AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #1 Skrevet 2. august 2024 Har en golden retriver og ønsker en til. Den veier 30 kilo. Er usikker om jeg er sterk nok til to. Kan alltids løpe ett ekorn over veien. Hadde dere klart det? Anonymkode: 8d7df...720
Million Skrevet 2. august 2024 #2 Skrevet 2. august 2024 (endret) Legg mye arbeid i dressur og trening, så går det nok bra. Jeg har hatt en noe mindre hund, 11 kg, men den har aldri hoppet frem og dratt i båndet noensinne, uansett hva som har løpt over veien. Spisset ører og stivnet litt om en katt løp forbi kanskje, men ikke noe draing i båndet. Trening, trening, trening fra den er liten valp er det som skal til. Og masse belønninger i form av godbiter (små!). En retriever er vel nesten like vilt begeistret for alt spiselig som labradorer er? Da vil nok belønninger med små godbiter sitte bra. Etter hvert som hunden blir moden og voksen, kan man starte å minske på antall godbiter og til slutt opphøre nesten helt, bare en tilfeldig en nå og da når hunden adlyder noe. Poenget er at hunden skal (etter hvert) aldri vite sikkert NÅR en godbit vil komme for å adlyde, så da adlyder den hele tiden i håp om at denne gangen blir en gang godbiten kommer Jeg leste i en av mine hundebøker om dressur en gang spørsmålet:"Hvor små/store skal godbitbelønningene være?" Og svaret på det er; "Så små som du kan slippe unna med og hunden enda er villig til å jobbe for dem". Verdien i godbiten ligger også i hundens appetitt og smak. Min hund jobbet gladelig for tørrfôr-kuler, men andre mer kresne hunder vil nok kanskje kreve litt oppgradering av godbitene. Noen bruker små oppskårne biter av grillpølse, andre steker små kyllingbiter og oppbevarer i små dagsrasjon-poser i kjøleskapet. Finn ut hva DINE hunder er villig til å jobbe for. Les bøker om hundetrening, gå på kurs, jobb mye hjemme og ute på tur fra den er liten. Mange gode bøker på engelsk i dette. Det burde være fullt mulig å få en golden retriever til å ikke rykke frem i båndet uansett hva den ser. Ikke uten grunn de ofte brukes som førerhunder. De kan bli svært lydige. Endret 2. august 2024 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #3 Skrevet 2. august 2024 Hunden jeg har drar når ting kommer brått på. Anonymkode: 8d7df...720
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå