Gå til innhold

Skru opp ting i fugene til flisene på badet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Nå må jeg ha det inn med teskje her (og la meg bare få si at jeg vet bare såvidt forskjellen på en spiker og en skrue). Jeg skal henge opp holderen til et dusjhode i fugen mellom to fliser. Må jeg ha noe spesialutstyr eller vil det holde å bruke drillen fra bosch som alle har? Og hvilken skruestørrelse må jeg ha for at den skal holde seg der? Må man ha noe form for forsterker eller kan man bare ta skruen rett inni fugen?

:thankyou:

Anonymkode: 41f3f...48f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du vil punktere membranen inne i dusjen? 

Du bør kontakte noen som kan borre i flis og tette det ordentlig. Ikke begynn hjemmefikser karrieren med å ødelegge fliser inne i dusjen. 

Anonymkode: 0d9de...0fb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du vil punktere membranen inne i dusjen? 

Du bør kontakte noen som kan borre i flis og tette det ordentlig. Ikke begynn hjemmefikser karrieren med å ødelegge fliser inne i dusjen. 

Blir den punktert? Må man virkelig leie inn fagfolk for å skru en skrue?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Blir den punktert? Må man virkelig leie inn fagfolk for å skru en skrue?

Ja membranen punkteres, du må i veggen bak for å få feste, fugen holder ikke noe.
Inne i dusjen, når det er borring i flis og du selv anser deg på nivå «såvidt forskjell på spiker og skrue»  så ja, få noen som kan det. Det blir fort mye dyrere å fikse veggen.

eventuelt kjøp en holder som limes opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger et flisbor i riktig størrelse samt silikon. Bor bare gjennom fugen, ikke inn i treverket bak. Så fyller du hullet godt med silikon før skruen skrus i. 

Holderen til dusjhodet får nok ikke den helt store vannbelastningen uansett, de fleste har dusjhodet vendt nedover ;)

Flisbor får du billig på f.eks Biltema eller Jula. Jeg tipper 4mm er riktig dimensjon, maks 5mm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (4 minutter siden):

Du trenger et flisbor i riktig størrelse samt silikon. Bor bare gjennom fugen, ikke inn i treverket bak. Så fyller du hullet godt med silikon før skruen skrus i. 

Holderen til dusjhodet får nok ikke den helt store vannbelastningen uansett, de fleste har dusjhodet vendt nedover ;)

Flisbor får du billig på f.eks Biltema eller Jula. Jeg tipper 4mm er riktig dimensjon, maks 5mm. 

Husk at det ofte er vannrør inne i veggen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trøndere1 skrev (9 timer siden):

Husk at det ofte er vannrør inne i veggen. 

Derfor skal man kun bore gjennom fuge eller flis, ikke videre inn. Og man bruker skruer som er passe lange, ikke alt for lange. Rør i vegg er enten PEX rør-i-rør eller kobber, ingen av de tar skade før man virkelig skrur hardt i de. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (6 timer siden):

Derfor skal man kun bore gjennom fuge eller flis, ikke videre inn. Og man bruker skruer som er passe lange, ikke alt for lange. Rør i vegg er enten PEX rør-i-rør eller kobber, ingen av de tar skade før man virkelig skrur hardt i de. 

Jeg vet det og du vet det men det var ting som kunne tyde på at ikke alle vet det. 😀😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skal henge opp elfa på flis. Er det innenfor å få fagmann til å henge opp bære listen, eller er dette noe man burde klare selv? 

Anonymkode: 14931...3fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trøndere1 skrev (6 timer siden):

Jeg vet det og du vet det men det var ting som kunne tyde på at ikke alle vet det. 😀😀

Eyyy, jeg har innrømmet at jeg ikke er noe fagfolk, akkurat😂

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg skal henge opp elfa på flis. Er det innenfor å få fagmann til å henge opp bære listen, eller er dette noe man burde klare selv? 

Anonymkode: 14931...3fb

Jeg tipper det blir samme konklusjon som svarene på spørsmålet mitt, vi må visst inn med fagmannen😅 kan ikke risikere å punktere membranen, si😂 ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...