat psykolog over helgen og fri deg fra dette? 

Anonymkode: d3203...ea6

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Selvfølgelig kan det å erfare dødsfrykt for sin 1år gamle datter og frykte for livet hennes i 24 timer føre til en traumereaksjon. 

Synes det er ganske teit å spre feilkunnskap og bruke den emojien når deg gjelder noe som var traumatisk for noen. 

Anonymkode: d3203...ea6

Traumatisk der og da ja,men kom ikke her å påstå at "Lise Olsen har fått fast terapi på DPS grunnrt årsak ptsd KUN av den hendelsen" Det blir for dumt!!!

Er virkelig forskjell på ptsd og oppleve noe som kan være traumatisk en gang.  Snakker da om lignende tilfeller, ikke en voldtekt osv. Har selv ptsd,det er som regel sammensatt av mye.

Anonymkode: 90684...ee1

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...