Gå til innhold

Enkle, sunne og gode middagsretter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet at det finnes mange lignende tråder her fra før, men prøver allikevel; Det er snart klart for et nytt skoleår, og jeg har enda en gang en intensjon om å lage varierte, gode middager som både er enkle og sunne. To av tre barn er kresne, og vi har en stram timeplan. Har matkasse innimellom, men ønsker ikke å ha det hver uke. Så kom med tips folkens! Føler vi går i en runddans med de samme rettene hver uke. Vil spesielt ha tips til gode pastasauser (ender stortsett opp led kjøttsaus eller carbonara), og enkle retter med laks eller torsk. 

Anonymkode: 800ec...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Fiskekaker i grove pita/wraps/Libabrød
  • Lapskaus
  • Risotto med sopp og brokkoli (og evt bacon eller skinke)
  • Pasta med laks med pesto
  • Byggrynsuppe
  • Betasuppe 
  • Blomkålsuppe med godt brød og bacon eller vegetar med hvite bønner du blander inni suppen 
  • Biff/sopp -stroganoff med hjemmelaget potetstappe 
  • Falafel med couscous og grønnsaker
  • Stekt ris med kylling
  • Bondeomelett (eller resteomelett)
  • Tacosuppe
  • Nachos
  • Indisk dhal
  • Restewraps/pita/Libabrød (Sett frem ulikt av rester og alle velger selv hva de vil ha.) 

Generelt: lapskausblanding er billig, samme med fryst brokkoli og erter. Bønner og linser kan strekke mange måltider. F.eks bønner sammen med kjøttdeig i tacoen. Godt brød kan også strekke, samme med quinoa, ris, poteter, egg, pasta. 
En hit jeg har prøvd er suppe med masse ulikt en kan putte oppi. Fin måte å tilpasse ulike ganer, og få brukt opp litt i kjøleskapet og er en annen vri enn å putte det i wraps osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stek reinskav i meierismør, salt og pepper. Ha i grove wraps med ruccola og dressing av lettrømme og tyttebærsyltetøy. Godt med stekt sjampinjong og løk også til, men ikke et must. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pastarett: Pasta amatriciana.

Jeg lager min med løk, bacon, chiliflak, hermetiske tomater, en skvett balsamico (mange oppskrifter sier hvitvin) og en knivsodd sukker for å balansere. Revet pecorino eller parmesan på. 

Ellers lager vi mye vegetarisk pasta, og pastasauser som involverer ansjos, det siste er kanskje ikke helt tingen for kresne barn. Men feks en kremet pasta med squash, sitron, urter og pinjekjerner kan kanskje funke? Som disse: https://www.bbcgoodfood.com/recipes/courgette-ricotta-pasta , https://www.bonappetit.com/recipe/creamy-lemon-zucchini-pasta Liknende saus kan lages med crème fraiche. Bruk kokevann fra pastaen til å justerere tykkelsen på sausen og få den mer rennede etter at pastaen er blandet i.

Anonymkode: 205ec...79f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet greit tips er ovnsretter. En stor langpanne (eller to) med grønnsaker som alle kan akseptere (eller en spesialversjon for de kresne), olivenolje, salt og pepper, og så inn i ovnen på 200-220 grader (gjerne varmluft) til grønnsakene er gjennomstekt og har litt stekeskorpe. Rotgrønnsaker tar en halvtimes tid, mens et brett med feks squash, tomater, fennikel og paprika går fortere. Rør en gang underveis.

Med rotgrønnsaker liker jeg å tilsette en miks av et par ss balsamico eller annen god eddik og lik mengde flytende honning eller lønnesirup idet formen kommer ut av ovnen. Store biter av ovnsstekt paprika blir også veldig gode med denne metoden. Da blir grønnsakene litt sursøte, og kan feks blandes med nykokt pasta (med feta over for dem som vil), eller være eneste tilbehør til stekt fisk.

Man kan også steke kyllinglår eller fiskefilet sammen med grønnsakene og få alt i ett. Kyllingstykker vendes i så fall i olje, salt og pepper (+ evt annet krydder) fra starten, mens fiskestykker bare får steke med de 10 siste minuttene.

Anonymkode: 205ec...79f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker søndag til å lage klar en del, slik at tid brukt i uka er helt minimal. 

Vi har suppe hver tirsdag, det lager jeg opp for to middager, og fryser ene porsjonen. Har en 20-25 ulike supper som roteres, som regel basert på råvarer jeg må bruke opp, eller som blir brukt i løpet av helgen. Denne helgen lagde jeg blant annet coleslaw til spareribs. Så fikset jeg samtidig en gulrotsuppe. Som tilbehør lager og fryser jeg grove pestosnurrer, eller parmasansnurrer, eller lignende. 

Vasker og gjør klar det av grønnsaker som skal brukes gjennom uka, og legger klar proteinene i fryser slik at det er enkelt å plukke frem. 

Ofte lager jeg stor porsjon onsdag, slik at vi også har middag torsdag. 

Denne uka skal vi ha; Lakseburger med sopp og pepperrotkrem (burgerbrød er i fryser, i morgen vil jeg steke opp sopp, og lage pepperrotkremen), Gulrotsuppe, Vegetarlasagne (fra en skikkelig digg kokebok), den varer onsdag og torsdag. 

Alt er veldig sunt, men at det er "burger" og "lasagne" gjør det mer populært, selv om det er med sunne råvarer. 

Neste uke; fiskepinner med aioli og råkost (lager klar alt på søndag, preppede fiskepinner med pankomel kan fryses om fisken ikke har vært fryst før), brokkolisuppe tirsdag, og middelhavskylling onsdag og torsdag (hiver kyllingbryst med provencekrydder i ene ovnen, paprika+løk+småpoteter+rosmarin+sitron i andre) (her kan du bruke torsk i stedet, og holde grønnsakene separat til kresne barn)

Anonymkode: f4a2f...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enchilada med kylling og bønner er veldig godt, inneholder lite fett utover ost på toppen, og sausen kan du fint lage med tomatpuré, hakkede tomater, løk, hvitløk og tacokrydder i forveien. Hvis du liker det spicy er det bare å inkludere syltede jalapeño. Smaker ekstra godt når det serveres med fersk koriander, mais og rømme/dressing.

Fiskeboller i currysaus var min favoritt da jeg var liten, kjempeenkelt, raskt og godt.

wok med hoisinsaus, kylling og nudler (og de grønnsakene dere liker) er også veldig god hverdagsmat!

alt av supper er jeg veldig glad i, men var kanskje ikke så begeistret for det da jeg var liten. 

Anonymkode: 7b3e5...730

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...