AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #1 Skrevet 2. august 2024 Hei. Jeg lurer på om det er noen flere som sliter litt med dette. Min datter har hatt to dager på sfo nå etter ferien. Hun har gått i en fantastisk naturbarnehage, og har vært vant med å være ute hele dagen. Disse to dagene (som det har vært flott vær) har de bare vært inne. Datteren min sier at hun har hatt det fint og har fått venner. De ansatte på sfo har også sagt at hun trives og leker godt med de andre barna. Jeg syntes det er trist at de bare har vært inne, og særlig nå som været er så fint. Hvordan vil det bli når det er dårlig vær da? Jeg fikk menyen for sfo i dag, og der var det samme maten hver uke og den var satt for hele året. En dag i uken er det noe min datter absolutt ikke spiser. Hun spiser nesten alt, men denne retten har hun aldri likt. Jeg spurte om det var greit at jeg sendte med ekstra matpakke denne dagen sånn at min datter fikk noe hun likte, men det var ikke greit. Fikk til svar at hun kom til å like det til slutt når hun ble sulten nok. Er ikke det litt gammeldags tankegang? Jeg må legge til at jeg ikke har hatt noe å klage på i bhg, og pleier ikke å ha for vane å klage på små ting, men jeg sliter nok mer med overgangen til sfo enn jeg skulle tro. Er det bare sånn det er på sfo? At det er enklere å ha barna inne? Og at om barnet blir sultent nok så spiser det? Dette er mitt eneste barn, så jeg har ingen erfaring med sfo. Anonymkode: 42cf8...b73
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #2 Skrevet 2. august 2024 Dette er nok ekstremt forskjellig fra sfo til sfo. Her må vi sende med niste hver dag, de får ingenting servert. Og de er stort sett alltid ute, og i ferier er de ca 50/50 på skolen og utenpå tur. jeg har vært veldig positivt overrasket over sfo, men forventet det verste😅 Anonymkode: c061d...b6d 1 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #3 Skrevet 2. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette er nok ekstremt forskjellig fra sfo til sfo. Her må vi sende med niste hver dag, de får ingenting servert. Og de er stort sett alltid ute, og i ferier er de ca 50/50 på skolen og utenpå tur. jeg har vært veldig positivt overrasket over sfo, men forventet det verste😅 Anonymkode: c061d...b6d Det hadde ikke gjort meg noe å sende med niste, men det var vist ikke greit. Jeg kommer nok uansett til å sende med ekstra mat den dagen i uka. Hørtes flott ut at de er så mye ute på deres sfo. De har ett kjempe stort område de kan være ute på, med masse lekestativer, fotballbaner, skog og sykkelbaner, men velger fortsatt å være inne. Det har bare vært 10 barn på sfo disse to dagene også. Og de har ihvertfall vært fire ansatte på jobb. Skjønner ikke helt hvorfor de må være inne da? Satser vel på at det blir bedre utover høsten😊 Anonymkode: 42cf8...b73 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #4 Skrevet 2. august 2024 Du er ikke den eneste som sliter med overgangen. Første gang for oss også. Det var ingen som hilste og tok imot/velkommen den aller første dagen. Man var usikker på om de registrerte inn/ut og man får ikke høre noe om hva som har skjedd. Her er jeg prisgitt fantasien og tullet til småen som jeg tar med en klype salt (sier at han ikke fikk lov å spise nisten sin, alle spiste is, pølser og kake hele dagen, ansatte glemte å gi barna mat ene dagen, lekt for seg selv og alene hele dagen, nektet plaster på skrubbsår som blødde.. sannsynligvis mest tull). Det at de har vært en del inne har nok litt med varmen som har vært, i tillegg for å lettere plukke opp de som faller ut av leken ved å være tettere på nå i starten, tenker jeg. Mange nye førsteklassinger som har sitt første møte med skolen. Synes det ikke er greit at datteren din ikke kan få spise sin niste. Men jeg synes de gjør rett i å servere alle sammen rettene og hun får smake mange nok ganger så vil hun mest sannsynlig like det. Så er det jo til syvende og sist du som bestemmer over barnet ditt. Og hun må få spise sin niste etter serveringen, hvis hun er sulten. Men det blir fort dumt om en tredjedel, og så halvparten og så alle tar opp niste når de serverer ting de ikke liker så godt eller liker mindre enn sin egen niste. Anonymkode: 44081...409
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #5 Skrevet 2. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du er ikke den eneste som sliter med overgangen. Første gang for oss også. Det var ingen som hilste og tok imot/velkommen den aller første dagen. Man var usikker på om de registrerte inn/ut og man får ikke høre noe om hva som har skjedd. Her er jeg prisgitt fantasien og tullet til småen som jeg tar med en klype salt (sier at han ikke fikk lov å spise nisten sin, alle spiste is, pølser og kake hele dagen, ansatte glemte å gi barna mat ene dagen, lekt for seg selv og alene hele dagen, nektet plaster på skrubbsår som blødde.. sannsynligvis mest tull). Det at de har vært en del inne har nok litt med varmen som har vært, i tillegg for å lettere plukke opp de som faller ut av leken ved å være tettere på nå i starten, tenker jeg. Mange nye førsteklassinger som har sitt første møte med skolen. Synes det ikke er greit at datteren din ikke kan få spise sin niste. Men jeg synes de gjør rett i å servere alle sammen rettene og hun får smake mange nok ganger så vil hun mest sannsynlig like det. Så er det jo til syvende og sist du som bestemmer over barnet ditt. Og hun må få spise sin niste etter serveringen, hvis hun er sulten. Men det blir fort dumt om en tredjedel, og så halvparten og så alle tar opp niste når de serverer ting de ikke liker så godt eller liker mindre enn sin egen niste. Anonymkode: 44081...409 Tusen takk for svar. Jeg tror det er verst for meg, og ikke datteren min. Jeg håper det at de ikke er ute har med varmen å gjøre og at det ikke er noe de har for vane å gjøre. Alt er så nytt for meg. Den retten min datter ikke liker er tomatsuppe. Det har blitt servert i bhg mange ganger og jeg har også prøvd veldig mange ganger her hjemme. Alt annet går, men ikke det. Og det er helt greit for meg at de gjerne vil prøve der også og jeg skjønner problemet med at flere velger bort ditt og datt. Men det at hun liksom skal spise det når hun blir sulten nok? Er ikke det litt gammeldags? Jeg satser på at det går helt fint for henne på sfo, og at det heller er jeg som er litt for lei meg for overgangen. Anonymkode: 42cf8...b73 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #6 Skrevet 2. august 2024 Jeg kan ikke svare for hvordan det er på akkurat deres SFO,men jeg har jobbet i to bhg og en SFO,og alle stedene har det blitt servert brød med smør til de som ikke liker varmmaten. De bør helst smake,men får brødskive hvis de absolutt ikke vil ha. Ingen skal gå sultne hjem. Syns det er rart om det ikke er sånn hos dere. Det med å være inne kan være at de vil bli litt kjent med barna først,litt lettere inne enn ute hvor de flyr overalt. Eller det kan rett og slett være for varmt. Gi det litt tid. Det viktigste er at ungen trives. Anonymkode: 983d7...6f1 2
mommyaka Skrevet 2. august 2024 #7 Skrevet 2. august 2024 Nå har hun vel bare vært 2 dager på sfo? Husk at det forsatt kan være voksne som er på ferie. Og ikke alt var kommet i gang skikkelig. Sfo og barnehagen er 2 forskjellige ting..nei de kommer ikke til å høre like mye ute, nei de følger ikke like mye med og du vil ikke få like mye oppdatering som barnehagen. La henne spise det de andre spiser en stund, ofte vil barn prøve å spise når de ser andre barn spiser...om du sier..nei dette liker jo ikke du..du får med brødskiver...ja da blir hun jo fortalt ekstra at hun ikke liker det 3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #8 Skrevet 2. august 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg kan ikke svare for hvordan det er på akkurat deres SFO,men jeg har jobbet i to bhg og en SFO,og alle stedene har det blitt servert brød med smør til de som ikke liker varmmaten. De bør helst smake,men får brødskive hvis de absolutt ikke vil ha. Ingen skal gå sultne hjem. Syns det er rart om det ikke er sånn hos dere. Det med å være inne kan være at de vil bli litt kjent med barna først,litt lettere inne enn ute hvor de flyr overalt. Eller det kan rett og slett være for varmt. Gi det litt tid. Det viktigste er at ungen trives. Anonymkode: 983d7...6f1 Tusen takk. Jeg skal gi det litt tid selvfølgelig. Kjenner bare litt på det siden vi har gått fra en så flott bhg, og da ble nok overgangen for meg litt stor. Anonymkode: 42cf8...b73
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #9 Skrevet 2. august 2024 mommyaka skrev (3 minutter siden): Nå har hun vel bare vært 2 dager på sfo? Husk at det forsatt kan være voksne som er på ferie. Og ikke alt var kommet i gang skikkelig. Sfo og barnehagen er 2 forskjellige ting..nei de kommer ikke til å høre like mye ute, nei de følger ikke like mye med og du vil ikke få like mye oppdatering som barnehagen. La henne spise det de andre spiser en stund, ofte vil barn prøve å spise når de ser andre barn spiser...om du sier..nei dette liker jo ikke du..du får med brødskiver...ja da blir hun jo fortalt ekstra at hun ikke liker det Tusen takk for svar Ja, bare to dager på sfo, så regner med at det går seg til. Jeg sier aldri til henne at hun ikke liker det, så hun kan få noe annet. Jeg har prøvd å lage hjemmelaget, ferdig fra Toro og ferdig i pose. Hun nekter plent. Tenkte bare at det var synd at de skal servere dette hver uke hele skoleåret. Men hun overlever nok det😊 Anonymkode: 42cf8...b73
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #10 Skrevet 2. august 2024 Er SFO-leder. Er det noe vi vil, så er det å være ute - det er jo mye lettere for oss, og barna stortrives som regel ute Vi har også fine uteområder på min skole. Men særlig i dag ble det varmt, så da barna fikk velge (vi var mange nok voksne til at de kunne få velge), var det mange som trakk inn, ganske svette i luggen. Å være inne en hel dag hadde jeg aldri orket, og aldri unnet barna heller. Tipper barnet ditt ikke liker tomatsuppe, det er fort å ty til i "våre" sammenhenger. Men at hun skal bli nektet å ha med matpakke, det kan jeg ikke forstå. Hos oss får de knekkebrød med smør om de ikke liker det vi serverer, har de mer mat i egen matboks får de selvfølgelig spise den om de ønsker. Vi prøver å ta imot så godt vi kan, kommer det mange nye samtidig kan det hende de må vente litt, men det har de fått informasjon om! Det er ikke like nære og små forhold som i barnehage (jeg har også mange år som ped.leder), så tilbakemelding blir nok ikke like hyppig og detaljert - men det er veldig lov til å spørre! Det ER en stor overgang, særlig for foreldrene har jeg inntrykk av. Barna tar det ofte på ganske strak arm. Jeg har nesten blitt rørt disse dagene når jeg ser hvor stor de som nå begynner i 2.trinn er, når jeg tenker på hvordan de var i disse dager i fjor. Nå er de store og trygge og veileder de mindre som noen av dem gikk i barnehagen med inntil i fjor. Vi er en stor SFO, og det er ikke sånn at alle ansatte hos meg vet alt om hva som har skjedd med alle barna hver dag. Men målet vårt er at alle barna skal ha blitt sett, hørt og møtt av en voksen hver dag. Men selvfølgelig er det en enorm overgang fra barnehagen! Jeg ønsker deg lykke til med din skolestarter! Det er en ny epoke, og snart føler dere at det er leeenge siden hun gikk i barnehagen Anonymkode: 1d2f5...b0a
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #11 Skrevet 2. august 2024 De har ikke sjangs til å følge opp barnet på samme måte. I barnehagen er det 3-5 barn per voksen. På sfo er det 15-20 barn per voksen. Klart de ikke klarer å fotfølge barna på sfo. Og det er helt greit, de er skolebarn nå, og klarer seg bedre selv. Jeg er ganske sikker på at de ansatte gir beskjed om ting de synes dere må få vite … men det der med maten var rart, at du ikke får lov til å sende med barnet niste… du må nesten spørre dem hva som er årsaken til det, men jeg kan ikke se noen grunn til at det ikke skulle være greit🙈 Anonymkode: e0533...220 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #12 Skrevet 2. august 2024 Utetid er jo så mye bedre mrd sfo enn å være inne, dessverre er du prisgitt de ansatte der. At hun ikke får ta med mat er rart Anonymkode: c26f2...3f6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå