Gå til innhold

Innafor å reise for å jobbe frivillig som uføretrygdet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det lov tror dere? Jeg ser for meg 0 leie ut leiligheten og være på reise ihvertfall et år. Jeg har en liten hytte jeg kan tilbringe noen uker i hvis jeg må hjem av en eller annen grunn.

Jeg er ufør pga ptsd, jeg har forsøkt og slitt med ut på å forsøke å få hjelp, men etter 4 år med å stange hodet i veggen vurderer jeg å forsøke noe annet.

Ser for meg opphold på feks et yoga senter der man .it å hjelpe til får bo der og lære yoga. Eller hjelpe til på forskjellige gårder, skoler, barnehjem osv. Oppholdene kan vare alt fra 1 til 52 uker.

Jeg har fått så mange slag i trynet de siste årene at hverdagen handler om en ting, det er p unngå triggere. Jeg blir isolert og kommer ikke videre. Har også en voldelig eks i nærområdet som begrenser bevegelsesfriheten min. Så jeg har mange grunner til å reise, men er det lov? Utenfor eu? Hvor ofte må jeg eventuelt hjem for å ikke bli meldt "utflyttet"?

Før noen skriker om trygdesvindel. Jeg har ikke tenkt å leve noe slaraffenliv, jeg ønsker meg tilbake i arbeidslivet, jeg tror det kan hjelpe meg, DPS kan ikke hjelpe meg. Og privat er ikke et alternativ pga økonomi. Jeg er 46 år og har to voksne barn, drømmen min nå er barnebarn, det kommer ikke på noen år. Da vil jeg være hjemme, ha inntekt og være så mye bestemor jeg får lov til.  

Anonymkode: 82aca...edb

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes det høres helt fantastisk ut, så lenge du alltid har muligheten for å trekke deg tilbake og få litt ro, synes jeg dette er knall. Regner ikke med at du skal plutselig jobbe 9-16 hver dag hver uke. 

Anonymkode: dba00...dff

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Så herlig plan!! Det står garantert på navs sider hva du har lov til med uføretrygd. Ellers er det sikkert aller tryggest å ringe dem på mandag, snakke med en kundebehandler.

Håper dette går i orden! ❤️

Anonymkode: 7eeb0...13d

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ser for meg opphold på feks et yoga senter der man .it å hjelpe til får bo der og lære yoga. Eller hjelpe til på forskjellige gårder, skoler, barnehjem osv. Oppholdene kan vare alt fra 1 til 52 uker.

Ja, du kan være på slikt.

Husk at reiseforsikring som oftest ikke er gyldig i mer enn tre måneder, standard forsikring altså. Om du blir borte i 12mnd eller lengre

Fra nav sine sider: https://www.nav.no/uforetrygd#utlandet

Reiser du fra Norge med planer om å oppholde deg mindre enn 12 måneder i utlandet, beholder du medlemskapet i folketrygden

Veksler du mellom å være i Norge og i utlandet, vil du miste medlemskapet om du oppholder deg i utlandet mer enn 6 måneder i to eller flere kalenderår på rad. Det er den faktiske tiden du oppholder deg i utlandet, uavhengig av hvor du er folkeregistrert, som er grunnlaget når vi vurderer om du fortsatt er medlem av folketrygden.

Hvis du under perioden med midlertidig fravær fra landet begynner å jobbe i utlandet eller på et utenlandsregistrert skip, opphører medlemskapet i folketrygden straks. Du kan lese mer om medlemskap og unntakene i folketrygdloven.

Anonymkode: 18649...69a

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spørre hvor du har funnet noe slikt?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er det lov tror dere? Jeg ser for meg 0 leie ut leiligheten og være på reise ihvertfall et år. Jeg har en liten hytte jeg kan tilbringe noen uker i hvis jeg må hjem av en eller annen grunn.

Jeg er ufør pga ptsd, jeg har forsøkt og slitt med ut på å forsøke å få hjelp, men etter 4 år med å stange hodet i veggen vurderer jeg å forsøke noe annet.

Jeg har fått så mange slag i trynet de siste årene at hverdagen handler om en ting, det er p unngå triggere. Jeg blir isolert og kommer ikke videre. Har også en voldelig eks i nærområdet som begrenser bevegelsesfriheten min. Så jeg har mange grunner til å reise, men er det lov? Utenfor eu? Hvor ofte må jeg eventuelt hjem for å ikke bli meldt "utflyttet"?

Før noen skriker om trygdesvindel. Jeg har ikke tenkt å leve noe slaraffenliv, jeg ønsker meg tilbake i arbeidslivet, jeg tror det kan hjelpe meg, DPS kan ikke hjelpe meg. Og privat er ikke et alternativ pga økonomi. Jeg er 46 år og har to voksne barn, drømmen min nå er barnebarn, det kommer ikke på noen år. Da vil jeg være hjemme, ha inntekt og være så mye bestemor jeg får lov til.  

Undersøk medlemskapet ditt i folketrygden og hva du må gjøre for å ikke miste rettigheter. 
Hva gjør du dersom du blir fysisk syk langt ute i hutaheiti? Reiseforsikringer ut over obligatoriske dager er dyrt. 
Hvordan skal du sendes hjem dersom du dør? Kister er ekstremt dyrt å få hjem fra hutaheiti, er kremasjon i utlandet ok? Urne er lettere og langt billigere for de etterlatte å få sendt hjem. 
Duhar en del å undersøke før du drømmer videre……å drømme er gratis og ofte problemfritt. 

Anonymkode: 10f8f...225

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Kan jeg spørre hvor du har funnet noe slikt?

Hittil har jeg bare sett på denne, aner egentlig ikke hva som er av tilbud der ute.

Må bare takke for oppmuntring og råd 😊 Det var utrolig hyggelig og ikke minst motiverende.

• Hjerte 2
Skrevet (endret)

Er som noen skriver over her, enten mindre enn 12 mnd ( Altså 11 mnd og 3 uker) I en jafs, eller mindre enn 6 mnd to år på rad, fra andre året og utover. 

Det finnes masse fine internasjonale forsikringer, slik som Safety Wing Etc. ( Viktig med forsikring) 

Vi må betale litt under 2000 pr mnd totalt for to. Syns ikke det er ille. 

Flott om du faktisk selv prøver ut noe som kan hjelpe, med den elendige hjelpen man får i Norge. ❤️ 

Reiser selv jeg, men ikke for å drive veldedighet da.. Bare for å slappe av og kunne spise normalt billig. Er også ufør og har samme diagnose pluss noe annet. Og mannen har sine greier. 

Vi skal være borte i nesten ett år vi også. 

Håper du får til! Lykke til ❤️

Endret av Perfume
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Undersøk medlemskapet ditt i folketrygden og hva du må gjøre for å ikke miste rettigheter. 
Hva gjør du dersom du blir fysisk syk langt ute i hutaheiti? Reiseforsikringer ut over obligatoriske dager er dyrt. 
Hvordan skal du sendes hjem dersom du dør? Kister er ekstremt dyrt å få hjem fra hutaheiti, er kremasjon i utlandet ok? Urne er lettere og langt billigere for de etterlatte å få sendt hjem. 
Duhar en del å undersøke før du drømmer videre……å drømme er gratis og ofte problemfritt. 

Er klar over det med reiseforsikring, men det er jo et fenomen som kalles backpackere, så jeg regner med det finnes en løsning på det. Som også dekker død. Har uansett en livsforsikring fra jeg var i jobb som er på rundt en million uansett hva, hvor jeg dør. Jeg har også en delvis nedbetalt bolig, arvet hytte. Jeg har jo også inntekt. Jeg hadde en bra jobb og tjente godt så jeg har vel vært "heldig" sånn sett. Veldig mange med min bakgrunn har ikke greid å komme seg i jobb, eller utdanning og lever ekstremt trangt. Jeg var heldig å taklet sykdommen lenge.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hittil har jeg bare sett på denne, aner egentlig ikke hva som er av tilbud der ute.

Må bare takke for oppmuntring og råd 😊 Det var utrolig hyggelig og ikke minst motiverende.

https://www.worldpackers.com/

Glemte link

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

https://www.worldpackers.com/

Glemte link

Tusen takk! Mye spennende der :D

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan jo bli en form for arbeidstrening og noe å putte på cven din! Mange viktige innspill fra andre her. Anbefaler også å sørge for at du har planlagt hvordan du skal håndtere helsa di ut fra de problemene du har - enten det er fysisk eller psykisk. Bruk året til å gjøre noe som føles meningsfullt, samtidig som du jobber med deg selv og finner en måte å ivareta helsen din! Lykke til!

Anonymkode: b8364...88b

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vær obs på at utleien kan bli regnet som inntekt, og det kan gi avkorting i trygda di. Har ikke satt meg inn i reglene på akkurat det der, men er ufør og det har vært mye mas om hva som er inntekt og hvor mye jeg kan tjene. Lett å få seg en smell hvis en ikke er 110% sikker på at det er etter reglene til NAV.

Anonymkode: 0d9d9...5ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Perfume skrev (21 minutter siden):

Er som noen skriver over her, enten mindre enn 12 mnd ( Altså 11 mnd og 3 uker) I en jafs, eller mindre enn 6 mnd to år på rad, fra andre året og utover. 

Det finnes masse fine internasjonale forsikringer, slik som Safety Wing Etc. ( Viktig med forsikring) 

Vi må betale litt under 2000 pr mnd totalt for to. Syns ikke det er ille. 

Flott om du faktisk selv prøver ut noe som kan hjelpe, med den elendige hjelpen man får i Norge. ❤️ 

Reiser selv jeg, men ikke for å drive veldedighet da.. Bare for å slappe av og kunne spise normalt billig. Er også ufør og har samme diagnose pluss noe annet. Og mannen har sine greier. 

Vi skal være borte i nesten ett år vi også. 

Håper du får til! Lykke til ❤️

Så spennende! Vil du fortelle litt om hvordan dere reiser? Har det planlagt veldig nøye feks? Hvor lenge på en plass eller andre ting?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vær obs på at utleien kan bli regnet som inntekt, og det kan gi avkorting i trygda di. Har ikke satt meg inn i reglene på akkurat det der, men er ufør og det har vært mye mas om hva som er inntekt og hvor mye jeg kan tjene. Lett å få seg en smell hvis en ikke er 110% sikker på at det er etter reglene til NAV.

Anonymkode: 0d9d9...5ae

Nei, det er kapitalinntekt, og påvirker ikke trygda.

Anonymkode: a0dd9...ce5

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at dette kan være veldig sunt for deg, og hvem vet, kanskje det blir en vei tilbake til arbeidslivet? Verdt å prøve ihvertfall. Hør med de rette instanser når det gjelder regler og økonomi, osv 

Anonymkode: 0bcf1...535

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for tips, råd og oppmuntring!

Det var skikkelig motiverende, jeg har tenkt lenge på dette, men nølt, litt av engstelse og litt fordi jeg har kjent på "hvordan det tar seg ut" hvis dere skjønner. Tenkt at jeg ihvertfall ikke kan legge ut ting på facebook feks, ikke at det er så viktig, men jeg er livredd for å bli sett på og snakket om som snylter. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tusen takk for tips, råd og oppmuntring!

Det var skikkelig motiverende, jeg har tenkt lenge på dette, men nølt, litt av engstelse og litt fordi jeg har kjent på "hvordan det tar seg ut" hvis dere skjønner. Tenkt at jeg ihvertfall ikke kan legge ut ting på facebook feks, ikke at det er så viktig, men jeg er livredd for å bli sett på og snakket om som snylter. 

Lev livet ditt ❤️ hva ville du tenkt om du var 100 år og lå på dødsleiet: jeg er så glad for at jeg lot tanker om andres negative oppfatninger stoppe meg fra å reise ut og gjøre noe helt nytt i livet mitt ❤️

Anonymkode: 7eeb0...13d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Godt gjort å kunne reise et år og lide av ptsd. Jeg blir utslitt etter to uker vekke og har aldri feilt noe.

Anonymkode: b277f...8a8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Er klar over det med reiseforsikring, men det er jo et fenomen som kalles backpackere, så jeg regner med det finnes en løsning på det. Som også dekker død. Har uansett en livsforsikring fra jeg var i jobb som er på rundt en million uansett hva, hvor jeg dør. Jeg har også en delvis nedbetalt bolig, arvet hytte. Jeg har jo også inntekt. Jeg hadde en bra jobb og tjente godt så jeg har vel vært "heldig" sånn sett. Veldig mange med min bakgrunn har ikke greid å komme seg i jobb, eller utdanning og lever ekstremt trangt. Jeg var heldig å taklet sykdommen lenge.

Backpackerne er en hel del yngre enn deg. De er heller ikke uføre, og har en «bagasje» i livets ryggsekk slik du har. Å få forsikring som ufør  kan bli en ny erfaring for deg. Forsikringsselskapene gjør og en ekstra vurdering på om du kan reise når du har en førhistorisk. Men selvfølgelig du kan reise, og komme hjem igjen uten noen problemer, satse på at du er forsikret, og om behovet skulle melde seg, oppleve at du ikke er forsikret. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...