AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #1 Skrevet 2. august 2024 Hvordan ville du motivert til barn til videre studiegang om det ikke ønsket å «utnytte sitt potensial». For eksempel at barnet har 5,8 i snitt, men ønsker å bli sykepleier eller rørlegger, istedenfor lege eller jurist. Anonymkode: bb1ab...14a
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #2 Skrevet 2. august 2024 Om du ikke brenner for å bli lege da blir livet ditt miserabelt. Tenk hvor krevende jobben og studiene er. Og for hva? Så du skal bli fornøyd? Klipp navlestrengen. Anonymkode: e5452...3a3 37 9
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #3 Skrevet 2. august 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvordan ville du motivert til barn til videre studiegang om det ikke ønsket å «utnytte sitt potensial». For eksempel at barnet har 5,8 i snitt, men ønsker å bli sykepleier eller rørlegger, istedenfor lege eller jurist. Anonymkode: bb1ab...14a Hvordan ville du motivert din forelder til å slutte å prøve å styre livet og fremtiden din? Anonymkode: 0c0ef...abc 27 12
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #4 Skrevet 2. august 2024 Jeg har ei med høyt snitt som ble sykepleier. Hvorfor skulle jeg «motivere» henne til å bli noe annet enn det hun var motivert for? Hun er selv veldig fornøyd med eget yrkesvalg og har valg et yrke det er stort behov for. Hvorfor skulle ikke det være bra nok? Anonymkode: 5f421...c12 27 3 5
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #5 Skrevet 2. august 2024 Hvem sine ønsker skal oppfylles, dine for at du skal skryte til venner og bekjente? Anonymkode: d5e97...6aa 13 1 3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #6 Skrevet 2. august 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvordan ville du motivert til barn til videre studiegang om det ikke ønsket å «utnytte sitt potensial». For eksempel at barnet har 5,8 i snitt, men ønsker å bli sykepleier eller rørlegger, istedenfor lege eller jurist. Anonymkode: bb1ab...14a Det heter å utnytte sitt potensiale - ikke potensial. Og man kan fint gjøre det uavhengig av utdannelsesnivå. Anonymkode: 31986...92c 10
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #7 Skrevet 2. august 2024 Det er ikke motiverende å bli lege eller jurist om man ikke vil det selv. Sykepleier er faktisk å ett ganske krevende studie med mye teori, selv om lege nok er enda mer krevende. Syns man skal støtte sine barn i det de ønsker å gjøre og hjelpe de å nå sine mål. Anonymkode: c2aa7...1d8 5 4
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #8 Skrevet 2. august 2024 Tenker jo at ungene selv må få velge. Har selv et barn med veldig høyt snitt, som er utrolig skoleflink og kan bli akkurat hva han vil. Men f.eks lege kan han overhodet ikke tenke seg. Da kan jo ikke vi som foreldre prøve å overtale han til det? De må få velge det de tenker de kan trives i, helt uavhengig av om de bruker sitt studiepotensiale eller ei. Selv ble jeg presset til å utnytte mitt "skolesmarte" hode, for jeg var alt for smart til å bare ha en kortere utdannelse. (Av rådgiverne på skolen) Resultatet ble at jeg ikke trivdes med utdannelsen jeg tok, og da hadde jobb jeg ikke trivdes med.. Og det er atskillig verre enn om jeg tok en utdannelse jeg "var for smart til", men hadde lyst til... Anonymkode: ab37a...75f 4 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #9 Skrevet 2. august 2024 Høres ut som det er for sent å velge yrkesfag, så drømmen om å bli rørlegger er uoppnåelig. Jeg ville ikke en gang prøvd å få et av mine barn til å ikke velge et håndverk. De kan senere gå videre i akademia hvis det er ønskelig. Men sykepleier ville jeg advart mot, altfor mye sutring, klaging og konflikter. Ellers ville jeg bare respektert valget de tar. Anonymkode: 00614...796
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #10 Skrevet 2. august 2024 Det finnest mange foreldre som har barn som ruser seg, sliter psykisk og blir uføre. Å bli sjukepleiar er "fancy" nok. Viktig jobb! Anonymkode: 4c8e5...bfc 5
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #11 Skrevet 2. august 2024 Jeg ville frarådet på det sterkeste å bli sykepleier i hvert fall. Anonymkode: 30a02...807 1
Grüner Skrevet 2. august 2024 #12 Skrevet 2. august 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvordan ville du motivert til barn til videre studiegang om det ikke ønsket å «utnytte sitt potensial». For eksempel at barnet har 5,8 i snitt, men ønsker å bli sykepleier eller rørlegger, istedenfor lege eller jurist. Anonymkode: bb1ab...14a Jeg spyr sånne folk som deg 🤮som bare tenker prestisje og status og ser ned på folk med lavere status, og som i tillegg prøver å presse sine overfladiske holdninger over på barna sine. På tide å begynne å bli en god forelder og støtte dem i deres liv i stedet for å bruke barna sine som en penisforlenger for seg selv. La barnet ditt studere det hen vil og jobbe med det hen vil og støtt hen i valget, selv om det ikke er den penisforlengeren i hvit frakk eller blå skjorte du helst hadde sett for deg! 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #13 Skrevet 2. august 2024 Nei det la jeg meg ikke borti gitt. Så lenge dem er fornøyd selv så er det viktigst. Anonymkode: 377ce...2d6 2
Kassettspiller Skrevet 2. august 2024 #14 Skrevet 2. august 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hvordan ville du motivert til barn til videre studiegang om det ikke ønsket å «utnytte sitt potensial». For eksempel at barnet har 5,8 i snitt, men ønsker å bli sykepleier eller rørlegger, istedenfor lege eller jurist. Anonymkode: bb1ab...14a 5,8 i snitt fra ungdomsskolen eller videregående? 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #15 Skrevet 2. august 2024 Jeg ville motivert barnet til å ta den utdannelsen han selv ønsker. Hvis barnet lar foreldrene styre utdanningsvalget, har noe slått feil i oppdragelsen. Anonymkode: 17e92...f95 4
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #16 Skrevet 2. august 2024 Har en datter som kunne blitt "hva hun ville", gikk ut av videregående med nesten bare 6'ere. Hun valgte å ta et friår for å jobbe og finne ut av hva hun skulle gjøre. Hun elsket jobben og arbeidsmiljøet så godt at hun aldri gikk videre. Begynner å bli noen år siden, men hun stortrives fremdeles og tror hun har funnet sin plass. Jeg er SÅ stolt av at hun tok et valg som passet henne, og ikke lot karakterene eller forventningspress styre livet. Og som mor er det ingenting som er bedre enn å se barnet sitt trives og har det bra med de valgene det har tatt! Og det er jo aldri forsent å utdanne seg hvis hun skulle ombestemme seg på et senere tidspunkt. Anonymkode: 2926e...4a1 7 1 3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #17 Skrevet 2. august 2024 Jeg forstår utgangspunktet ditt. Jeg har også en veldig smart gutt og har et ønske om at han skal ta en høyere utdannelse. Jeg forteller han om forskjellige muligheter. Men valget må være hundre prosent hans eget. Jeg var også veldig skoleflink og valgte et yrke uten alt for høy lønn og anseelse. Men jeg elsket det. Beste valget i mitt liv. Du som forelder kan bare informere, ikke presse eller prøve å påvirke Anonymkode: 920f9...edf 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #18 Skrevet 2. august 2024 Hadde aldri gjort noe. Det absolutt viktigste som er når det kommer til en jobb, er å trives med det man gjør. Om det er sykepleier eller rørlegger er det mye bedre enn å presse seg til å bli lege eller jurist, og hate hele studieløpet og ikke minst hate jobben man blir stuck med livet ut. Det gir ikke mening å presse noen til en utdanning de ikke ønsker og er motivert for. Vi trenger gode folk til alle yrker. Anonymkode: 9b951...e2b 3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #19 Skrevet 2. august 2024 Snakk med ungen om hvor mye økonomi egentlig betyr for frihet og selvbestemmelse i livet. Anonymkode: 27d14...e89 1 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #20 Skrevet 2. august 2024 Selvsagt må barnet få studere den han/hun vil. Men å få 5,8 i snitt krever jo ganske mye jobbing med skolearbeidet for de fleste. Så på en måte har man brukt mye tid og krefter på å oppnå karakterer som man egentlig ikke har bruk for. Aner ikke hva poenggrensen er for å komme inn på sykepleierstudiet er, men rørlegger er jo ett yrkesfag man utdanner seg til på VGS, vet ikke hvor mye karakterer har å si for å komme inn på den linjen? Anonymkode: 16f81...29c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå