Gå til innhold

Når kan man si at man eier dyret?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var sammen med en mann som kjøpte katt til sin sønn (min bonussønn)

Gutten var 13 da han fikk katten, og hans plikter var å fore katten og tømme doen.

Det gikk veldig fint det første året, men så dabbet det mer av og gutten glemte mer og mer katten, og vi voksne måtte overta 100%.

I fjor ble det slutt mellom meg og mannen, og han flyttet inn i ett borettslag der det ikke er lov å ha dyr, så katten ble igjen hos meg.

Jeg prøvde å omplassere katten, men ingen ville ha den.

Jeg betaler forsikring, dyrlegeutgifter og mat, har alt ansvaret og nå har jeg også betalt 400,- for å få navnet mitt på id-chipen.

I dag var vi alle tre hos dyrlegen siden katten ble påkjørt, og dyrlegen spurte hvilket navn katten var registrert på, så jeg sa at den står registrert i mitt navn og at den er min.

Gutten som nå er 15 ble lei seg, og hadde sagt til faren at det var jo hans katt og at han syntes det var trist at katten måtte bo hos meg, og at jeg kalte den "min".

Faren mener vi skal "dulle" med gutten og la han få kalle den "sin" katt.

Men hvorfor skal jeg ta vare på en annens katt, ha alt ansvaret, betale alle utgifter og ikke få lov til å kalle dyret for "mitt"?

 

Anonymkode: e979d...f92

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et dyr er et individ. Det er som et barn, man eier de ikke. Men det er tydeligvis du som tar alt ansvar for den 

Anonymkode: 3beac...474

  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten forsømmet katten og er gammel nok til å lære seg en viktig lærepenge fra denne hendelsen. 

Anonymkode: ef6c9...6e1

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gutten forsømmet katten og er gammel nok til å lære seg en viktig lærepenge fra denne hendelsen. 

Anonymkode: ef6c9...6e1

Han synes at jeg er dum som sier at katten er min, men jeg har prøvd å forklare han at det å ha et kjæledyr er et stort ansvar, og det innebærer ikke bare å kose med dyret, men også gi det mat/ passe på dyrets helse.

 

Ts

Anonymkode: e979d...f92

  • Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo kalle den hans for å være grei? Du vet jo at den er din

Anonymkode: 0a969...86f

  • Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke vært vanskelig med en 15-åring over en slik bagatell.

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt rart du du tar deg så nær av dette. Du veit jo at du står som eier på dyret, og voksenpersoner har alltid ansvaret for dyr og barn. Men unger liker jo å kunne kalle ting "sitt" selv om det ikke er realiteten. Det er jo ohså hans hus, slev om du eier det liksom. Hans mobil, hans leker, - selv om du har betalt for det.

Men såklart er du eier, siden du er voksen og katten har vosted hos deg, og du er ansvalig for livet dens, sånn er det å ta på seg ansvar for dyr, det er ikke bare å kvitte seg med når man blir lei, går fra hverandre osv.

Anonymkode: 844cd...c22

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis faren mener det er sønnens katt (om så bare i ordet), regner jeg med faren nå betaler dyrlegekostnaden etter at katten er påkjørt.

Selvfølgelig er dette din katt, TS. Gutten er stor nok til å forstå det, og trenger ikke å dulles med.

Anonymkode: ce637...733

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns dette egentlig er barnslig av både deg og gutten. 

Deg: Fordi du ble såpass provosert at du måtte lage en tråd om det. Du vet godt selv at gutten ikke har noen som helst juridiske rettigheter til katten, så det er helt likegyldig at han går rundt og tenker på katten som sin. Det påvirker jo ikke hverdagen din. 

Han: Fordi han bør skjønne at du står som offisiell eier når katten bor hos deg og han ikke er myndig. Han burde også forstå at det er den som tar seg av dyret i hverdagen, og betaler for dyret, som eier dyret, med mindre det er foreldre (ikke eks-bonusforeldre) til et barn som tar seg av dyret for barnet. 

Anonymkode: 8e200...9b7

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Hvis faren mener det er sønnens katt (om så bare i ordet), regner jeg med faren nå betaler dyrlegekostnaden etter at katten er påkjørt.

Selvfølgelig er dette din katt, TS. Gutten er stor nok til å forstå det, og trenger ikke å dulles med.

Anonymkode: ce637...733

Jeg betalte også dyrlegeutgiften når den ble påkjørt, derfor blir jeg irritert på faren som duller med sin snart 16-årige sønn ang katten, når jeg gjør alt arbeidet og betaler alt.

Ts

Anonymkode: e979d...f92

  • Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er din katt. Juridisk er det navnet på chippen som sier hvem som eier dyret, men katter velger jo selv hvem de tilhører 😅

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en utrolig merkelig problemstilling. Er det så viktig om guttungen ser på katten som sin da? Eller får du ikke nok kred for å ta ansvar for katten?

En situasjon som ikke er helt ulik; jeg hadde en katt som ikke gikk overens med mine andre katter, så den flyttet til et familiemedlem. Dette familiemedlemmet tok så katten med seg da vedkommende flyttet til annen del av landet, og vedkommende hadde det daglige økonomiske ansvaret for katten. Men det var fortsatt jeg som stod som eier i alle papirer, og jeg betalte forsikringen. Men hvem var det egentlig sin katt? 🤔

Anonymkode: 5d8bd...083

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Et dyr er et individ. Det er som et barn, man eier de ikke. Men det er tydeligvis du som tar alt ansvar for den 

Anonymkode: 3beac...474

Så klart eier man dyr. Det står til og med i registeret hvem som er eier.🙄

Anonymkode: 060fe...dcb

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart for meg at dette er så viktig for deg å få frem at det er din katt, det er en 15åring, du er litt barnslig. 

Anonymkode: 1d9fe...2a0

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: leste feil, slettet innlegg. 

Endret av Veggdyret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Han er 15, ikke 5. Han burde selvsagt lære hva konsekvensene blir hvis han ikke følger opp ansvar. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

For en utrolig merkelig problemstilling. Er det så viktig om guttungen ser på katten som sin da? Eller får du ikke nok kred for å ta ansvar for katten?

En situasjon som ikke er helt ulik; jeg hadde en katt som ikke gikk overens med mine andre katter, så den flyttet til et familiemedlem. Dette familiemedlemmet tok så katten med seg da vedkommende flyttet til annen del av landet, og vedkommende hadde det daglige økonomiske ansvaret for katten. Men det var fortsatt jeg som stod som eier i alle papirer, og jeg betalte forsikringen. Men hvem var det egentlig sin katt? 🤔

Anonymkode: 5d8bd...083

Det går nok på at jeg ikke får noe kredd for å ta meg av katten, som overhodet ikke var min i utgangspunktet.

Da vi gikk fra hverandre måtte katten bli boende hos meg, og jeg betaler alle utgifter inkl forsikring.

Prøvde å få guttens far til å sponse litt katteutgifter, men han mente at jeg kunne gi bort katten hvis det ikke passet for meg å ta vare på den.

Jeg prøvde å omplassere den, men ingen ville ha en voksen katt, og jeg prøvde faktisk å få den avlivet også, men ingen dyrlege ville avlive en frisk katt.

Når jeg reiser bort ønsker verken faren eller gutten å passe katten hos meg, så jeg må leie kattepass eller sette katten på kattepensjonat og betale alt selv.

Jeg gjør alt arbeidet med katten og betaler alle utgifter, og gutten gidder omtrent ikke å komme på besøk for å se katten.

Han har besøkt katten 2 ganger i år selv om han bor 5 min unna, og katten har glemt han og ønsker ikke at han skal kose med den eller løfte den opp.

Merkelig at gutten på snart 16 år innbiller seg at det er hans katt, når han ikke bryr seg om katten.

TS

Anonymkode: e979d...f92

  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verken gutten eller far følger opp katten på noe slags måte. Du er den som følger den opp og har gitt katten et hjem. Katten er din.

Ja, det er kjipt for far og sønn, men om de vil kalle katten for "sin" da får de også begynne å ta vare på katten. 

Anonymkode: 18923...5d2

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg betalte også dyrlegeutgiften når den ble påkjørt, derfor blir jeg irritert på faren som duller med sin snart 16-årige sønn ang katten, når jeg gjør alt arbeidet og betaler alt.

Ts

Anonymkode: e979d...f92

Og så? Bare si at den er guttungen sin og lev videre. 

Hvorfor i alle dager skal du dulle med eksen og sønnen hans, det er jo et forhold som er slutt? 

Anonymkode: 2a9e7...b1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...