Gå til innhold

Flere matallergier - lei av å måtte bli tatt hensyn til


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har cøliaki, jeg tåler ikke gjær og har ellers noen allergier mot f.eks paprika og noen nøtter. Vi blir ofte bedt på middag hos svigermor, og da er det ofte mat med noen av disse tingene i. Spesielt paprika, det må liksom være med i alt. Men også pizza, sauser med mel, fiskegrateng med mel i hvitsausen osv. Har sagt ifra tusen ganger, og hun beklager seg hver gang. Jeg spiser litt av maten, fordi jeg tross alt er sulten og kom dit for å spise middag. Nå er vi bedt på middag igjen, og mannen min sa at han skulle minne sin mor på at jeg faktisk ikke kan spise alt. Men jeg er så lei. Ikke bare at det ikke blir tatt hensyn, men også at ved å invitere meg på middag, må de tilpasse det de har lyst å servere. (Selv om de ikke gjør det). Jeg er lei av å være vrien i matveien, lei av at jeg utestenges fra ting fordi jeg ikke kan spise det som er planlagt. Det har nemlig også skjedd. Nå vil jeg egentlig bare si til mannen min at jeg blir hjemme, for jeg er så lei av at folk må ta hensyn, at jeg må mase, at jeg må "forsvare" allergiene mine. Jeg vil bare la dem spise det de vil uten at jeg skal være der å "ødelegge". Hvordan sier dere andre med allergi ifra? Jeg vil ikke være hun der som alltid må korrigere andres matlaging, selv om det selvsagt er det beste for helsa mi at jeg ikke får i meg det jeg ikke tåler.

Anonymkode: 36fa2...f6d

  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta med egen mat?

Anonymkode: 0f91f...e17

  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan kan du med cøliaki spise litt av maten? Du ødelegger egen helse og får dem samtidig til å tro at det ikke er så farlig, siden du jo spiser litt likevel.

Anonymkode: 0f91f...e17

  • Liker 26
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ta med egen mat?

Anonymkode: 0f91f...e17

Det kan jeg selvsagt gjøre. Greia er bare at mannen min minner henne på at jeg er allergisk hver gang vi skal dit, så jeg har et håp om at hun husker det. Men det gjør hun jo ikke. Kanskje jeg bare skal begynne å ta med egen, ja.

Ts

Anonymkode: 36fa2...f6d

  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og hvordan kan du med cøliaki spise litt av maten? Du ødelegger egen helse og får dem samtidig til å tro at det ikke er så farlig, siden du jo spiser litt likevel.

Anonymkode: 0f91f...e17

I know. Blir jo dritdårlig av det. Men flink pike syndromet is strong in this one. Tar tipset til den over her som sa at jeg skal ta med egen mat. 

Ts

Anonymkode: 36fa2...f6d

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke allergisk, men jeg spiser kun plantebasert mat og tar alltid med mat hvis jeg føler det er til bryderi for gjesten. 

Dette har jeg gjort i ti år nå. Men jeg har en svigermor som ikke vet hva godt hun skal gjøre for meg, så hun prøver i hvert fall. 

 

Anonymkode: 5e3be...61f

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da hadde jeg ikke dratt ..hadde min svigermor ikke tatt hensyn til hva jeg ikke tåler...hadde jeg blitt hjemme 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange hensyn som må taes mtp mat siden jeg har kraftig IBS. Jeg har gitt opp at andre skal forstå og klare å etterfølge mine behov, så jeg tar alltid med egen mat. 

Jeg tenker at svigermoren din ikke forstår alvoret, og i tillegg er så inn i egne rutiner at det hele blir litt "oops". Sett deg ned og forklar henne hva som faktisk skjer når du må spise noe du ikke skal spise. Hun ser ikke noen akutte fysiske reaksjoner, og tenker da kanskje "ikke så farlig". Forklar henne, godt. 

Anonymkode: cf25f...1e7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er ikke allergisk, men jeg spiser kun plantebasert mat og tar alltid med mat hvis jeg føler det er til bryderi for gjesten. 

Dette har jeg gjort i ti år nå. Men jeg har en svigermor som ikke vet hva godt hun skal gjøre for meg, så hun prøver i hvert fall. 

 

Anonymkode: 5e3be...61f

Men samtidig synes jeg det er merkelig å be noen på middag hvis man uansett ikke kan servere noe de spiser.

TS

Anonymkode: 36fa2...f6d

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (1 minutt siden):

Da hadde jeg ikke dratt ..hadde min svigermor ikke tatt hensyn til hva jeg ikke tåler...hadde jeg blitt hjemme 

Det er det jeg sitter her og tenker. Vi klarer jo fint å lage mat som både min mann og jeg liker, her hjemme. Ber man på middag, bør man jo vise litt hensyn? Eller er jeg egoistisk som tenker sånn?

Ts

Anonymkode: 36fa2...f6d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har mange hensyn som må taes mtp mat siden jeg har kraftig IBS. Jeg har gitt opp at andre skal forstå og klare å etterfølge mine behov, så jeg tar alltid med egen mat. 

Jeg tenker at svigermoren din ikke forstår alvoret, og i tillegg er så inn i egne rutiner at det hele blir litt "oops". Sett deg ned og forklar henne hva som faktisk skjer når du må spise noe du ikke skal spise. Hun ser ikke noen akutte fysiske reaksjoner, og tenker da kanskje "ikke så farlig". Forklar henne, godt. 

Anonymkode: cf25f...1e7

Har prøvd. Får høre at jeg er vrien i matveien og småspist...

Ts

Anonymkode: 36fa2...f6d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke tipse svigermor om retter du kan spise da,? Kanskje hun synes det er vanskelig 

Anonymkode: 56493...fc9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det på samme måte, og til slutt var jeg så dritt lei at da det skulle være familiesamling, og jeg hadde spurt hva jeg skulle bidra med med tanke på intoleransene/allergiene mine og fått til svar at jeg ikke trengte å tenke på det, tok jeg med egen mat. Flere som lurte på hvorfor jeg gjorde det, og sa det som det var, at svigermoren min «glemte seg alltid» og lagde alltid bare mat som jeg ikke kunne spise uten å bli skitdårlig, og dermed måtte ha med egen mat. Merkelig nok glemte hun aldri det igjen…  Sikkert ikke noe hyggelig for svigermoren min å bli «outet» i familieselskapet, men etter så mange år hvor hun bevisst gikk inn for å lage mat hun visste jeg ikke tålte (hun visste om flere retter som jeg kunne spise og som er enkelt å tilberede), og ble fornærmet over at jeg sa jeg kunne ta med egen, så var jeg ferdig. 

Anonymkode: 5fa0e...0b2

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan du ikke tipse svigermor om retter du kan spise da,? Kanskje hun synes det er vanskelig 

Anonymkode: 56493...fc9

Har gjort det. Skjer ikke noe, for det er ikke det de vil spise akkurat den dagen. En gang avtalte vi at hun skulle lage noe jeg kunne spise, men da vi kom, var det servert noe annet. Fordi de dagen før fikk så lyst på det vi hadde avtalt.

Ts

Anonymkode: 36fa2...f6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men samtidig synes jeg det er merkelig å be noen på middag hvis man uansett ikke kan servere noe de spiser.

TS

Anonymkode: 36fa2...f6d

Ja, jeg er litt enig med deg, hadde du vært min gjest, hadde jeg selvsagt lagt til rette for at du hadde fått god mat. Eventuelt etter tips og råd fra deg om jeg hadde blitt rådvill :) 

For meg personlig er jeg bare dritt lei av å måtte forsvare hvorfor jeg spiser plantebasert, du har jo en bedre unnskyldning enn meg. 

Hva med å lage mat sammen med svigermor et par ganger? 

Anonymkode: 5e3be...61f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har prøvd. Får høre at jeg er vrien i matveien og småspist...

Ts

Anonymkode: 36fa2...f6d

Da hadde jeg av prinsipp ikke reist på middag til svigers. Hun hadde dødd hvis hun hadde hatt meg som svigerdatter, listen over mat jeg ikke kan spise er langt mer omfattende :ler:

 

Anonymkode: cf25f...1e7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hadde det på samme måte, og til slutt var jeg så dritt lei at da det skulle være familiesamling, og jeg hadde spurt hva jeg skulle bidra med med tanke på intoleransene/allergiene mine og fått til svar at jeg ikke trengte å tenke på det, tok jeg med egen mat. Flere som lurte på hvorfor jeg gjorde det, og sa det som det var, at svigermoren min «glemte seg alltid» og lagde alltid bare mat som jeg ikke kunne spise uten å bli skitdårlig, og dermed måtte ha med egen mat. Merkelig nok glemte hun aldri det igjen…  Sikkert ikke noe hyggelig for svigermoren min å bli «outet» i familieselskapet, men etter så mange år hvor hun bevisst gikk inn for å lage mat hun visste jeg ikke tålte (hun visste om flere retter som jeg kunne spise og som er enkelt å tilberede), og ble fornærmet over at jeg sa jeg kunne ta med egen, så var jeg ferdig. 

Anonymkode: 5fa0e...0b2

Burde kanskje kjøre samme greia her😅 Bra det hjalp, hvert fall!

TS

Anonymkode: 36fa2...f6d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har prøvd. Får høre at jeg er vrien i matveien og småspist...

Ts

Anonymkode: 36fa2...f6d

 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har gjort det. Skjer ikke noe, for det er ikke det de vil spise akkurat den dagen. En gang avtalte vi at hun skulle lage noe jeg kunne spise, men da vi kom, var det servert noe annet. Fordi de dagen før fikk så lyst på det vi hadde avtalt.

Ts

Anonymkode: 36fa2...f6d

Din svigermor virker noe vanskelig. Er hun grei ellers? 

Skjønner meg ikke på sånne folk, må jo være så mye mer koselig om alle spiste og ble mette. 

Anonymkode: 5e3be...61f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg er litt enig med deg, hadde du vært min gjest, hadde jeg selvsagt lagt til rette for at du hadde fått god mat. Eventuelt etter tips og råd fra deg om jeg hadde blitt rådvill :) 

For meg personlig er jeg bare dritt lei av å måtte forsvare hvorfor jeg spiser plantebasert, du har jo en bedre unnskyldning enn meg. 

Hva med å lage mat sammen med svigermor et par ganger? 

Anonymkode: 5e3be...61f

Ikke sant. Min mann har prøvd å lage mat med henne, han er kokk. Men hun er sta og gjør ting på sin måte. Når jeg nå leser alt jeg skriver her, skjønne jeg ikke hvorfor jeg gidder å dra dit😆

Ts

Anonymkode: 36fa2...f6d

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

 

Din svigermor virker noe vanskelig. Er hun grei ellers? 

Skjønner meg ikke på sånne folk, må jo være så mye mer koselig om alle spiste og ble mette. 

Anonymkode: 5e3be...61f

Hun er inni gampræva sta. Og hun mener hun alltid har rett, selv om hun beviselig har feil noen ganger. Hun er jo snill og grei sånn ellers, men den staheten kan man bli smågal av.

ts

Anonymkode: 36fa2...f6d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...