Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som bor i Oslo, hva tjener dere og hvordan opplever dere at økonomien deres er nå med tanke på boliglån? Hva tenker dere er en god lønn med tanke på hvor dyrt det er å bo der? Angrer dere på at dere valgte å bo der, med tanke på boligprisene og hva man ellers kan få for pengene andre steder?

Anonymkode: 2ac97...99d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tjener 1,5 mill. kr i husstanden før skatt. Vi eier bolig med lav gjeldsgrad, og lever meget komfortabelt. Bl.a. 5 utenlandsturer planlagt i år. Prøver å handle relativt rimelig på Rema, Kiwi etc., men ser sjeldent på kassalappen. Jeg tror det er tøft for uføre og single som eier egen bolig i Oslo. Som par har jeg inntrykk av at de aller fleste (som jeg kjenner) klarer seg fint.

Anonymkode: 12fd9...f4e

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en samla inntekt på ca. 700k før skatt. Har ett barn i barnehagealder, en bil og ingen andre lån enn boliglånet. Usikker på hvor mange prosent vi har lånt, men er under 50% en plass. 4k i felleskostnader, som er lavt i området vi bor i. Det går greit. Noen måneder går vi i pluss, og andre måneder går vi i minus. Vil si at vi går i 0 sånn jevnt over. Kunne helt sikkert spart mer om vi hadde gått inn for det, men vi er komfortable med summen på sparekontoen og tillater oss å sløse litt i hverdagen.

For vår del hadde det ikke vært så mye hjelp i å flytte til en annen kommune. Både barnet og jeg har en medfødt sykdom som vi har ekstra utgifter for, og i Oslo får vi dekket en del mer enn vi har fått andre steder. NAV Hjelpemidler i Oslo følger faktisk sitt eget regelverk, så å flytte ut av Oslo blir fort mange tusen kroner dyrere per år bare på grunn av det, haha. 😅 

Anonymkode: ab25a...4b2

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i en liten leilighet og utover lånekostnader er det ikke dyrt å bo her. Vi slipper å ha bil og bruker heller ikke penger på transport i hverdagen. Korte avstander og sykkel gjør det lett å ha full jobb uten at barna får for lange dager i barnehage. 

Anonymkode: ae207...177

AnonymBruker
Skrevet

Tjener i overkant av 500 000, og er glad jeg ikke trenger lån nå. En litt ubehagelig tanke at som ung i dag kunne jeg ikke fått bolig i Oslo eller i nærheten. I hvert fall ikke med mindre jeg ville bodd i kollektiv eller hjemme hos mor. 

Anonymkode: e017a...dd0

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Tjener i overkant av 500 000, og er glad jeg ikke trenger lån nå. En litt ubehagelig tanke at som ung i dag kunne jeg ikke fått bolig i Oslo eller i nærheten. I hvert fall ikke med mindre jeg ville bodd i kollektiv eller hjemme hos mor. 

Rakk ikke å skrive ferdig, mente med mindre jeg ville bodd i kollektiv eller hjemme i mange år først. 

AnonymBruker
Skrevet

Bor i Lillestrøm, jobber i Oslo. Tjener 650k i året. Har ikke noen problemer med boliglånet. Og jeg angrer absolutt ikke på at jeg bosatte meg her. Jeg elsker bo nært venner, jeg digger jobben min, og jeg vil ikke bytte det for billigere bolig ett annet sted. Har fått jobbtilbud andre steder med høyere lønn og billigere bolig, det er ikke til vurdering engang.

Anonymkode: 24f45...1db

AnonymBruker
Skrevet

Vi er to voksne og et (snart to) barn. Har samlet bruttolønn på ca 1,6 millioner og har ca. 3,5 mill i lån. Det gir en belåningsgrad på ca. 50 %. Bor i leilighet sentralt i Oslo. Har bil. Lever komfortabelt og uten å stresse eller følge særlig med på utgiftene våre. Ettersom vi får et barn til nå, planlegger vi å kjøpe en større leilighet i samme område i løpet av et års tid. Kommer fint til å ha råd til en fireroms i samme område, men må selvfølgelig opp i belåningsgrad da. Men det har vi rom for, økonomisk sett.

Er veldig fornøyd med å bo sentralt i Oslo, og er helt uaktuelt å flytte ut herfra. Hender jeg titter på finn for å se hva vi kunne fått andre steder for det vi eier nå. Kan sikle litt på store leiligheter sentralt i Trondheim eller Bergen, svære hus med enorme tomter på bygda osv. Men det er jo ikke der vi vil bo, så det spiller på en måte ingen rolle. 

Anonymkode: 6b934...520

Skrevet

Vi tjener ca 1,5 mill til sammen. Har 5,25 millioner i boliglån, belåningsgrad på 60%. Vi er glade for at vi ikke valgte å makse ut på boliglånet, fikk i utgangspunktet mulighet for å låne litt over 8 millioner. Heldigvis gjorde vi ikke det.

Det går helt fint for oss, vi sitter igjen med ganske mye i måneden etter boliglånet er betalt. 

Angrer overhodet ikke på at vi valgte å kjøpe i Oslo. Det er her jeg er født og oppvokst, mannen er vokst i nærheten av Oslo. :)

Skrevet

Hei trådstarter.

Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer:

Sitat

* Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel.

Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.

_popcorn_, adm

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...