Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer å studere vernepleieren. Jeg har en profesjonsutdanning fra før, men vil gjerne bytte yrke. 

Ser for meg å jobbe i psykiatrien. Det som skremmer meg litt er slike prosedyrer som man må kunne som feks sette veneflon. 

Hvilke andre typer prosedyrer må man kunne ta?

Anonymkode: 076b1...cc7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har jobba noen år i psykiatrien nå (lokal sikkerhetspost), aldri noen pasienter på vår seksjon som har hatt behov for veneflon... Hvordan det er på andre psykiatriske avdelinger kan jeg ikke si noe om. 

Setter intramuskulære injeksjoner relativt hyppig (typ ukentlig), ellers er det gjerne ting som måling av vitalia/NEWS og en sjelden gang EKG som utføres. 

Er det noe jeg ikke kan/husker hvordan jeg gjør så spør jeg noen som kan vise meg. 

Anonymkode: 84ace...57a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har jobba noen år i psykiatrien nå (lokal sikkerhetspost), aldri noen pasienter på vår seksjon som har hatt behov for veneflon... Hvordan det er på andre psykiatriske avdelinger kan jeg ikke si noe om. 

Setter intramuskulære injeksjoner relativt hyppig (typ ukentlig), ellers er det gjerne ting som måling av vitalia/NEWS og en sjelden gang EKG som utføres. 

Er det noe jeg ikke kan/husker hvordan jeg gjør så spør jeg noen som kan vise meg. 

Takk for svar🙂

Jeg er mest redd for hva jeg må gå gjennom i utdannelsen. Livet i psykiatrien kjenner jeg relativt godt så jeg vet allerede mye om arbeidshverdagen til en vernepleier i psykiatrien. Det er derfor jeg veldig gjerne vil ha det som jobb. 

Men jeg leste på hjemmesiden til Vid at en vernepleier sa at hun satte urinkateter på pasienter og det må jeg innrømme at jeg har veldig lite lyst til. Lurte på om det var andre ting jeg må gjennom i løpet av utdannelsen.

AnonymBruker
Skrevet

Har du vurdert å bli sosionom? Da kan du jobbe i psykiatrien uten å ha medisinansvar og stell.

Anonymkode: 90c91...bdc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har du vurdert å bli sosionom? Da kan du jobbe i psykiatrien uten å ha medisinansvar og stell.

Takk for forslag, men sosionomene synes jeg ikke har en sånn interessant jobb i psykiatrien. Jeg vil være tett på i kriser 

Skrevet

De stedene jeg har vært innom som vernepleier i psykiatrien så har jeg aldri vært alene, alltid vært flere sykepleiere/vernepleiere. Så da har man jo noen andre å "dumpe" de prosedyrene på hvis de skulle dukke opp.

Hvilke prosedyrer du går igjennom (ikke på dukker) i utdannelsen er jo avhengig av hvor du får praksisplass. Så du får nok se de prosedyrene, men du må nok ikke gjennomføre de med mindre du selv vil.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Takk for svar🙂

Jeg er mest redd for hva jeg må gå gjennom i utdannelsen. Livet i psykiatrien kjenner jeg relativt godt så jeg vet allerede mye om arbeidshverdagen til en vernepleier i psykiatrien. Det er derfor jeg veldig gjerne vil ha det som jobb. 

Men jeg leste på hjemmesiden til Vid at en vernepleier sa at hun satte urinkateter på pasienter og det må jeg innrømme at jeg har veldig lite lyst til. Lurte på om det var andre ting jeg må gjennom i løpet av utdannelsen.

Kanskje må du sette kateter og veneflon i utdanningen, men jeg forstår ikke hvorfor det er så avskrekkende. Kanskje synes du det er pinlig, ubehagelig e.l.,? Men tenk på den jobben du ønsker å utføre i psykiatrien, hva betyr noen korte prosedyrer sammenlignet med det ansvaret på får overfor psykisk syke? Der må du virkelig by på deg selv - og følge opp pasienter som kanskje er på en egen planet eller står i fare for å avslutte sitt eget liv. Sammenligner du de tingene er et kateter bare en liten filleting. Jeg er vernepleier selv med videreutd i psykisk helse, men har forøvrig aldri satt veneflon eller kateter på jobb. Sprøyter er mer vanlig. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Takk for svar🙂

Åja, skjønner! Ja, men du får jo undervisning og opplæring på skolen først. Så får du veiledning når du er i praksis og skal øve på prosedyrene. Så det forventes ikke at du skal kunne alt eller takle alt uten å få øve på det under god veiledning av lærer og praksisveileder altså. Kommer til å gå kjempefint! Det er mange år siden jeg tok utdannelsen, men vi lærte injeksjoner (subkutane og intramuskulære), måling av vitalia, sette inn kateter, re opp seng. Sikker mer, husker ikke alt. Men det ligger sikkert en del info om det på skolenes sider. Vi lærte ikke noe som involverer blodårer (veneflon, blodprøver etc). 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Takk for forslag, men sosionomene synes jeg ikke har en sånn interessant jobb i psykiatrien. Jeg vil være tett på i kriser 

Sosionomer jobber også som miljøterapeuter 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Åja, skjønner! Ja, men du får jo undervisning og opplæring på skolen først. Så får du veiledning når du er i praksis og skal øve på prosedyrene. Så det forventes ikke at du skal kunne alt eller takle alt uten å få øve på det under god veiledning av lærer og praksisveileder altså. Kommer til å gå kjempefint! Det er mange år siden jeg tok utdannelsen, men vi lærte injeksjoner (subkutane og intramuskulære), måling av vitalia, sette inn kateter, re opp seng. Sikker mer, husker ikke alt. Men det ligger sikkert en del info om det på skolenes sider. Vi lærte ikke noe som involverer blodårer (veneflon, blodprøver etc). 

Takk for svar. Jeg må tenke nøye over om jeg er klar for en ny utdannelse. 

Trives du med yrket? Jeg må gå ned endel i lønn hvis jeg skiftet yrke, men jeg har så veldig lyst til å jobbe i psykiatrien.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for svar. Jeg må tenke nøye over om jeg er klar for en ny utdannelse. 

Trives du med yrket? Jeg må gå ned endel i lønn hvis jeg skiftet yrke, men jeg har så veldig lyst til å jobbe i psykiatrien.

Har jobba som vernepleier i rundt 18 år nå, liker det veldig godt! Jobba mange år med personer med autisme og nedsatt funksjonsevne, begynte i psykiatrien for noen år siden og trives med arbeidsoppgavene og kollegaer. 

Tok videreutdanning så jeg kunne gå opp i lønn, i og med at det er en stund siden jeg var på maks ansiennitet. Med årets oppgjør mener jeg vi landet på 675 000 i grunnlønn for vår lønnsgruppe. Så det er ikke best i verden, men det er til å leve av med tillegg for kveld, helg, helligdager og overtid. 

AnonymBruker
Skrevet

Om det er venefloner som er prossedyren som skremmer deg er vel ikke vernepleie en dum utdanning. Mye mer prossedyrer i eks sykepleien. Og ialefall der jeg har jobbet er det stort sett sykepleierne som gjennomfører de fleste prossedyrene, selv om vernepleierne kan få opplæring om de ønsker.

Men du må ikke gå vernepleien for jobb i psykiatri. Mange andre utdanninger man kan velge om det er endemålet ditt. Skremmer prossedyrer deg er det kanskje bedre med en sosionom type utdanning, eventuelt gå all inn på prossdyrer og ta sykepleien så er du ialefall godt forberedt når du eventuelt skulle måtte gjennomføre dem. 

Anonymkode: 6d3ec...47a

AnonymBruker
Skrevet

Jobber som sykepleier i psykiatrien. Setter mye intramuskulære injeksjoner. Hver uke.

Anonymkode: 1f2ba...35f

AnonymBruker
Skrevet

Om det er venefloner som er prossedyren som skremmer deg er vel ikke vernepleie en dum utdanning. Mye mer prossedyrer i eks sykepleien. Og ialefall der jeg har jobbet er det stort sett sykepleierne som gjennomfører de fleste prossedyrene, selv om vernepleierne kan få opplæring om de ønsker.

Men du må ikke gå vernepleien for jobb i psykiatri. Mange andre utdanninger man kan velge om det er endemålet ditt. Skremmer prossedyrer deg er det kanskje bedre med en sosionom type utdanning, eventuelt gå all inn på prossdyrer og ta sykepleien så er du ialefall godt forberedt når du eventuelt skulle måtte gjennomføre dem. 

Anonymkode: 6d3ec...47a

Jeg vet ikke hvorfor det skremmer meg sånn. Det er jo veldig mange som har klart å lære seg det. Jeg hadde nok klart det jeg også. 

Sosionom er ikke en utdannelse som frister. Ved alle innleggelsene jeg har hatt så har sosionomene hatt en annen rolle enn den jeg vil ha.

AnonymBruker
Skrevet

Heier på deg som vil bli vernepleier. Prosedyrer kan virke skremmende nå.. men du lærer det. Når jeg var ferdig sykepleier hadde vi gjennomgått noen prosedyrer i laben på skolen og noen i praksis. Men det er når du er ferdig du finpusser de ferdighetene og du vil få opplæring der du havner. Helt til du er trygg... prøv å ikke fokusere for mye på det, det går seg til. Tenk på alt det gode du vil være for andre. Og hvis du har erfaring som pasient er det jo en kjempestyrke.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Heier på deg som vil bli vernepleier. Prosedyrer kan virke skremmende nå.. men du lærer det. Når jeg var ferdig sykepleier hadde vi gjennomgått noen prosedyrer i laben på skolen og noen i praksis. Men det er når du er ferdig du finpusser de ferdighetene og du vil få opplæring der du havner. Helt til du er trygg... prøv å ikke fokusere for mye på det, det går seg til. Tenk på alt det gode du vil være for andre. Og hvis du har erfaring som pasient er det jo en kjempestyrke.

Takk for det🙂 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.8.2024 den 14.15):

sosionomer kan både jobbe som sosionom (kontakt med nav, barnevern osv) OG som miljøterapeuter, dvs direkte på i kriser.

Anonymkode: 2e115...57f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.8.2024 den 1.05):

Sosionomer jobber også som miljøterapeuter 😊

Og da har de like mye stell som sykepleiere og vernepleiere, men uten legemiddelkompetansen.

Anonymkode: e108d...c7b

AnonymBruker
Skrevet

Og da har de like mye stell som sykepleiere og vernepleiere, men uten legemiddelkompetansen.

Anonymkode: e108d...c7b

det er ikke stell i psykiatri.

Anonymkode: 2e115...57f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vernepleier, og har aldri satt veneflon, tatt blodprøver eller noe sånt. Setter influensavaksiner en gang i året og det er det :) 

Anonymkode: a7de6...0f4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...