Gå til innhold

Flere korte økter, eller færre og lengre økter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sandum.PT skrev (7 timer siden):

Høres i alle fall ut som du er inne på hva problemet har vært!

Vet ikke hvilken protokoll du brukte, men man ligger gjerne 2 - 5 slag lavere enn reell makspuls på mange av disse protokollene og testene. Samt at det kan variere litt med dagsform. Jeg hadde kanskje satt 155 når du regner ut pulssoner :) 

Jeg brukte samme protokoll som du beskrev med ett unntak, jeg kjørte et tredje drag til utmattelse .  

Jeg tror problemet er sammensatt, blant annet at jeg har en tendens til å ligge litt for høyt i pulssonene, men håper at lavere makspuls kan hjelpe et stykke på vei  :)

Skjold skrev (5 timer siden):

Korte økter er best. Grunnen er at jo flere minutter inn i treningen man er jo dårligere er formen din, med andre ord at du tråkker mer og mer feil jo mer sliten du blir. 100 dårlige steg gjør mye mer skade enn 1000 korrekte steg, og alt du trenger for å skikkelig skade deg er 1 skikkelig dårlig steg. (Snakker av personlig erfaring her, har ennå smerter i venstre kne fra en dårlig økt på tredemølle for ca. 5 år siden).

Alt man egentlig trenger for suksessfull trening er å sakte men sikkert øke innsatsen over tid, her kan man ha laaang tidshorisont. Har det virkelig mye for deg å si om det tar 60 måneder for deg å nå toppform eller om det tar 62 måneder? Er bedre å ikke skade seg tenker jeg.

Beklager at jeg ikke var mer tydelig.  Jeg har ikke problemer med skader, muskulær overtrening eller overbelastning av ledd.  For å sette det på spissen: Jeg kan løpe maraton uten å bli unormalt sliten, og uten problemer med muskler og ledd.

Mitt problem er systemisk (hjerte/puls), og kommer etter treningen i og med at jeg ikke restituerer/restituerer dårlig etter trening med høy puls.

 

Men ut over det, jeg er enig i at det er bedre med kortere hyppigere økter :)

Anonymkode: 008ba...944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...