Gå til innhold

Når gjestene blir sittende halve natten og jeg må tidlig opp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har et vennepar vi treffer ca 1-2 ganger i mnd. Vi treffes stort sett hos oss da vi har små barn som skal legges, mens de har ungdommer. De er koselige, tar med både mat og drikke på eget initiativ, veldig fine å prate med, men..de går jo ikke hjem igjen før langt på natt. 

Eks fra sist gang kom de i 16 tiden, og da hadde jeg sagt at det passet veldig fint, for da får vi noen fine timer sammen før jeg må ta kvelden i 23 tiden. Har to små barn som starter dagen før kl 06, og i tillegg er våken på natten. Mannen min tar de oftest på natten og jeg tar morgenen siden jeg likevel ikke klarer å sovne igjen når jeg først er vekket.

Saken er at de ble sittende, kl 23 sa jeg at nå nærmer det seg kvelden her, jeg skal snart opp igjen. Så får jeg til svar fra de "det er ok, sov godt, gleder oss til neste treff", så snakket de videre med mannen min. Jeg gikk og la meg, men syntes det er skikkelig ubehagelig å gå til sengs mens gjestene fortsatt sitter. Men jeg trenger de timene før det er full rulle igjen neste morgen. 

Hva tenker dere? Burde jeg holdt meg våken sidene de var hos oss? Jeg må si jeg vegrer meg litt for å invitere på nytt kveldsbesøk (som egentlig startet på ettermiddagen), mens mannen min syntes det er helt innafor at jeg legger meg når han likevel sitter og koser seg med besøk. De gikk forsåvidt hjem kl 03 på natten, men kunne sove lenge neste morgen 

Anonymkode: 947cd...d46

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker at din mann burde tatt initiativ til å takke for kvelden og geleide dem ut. 

  • Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig og uhøflig å sitte så lenge, men må de ikke opp på jobb selv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en fredagskveld, så de hadde fri neste dag. Sa det til mannen min neste morgen at han absolutt burde tatt initiativ til å avslutte kvelden, men han er også en natterangler og syntes det var helt greit at de ble sittende..

Ts

Anonymkode: 947cd...d46

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er snakk om dårlig sosiale antenner å ikke ta hintet om å dra hjem når den ene vertinnen/verten går og legger seg fordi vedkommende skal tidlig opp på jobb. 

Jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet for å legge deg, de bør ha dårlig samvittighet for å sitte opp til 03 å potensielt forstyrre deg fra å kunne sove. 

Og mannen din og deg bør avklare dette på forhånd, hvordan dere skal løse det ved en annen anledning. 

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er litt uklar på om dette er noe som skjer hver gang eller bare nå sist?

Anonymkode: 0b3f7...367

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge de ikke forstyrret deg med støy og mannen din gjerne fortsatte kvelden, ser jeg egentlig ikke helt problemet. Du fikk søvnen din, de andre fikk en hyggelig kveld - alle burde være glade. Som gjest ville jeg ikke reagert på at du gikk og la deg, men jeg ville ikke tenkt på at jeg burde ta initiativ til å avslutte kvelden når den andre halvdelen av vertskapet tydeligvis var klar for å fortsette. 

  • Liker 31
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt innenfor at du går og legger deg. Du ga beskjed på forhånd at du måtte legge deg 23, så det er ikke uhøflig. 

Men, når mannen din viser de at det er helt greit at de blir lengre og selv ikke hadde problemer med at de ble sittende, så er det heller ikke uhøflig av venneparet å bli. 

Her er det du og mannen som må bli enige på forhånd. Enten kan han bli sittende med de om han ønsker, og du legger deg når du må uten å føle på dårlig samvittighet, eller så står dere sammen om at besøket er over kl. 23 (eller klokkeslettet dere bestemmer sammen). Da er dere sammen om å avslutte kvelden, si god natt til besøket og hjelpe de ut døra.

 

 

Anonymkode: 5368b...11c

  • Liker 23
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du er litt uklar på om dette er noe som skjer hver gang eller bare nå sist?

Anonymkode: 0b3f7...367

Det sitter lenge stort sett hver gang, men jeg pleier å holde meg våken. Denne gangen gikk jeg å la meg for jeg orker ikke en dag etter bare 3-4 timer søvn og to små barn som trenger oss hele dagen.

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt hva problemet egentlig er? Mannen var fornøyd, gjestene var fornøyde og du fikk sove.

Anonymkode: 0a2a0...c77

  • Liker 20
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også legge meg før gjestene har gått, ser ikke problemet med det. Mannen min legger seg også hvis jeg har venninner her. Da står den andre opp med barna 

Anonymkode: e0e33...426

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe galt i å legge seg. Men synes det er underlig at de ikke tar hintet. Det er voldsomt lenge å være på besøk hos andre (sælig småbarsforeldre) i nesten 12 timer...... Hadde nok sagt tydeligere fra neste gang og/eller involvert mannen i dette. Selv synes jeg det må være greit å i bekjed til gjester at det er slutt for kvelden.

Anonymkode: 50e72...f21

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymbruker4321 skrev (4 minutter siden):

Det sitter lenge stort sett hver gang, men jeg pleier å holde meg våken. Denne gangen gikk jeg å la meg for jeg orker ikke en dag etter bare 3-4 timer søvn og to små barn som trenger oss hele dagen.

Men er ikke det helt greit at du gikk å la deg da? Om mannen din vil sitte lengre oppe, så er jo også det helt greit. Mannen din klarer vel å si at han også vil legge seg, om han ønsker det? Eller er det sånn at dere ikke tørr å si i fra at dere må legge dere? 

Anonymkode: eb6fe...f37

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ikke noe galt i å legge seg. Men synes det er underlig at de ikke tar hintet. Det er voldsomt lenge å være på besøk hos andre (sælig småbarsforeldre) i nesten 12 timer...... Hadde nok sagt tydeligere fra neste gang og/eller involvert mannen i dette. Selv synes jeg det må være greit å i bekjed til gjester at det er slutt for kvelden.

Anonymkode: 50e72...f21

De tok vel hintet fra mannen om at de var hjertelig velkommen til å sitte lengre siden han ikke hadde noe problem med det. Om ts ikke ønsker at mannen skal sitte med venner etter at hun har lagt seg, er det noe hun og mannen må oppklare på forhånd

Anonymkode: 5368b...11c

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besøk i nesten 12 timer?! Mareritt, hadde klikka.

Anonymkode: 657a0...40e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge mannen din gjerne vil at de skal bli sittende - og signaliserer dette - synes jeg ikke det er rart at de blir. Jeg synes også det er helt greit at du legger deg da :)

Anonymkode: 1c4b3...cbe

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mannen din må jo bli helt gåen hvis han ikke la seg før i 3-tida, og skulle ha barna alene siden du skulle på jobb? Greit å like å være oppe sent, men det høres ut som en veldig dårlig plan å ha besøk så lenge i slike tilfeller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen merkelige issues med at jeg føler meg ikke rolig/komfortabel med andre i hus som sitter opp lenger og så skal dra så jeg og mannen er blitt enige om at når jeg bryter opp, så gjør han det samme. Dette er heldigvis en sjelden gang at skjer og fungerer fint for ham også. 

Finn en løsning som passer for dere og få med mannen på det. 

Anonymkode: 5e9a7...27f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt greit å gå og legge seg, du hadde jo sagt fra på forhånd. Du behøver ikke ha noen dårlig samvittighet. Jeg synes det virker som om alle fikk det de ønsket seg. Du ville ha søvn og de andre ville rangle videre. Da er alt vel, egentlig.

Anonymkode: ec567...c74

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er helt greit å gå og legge seg, du hadde jo sagt fra på forhånd. Du behøver ikke ha noen dårlig samvittighet. Jeg synes det virker som om alle fikk det de ønsket seg. Du ville ha søvn og de andre ville rangle videre. Da er alt vel, egentlig.

Anonymkode: ec567...c74

Dette tenker jeg også. Alle forstår at andre trenger søvn. Ts tar ansvar for seg selv og de andre for seg.. Ser ingen problemer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...