Gå til innhold

Hoarding - hvor går grensen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en bekjent jeg mener har sterke hoarder tendenser, men hva er skillet mellom det å bare like masse ting og samle på ting og det å faktisk være en hoarder?

Er hoarding en sykdom? 

 

Anonymkode: d2dec...17c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at hvis man ikke klarer å kaste ting - selv ikke søpla, og samlingen går utover boligen, at man ikke har verken interesse eller plass til å rengjøre boligen. Det er ingen ledige plasser man kan sitte, ikke en tom/ ren overflate. 

Ja, jeg har sett for mye på Hoarding på Tv :fnise:

Anonymkode: b150f...419

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann er hoarder selv om han ikke har huset fullt av søppel. Han hoarder fine ting, og dyre klær og sko. 

Grensa går ved å ikke ha kontroll og skaffe,seg stadig mer selv om det gir økonomiske/praktiske/sosiale negative konsekvenser. Kanskje annet også. Det har kontroll over deg, du har ikke kontroll over det  

Min mann klarer å kaste ting. Det han ikke klarer er å ikke kjøpe nye ting. Stadig nye ting, langt utover hva vi egentlig har plass til. 

Anonymkode: 5bbc1...07f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hoarding er en sykdom 

Ja det er stor forskjell mellom å like og ha  masse ting og hoarding.

En minimalist vil alltid mene en maksimalist er en hoarder men det vil ikke si at det er fakta.

"sykdomstilstand kjennetegnet ved ukritisk, overdreven lagring, oppbevaring av store mengder gjenstander, mat e.l."

 https://naob.no/ordbok/hoarding

 

Anonymkode: e5b5f...400

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja hoarding er en sykdom 

Ja det er stor forskjell mellom å like og ha  masse ting og hoarding.

En minimalist vil alltid mene en maksimalist er en hoarder men det vil ikke si at det er fakta.

"sykdomstilstand kjennetegnet ved ukritisk, overdreven lagring, oppbevaring av store mengder gjenstander, mat e.l."

 https://naob.no/ordbok/hoarding

 

Anonymkode: e5b5f...400

Ordet ukritisk synes jeg er litt misvisende i den definisjonen. Tror mange som hoarder er veldig selvkritiske og har mye skam rundt dette, men de klarer likevel ikke slutte. Ikke mer enn en spillegal eller en alkoholiker bare kan slutte med sin avhengighet, selv etter at de har innsett at det er ødeleggende for livet. 

Ukontrollert hadde vært et bedre ord. 

Anonymkode: 5bbc1...07f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å stadig kjøpe ting man ikke har bruk for. Aldri klare å takke nei til gratis ting. Når man skaffer mer ting enn man har plass til, og gjerne flere av hver ting. Dvs ting man vanligvis trenger bare en av. Ting står i stabler og har ikke en naturlig plass.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg tenker at hvis man ikke klarer å kaste ting - selv ikke søpla, og samlingen går utover boligen, at man ikke har verken interesse eller plass til å rengjøre boligen. Det er ingen ledige plasser man kan sitte, ikke en tom/ ren overflate. 

Ja, jeg har sett for mye på Hoarding på Tv :fnise:

Anonymkode: b150f...419

Det er jo gjerne slik det ender opp etterhvert. Men det har jo en begynnelse. Kan være hoarding selv om det finnes tomme flater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Thyra skrev (2 timer siden):

Å stadig kjøpe ting man ikke har bruk for. Aldri klare å takke nei til gratis ting. Når man skaffer mer ting enn man har plass til, og gjerne flere av hver ting. Dvs ting man vanligvis trenger bare en av. Ting står i stabler og har ikke en naturlig plass.

I så fall er han hoarder. Alle flater er fylt opp med stabler av ting, mest bøker, blader, cd og dvd. Innimellom ligger tomme pizzaesker og annet søppel, klær, tomme brusbokser. Det er stier å gå på. 

Han har ikke vasket huset på flere år og det er vel egentlig ikke mulig heller, slik det ser ut. 

Anonymkode: d2dec...17c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ordet ukritisk synes jeg er litt misvisende i den definisjonen. Tror mange som hoarder er veldig selvkritiske og har mye skam rundt dette, men de klarer likevel ikke slutte. Ikke mer enn en spillegal eller en alkoholiker bare kan slutte med sin avhengighet, selv etter at de har innsett at det er ødeleggende for livet. 

Ukontrollert hadde vært et bedre ord. 

Anonymkode: 5bbc1...07f

"Ukritisk" i betydningen som blir brukt der, betyr vel at den som hoarder er ukritisk til hvilke ting han/hun tar vare på. Det er liksom ikke så nøye om det er ting som har verdi eller en form for nytte. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

I så fall er han hoarder. Alle flater er fylt opp med stabler av ting, mest bøker, blader, cd og dvd. Innimellom ligger tomme pizzaesker og annet søppel, klær, tomme brusbokser. Det er stier å gå på. 

Han har ikke vasket huset på flere år og det er vel egentlig ikke mulig heller, slik det ser ut. 

Anonymkode: d2dec...17c

«Stier» å gå på? Ikke vasket huset på flere år? Søppel som tas vare på? Absolutt en hoarder da ja. Skaff hjelp til vedkommende.

Anonymkode: 09738...165

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

«Stier» å gå på? Ikke vasket huset på flere år? Søppel som tas vare på? Absolutt en hoarder da ja. Skaff hjelp til vedkommende.

Anonymkode: 09738...165

Tror ikke han sparer på søppelet, han bare gidder ikke flytte på det. Om han spiser en sjokolade legger han papiret der han er og går videre. 

Hvordan skaffer man hjelp til en voksen mann som ikke selv mener at han har et problem? Han eier sitt eget hus og er i jobb, det er ikke sånn at jeg bare kan ta med noen og tvinge ham til å forandre seg. 

Anonymkode: d2dec...17c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer har et sånt problem, men nekter å innse det selv. Han samler på alt mulig, i store mengder og ikke noe ryddig system. Han har fullt opp hos sin mor, garasjen vår er full, garasjeloftet er fullt og det flyter på vår familiehytte. Han orker ikke å være verken i garasjen eller på garasjeloftet fordi det er så fullt og rotete. Han blir rasende dersom jeg foreslår å rydde eller å kaste noe, for det KAN være noe av verdi der😵‍💫. Han vil heller ikke at jeg skal reise på hytten for da kommer jeg til å rydde…….Jeg kaster i smug, og han merker det ikke engang. Huset får han ikke lov til å samle noe i, det nekter jeg.

Anonymkode: a241d...870

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ordet ukritisk synes jeg er litt misvisende i den definisjonen.

Tror definisjonen henviser til hva man samler på, ikke hvordan hoarderen selv oppfatter handlingene sine. Når noen ikke klarer å kaste bosset sitt, slik at det blir skadedyr i hjemmet, så viser ikke vedkommende evne til å være kritisk til hva man samler på.

Å samle på frimerker, blader, bøker, aviser osv osv, er ikke helseskadelig, men å samle på søppel, skitne tallerkener osv, det er helseskadelig og dermed ukritisk.

Anonymkode: bb1ad...ccc

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det norske ordet er hamstring. Beklager, men å skrive på en blanding av norsk og engelsk når det norske ordet fungerer like bra, er irriterende. 

Anonymkode: b9e16...66e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser for meg at det går over i sykelig hamstring når det går utover økonomi og hygiene i hjemmet. Når man mister kontrollen og ikke klarer å stoppe.

Anonymkode: b9e16...66e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det norske ordet er hamstring. Beklager, men å skrive på en blanding av norsk og engelsk når det norske ordet fungerer like bra, er irriterende. 

Anonymkode: b9e16...66e

Nei, det norske ordet er visst «samlemani». 

Anonymkode: d2dec...17c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...