Gå til innhold

Nettleiemodellen, spørsmål rundt sparing av strøm.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg byttet strømleverandør og så samtidig litt på nettleiemodellen og fakturering til meg. Jeg kunne se at det siste året lå jeg på nivå 2 ca mai til september og nivå 3 resten av året.

Jeg forstår at modellen baserer seg på mine høyeste punkt gjennom mnd og da er det naturlig at de mnd jeg har på panelovner osv, samtidig som jeg feks kjører vaskemaskin, krabber mitt bruksnivå opp.

Jeg har en kjellerstue som står på 21 grader med varmekabler gjennom hele året for å unngå fukt, da den ligger under bakkenivå.

Ville dere tro at jeg kunne unngå å havne på nivå 3 på vintermnd hvis jeg konsekvent slo av disse varmekablene når jeg feks setter på vaskemaskin, oppvaskmaskin osv? Det ville være lettere å skru av en bryter enn alle panelovnene når man må bruke mer strøm samtidig. Eller blir det for lite å skru av kun kjellerstue kablene?

Anonymkode: ef090...b7b

AnonymBruker
Skrevet

Vaskemaskin, oppvaskmaskin og tørketrommel har alle en effektbruk på 2-3 kW. Platetopper/induksjonsovner opp mot 7 kW. 

Hos meg er nivå 3 forbruk over 10 kW. 

Det å skru av varmekabler og/eller varmtvannsbereder når du vasker og lager mat vil redusere effekttopper, og er kanskje tilstrekkelig fir ditt formål.

Anonymkode: c4075...2f4

Skrevet

Hos oss er nivå 3 5-10 kWh, så det varierer. Å holde seg under 5 kWh er lite. Hva er grensen for deg Ts? 

Hos oss er prisforskjellen 100 kr fra nivå 2 til 3, da får man evt vurdere hvor mye ekstra jobb man orker for en relativt liten pris

AnonymBruker
Skrevet
Torelli skrev (33 minutter siden):

Hos oss er nivå 3 5-10 kWh, så det varierer. Å holde seg under 5 kWh er lite. Hva er grensen for deg Ts? 

Hos oss er prisforskjellen 100 kr fra nivå 2 til 3, da får man evt vurdere hvor mye ekstra jobb man orker for en relativt liten pris

Du mener nok 5-10 kW. Det er effektforbruket som styrer, ikke strømforbruket. 

Anonymkode: c4075...2f4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg byttet strømleverandør og så samtidig litt på nettleiemodellen og fakturering til meg. Jeg kunne se at det siste året lå jeg på nivå 2 ca mai til september og nivå 3 resten av året.

Jeg forstår at modellen baserer seg på mine høyeste punkt gjennom mnd og da er det naturlig at de mnd jeg har på panelovner osv, samtidig som jeg feks kjører vaskemaskin, krabber mitt bruksnivå opp.

Jeg har en kjellerstue som står på 21 grader med varmekabler gjennom hele året for å unngå fukt, da den ligger under bakkenivå.

Ville dere tro at jeg kunne unngå å havne på nivå 3 på vintermnd hvis jeg konsekvent slo av disse varmekablene når jeg feks setter på vaskemaskin, oppvaskmaskin osv? Det ville være lettere å skru av en bryter enn alle panelovnene når man må bruke mer strøm samtidig. Eller blir det for lite å skru av kun kjellerstue kablene?

Du finner nettleiens effektkurver på strømleverandøren din sine nettsider. Der logger du deg inn, så har du hele oversikten time for time hele døgnet tilbake til ? Tror det er de tre siste årene. 

Jeg har lært mye om strøm ved å være medlem i Facebook gruppen alt om strøm ett eller annet. Før het de prismatch strøm.

Ved å følge med på effektkurven og forstå hva som trekker opp, så har jeg forstått at man ikke bruker oppvaskmaskinen og vaskemaskinen eller komfyren samtidig, i løpet av samme klokketimen. Da fyker effektrinnet opp, og nettleien blir dyrere. 

Når vi kommer til de 10 siste dagene i en kalendermåned så logge reg meg inn og ser hvordan effektrinnet ligger, og slår av varmekablene på badet de timene vaskemaskinene brukes. Jeg passer og på å starte vaskemaskinene på ca. Klokken 1/2 ett eller annet når de skal vaske 60 grader eller høyere fordi det da trekker mest strøm, og for å unngå å få en hel time når maskinen starter og trekker mest strøm med å varme opp vannet.  Oppvaskmaskinen setter jeg på automatikk, slik at den starter av seg selv, klokke 06.30 har da ekstra vannalarm både i benken og på gulvet, og maskinen er ferdig før vi går ut døra. Dermed havner jeg som regel på effektrinnet 1. Men vi har egen måler for å lade bilene. 
Dette passer ikke alltid, men som regel er det mulig å få til. 
Har og Kraftriket med minus påslag, slik at der ikke løper ekstra utgifter ut over strømkostnadene. Når den avtalen går ut etter ett år, så finner vi ny, gjerne etter anbefaling fra Facebook gruppa, der det er minuspåslag og kr. 0 i månedsavgift. 

Mange anbefaler Tibb, men de har en dårlig nettside/app dersom du ikke betaler ekstra. 

Anonymkode: e4884...863

AnonymBruker
Skrevet

Husk og på at nettleien er billigere lørd/søndag og på natta. 
Bask heller lørdag morgen enn fredag kveld om mulig. 
Og sjekk strømprisene. 

Skrevet (endret)

Det er alt for mye jobb for en ubetydelig kostnad. Er knappe hundrelappen mer å betale om jeg er over 10 kW i en time i snitt en mnd. Det lever jeg fint med om skjer i de kaldeste månedene.

Endret av Eric_B
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Eric_B skrev (3 timer siden):

Det er alt for mye jobb for en ubetydelig kostnad. Er knappe hundrelappen mer å betale om jeg er over 10 kW i en time i snitt en mnd. Det lever jeg fint med om skjer i de kaldeste månedene.

Nå er verken effektprisen, nettleien eller strømprisen lik over hele landet. Å sjekke effektkurven og strømprisen en gang for dagen, og å tenke seg om før en setter på en hel masse elektriske apparater tar ikke mange minuttene. Heller ikke å lade bilene når prisene er på det laveste. Men er man  makelig anlagt eller lat, så er alt ekstraarbeid en byrde….

Å bare betale en faktura uten å sette seg inn i hva man betaler og hvorfor og si at man ikke forstår strømregningen, det er der altfor mange som gjør. Dermed vet de heller ikke om strømregningen er riktig. Betaler de for mye, så hører de ingenting fra fakturautsteder, men betaler de for lite så kommer der et krav til i ettertid. Lever man i den tro at feil ikke eksisterer kan man lett få seg en overraskelse. Det finnes der rikelige med eksempler på. Både med strøm og andre krav.

AnonymBruker
Skrevet

Har fastpris 5år på strøm. Skal kose meg i badekaret og badstuen når vinteren kommer og strømmen er over 2 kroner kwt

Anonymkode: 8df05...442

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Takker for alle svar. Jeg tilhører nettleie området NO2. Jeg har Kraftriket med minuspåslag og 0 gebyrer, byttet akkurat fra Saga, som hadde samme tilbud i ett år. Er med i Facebook gruppa om strøm.

Jeg har det siste året prøvd å være bevisst på å ikke kjøre feks oppvaskmaskin, tørketrommel, vaskemaskin og lage middag samtidig, som jeg ofte gjorde før. Jeg bare prøver å tenke ut andre løsninger for å slippe å havne på nivå 3 i vintermnd som jeg gjorde i fjor, uten å måtte løpe rundt å slå av alle panelovner, så håpet at å skru av varmekabler i kjellerstuen ville holde i de periodene jeg må bruke mye annen strøm.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg har Kraftriket med minuspåslag og 0 gebyrer, byttet akkurat fra Saga, som hadde samme tilbud i ett år. Er med i Facebook gruppa om strøm.

Er du fornøyd med de? Ser de har veldig dårlige anmeldelser. 

Anonymkode: ab59a...64a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg holder meg akkurat under 2kwh på sommeren, men på vinteren orker jeg ikke å styre så mye med å slå ting av og på og planlegge alt strømforbruk. Det skal så lite til for å gå over, så å sette på stekeovnen 5 minutter for tidlig gir utslag. Det koster bare 70 kroner mer i måneden å gå over, så det betaler jeg gjerne.

Anonymkode: ddf8b...d57

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hvor ser du dårlige anmeldelser? Foreløpig er jeg fornøyd, men har bare vært kunde i 2-3 uker. Har bare snakket med kundeservice en gang og der fikk jeg svar på alt jeg lurte på av en super hyggelig dame. Strømmen blir levert på samme måte som før, så der merker jeg jo ikke noe. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvor ser du dårlige anmeldelser? Foreløpig er jeg fornøyd, men har bare vært kunde i 2-3 uker. Har bare snakket med kundeservice en gang og der fikk jeg svar på alt jeg lurte på av en super hyggelig dame. Strømmen blir levert på samme måte som før, så der merker jeg jo ikke noe. 

Fant omtaler nå, leste bare raskt gjennom. Ser noen føler seg lurt over at det ble veldig dyrt etter ett år. Det er jeg helt bevisst på og lakt inn i kalenderen min med varsel om et år at jeg må bytte leverandør. Det har jeg gjort før også uten problem. Problemet er om du glemmer å bytte leverandør innen året du har vært kunde er over.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Fant omtaler nå, leste bare raskt gjennom. Ser noen føler seg lurt over at det ble veldig dyrt etter ett år. Det er jeg helt bevisst på og lakt inn i kalenderen min med varsel om et år at jeg må bytte leverandør. Det har jeg gjort før også uten problem. Problemet er om du glemmer å bytte leverandør innen året du har vært kunde er over.

Det var lurt. Gjennomfakturerer de?

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det var lurt. Gjennomfakturerer de?

Det spurte jeg ikke om når jeg snakket med de. Har ennå ikke mottatt første regning. Har har aldri brydd meg om det er gjennomfakturering eller ikke. Har alltid hatt autotrekk på samme konto, så lett å få oversikt uansett. Ville tro du kan spørre kundeservice eller chat om det.

Det er denne jeg har  https://www.kraftriket.no/privat/stromavtaler/spot12/  og som du ser blir det dyrt om et år, men legg varsel i kalender med en gang du har tegnet avtale, med varsel 14 dager før avtalen går ut om et år, så bytter du bare med et tastetrykk til en ny billig. Frem til nå hadde jeg Saga med samme rabatt i et år før jeg byttet. Om Saga fortsatt har dette tilbudet vet jeg ikke.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kraftriket er helt utmerket. Minuspåslag i ett år, og så blir man automatisk satt over på en knalldyr avtale, da bytter man leverandør. 
Minuset med kraftriket er dårlig app, men den fungerer når en bruke kraftleverandørenes hjemmeside i tillegg/eller bare den. 

Mange sverger til Tibber men der holdt vi ut en måned, med dårlig app dersom man ikke betaler for bedre versjon. 
Hva man liker er helt avhengig av hva man ønsker.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Minuspåslag i ett år, og så blir man automatisk satt over på en knalldyr avtale, da bytter man leverandør. 

Får man likevel strømstøtte selv om det er minuspåslag?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Får man likevel strømstøtte selv om det er minuspåslag?

Strømstøtte får alle, når strømprisen på spotmarkedet blir høyere enn grensen politkerne har bestemt. 
Vi hadde en periode Agva med fastpris på en bagatell, fikk strømstøtte og bruken av strøm ble finansiert av strømstøtten, minus kraftleverandørenes faktura da. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...