Gå til innhold

Spisestoler


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er på tide med nytt kjøkkenbord og stoler, men er fryktelig usikker på hva vi skal gå for på stolfronten. Er glad i nordisk/minimalistisk, og har vurdert stolene til søstrene grene, men de er i velour eller teddystoff, vi har 3 barn🤪 har dog venner med småbarn som har spisestoler i velour og sier det er såå lett å vaske av dem.

Er det virkelig det? Orker ikke sitte med hjertet i halsen når 7åringen har venner på besøk og vi har spagetti til middag.

Eller burde vi heller gå for imitert skinn? 

Andre tips? De må være både pene og behagelige å sitte i. De vi har nå er helt krise vonde å sitte lenge på. Gjerne armlener, men det er ikke så nøye.

Anonymkode: b5f9e...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen?

Anonymkode: b5f9e...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen billige stoler i velour, tror det er jysk, de er lette å vaske av. Har en sofa i velour og, synes flekker går lett av. Vi har katt også så blir en del hår, men lett å bli kvitt. vi har i mørkeblått, ville ikke satse på lys farge, som du sier, spagetti saus osv... ha god rutine for å tørke av raskt så går det. 

Anonymkode: ae8bf...5c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevner ikke noe om pris, men jeg synes stolene fra In Between er superfine. De finnes i varianter med tresete, og tresete med stoffsete (se ulike alternativer) eller tresete med skinn. Den sistnevnte er dyrest, da.

De finnes i lys eik, mørkoljet eik og svart. 

Eksempel:

https://royaldesign.no/in-between-stol-sk1?p=184182

 

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker ikke på velurstoler som noe som er typisk nordisk/minimalistisk. For meg er det trestoler i klassisk design og rene linjer. Hvis dansk design blir for dyrt, går det an å ta en titt på hva ikea har, f.eks:

https://www.ikea.com/no/no/p/skansnaes-stol-brun-bok-70563242/#content

https://www.ikea.com/no/no/p/roenninge-stol-bjork-10422504/

https://www.ikea.com/no/no/p/nackanaes-stol-akasie-70518061/

https://www.ikea.com/no/no/p/voxloev-stol-lys-bambus-50450236/

Anonymkode: 422cf...e86

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (17 timer siden):

Du nevner ikke noe om pris, men jeg synes stolene fra In Between er superfine. De finnes i varianter med tresete, og tresete med stoffsete (se ulike alternativer) eller tresete med skinn. Den sistnevnte er dyrest, da.

De finnes i lys eik, mørkoljet eik og svart. 

Eksempel:

https://royaldesign.no/in-between-stol-sk1?p=184182

 

Jeg er enig i at stolene er veldig fine,men er de behagelige å sitte i over tid ?

Anonymkode: e2b32...404

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Har noen billige stoler i velour, tror det er jysk, de er lette å vaske av. Har en sofa i velour og, synes flekker går lett av. Vi har katt også så blir en del hår, men lett å bli kvitt. vi har i mørkeblått, ville ikke satse på lys farge, som du sier, spagetti saus osv... ha god rutine for å tørke av raskt så går det. 

Anonymkode: ae8bf...5c2

Klorer katten på velour? Sett mot andre tekstiler? 

Anonymkode: a0de3...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Alle disse trestolene ser veldig kule ut, men ser også veldig vonde ut å sitte i over lengre tid? Har i dag noen hvite stoler i plast med bein i tre, utrolig praktisk men utrolig ukomfortabelt i mer enn 40 minutt.

Anonymkode: b5f9e...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts her. Alle disse trestolene ser veldig kule ut, men ser også veldig vonde ut å sitte i over lengre tid? Har i dag noen hvite stoler i plast med bein i tre, utrolig praktisk men utrolig ukomfortabelt i mer enn 40 minutt.

Anonymkode: b5f9e...7cc

Vi har Fritz Hansen Sjuan, trestoler. Kan sitte hele kvelden på disse, de er veldig behaglige. Billige stoler har ofte en dårligere ergometrisk design, så utforming stol er nesten viktigere enn materiale. 

Anonymkode: a0de3...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også y-stoler på kjøkkenet. De går helt fint å sitte i, og noen ganger sitter vi der hele kvelden, men de er ikke de beste stolene å sitte på. Noe til tanke også: garnet i setet blir misfarget av gris, katten bruker det som klorebrett og stolene går ikke helt inn til bordet og dermed tar mye plass. 

Anonymkode: 9ce2d...da4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS skriver i innlegget sitt at de vurderer stoler fra Søstrene Grene, og (nesten) alt folk her anbefaler er dansk design til 10+++ ganger prisen...?

Ja, Y-stoler er fine, bevares (sett bort fra at "alle" har dem), men neppe særlig aktuelt for TS all den tid hun kan bytte alle Søstrene Grene-stolene en gang annethvert år i 20 år fremover for samme pris?

(Ikke at jeg anbefaler det eller tror at TS ønsker det, men med tanke på bekymring for gris fra små barn kan det jo være aktuelt å bytte stoler om en 5-10 års tid uansett om setet er av velur eller flettverk...) 

Søstrene Grene-stolene på nettsiden deres koster fra 598 til 998 kr, så jeg. 

Anonymkode: 1cfeb...dd8

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

TS skriver i innlegget sitt at de vurderer stoler fra Søstrene Grene, og (nesten) alt folk her anbefaler er dansk design til 10+++ ganger prisen...?

Ja, Y-stoler er fine, bevares (sett bort fra at "alle" har dem), men neppe særlig aktuelt for TS all den tid hun kan bytte alle Søstrene Grene-stolene en gang annethvert år i 20 år fremover for samme pris?

(Ikke at jeg anbefaler det eller tror at TS ønsker det, men med tanke på bekymring for gris fra små barn kan det jo være aktuelt å bytte stoler om en 5-10 års tid uansett om setet er av velur eller flettverk...) 

Søstrene Grene-stolene på nettsiden deres koster fra 598 til 998 kr, så jeg. 

Anonymkode: 1cfeb...dd8

Og så?

Ute er spisebordet fra IKEA, mens stolene koster 4000 kroner stykket. 

Velger praktiske ting jeg liker, tilpasset min stil. Så tolket det ikke annet som at det var noe hun vurderte basert på stil. 

Anonymkode: a0de3...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

TS skriver i innlegget sitt at de vurderer stoler fra Søstrene Grene, og (nesten) alt folk her anbefaler er dansk design til 10+++ ganger prisen...?

Ja, Y-stoler er fine, bevares (sett bort fra at "alle" har dem), men neppe særlig aktuelt for TS all den tid hun kan bytte alle Søstrene Grene-stolene en gang annethvert år i 20 år fremover for samme pris?

(Ikke at jeg anbefaler det eller tror at TS ønsker det, men med tanke på bekymring for gris fra små barn kan det jo være aktuelt å bytte stoler om en 5-10 års tid uansett om setet er av velur eller flettverk...) 

Søstrene Grene-stolene på nettsiden deres koster fra 598 til 998 kr, så jeg. 

Anonymkode: 1cfeb...dd8

Ja og hvor miljøvennlig er det å bytte ut stolene annethvert år.

Jeg kjøpte y stolene mine for 12 år siden og fikk da en god pris for dem, siden jeg kjøpte dem av noen som solgte de videre. Selger jeg stolene i dag brukt, så tipper jeg at jeg tjener penger på dem. Eller at jeg i det minste får det samme som jeg gav. Disse stolene kan brukes i et livsperspektiv og en dag er det kanskje barnebarna mine som sitter i disse stolene.

Det lønner seg noen ganger å kjøpe ordentlig kvalitet.

Anonymkode: 3bb1b...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Finne impregneringsspray for møbler. 

Anonymkode: 00755...c1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoia skrev (7 timer siden):

Du bør velge noe som er i metall, jern, ev. farget. Så legger du heller noe over, puter, saueskinn etc. Lett å holde rent.

https://www.jotex.no/morrell-stol-2-pk/1810849-02

Mye fint her. Disse er også lett å holde rene for diverse greier.

 

De var stygge, unnskyld meg

Anonymkode: a7852...aa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De var stygge, unnskyld meg

Anonymkode: a7852...aa0

Vel, jeg tenkte egentlig mest på materialet, det praktiske med det, så det var bare et eksempel på det. Men jeg kunne fint ha kjøpt disse til en lang kjøkkenbenk i samme farge, uten overskap. Smaken er som baken, den er delt i to.

Endret av Hoia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg spisestoler i skinn, da er det enkelt å holde dem rene, bare tørk av.

Et eksempel:

Spisestol - Forma Studio

Anonymkode: 0fafe...a1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...