Gå til innhold

Vanlig å kombinere shopping/sosialisering og sykehus-timer ved lang reisevei til sykehuset?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor et par timers kjøring unna nærmeste sykehus. I det området er der også flere butikker og større utvalg av varer enn her vi bor(stor bygd/liiite tettsted). Det hender fra tid til annen at vi må dit for kontroller/undersøkelser blodprøver etc som legekontoret her ikke har mulighet til å gjøre.

Er det da vanlig å invitere med seg øvrig familie i den forbindelse, for å shoppe og spise middag på kafe etter timen på sykehuset? Det er snakk om "vanlige" kontroller av f.eks. sår, brudd og lignende, uten bruk av legemidler som påvirker kjøreevnen. (Ved bruk av beroligende, narkose etc skjønner jeg selvfølgelig at man vil ha med noen som kan kjøre seg hjem etterpå.)

Jeg er oppvokst i en by, med kjøpesenter og sykehus rundt 20 minutter unna. For meg er det helt fremmed å ha med seg noen som ikke skal være med meg helt inn til legen. Så når samboer sier sånt som "ta med deg mamma(min svigermor) da, så slipper du å ta den lange kjøreturen helt alene" eller når svigermor spør om å få være med oss når barnet vårt skal til sjekk av et brudd, føler jeg det egentlig litt påtrengende. Jeg ville ikke hatt med min egen mor engang, så lenge hun ikke skal være med helt inn for moralsk støtte.

Så er dette et bygde-fenomen, eller er dette noe særegent for akkurat svigerfamilien, tror dere?

Anonymkode: ab63b...fa9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror at folk gjør det de har lyst til, enten dra alene eller med noen. Er nok hverken noe by eller bygdefenomen 

Anonymkode: f90eb...574

AnonymBruker
Skrevet

Det er kanskje litt bygdefenomen? 
Jeg vokste opp i Hallingdal, og hadde en kronisk sykdom jeg måtte dra til Drammen for å følge opp, flere ganger i året. På veien/i Drammen gjorde vi gjerne flere ærender, shoppet, besøkte evt familie. Eller bare dro rett ned og opp igjen. Feks med helseekspressen.

Alt ettersom hva som passet. Noen ganger hadde vi med ei venninne etc, eller familie. Men som regel var det bare oss, for vi dro jo som oftest på en ukedag og da er jo de fleste på jobb/skole.

Anonymkode: 9560a...df8

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere skal ut å handle og spise etter kontrolltimen. Så skjønner jeg ikke hvorfor det skal være så vanskelig å ha med seg svigermor. Hun kan da sitte i foajeen å vente til dere er ferdig. 

Anonymkode: 36916...2ca

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vi bor et par timers kjøring unna nærmeste sykehus. I det området er der også flere butikker og større utvalg av varer enn her vi bor(stor bygd/liiite tettsted). Det hender fra tid til annen at vi må dit for kontroller/undersøkelser blodprøver etc som legekontoret her ikke har mulighet til å gjøre.

Er det da vanlig å invitere med seg øvrig familie i den forbindelse, for å shoppe og spise middag på kafe etter timen på sykehuset? Det er snakk om "vanlige" kontroller av f.eks. sår, brudd og lignende, uten bruk av legemidler som påvirker kjøreevnen. (Ved bruk av beroligende, narkose etc skjønner jeg selvfølgelig at man vil ha med noen som kan kjøre seg hjem etterpå.)

Jeg er oppvokst i en by, med kjøpesenter og sykehus rundt 20 minutter unna. For meg er det helt fremmed å ha med seg noen som ikke skal være med meg helt inn til legen. Så når samboer sier sånt som "ta med deg mamma(min svigermor) da, så slipper du å ta den lange kjøreturen helt alene" eller når svigermor spør om å få være med oss når barnet vårt skal til sjekk av et brudd, føler jeg det egentlig litt påtrengende. Jeg ville ikke hatt med min egen mor engang, så lenge hun ikke skal være med helt inn for moralsk støtte.

Så er dette et bygde-fenomen, eller er dette noe særegent for akkurat svigerfamilien, tror dere?

Jeg har alltid med meg noen :) Ikke inn til legen, men på selve turen. 

Varierer hvem som blir med, samboer, mamma, pappa, en venninne… Spiser lunsj og shopper litt 🥰 pappa har vært med en gang når jeg skulle på sykehuset med barnet mitt.. 

Kanskje du ikke har så nært forhold til din familie?🫣 siden du syns det er rart å reise på bytur med de. Det handler jo ikke om «den legetimen» men turen og tiden sammen også. 

Anonymkode: 9f807...9d2

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi og har et stykke til sykehuset som vi er på kontroll. Der er det og flere butikker og spisesteder.  Pleier da å legge opp til handling og å drive ut hvis det passer slik. Er noen med venter den ute til vi er ferdig

Anonymkode: 5223c...c43

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For folk som bor på bygda så er det vel litt stas å reise inn til byen, du trenger kanskje ikke å ha de med inn til legen. 

Min onkel bodde i ei lita bygd og dro av og til inn til Førde (heller ingen metropol) for å levere varer. Og da var det ikke måte på alt han skulle ordne i samme slengen, noen skulle ha noe fra "storbyen" og ofte var det noen som skulle sitte på for å ordne litt egne ting.

Anonymkode: 2ef56...595

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboer har begge kronisk sykdom og er ganske ofte på sykehuset, og vi er som et gammelt ektepar :ler: Vi drar alltid sammen dit, og tar gjerne en shoppetur på kjøpesenteret i samme slengen. Vi er heller ikke fremmed for å ta med andre i familien, men de pleier jo ikke å være med inn på sykehuset. De settes ofte av i butikker eller andre steder de har ærender, og så møtes vi etter sykehustimen er over.
Og ja, vi bor på bygda, en times tid unna sykehuset.

Anonymkode: 1af60...7ef

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Forstår ikke hvorfor dette virker så påtrengende og jeg bor i Oslo. Viss der ikke er alvorlige helseproblemer og du uansett skal shoppe litt hva er problemet med å ha med svigermor?

Anonymkode: 56cc9...168

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her jeg bor har vi sykehus i nabobyen og skal jeg av en eller annen grunn dit drar jeg alene. Er bare 20 minutters kjøring og er ofte i den byen uansett. Men tar gjerne en sving innom noen butikker om jeg allerede er der og formen tillater det. 

Var en periode på et sykehus ca 4 timers kjøretur unna pga at de er spesialister på en spesiell type skade som jeg har. Da hadde jeg alltid noen med og vi gjorde en «tur» utav det. Kanskje vi sov på hotell, dro ut å spiste, shoppet litt osv. Mest for selskapets del og at jeg syntes det var pyton og kjøre så langt alene 😅

Anonymkode: e5de1...628

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I og med at en får "sponset" turen av pasientreiser, så er det en billig måte å få en bytur. Bor 14 mil unna sykehuset og rimeligere butikker, så det vill være en vinn-vinn situasjon å ta storhandel samtidig. Har ofte med meg venninne på slike turer, så får vi begge handlet, og jeg får selskap i bilen. (Det er dårlig med kollektivtransport her) Blir ruinert hvis en skal handle mat til en familie på Coop Marked/Prix, så det blir kul på handlevogna på Extra/Rema. 😅

Anonymkode: 813f0...730

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forstår ikke hvorfor dette virker så påtrengende og jeg bor i Oslo. Viss der ikke er alvorlige helseproblemer og du uansett skal shoppe litt hva er problemet med å ha med svigermor?

Anonymkode: 56cc9...168

En ting hadde vært hvis jeg uansett hadde ærend innom andre butikker samtidig. Det er det ikke alltid jeg/vi skal/kan ta oss råd til. Og ... Jeg vet ikke, har vel kanskje bare blitt vant til å gjøre slike ting alene?  Jeg blir stressa av å vite at noen sitter utenfor og venter på meg.

Hvis dere skal ut å handle og spise etter kontrolltimen. Så skjønner jeg ikke hvorfor det skal være så vanskelig å ha med seg svigermor. Hun kan da sitte i foajeen å vente til dere er ferdig. 

Anonymkode: 36916...2ca

Det er ikke alltid vi/jeg skal handle etterpå, utover litt mat og drikke til bilturen hjem igjen. (Har jeg ikke råd til shopping, ser jeg heller ikke poenget med å spise på kafe.) Og hun blir med så langt hun kan, altså helt til venterommet. Gjelder det røntgen, sitter hun i ventesonen på radiologisk. Gjelder det kirurgi, sitter hun i ventesonen på kirurgisk avdeling. Skal vi til ortoped, sitter hun på venterommet på ortopedisk, etc. 

Vi og har et stykke til sykehuset som vi er på kontroll. Der er det og flere butikker og spisesteder.  Pleier da å legge opp til handling og å drive ut hvis det passer slik. Er noen med venter den ute til vi er ferdig

Anonymkode: 5223c...c43

Ute, altså utenfor sykehuset? Det skjer ikke her. Mulig hun gjør det når hun er der med venninnene sine, men ikke med oss.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fra Oslo og har drøyt 25 min å kjøre til Ullevål. Det dere beskriver høres veldig rart ut. Jeg har jo møtt venner og familie før eller etter en legetime, men da har det jo vært et annet sted.
Jeg hadde jo heller ikke blitt med en venn på kontrolltime, det høres bare veldig rart ut.

Hvis alle skal ha med seg noen, så vil jo venteværelset bli stappfullt av folk. Plassene der bør vel helst være til kun besøkende pasienter. Bør jo også tenke på smittefare da mange som er innom sykehus har nedsatt immunforsvar og ikke tåler 40-50 mennesker. 

Anonymkode: 59c4c...800

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Tja, veit ikkje om det er vanleg men når me likevel køyrer to timar til Førde så hender det jo at folk vil vera med ja. Ikkje inn på sjukehuset, det blir rart. Set dei av på eit senter så ruslar dei rundt der og me møtest igjen etterpå. 

Anonymkode: b3339...c98

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er fra Oslo og har drøyt 25 min å kjøre til Ullevål. Det dere beskriver høres veldig rart ut. Jeg har jo møtt venner og familie før eller etter en legetime, men da har det jo vært et annet sted.
Jeg hadde jo heller ikke blitt med en venn på kontrolltime, det høres bare veldig rart ut.

Hvis alle skal ha med seg noen, så vil jo venteværelset bli stappfullt av folk. Plassene der bør vel helst være til kun besøkende pasienter. Bør jo også tenke på smittefare da mange som er innom sykehus har nedsatt immunforsvar og ikke tåler 40-50 mennesker. 

Man har jo ikke med seg de inn på sykehuset? Jeg har ikke det hvertfall. Men å bruke en hel dag på å reise til/fra + tiden det tar på sykehuset, matpause osv på turen så er det gørr kjedelig å reise alene… 

Jeg bruker fort 8 timer på en sånn tur, selvom jeg bare er 20-30 minutter på sykehuset. Når jeg reiser til fastlegen som er 40 minutter unna så reiser jeg alene, for det blir noe helt annet… 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kanskje du ikke har så nært forhold til din familie?🫣 siden du syns det er rart å reise på bytur med de. Det handler jo ikke om «den legetimen» men turen og tiden sammen også. 

Forholdet til min familie kunne nok vært nærere, det er sant. Jeg tror derimot, når du sier det, det har mer med "den legetimen" å gjøre, kontra turen og tiden sammen. Jeg ser på det som at "jeg skal på den legetimen". Da er det dét som er målet med turen dit.

Og hadde vi bodd på mitt hjemsted og skulle tilbringe tid sammen med min familie i samme slengen som legetimen, hadde vi mer sannsynlig avtalt å møtes et sted etter legetimen, tror jeg. Der er det liksom "fort gjort å stikke innom" på sykehuset, siden det er så nært. Det hadde vært noe annet om vi skulle til nabobyen, fra byen jeg er vokst opp i.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Forholdet til min familie kunne nok vært nærere, det er sant. Jeg tror derimot, når du sier det, det har mer med "den legetimen" å gjøre, kontra turen og tiden sammen. Jeg ser på det som at "jeg skal på den legetimen". Da er det dét som er målet med turen dit.

Og hadde vi bodd på mitt hjemsted og skulle tilbringe tid sammen med min familie i samme slengen som legetimen, hadde vi mer sannsynlig avtalt å møtes et sted etter legetimen, tror jeg. Der er det liksom "fort gjort å stikke innom" på sykehuset, siden det er så nært. Det hadde vært noe annet om vi skulle til nabobyen, fra byen jeg er vokst opp i.

Høres ut som du legger litt mye i det, men jeg har et veldig nært forhold til min familie og svigerfamilie så for meg er det ikke unaturlig at vi reiser sammen 😊

Også tenker vi ofte at vi tar «alt i samme slengen» 

F.eks hvis noen skal handle på ikea, eller jeg skal shoppe tøy til barna, eller om min far skal handle seg nye klær osv. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nja, jeg bor i en passe stor by med sykehus, men noen ganger må man til ett større sykehus som er en 3-4 timer enten kjøretur eller båttur unna. Jeg brukte da å ha med meg enten kjæresten eller mamma for å slippe å dra alene, hadde også en gang ei venninne med. Men det er jo fordi jeg ba de om å være med og da gjorde vi jo andre ting også. De første gangene måtte jeg jo også ha noen med fordi jeg ikke klarte alt selv.

Men ja jeg hadde syntes det var litt rart om noen jeg ikke var så nær (som f.eks svigermor) spurte meg på eget initiativ om å få være med så vi kunne shoppe osv etterpå 😅 syns man skal være bra nær for å være med til legen 

Anonymkode: 63060...917

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, men de blir aldri med inn til legen. De kan vente hvor de vil, men vi møtes etterpå!

Anonymkode: a9821...b92

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Man har jo ikke med seg folk INN på sykehuset. 😅 Man slipper av passasjerene i byen og så drar man på sykehuset, eller motsatt (den andre kjører). 

8 hours ago, AnonymBruker said:

Nja, jeg bor i en passe stor by med sykehus, men noen ganger må man til ett større sykehus som er en 3-4 timer enten kjøretur eller båttur unna. Jeg brukte da å ha med meg enten kjæresten eller mamma for å slippe å dra alene, hadde også en gang ei venninne med. Men det er jo fordi jeg ba de om å være med og da gjorde vi jo andre ting også. De første gangene måtte jeg jo også ha noen med fordi jeg ikke klarte alt selv.

Men ja jeg hadde syntes det var litt rart om noen jeg ikke var så nær (som f.eks svigermor) spurte meg på eget initiativ om å få være med så vi kunne shoppe osv etterpå 😅 syns man skal være bra nær for å være med til legen 

Anonymkode: 63060...917

Man er jo ikke med TIL legen. 

Vi er jo ikke helt tullat på bygda heller... 😆

Anonymkode: 807fb...042

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...