Gå til innhold

Når mat/ frukt/snop settes på bordet

Gjest Piperen
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Hva har du selv tenkt å gjøre med det? Si fra eller fortsette å sette frem? 
Eller la være sette frem.. 

Anonymkode: 7cc31...7d8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Setter du det frem til pynt ell? 

Slutt å sett frem snop da! Legg frem én pinne is til hver, én kanelbole til hver. Da spiser hun nok ikke opp din! For en problemstilling, et voksent menneske burde klare å ressonere seg frem til løsninger selv  og ikke bli lei seg for at gjester forsyner seg. 

Anonymkode: ca333...bf1

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piperen skrev (5 timer siden):

Vi har en nydelig og ganske så sjenert svigerdatter. Hun forsyner seg forsiktig av maten når de er å spiser middag, og det er uansett også når vi spiser ute. Men setter vi frem snop/ mat/ kaker/frukt osv på bordet så er det som om en annen person kommer frem, vi blir like satt ut hver gang. Og det er ikke sånn at det er mangel av det hos de selv heller men det skjer hver eneste gang. Hun hiver seg over det( hvis dere forstår meg) og før vi rekker å snu oss så er det mye vekk eller tomt. Og jeg kjenner at jeg blir litt lei meg rett og slett. 
Sønnen vår blir litt satt ut selv, og vi vet ikke helt hvordan vi skal gripe det ann. Klart vi kan takle det men det er bare så uendelig kjedelig. Og fyller vi på så tømmes det fortsatt. Noen råd?

Det er jo ikke vanlig eller normalt at voksne tømmer fat eller skåler med snop, kaker eller frukt, så her er det et problem i form av en slags spiseforstyrrelse eller "grådighet". Vet ikke om dere får gjort så mye med det, men prøv å ta det høflig opp med sönnen hvis dere er bekymret mtp overvekt eller spisepf.

Syns du får rare svar i tråden her!

Anonymkode: 5ebdb...6c4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær glad for at hun spiser. Problemet pleier å være motsatt, at gjestene ikke spiser "nok" kake. Har i hvert fall vært i nok selskaper med den eldre generasjon der de maser om at jeg må forsyne meg (igjen) av kake som ikke frister så veldig, og så må man trykke innpå for å være høflig. 

Anonymkode: c9338...aee

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg regnet med at hun rett og slett er veldig glad i mat i skåler på bordet, og syns det er ekstra godt med ting som serveres slik. Og så forsøkt å tenke at jaja, sånn er det. For meg ville det ikke vært så dumt eller plagsomt at jeg hadde tatt det opp med henne i hvert fall. 

Det kan sikkert være ting som ligger til bunn, spiseforstyrrelser, kresenhet, lett for å få lavt blodsukker. Jeg hadde et forstyrret forhold til mat da jeg var tenåring, og da hendte det jeg gikk amok i godteskåler og fruktfat. Men det var ikke hver gang, alltid da. Det var fordi jeg nesten ikke spiste noe til måltider, og så klarte jeg plutselig ikke å stoppe når skåla stod på bordet og jeg først hadde tatt en bit. Sannsynligvis er ikke det heller grunnen her. Men spiser hun påfallende lite til måltider, kan det jo være noe sånt også.

Om det er den ene lille tingen som en syns er problematisk med svigerdatteren, og en ellers liker henne veldig godt, så tenker jeg det er lurt å bare se gjennom fingrene med det. Og heller tenke på det som en litt pussig sak med henne, samt huske å ikke legge alt favorittsnopet sitt i en skål nær henne når en har lyst på det selv. 

Anonymkode: 33eda...80a

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske så sjenert, men snakker på innpust og utpust? Bestem deg.

At du synes det er uendelig kjedelig at hun spiser det du selv har valgt å sette frem synes jeg er veldig spesielt. Ikke sett frem ting du har en så emosjonell tilknytning til. Er det noe du har lyst på selv så får du spare på det til etter besøket har gått. Dette virket veldig lite raust. 

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da får du ha noe snop i skapet som du sparer til svigerdatter har dratt. Da kan du kose deg i fred og slippe å bli så lei deg. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lost little girl skrev (1 time siden):

Da får du ha noe snop i skapet som du sparer til svigerdatter har dratt. Da kan du kose deg i fred og slippe å bli så lei deg. 

Trøstespise rett og slett😅

Anonymkode: ecf08...cb1

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Trøstespise rett og slett😅

Anonymkode: ecf08...cb1

Ja, rett og slett trøstespise litt når den frekke svigerdatteren har dratt😆

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo ut som litt spesiell oppførsel, jeg ville stusset litt over en voksen som hev seg over godteskålene så ukontrollert. Men det er også relativt sært (hvis man er eldre enn ti) å bli lei seg og på gråten over at andre spiser opp alt godteriet... Hvis dette er et så stort problem for deg, får du legge til side litt til deg selv og ellers tenke litt på hva som er verdt å bruke energi på i livet. Det er lettere for deg å endre egne reaksjoner enn hennes oppførsel. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du blir lei deg over at gjester forsyner seg av det du setter frem, burde du slutte å servere dem. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Javel da er jeg en surpomp da. Det der var aldri spesielt morsomt :) 

Anonymkode: c369d...d04

Ronja Røverdatter? Var hun ivrig på godteri?

Anonymkode: 3e879...713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS har slettet  seg, ble hun fornærmet tro, siden ingen var enig med henne.?

Hun ligger nok i en krok og gråter, nå...

Anonymkode: 58d4b...948

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Piperen skrev (15 timer siden):

Okay. Å skrive fra mobil på jobb er nok dumt men prøver på nytt. Det er de selv som velger hva vi skal ha til middag, og de som velger hvor vi skal spise. Min sønn har vært sammen med hun i 2 år og gift i 1 av de 2 årene. Hun var sånn fra vi traff henne, så det med at min sønn har kuet henne er bullshit…..

Når jeg sier spiser opp alt så er det ikke bokstavelig med hun hiver seg over det som er. Vi setter frem 2-4 ulike nøtte typer, ulike typer sjokolade og potetgull.  Og da er det ikke litt fra posene.
Jeg kan sette frem noe og når jeg henter mer så ser jeg at hun sitter konstant over det jeg har satt frem. 
Jeg blir lei meg for at jeg sjelden rekker å smake selv, klart jeg kan forsyne meg før jeg tar å setter på bordet men det er jo noe med å sitte sammen. 

Men hvis dette skjer hver gang så er det vel bare å kjøpe fire poser potetgull, 3 poser peanøtter, 2 poser cashewnøtter, 3 poser pecannøtter, to poser daim og tre poser smash, så nekter jeg å tro at svigerdatter rekker å spise ALT SAMMEN før du får satt deg ned. 

Anonymkode: bb596...403

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hyggelig svigerdatter som forsyner seg litt for mye av godsakene er vel ikke så ille? Vær glad for at hun trives så godt og føler seg trygg nok til å forsyne seg, hun kunne jo også sittet stille og beskjeden i en krok..

Anonymkode: b2acd...390

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råd:

Enten setter dere fram mer godteri, eller dere lar være å sette fram godteri.

Sett fram frukt/fruktsalat, te og kaffe. Det holder i massevis. Ingen trenger godteri, snacks og chips vær gang de er på besøk hos noen.

Anonymkode: a45d7...b29

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Råd:

Enten setter dere fram mer godteri, eller dere lar være å sette fram godteri.

Sett fram frukt/fruktsalat, te og kaffe. Det holder i massevis. Ingen trenger godteri, snacks og chips vær gang de er på besøk hos noen.

Hun spiser visst opp all frukt også - jeg ser det for meg, ts setter frem en skål med 24 klementiner eller 9 epler og svigerdatteren bare glefser i seg alt på 11 sekunder før ts rekker å sette seg 😝

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun spiser visst opp all frukt også - jeg ser det for meg, ts setter frem en skål med 24 klementiner eller 9 epler og svigerdatteren bare glefser i seg alt på 11 sekunder før ts rekker å sette seg 😝

😂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Får prøve med sitroner da :) 

Anonymkode: 7adbf...22b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ronja Røverdatter? Var hun ivrig på godteri?

Anonymkode: 3e879...713

Var bare en hauggammel tråd for en mannsalder siden hvor trådstarter hadde en venninne som het Ronja som hadde godteri i veska hver gang de var sammen, og så ble de sure og spurte henne «haaar du godtesnop, Ronja?». Og folk i tråden syntes det var utrolig morsomt, og så er det noen som henger en del på dette forumet som nevner det igjen og igjen hver gang noen oppretter en tråd om folk som spiser godteri🤷🏽‍♀️ 

Anonymkode: c369d...d04

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...