Gå til innhold

Når mat/ frukt/snop settes på bordet

Gjest Piperen
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Men da må du bare kjøpe inn mer.

Har en sånn i familien her og. Og har vi kake, selv om vi bare har en kake, så kan han ha spist halvparten så raskt at alle ikke rekker å få en bit. Så har jo bare blitt til, at vi må bake dobbelt opp, og ha dobbelt opp med snop kommer han.

Anonymkode: 4daa9...c82

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ronja Røverdatter? Var hun ivrig på godteri?

Anonymkode: 3e879...713

10 år gammel tråd, faktisk:

Anonymkode: c369d...d04

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ronja? Har du blitt voksen? 
La nå svigerdatteren din spise! Ikke sett frem mer enn du "tåler" at blir spist opp. 

Anonymkode: 04e7f...359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (På 2.8.2024 den 23.12):

«Lei deg»! Hvorfor det?

Kansje hun er emosjonelt knyttet til kaker og når de forsvinner så savner hun dem. Litt som gode venner. 

Anonymkode: 4dd41...a51

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.8.2024 den 4.47):

Det er jo ikke vanlig eller normalt at voksne tømmer fat eller skåler med snop, kaker eller frukt, så her er det et problem i form av en slags spiseforstyrrelse eller "grådighet". Vet ikke om dere får gjort så mye med det, men prøv å ta det høflig opp med sönnen hvis dere er bekymret mtp overvekt eller spisepf.

Syns du får rare svar i tråden her!

Anonymkode: 5ebdb...6c4

Rare svar? Det er 4 sider med konsensus om at ts overreagerer. Det er også helt tydelig overreaksjon i beskrivelsen av situasjonen. Det som beskrives er fysisk umulig så lenge vi bare har to armer og én munn. Svigerdatter kan umulig tømme flere skåler med chips, nøtter, frukt, sjokolade, osv. før andre rekker å forsyne seg, med mindre de andre sitter å ser på i 40 min før de begynner å grine fordi de ikke har fått noe. 

Anonymkode: 13cc8...e06

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Men da må du bare kjøpe inn mer.

Har en sånn i familien her og. Og har vi kake, selv om vi bare har en kake, så kan han ha spist halvparten så raskt at alle ikke rekker å få en bit. Så har jo bare blitt til, at vi må bake dobbelt opp, og ha dobbelt opp med snop kommer han.

Anonymkode: 4daa9...c82

Hvordan foregår dette egentlig? 

Når jeg får servert kake er jeg vant til at fatet sendes rundt, slik at alle tar en bit hver. Da er det umulig for en person å forsyne seg med mer enn én bit før fatet har vært rundt. Etter det er det mer fritt fram og det går an å grabbe til seg resten, men alle får i det minste en bit.

Anonymkode: acc3c...a3a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig synes jeg det er en uting med de som kaster seg over skåler og sluker innholdet. Holder jo på å lære 5 åringen om at det ikke er slikt man gjør, er i mine øyne mangel på manerer.

Samtidig, så har man jo større takhøyde overfor familie/nære. Om det er noen jeg til vanlig synes er ålreit, så hadde jeg jo bare tenkt at «idag kommer xxx så da får jeg kjøpe inn litt ekstra snacks». Og snacksen trenger jo ikke stå på bordet når gjestene kommer. Det går helt fint å først sette det på bordet etter middagen, når du selv er klar til å sette deg ned. Om hun fysisk skal klare å både tømme nøtter, potetgull og sjokolade innen du har rukket å sette deg ned, så må det jo ha stått på bordet i utgangspunktet.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.8.2024 den 0.57):

Du skiver at hun er så sjenert, men at hun snakker på innpust og utpust? Da tenker jeg hun er veldig fortrolig med dere (dette er positivt) og at du skal ta det som at hun har mye tillit til dere. La henne spise.

Anonymkode: abffb...10c

Mens hun spiser opp 4 skåler nøtter og godis😂 For ei dame:popcorn:

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thndrcnt

Finn ut hva hun IKKE liker og sett frem det i stedet 😄 Ellers bare sett frem mengden du syns det er akseptabelt at blir oppspist og ikke sett frem mer etter det. Ha nøtter som må knekkes så begrenser det seg jo hvor mye en klarer å spise. Rar problemstilling som jeg ikke har vert borte i siden storebror hadde en stedatter som i alderen 4-12 slukte i seg så mye hun klarte av det som ble satt frem (viste seg å være sosiopat/psykopat lol)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten digresjon, men jeg tar den med uansett. Jeg pleide å kjenne ei som hadde sammensatte spiseforstyrrelser/innleggelser og stortrøbbel med seg selv, inntak, kropp og folk, men hos meg visste hun at hun kunne "kose seg" som hun ville og kaste opp en stund etterpå. Jeg visste det var som det var og lot henne gjøre det hun måtte. Hun koste seg i frihet, uten stygge blikk. Jeg tok henne som hun var. Syk, men ei hyggelig dame som jeg likte. 

Kjøp ekstra til svigerdatter, trådstarter. Gjem bort det du vil ha for deg selv. Å bli lei seg fører ikke til noe godt. Nå vet du at hun er sånn. Ta hensyn til det og hun trives jo, så la det bli med det. SMIL! :nigo: 

Anonymkode: fec2e...e18

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.8.2024 den 4.47):

Det er jo ikke vanlig eller normalt at voksne tømmer fat eller skåler med snop, kaker eller frukt, så her er det et problem i form av en slags spiseforstyrrelse eller "grådighet". Vet ikke om dere får gjort så mye med det, men prøv å ta det høflig opp med sönnen hvis dere er bekymret mtp overvekt eller spisepf.

Syns du får rare svar i tråden her!

Anonymkode: 5ebdb...6c4

Nettopp, dette lærte man som barn at var lite heldig oppførsel. 
Jeg mener sønnen burde sett dette og diskret tatt opp med kona si. Jeg hadde blitt flau om samboer gjorde dette hos min familie. 
Mulig hun fikk lite godteri som barn og kastet seg over når først fikk noe, burde allikevel ha lært seg kontroll som voksen. 
Fra en annen kultur kanskje? 

Anonymkode: 4f5d0...361

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om hun gjør dette hjemme også siden sønnen ikke reagerer. 
Må jo mangle litt sosial intelligens med slik oppførsel. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun liker sukker bedre enn salt mat da. Mange som henne 😊

Anonymkode: 597c8...216

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hun liker sukker bedre enn salt mat da. Mange som henne 😊

Anonymkode: 597c8...216

Dette handler vel ikke om hva hun liker, men om manglende sosial intelligens. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.8.2024 den 23.23):

Ok.

Så du har en svigerdatter som er «nydelig» når hun redd og uten bistand eller annet fra dere sitter der og knapt tør spise. (Da oppfører hun seg korrekt kuet, eller hva mener du?!)

Men når hun forsyner seg av ting satt på bordet for at folk - skal forsyne seg - da gjør hun deg «på gråten»? Fordi hun da ikke oppfører seg som en pisket hund?

Jeg ville heller uroet meg for hvorfor hun til vanlig er kuet. Er det slik du har lært din sønn å behandle sine likeverdige partnere?

Anonymkode: 983ab...b3d

Som fanden leser bibelen...

Anonymkode: eeaef...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi deler godteriet opp i flere skåler. Det varer lengre da (og vi er flere "gribber" her i hus).

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Piperen skrev (På 2.8.2024 den 22.48):

Vi har en nydelig og ganske så sjenert svigerdatter. Hun forsyner seg forsiktig av maten når de er å spiser middag, og det er uansett også når vi spiser ute. Men setter vi frem snop/ mat/ kaker/frukt osv på bordet så er det som om en annen person kommer frem, vi blir like satt ut hver gang. Og det er ikke sånn at det er mangel av det hos de selv heller men det skjer hver eneste gang. Hun hiver seg over det( hvis dere forstår meg) og før vi rekker å snu oss så er det mye vekk eller tomt. Og jeg kjenner at jeg blir litt lei meg rett og slett. 
Sønnen vår blir litt satt ut selv, og vi vet ikke helt hvordan vi skal gripe det ann. Klart vi kan takle det men det er bare så uendelig kjedelig. Og fyller vi på så tømmes det fortsatt. Noen råd?

Server helt vanlige mengder søte saker, og pass forøvrig dine egne saker. Du har ikke noe med det. 

Det er veldig sært av deg å bli lei deg. Hvorfor blir du lei deg? det er jo helt rart. Og det er ikke noe du har med å diskutere med din sønn heller. Han må få slippe å baktale kjæresten sin sammen med mor.

Anonymkode: 58252...ce8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Kansje hun er emosjonelt knyttet til kaker og når de forsvinner så savner hun dem. Litt som gode venner. 

Anonymkode: 4dd41...a51

Det skjer med meg med pepperkakene i julen! Jeg deler ikke med noen.

Anonymkode: 3e879...713

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til alle andre så forstår jeg deg veldig godt! Det er utrolig frekt..

Anonymkode: 74afc...aa0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne vært meg dette , men hadde jeg vist at noen kan reagere med og prate om meg at jeg hiver meg over det hadde jeg alldri mer rørt det som ble satt fram . Du får ingen medynk av meg pga dette asså , slutt med og sette fram da vel om det er så ille at ho koser seg . 

Anonymkode: 1d72b...ce0

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...