Gå til innhold

Spille på digitalpiano med headset - hvordan forbedre lyden med reverb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt et digitalt piano en stund som gir veldig fin lyd når man spiller vanlig med den innebygde høyttaleren. Da er selve kassa på pianoet med på å lage lyd, samt at man har akustikken i rommet, og lyden blir tilnærmet som fra et ekte piano.

Men jeg bor i blokk hvor det er litt lytt og må derfor av og til bruke hodetelefoner.
Problemet er at lyden fra hodetelefonutgangen er veldig tam. Man kan se for seg at man tar harpa ut av et ekte piano, og prøver å spille uten rammeverket rundt, samt uten ekko i rommet, slik at man kun hører vibrasjonen av strengen.

Det er ingen innstillinger for reverb og slikt på pianoet (har dobbelt, trippelt og kvadruppelsjekket)

Spørsmålet er, finnes det noe som kan plugges i mellom pianoet og headsettet som kan gi riktig type lyd? Lyden som sendes ut på hodetelefonutgangen er sikkert nøyaktig den samme som sendes til den innebygde høyttaleren, det er bare at uten innkassingen og akustikken i rommet, så blir lyden feil. (til sammenligning så har jeg et yamaha-keyboard som gir riktig lyd, men dette er fordi man kan stille inn kunstig reverb)

Pianoet har også USB slik at det er mulig å koble til f.eks. PC. Da kommer det opp som en MIDI-enhet, og man kan bruke all software som fungerer med MIDI. Men her er det en veldig merkbar forsinkelse, og egentlig ikke spillbart. (har kun forsøkt med synthesia)

Noen som har et forslag?

Anonymkode: e88dc...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som du skriver, kan man få en forsinkelse dersom man kjører lyden gjennom PC-en, så løsningen kan være å kjøre utgangssignalet fra pianoet gjennom en gammeldags effektboks, slik man gjør når man spiller gitar; da kan man få romklang eller andre typer effekter før lyden når frem til forsterkeren, eller som i ditt tilfelle - øretelefonene.

Problemet er at disse boksene ser ut til å ha steget mye i pris i det siste som følge av lav kronekurs, så det kan være lurt å sjekke bruktmarkedet først - har et par godt brukte Boss selv, og de fungerte uten problemer sist jeg brukte dem; her er en nyere reverb-boks fra Boss:

https://guitar.com/reviews/boss-rv-6-reverb-review/

https://www.prisjakt.no/product.php?p=3232348

Boss_rv-6-400x525.jpg

Men det høres snodig ut at pianoet ditt ikke har dette da ulike typer romklang vanligvis er standard selv på enklere modeller, og både Roland, Yamaha og Casio har dette; hvilket merke har du ...?

Anonymkode: 2963e...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...