AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #1 Skrevet 2. august 2024 Hei. Jeg har jobbet en del overtid dette året. Jeg har tabelltrekk til vanlig, og prosenttrekk på overtiden. Er det likevel mulig at dette vil generere en skattesmell? Jeg er ikke så god på dette. Har jo tjent en del mer enn jeg skulle, men har jo samtidig betalt skatt av det 🤔 Anonymkode: 93289...33a
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #2 Skrevet 2. august 2024 Det sjekker du på skatteetaten.no. Legg inn det du har tjent, det som er trukket i skatt og hva du tror du vil tjene ut året. Da ser du hvordan du ligger an. Anonymkode: 965c8...8fd 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #3 Skrevet 2. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det sjekker du på skatteetaten.no. Legg inn det du har tjent, det som er trukket i skatt og hva du tror du vil tjene ut året. Da ser du hvordan du ligger an. Anonymkode: 965c8...8fd Ok takk, det skal jeg gjøre 😊 Anonymkode: 93289...33a
bvp Skrevet 2. august 2024 #4 Skrevet 2. august 2024 Det kommer an på flere ting, jeg hadde veldig mye overtid 1 år og fikk høyt feriepengegrunnlag, året etter hadde jeg ikke overtid men fikk mye i feriepenger, da ble det restskatt et år etter der igjen, hadde jeg hatt mye overtid det andre året ville det ikke blitt restskatt, i dette tilfellet hadde jeg tabelltrekk, hadde jeg hatt prosenttrekk ville restskatten blitt høyere dess mer overtid jeg jobbet.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #5 Skrevet 2. august 2024 bvp skrev (1 time siden): Det kommer an på flere ting, jeg hadde veldig mye overtid 1 år og fikk høyt feriepengegrunnlag, året etter hadde jeg ikke overtid men fikk mye i feriepenger, da ble det restskatt et år etter der igjen, hadde jeg hatt mye overtid det andre året ville det ikke blitt restskatt, i dette tilfellet hadde jeg tabelltrekk, hadde jeg hatt prosenttrekk ville restskatten blitt høyere dess mer overtid jeg jobbet. Dette skjønner jeg meg bare ikke på 😅 Men er det da altså en ulempe at overtidstimene blir trukket i prosent, mens det ordinære arbeidet blir trukket etter tabell? Det er samme arbeidsgiver. Anonymkode: 93289...33a
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #6 Skrevet 2. august 2024 Man har vel normalt et relativt høyt skattetrekk på overtid og andre variable lønnsytelser, slik at det i seg selv ikke skaper baksmell. Men greit å være litt obs på feriepengegrunnlaget neste år, som en annen nevnte, og justere forventet inntekt på skattekortet ditt for 2025 Anonymkode: a8a91...370 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #7 Skrevet 2. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette skjønner jeg meg bare ikke på 😅 Men er det da altså en ulempe at overtidstimene blir trukket i prosent, mens det ordinære arbeidet blir trukket etter tabell? Det er samme arbeidsgiver. Anonymkode: 93289...33a Først, dersom opplysningene tabellen er basert på, skal du ikke få skattesmell, med eller uten overtid. Prosentttekk på overtid er "alltid" riktig, da denne følger skattesatsene. Alle fradrag og andre inntekter som gir beregnet skatt er tatt hensyn til i tabelltrekket. Feriepengene betales ut uten skattetrekk. Hvis feriepengene er basert på en høyere inntekt, f.eks pga mye overtid, vil ikke det ekstra skattetrekket som betales resten av året kompensere for dette. Det er helt uavhengig av prosent- eller tabelltrekk. Anonymkode: 01685...6bc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå